
Az EPR részleteit megismerve mindenki hamar belátta, hogy a kiterjesztett gyártói felelősség rendszere jóval bonyolultabb a termékdíj kezelésnél, nagyobb adminisztrációt és felkészültséget megkövetelő feladat, és nem utolsó sorban a vállalatoknak jelentősen nagyobb fizetési kötelezettséget jelentő rendszer.
A kereskedő és a gyártó cégek esetében, most már teljesen egyértelműen látszik hogy szinte minden cég érintett az EPR kötelezettségekkel, ugyanakkor jelentős részük ennek nincs tudatában, vagy ha igen, akkor nem akar ezzel a kérdéssel foglalkozni.
EPR regisztráció és adatszolgáltatás tapasztalatai
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a cégek jelentős része az utolsó pillanatokra hagyta az EPR rendszer szabályainak abszolválását, így 2023 utolsó negyedévében már EPR lázban égett az ország, az első bevallások októberben meg is történtek.
A NAV és a MOHU statisztikákból hamar kiderült, hogy az érintett társaságok jelentős része nem, vagy csak késve tudott eleget tenni a regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettségeknek. Az is általános tapasztalat, hogy az adatszolgáltatás során számtalan olyan kérdéssel találkoztak a cégek, amire nem volt válasz.
Bár mind a felelős minisztérium, mind a MOHU igyekezett válaszolni a felvetett kérdésekre, de azok száma a gyors és hatékony kezelést szinte lehetetlenné tette.
Ráadásul a jogalkotó azt az irracionális döntést hozta, hogy a termékdíj és az EPR kötelezettséget párhuzamosan kell a gazdálkodóknak teljesíteni, ami nem várt értelmezési és gyakorlati kérdéseket vetett fel. Egy részük megválaszolásához a hatóságnak hosszan tartó egyeztetést kellett lefolytatnia, melynek eredménye nem minden esetben vezetett közös álláspont kialakításához.
EPR rendszer fejlődése
Mint minden új kötelezettség az EPR is egy folyamatos fejlődésen ment keresztül az elmúlt évben, melyet a gyakorlat és a gyakorlat által felvetett kérdések determináltak. Éppen ebből adódóan a szabályozás gyakran változott, nehezen követhető módon és számtalan kérdést nem a jogszabály rendelkezései, hanem az értelmező minisztériumi és hatósági állásfoglalások válaszoltak meg.
Az egymást követő bevallási időszakok álláspontom szerint egyre jobb eredményeket hoznak abból a szempontból, hogy
egyre több cég jutott el arra a pontra, hogy mostanra eleget tud tenni a közel egy évvel ezelőtti határidejű regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettségnek.
De mindenesetre a jobb később, mint soha elvet követve, eljöhet egyszer az a pont, amikor kijelenthetjük, hogy minden olyan vállalat, aki szeretné az EPR kötelezettségeit teljesíteni, az meg is tudja ezt valósítani, mert ennek minden feltétele adott lesz.
Ellentmondások az EPR rendszerben
Ez a pont azonban nem a közeljövőben lesz, ugyanis még mindig vannak olyan ellentmondások a rendszerben, melyek a modern hulladékgazdálkodás alapelveit is figyelembe véve nem tisztázottak.
A legnagyobb kérdés, hogy mi lesz a sorsa az EPR megjelenésével jelentős mértékben beszűkült termékdíj-kötelezettségnek?
EPR és KVTD párhuzamosan? Miért, meddig?
A jelenlegi rendszert vizsgálva minden érintett gazdálkodóban felmerül a kérdés: hogy mi indokolja azt, hogy az EPR-ben és a termékdíjban is érintett azonos termékáramok esetében, a fizetési kötelezettség felmerülése nélkül, a körforgásos termékekről termékdíj bevallást és EPR adatszolgáltatást egyaránt tenni kell és ráadásul azonos időpontban? Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy pl. a gumiabroncsot gyártó és forgalmazó cég, a termékről a negyedévet követő hónap 20-áig a NAV felé termékdíj bevallásában ugyanazokat az adatokat tünteti fel, mint amit a Hulladékgazdálkodási hatóság részére azonos időtartamra és időpontban köteles bevallani az EPR tekintetében.
Kevésbé lehet a fenti kötelezettségeknek értelmes indokát adni, de a jó hír az, hogy díjfizetési kötelezettség a két adatszolgáltatás során csak egyszer merül föl, ugyanis a termékdíjból levonható az EPR díj. Ez a matematikai művelet sem tartogat nagy meglepetéseket, ugyanis az EPR díj minden termék esetében magasabb, mint az azt terhelő termékdíj. A jelenlegi rendszerből adódóan tehát, az EPR megjelenésével a párhuzamosan életben maradt termékdíj bevallások jelentős része 0 forint díjtétellel történik.
