Az EPR részleteit megismerve mindenki hamar belátta, hogy a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere jóval bonyolultabb a termékdíj kezelésnél, nagyobb adminisztrációt és felkészültséget megkövetelő feladat, és nem utolsó sorban a vállalatoknak jelentősen nagyobb fizetési kötelezettséget jelentő rendszer.
A kereskedő és a gyártó cégek esetében, most már teljesen egyértelműen látszik hogy szinte minden cég érintett az EPR kötelezettségekkel, ugyanakkor jelentős részük ennek nincs tudatában, vagy ha igen, akkor nem akar ezzel a kérdéssel foglalkozni.
EPR regisztráció és adatszolgáltatás tapasztalatai
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a cégek jelentős része az utolsó pillanatokra hagyta az EPR rendszer szabályainak abszolválását, így 2023 utolsó negyedévében már EPR lázban égett az ország, az első bevallások októberben meg is történtek.
A NAV és a MOHU statisztikákból hamar kiderült, hogy az érintett társaságok jelentős része nem, vagy csak késve tudott eleget tenni a regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettségeknek. Az is általános tapasztalat, hogy az adatszolgáltatás során számtalan olyan kérdéssel találkoztak a cégek, amire nem volt válasz.
Bár mind a felelős minisztérium, mind a MOHU igyekezett válaszolni a felvetett kérdésekre, de azok száma a gyors és hatékony kezelést szinte lehetetlenné tette.
Ráadásul a jogalkotó azt az irracionális döntést hozta, hogy a termékdíj és az EPR kötelezettséget párhuzamosan kell a gazdálkodóknak teljesíteni, ami nem várt értelmezési és gyakorlati kérdéseket vetett fel. Egy részük megválaszolásához a hatóságnak hosszan tartó egyeztetést kellett lefolytatnia, melynek eredménye nem minden esetben vezetett közös álláspont kialakításához.
EPR rendszer fejlődése
Mint minden új kötelezettség az EPR is egy folyamatos fejlődésen ment keresztül az elmúlt évben, melyet a gyakorlat és a gyakorlat által felvetett kérdések determináltak. Éppen ebből adódóan a szabályozás gyakran változott, nehezen követhető módon és számtalan kérdést nem a jogszabály rendelkezései, hanem az értelmező minisztériumi és hatósági állásfoglalások válaszoltak meg.
Az egymást követő bevallási időszakok álláspontom szerint egyre jobb eredményeket hoznak abból a szempontból, hogy
egyre több cég jutott el arra a pontra, hogy mostanra eleget tud tenni a közel egy évvel ezelőtti határidejű regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettségnek.
De mindenesetre a jobb később, mint soha elvet követve, eljöhet egyszer az a pont, amikor kijelenthetjük, hogy minden olyan vállalat, aki szeretné az EPR kötelezettségeit teljesíteni, az meg is tudja ezt valósítani, mert ennek minden feltétele adott lesz.
Ellentmondások az EPR rendszerben
Ez a pont azonban nem a közeljövőben lesz, ugyanis még mindig vannak olyan ellentmondások a rendszerben, melyek a modern hulladékgazdálkodás alapelveit is figyelembe véve nem tisztázottak.
A legnagyobb kérdés, hogy mi lesz a sorsa az EPR megjelenésével jelentős mértékben beszűkült termékdíj-kötelezettségnek?
EPR és KVTD párhuzamosan? Miért, meddig?
A jelenlegi rendszert vizsgálva minden érintett gazdálkodóban felmerül a kérdés: hogy mi indokolja azt, hogy az EPR-ben és a termékdíjban is érintett azonos termékáramok esetében, a fizetési kötelezettség felmerülése nélkül, a körforgásos termékekről termékdíj bevallást és EPR adatszolgáltatást egyaránt tenni kell és ráadásul azonos időpontban? Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy pl. a gumiabroncsot gyártó és forgalmazó cég, a termékről a negyedévet követő hónap 20-áig a NAV felé termékdíj bevallásában ugyanazokat az adatokat tünteti fel, mint amit a Hulladékgazdálkodási hatóság részére azonos időtartamra és időpontban köteles bevallani az EPR tekintetében.
Kevésbé lehet a fenti kötelezettségeknek értelmes indokát adni, de a jó hír az, hogy díjfizetési kötelezettség a két adatszolgáltatás során csak egyszer merül föl, ugyanis a termékdíjból levonható az EPR díj. Ez a matematikai művelet sem tartogat nagy meglepetéseket, ugyanis az EPR díj minden termék esetében magasabb, mint az azt terhelő termékdíj. A jelenlegi rendszerből adódóan tehát, az EPR megjelenésével a párhuzamosan életben maradt termékdíj bevallások jelentős része 0 forint díjtétellel történik.
Van néhány termékáram, ahol nincs átfedés az EPR és termékdíj kötelezettséget illetően, de ez jelenleg a 10 termékáramot vizsgálva mindössze háromra igaz.
A környezetvédelmi termékdíj (KVTD) további sorsa
Az EPR megjelenésével eldöntendő kérdéssé vált az, hogy mi lesz a termékdíj jövője, ugyanis jelenlegi formájában a korábbi állami bevételnek a töredéke folyik be a költségvetésbe. Ez a KVTD díjbevétel arra sem biztos, hogy elegendő, hogy fedezze a beszedésével, ellenőrzésével és kezelésével kapcsolatos hatósági költségeket.
Más szempontból is kérdéses a termékdíj létjogosultsága, ugyanis esetleges fenntartása semmiképpen sem szolgálhatja azokat a célokat, melyek teljesítésére az EPR bevezetésre került. Ráadásul árnyalja a képet a hulladékgazdálkodás legújabb üdvöskéje a DRS, azaz a Kötelező Visszaváltási Rendszer bevezetése.
Elképzelhető egy olyan irány, amely a termékdíjat átalakítja egy klasszikusan adók módjára szedendő díjjá, (egyfajta green tax), de akkor ennek az adónak meg kell találni a megfelelő helyét és szerepét az adórendszerünkben.
EPR és KVTD más jogalkotónál
Árnyalja a képet az is, hogy míg az EPR a hulladékgazdálkodás területére tartozó kötelezettség, és gazdája az Energiaügyi Minisztérium, kezelője pedig a MOHU mint koncesszor, addig a termékdíj a NAV felügyelete alatt álló, kvázi költségvetési bevétel.
Ez a kettő egymástól jelentősen eltérő terület, más jogalkotási és jogértelmezési szokásokkal, mely körülménynek kihatása volt a kötelezettségek bevezetésére, a rendszer kialakítására, valamint a felmerülő kérdések tisztázására.
Megfelelő EPR szakemberek hiánya
Az EPR kötelezettségek teljesítésének göröngyös útján a vállalatok segítségére azok a tanácsadók siettek, akik eddig termékdíjjal mint „kvázi adóval” foglalkoztak. Emellett természetesen jelen vannak a hulladékgazdálkodás területén tevékenykedő tanácsadók is, akik azonban eddig termékdíjjal kevésbé foglalkoztak.
A kis és középvállalkozások esetében a termékdíjat legtöbbször a könyvelő kezelte, azonban megítélésem szerint a könyvelői felkészültség azonban ebben a speciális kérdésben gyakran nem volt elegendő a szakszerű termékdíj kezeléshez.
A termékek vámtarifás besorolásának ismerete, valamint a hulladékgazdálkodás és a csomagolási rendelet ismerete ugyanis elengedhetetlen kelléke kellett volna legyen a termékdíj kötelezettség szakszerű teljesítésének.
Az EPR megjelenésével sokan rutinból úgy gondolták, hogy ezt a kérdést is megoldja majd a könyvelő vagy a gazdasági területért felelős személy. Azonban hamar kiderült, hogy az EPR kezelése megkívánja a termékdíjhoz szükséges ismeretek mellett a hulladékgazdálkodásra vonatkozó jogszabályok, köztük az egyes hulladékokra vonatkozó rendeletek részletes ismeretét is.
Sok vállalat még mindig nem teljesíti az EPR kötelezettségét
Az adatokból az látszik, hogy az EPR adatszolgáltatás indulásának egy éves évfordulóján egyértelműen kijelenthető, hogy még mindig sok olyan gazdálkodó van, aki nem vagy nem megfelelően teljesíti az EPR kötelezettségeket, sokan az EPR helyett még mindig termékdíjat fizetnek.
Tekintettel arra, hogy a MOHU mint koncesszor egy gazdálkodó szervezet, akinek az az érdeke, hogy a koncesszió formájában megnyert tevékenységet gazdaságosan végezze, azaz legalább annyit, de inkább többet kapjon az EPR díjból, mint amibe a koncesszió keretében elvállalt tevékenysége kerül. Ez pedig másként nem megy, csak úgy, ha sikerül minden kötelezettet valamilyen módon rávenni arra, hogy tegyen eleget a fizetési kötelezettségének. Ennek a hatékony eszköze pedig az ellenőrzés és a szankciók alkalmazása lesz előbb, vagy utóbb.
Az EPR rendszer szankciói
Az Kiterjesztett gyártói felelősség rendszere olyan szankciókat ismer, melyek hatékonyak lehetnek a potyautasokkal szemben, ugyanis a jogszabály azt is lehetővé teszi, hogy a nem fizető gazdálkodó esetében a termék forgalmazása is blokkolható.