Van néhány termékáram, ahol nincs átfedés az EPR és termékdíj kötelezettséget illetően, de ez jelenleg a 10 termékáramot vizsgálva mindössze háromra igaz.
A környezetvédelmi termékdíj (KVTD) további sorsa
Az EPR megjelenésével eldöntendő kérdéssé vált az, hogy mi lesz a termékdíj jövője, ugyanis jelenlegi formájában a korábbi állami bevételnek a töredéke folyik be a költségvetésbe. Ez a KVTD díjbevétel arra sem biztos, hogy elegendő, hogy fedezze a beszedésével, ellenőrzésével és kezelésével kapcsolatos hatósági költségeket.
Más szempontból is kérdéses a termékdíj létjogosultsága, ugyanis esetleges fenntartása semmiképpen sem szolgálhatja azokat a célokat, melyek teljesítésére az EPR bevezetésre került. Ráadásul árnyalja a képet a hulladékgazdálkodás legújabb üdvöskéje a DRS, azaz a Kötelező Visszaváltási Rendszer bevezetése.
Elképzelhető egy olyan irány, amely a termékdíjat átalakítja egy klasszikusan adók módjára szedendő díjjá, (egyfajta green tax), de akkor ennek az adónak meg kell találni a megfelelő helyét és szerepét az adórendszerünkben.
EPR és KVTD más jogalkotónál
Árnyalja a képet az is, hogy míg az EPR a hulladékgazdálkodás területére tartozó kötelezettség, és gazdája az Energiaügyi Minisztérium, kezelője pedig a MOHU mint koncesszor, addig a termékdíj a NAV felügyelete alatt álló, kvázi költségvetési bevétel.
Ez a kettő egymástól jelentősen eltérő terület, más jogalkotási és jogértelmezési szokásokkal, mely körülménynek kihatása volt a kötelezettségek bevezetésére, a rendszer kialakítására, valamint a felmerülő kérdések tisztázására.
Megfelelő EPR szakemberek hiánya
Az EPR kötelezettségek teljesítésének göröngyös útján a vállalatok segítségére azok a tanácsadók siettek, akik eddig termékdíjjal mint „kvázi adóval” foglalkoztak. Emellett természetesen jelen vannak a hulladékgazdálkodás területén tevékenykedő tanácsadók is, akik azonban eddig termékdíjjal kevésbé foglalkoztak.
A kis és középvállalkozások esetében a termékdíjat legtöbbször a könyvelő kezelte, azonban megítélésem szerint a könyvelői felkészültség azonban ebben a speciális kérdésben gyakran nem volt elegendő a szakszerű termékdíj kezeléshez.
A termékek vámtarifás besorolásának ismerete, valamint a hulladékgazdálkodás és a csomagolási rendelet ismerete ugyanis elengedhetetlen kelléke kellett volna legyen a termékdíj kötelezettség szakszerű teljesítésének.
Az EPR megjelenésével sokan rutinból úgy gondolták, hogy ezt a kérdést is megoldja majd a könyvelő vagy a gazdasági területért felelős személy. Azonban hamar kiderült, hogy az EPR kezelése megkívánja a termékdíjhoz szükséges ismeretek mellett a hulladékgazdálkodásra vonatkozó jogszabályok, köztük az egyes hulladékokra vonatkozó rendeletek részletes ismeretét is.
Sok vállalat még mindig nem teljesíti az EPR kötelezettségét
Az adatokból az látszik, hogy az EPR adatszolgáltatás indulásának egy éves évfordulóján egyértelműen kijelenthető, hogy még mindig sok olyan gazdálkodó van, aki nem vagy nem megfelelően teljesíti az EPR kötelezettségeket, sokan az EPR helyett még mindig termékdíjat fizetnek.
Tekintettel arra, hogy a MOHU mint koncesszor egy gazdálkodó szervezet, akinek az az érdeke, hogy a koncesszió formájában megnyert tevékenységet gazdaságosan végezze, azaz legalább annyit, de inkább többet kapjon az EPR díjból, mint amibe a koncesszió keretében elvállalt tevékenysége kerül. Ez pedig másként nem megy, csak úgy, ha sikerül minden kötelezettet valamilyen módon rávenni arra, hogy tegyen eleget a fizetési kötelezettségének. Ennek a hatékony eszköze pedig az ellenőrzés és a szankciók alkalmazása lesz előbb, vagy utóbb.
Az EPR rendszer szankciói
Az Kiterjesztett gyártói felelősség rendszere olyan szankciókat ismer, melyek hatékonyak lehetnek a potyautasokkal szemben, ugyanis a jogszabály azt is lehetővé teszi, hogy a nem fizető gazdálkodó esetében a termék forgalmazása is blokkolható.