Az EPR kötelezettség ellenőrzése kapcsán sokan azon a véleményen vannak, hogy az ellenőrzésre nincs humán erőforrása a hatóságnak. Ez azonban a legnagyobb tévedés az EPR vonatkozásában! A jogalkotó első dolga volt annak a jogi lehetőségét megteremteni, hogy a hatóságok – köztük a hulladékgazdálkodási hatóság és a NAV – minden adatot egymás rendelkezésére bocsáthassanak a hatékony ellenőrzések érdekében.
Az adatcserén túl akár arra is van lehetőség, hogy az EPR díj hatékony beszedése érdekében a MOHU a NAV-tól kérjen ellenőröket a feladat ellátása érdekében.
A MOHU nem hatóság, nincs joga ellenőrizni a gazdálkodókat, de a fenti megoldással ez a kérdés is áthidalhatóvá vált. Amennyiben valakiben kérdések merülnek fel a vázolt ellenőrzési megoldás jogszerűsége vonatkozásában, az nem a véletlen műve, tekintettel arra, hogy a MOHU egy gazdasági társaság, míg a segítségére siető pénzügyőrök állami alkalmazottak.
Az nem volt kérdéses eddig sem, hogy kevés olyan adat van, amire a NAV-nak nincs rálátása. Amennyiben ez az adatállomány másnak is átadható, márpedig az EPR szabályozás ezt lehetővé teszi, akkor van mitől tartani egy EPR ellenőrzés során! Az EPR jövőjét vizsgálva nem az a kérdés, hogy eljön-e az ideje a kötelezettség ellenőrzésének, hanem csak az, hogy mikor és milyen módon fog az megtörténni.
Szerző: dr. Falcsik István
Vám-, jövedéki és hulladékgazdálkodási tanácsadás, üzletágvezető, RSM
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Döntött Trump az Nvidia kínai chipértékesítéseiről, de egy komoly feltételt szabott
A H200-as mesterségesintelligencia-chipekre vonatkozóan.
Fellélegezhet Európa? - Szembement a törvényhozás a Pentagon tervével
Két éven belül így is komoly változások lesznek.
Ébresztőt trombitáltak Európa fülébe: be kell látni, hogy Amerika már soha nem lesz a régi
Gyarmati István cikke az új amerikai nemzetbiztonsági stratégiáról.
Jön az év vége, megkezdődött az állami pénzszórás
Plusz pénz jut gyógyszerekre és az MKIF koncessziójára.
Megtörte a csendet Zelenszkij: elkészült a béketerv legújabb verziója
Trump élesen kritizálta az ukrán elnököt a lassú válaszadás miatt.
Von der Leyen: Európának magának kell biztosítania a védelmét
Bejött volna Trump fenyegetőzése?
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Vasárnap
Ma hangzik el Krasznahorkai Nobel-beszéde. Kertész stockholmi beszédét 2002-ben közvetítette a köztévé. A beszéddel egy időben az egyik kereskedelmi adón egy reality show ment, Lacit kiszavazt
Új transzferár-szabályozás: könnyítés vagy kockázat?
Megérkezett a transzferár rendelet tervezete, amely 2026-tól váltja ki a NGM 32/2017-es transzferár szabályozását. A jogalkotó deklarált célja az adminisztratív terhek csökkentése és az adó
Az el nem költött pénz (és annak elköltése) - könyvajánló
"...nem létezik elköltetlen pénz. Minden egyes centet elköltesz, amit valaha megkerestél. Minden dollárt elköltesz a bankszámládról, akár tudsz róla, akár nem. Az el nem költött... The post
Nincs is magyar piac, szóval bizalmi válság sem lehet
Répatermesztőknél talán értelmezhető, hogy magyar piac, de startupok esetében nincs semmi hasonló. Sőt, őszintén: Magyarország elég szar hely, ha startupot akarsz alapítani. Még csak ma
Zsiday Viktor: Nem kizárt a komolyabb kamatcsökkentés
Az elmúlt évben nagyon sok jegybank csökkentette az irányadó kamatszinteket, köztük az amerikai is, ám valójában a monetáris kondíciók nem feltétlenül javultak, sőt valószínűleg sok... T
40 milliárdos biogáz-kassza: vége az első körnek, itt a második
2025. november 27-én lezárult a "Biogáz és biometán termeléshez kapcsolódó beruházások támogatása" című pályázat első szakasza.
Hol nem érdemlik meg az emberek a pozíciójukat?
A nagy termelékenységi különbségek egyebek mellett a munkaerőpiac meritokráciájából és a menedzsment minőségéből fakadnak - mindkettőben markáns országok közötti eltérésekkel. The pos
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
A legrosszabbkor drágul az útdíj: vajon ki fogja ezt a végén megfizetni?
Sikerül majd átterelni a nehézgépjárműveket?
Növekedési válság van, mégis 11 százalékkal nő a minimálbér - Mi lesz ebből?
Hogy fogják kigazdálkodni a cégek?
Ez most a gazdagok kedvenc csokija, horror árat fizetnek érte
Csokikülönlegességek hódítanak a tehetőseknél.