Az EPR kötelezettség ellenőrzése kapcsán sokan azon a véleményen vannak, hogy az ellenőrzésre nincs humán erőforrása a hatóságnak. Ez azonban a legnagyobb tévedés az EPR vonatkozásában! A jogalkotó első dolga volt annak a jogi lehetőségét megteremteni, hogy a hatóságok – köztük a hulladékgazdálkodási hatóság és a NAV – minden adatot egymás rendelkezésére bocsáthassanak a hatékony ellenőrzések érdekében.
Az adatcserén túl akár arra is van lehetőség, hogy az EPR díj hatékony beszedése érdekében a MOHU a NAV-tól kérjen ellenőröket a feladat ellátása érdekében.
A MOHU nem hatóság, nincs joga ellenőrizni a gazdálkodókat, de a fenti megoldással ez a kérdés is áthidalhatóvá vált. Amennyiben valakiben kérdések merülnek fel a vázolt ellenőrzési megoldás jogszerűsége vonatkozásában, az nem a véletlen műve, tekintettel arra, hogy a MOHU egy gazdasági társaság, míg a segítségére siető pénzügyőrök állami alkalmazottak.
Az nem volt kérdéses eddig sem, hogy kevés olyan adat van, amire a NAV-nak nincs rálátása. Amennyiben ez az adatállomány másnak is átadható, márpedig az EPR szabályozás ezt lehetővé teszi, akkor van mitől tartani egy EPR ellenőrzés során! Az EPR jövőjét vizsgálva nem az a kérdés, hogy eljön-e az ideje a kötelezettség ellenőrzésének, hanem csak az, hogy mikor és milyen módon fog az megtörténni.
Szerző: dr. Falcsik István
Vám-, jövedéki és hulladékgazdálkodási tanácsadás, üzletágvezető, RSM
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Dühöngnek Joe Biden emberei, miután bombát robbantott Kamala Harris: kicsit sem fogták vissza magukat
Nem volt sok pozitív mondanivalójuk róla.
Összeállt a bírói többség Bolsonaro ellen, puccskísérlet miatt ítélhetik el
Ezzel történelmet írna Brazíliában.
Halálos kórság terjed a magyar határ közelében, az emberre is veszélyt jelent
További terjedésre számítanak a szakértők.
Kirk-gyilkosság: súlyos figyelmeztetést tett közzé a külügyminisztérium
Vigyázzba állítják a bevándorlókat.
Olyat posztoltak, amit nem kellett volna – bíróság vár a pénzügyi influenszerekre
Nem szabadott volna ilyen befektetést népszerűsíteniük.
Kijevbe látogatott Trump jobbkeze: orosz szankciókról is szó esett Zelenszkijjel
Illetve a közös fegyvergyártásról.
Elindult az orosz űrhajó a Nemzetközi Űrállomásra
Élelmiszert és nitrogént visz a fentieknek.
Milton Friedman és az MMT
Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i
Otthon Start kamatok, kedvezmények: meglepő különbségek a bankok között!
Az Otthon Start program elrajtolt, a bankok pedig - szinte versenyt futva - igyekeznek rálicitálni egymásra nem csak kamatokban, de kedvezményekben és extra jóváírásokban is. Mutatjuk, mit kínál
Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Elérhetőek-e az EU-s zöldítési célok?
Az IRENA 2025 júniusi jelentése átfogó képet ad az EU energiaátállási kilátásairól, szektoronkénti bontásban, valamint ismerteti a dekarbonizáció várható társadalmi és gazdasági hatása
100 milliárd forint a magyar vállalkozásoknál
Elértük a 100 milliárdot! - hangzik a hír, de mit takar ez a szám a valóságban? Csak egy újabb számadat, vagy tényleg változást hoz a mindennapokban?

Az egykulcsos szja kelet-európai szokás
A legtöbb európai ország progresszív adórendszert üzemeltet: a fizetendő személyi jövedelemadó arányos a keresettel. A grafikonon a legmagasabb személyi jövedelemadó-kulcsok és a kiegészít

A kötvénypiac csendes forradalma
Sokan temették már a kötvénypiacot az utóbbi évek során, azonban a jelenlegi hozamszintek mellett épp most kínálkozhat kivételes lehetőség a hosszú távban gondolkodó befektetőknek. A mosta
A "hedonisztikus fenntarthatóság" és az innovatív urbanizmus szimbiózisa
A koppenhágai CopenHill egyszerre modern erőmű, városi park és közösségi tér, amely 2021-ben elnyerte az Év Épülete díjat.


Erre kevesen számítottak: ő most a világ leggazdagabb embere
Újra hasít az AI-sztori.
Mi lesz veled, magyar búza? Drasztikus váltás kell
Aduász lehet a búza itthon, a fajtaválasztáson és a technológián azonban nagyon sok múlik.
Állami tulajdonból a 4iG-hoz kerül a Rába
Bővül a cég védelmi portfóliója.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.