Az ESG riportolás bevezetésével a vállalatoknak alaposan át kell világítani működésüket, ami már önmagában is értékes felismerésekhez vezethet. A flottaüzemeltetés területén ez különösen igaz, hiszen a járművek környezeti lábnyomának csökkentése egyben az üzemanyag-felhasználás optimalizálását is jelenti, ami közvetlen költségmegtakarítást eredményez. A módszertani kutatások azt mutatják, hogy már a kezdeti felmérések során azonosíthatók azok a területek, ahol jelentős megtakarítási potenciál rejlik.
Ilyen lehet például a járművek kihasználtságának növelése, az útvonalak optimalizálása,
vagy éppen a járműpark összetételének felülvizsgálata és fokozatos átalakítása környezetbarátabb alternatívák irányába. Az elektromos autózás és az ESG célok összekapcsolása komoly vezetői döntéseket és alapos előkészítést igényel. Ehhez elengedhetetlen a járműhasználati szokások pontos ismerete. Kevesen tudják, hogy egy magánautó az ideje 95%-ában áll, tehát potenciálisan tölthető, míg a vállalati autók átlagosan mindössze 70 kilométert tesznek meg naponta. Ezek az adatok telematikai eszközökkel pontosan mérhetők, ami lehetővé teszi a valós energiaigény felmérését, a hálózati kapacitás tervezését és intelligens töltési szabályok kialakítását.
"Az ESG szempontú működéshez olyan töltési szabályokat érdemes kialakítani, amelyek figyelembe veszik az áram szén-dioxid intenzitását is. Például egy elektromos autót ne töltsünk este 6 és 10 óra között, amikor a legnagyobb a szén-dioxid lábnyoma" – érzékeltette a helyzetet egy konkrét példával Pataki Gábor, a Skyguard üzletfejlesztési szakértője.
A szakember emlékeztetett arra, hogy az elektrifikációs folyamatot gyakran lassítják a városi legendák: az akkumulátor degradációval kapcsolatos félelmek, a valódi zöld jelleg megkérdőjelezése és a hatótáv-szorongás. Ezekkel szemben tények állnak: egyes gyártók már 10 év/1 millió kilométer akkumulátor garanciát vállalnak, az akkumulátorok pedig évente mindössze 1,8 százalékát veszítik el kapacitásuknak. Ez azt jelenti, hogy öt éven belül alig érezhető a változás és a modern akkumulátorok akár 15-20 évig is használhatók. Még ha 13%-kal csökken is egy közepes méretű akkumulátor kapacitása, azzal is körülbelül 290 kilométert lehet megtenni.
A járműválasztásnál fontos a használati szokások figyelembevétele: aki naponta 150 kilométernél kevesebbet közlekedik, annak egyértelműen az elektromos autó a jó választás,
míg a rendszeres 300-400 kilométeres utakhoz inkább a 70 kilométeres elektromos hatótávú plug-in hibrid ajánlott.
Telematikával az akkumulátor is mérhető
Az ESG-szemléletű elektrifikáció központi eleme kell, hogy legyen az energiamenedzsment-rendszer. Gyakran elhangzik, hogy az irodaházakban nincs elegendő kapacitás minden autó töltésére, de a telematikával mért akkumulátor-töltöttségi adatok alapján intelligens prioritási rendszer alakítható ki. Az otthontöltés elszámolása szintén kulcskérdés, de ma már ez is megoldható: monitorozható, hogy hol tölt az autó, hol növekszik az akkumulátor töltöttsége, és ez elszámolhatóvá tehető. Ezáltal a megtakarítások előre modellezhetők és mérhetők, ami valódi adatalapú ESG döntéshozatalt tesz lehetővé. Az így gyűjtött adatok alapján az eredmények publikálhatók, ami átláthatóvá teszi a vállalat fenntarthatósági erőfeszítéseit.
Az ESG szempontok szerinti működés nemcsak a közvetlen költségek csökkentésében segít, hanem hosszú távon is fenntartható előnyöket biztosít. A rendszeres adatgyűjtés és elemzés lehetővé teszi a folyamatos fejlesztést, így a kezdeti eredmények nem egyszeri megtakarításként jelentkeznek, hanem beépülnek a vállalat mindennapi működésébe.
Az adatalapú döntéshozatal a klasszikus cégautók mellett a nagy kamionoknál és a kisebb teherautóknál is jelentős költségmegtakarítást eredményezhet. Az objektív adatok elemzése lehetővé teszi a flottakezelők számára, hogy optimalizálják járműveik használatát, csökkentsék a szervizkiadásokat és növeljék az üzemeltetés hatékonyságát.
A járműflotta elektrifikációja jelentős mértékben, 75-90%-ban csökkentheti a járművek szén-dioxid kibocsátását. Az ökolábnyom csökkentés mértéke a járműveként akár 2-3 tonna is lehet évente.
Ez a folyamat különösen fontos a mai gazdasági környezetben, ahol az üzemanyagárak, a szervizkiadások és a munkaerőköltségek folyamatosan emelkednek. Az adatalapú döntéshozatal segítségével a vállalatok pontosan meg tudják határozni, hogy mely járművek mely útvonalakra a legalkalmasabbak, ezáltal jelentősen csökkentve az üzemeltetési költségeket. Ez szinte elengedhetetlen a rendszeres kiszállítást végző vállalatok számára, ahol a járművek napi szinten jelentős igénybevételnek vannak kitéve. A megfelelő járműtípus kiválasztása, a karbantartási költségek csökkentése és a biztonság növelése mind hozzájárulnak a vállalat versenyképességének javításához és a szolgáltatás minőségének fenntartásához.
A flottaüzemeltetés területén különösen fontos, hogy a környezeti szempontok figyelembevétele ne csak papíron történjen meg. A valódi változáshoz szükség van a munkatársak képzésére is, hogy megértsék az új működési elvek jelentőségét és elsajátítsák azokat a gyakorlati készségeket, amelyek a fenntarthatóbb üzemeltetéshez szükségesek.
A módszertani kutatás lehetőséget teremt arra, hogy rámutassunk azokra a tényezőkre, amelyek a flotta működésében költségcsökkentést eredményeznek, valamint képzésük révén az elért eredmények fenntarthatók lesznek. Ez a kettős megközelítés – a problémák azonosítása és a megoldások fenntarthatóvá tétele – biztosítja, hogy az ESG riportolás ne csak egy egyszeri feladat legyen, hanem a vállalati kultúra szerves részévé váljon.
Kis-és közepes vállalatok arányaiban még többet tudnak megtakarítani
Egy ESG riport vagy fenntarthatósági jelentés elkészítése természetesen kihívásokkal jár. A megfelelő adatgyűjtési és -elemzési rendszerek kialakítása, a munkatársak képzése és a folyamatok átalakítása kezdeti befektetést igényel. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ezek a befektetések gyorsan megtérülnek, különösen a flottaüzemeltetés területén, ahol a környezeti szempontok javítása szinte mindig együtt jár az üzemeltetési költségek csökkenésével. „Fontos kiemelni, hogy az ESG riportolás nem csak a nagyvállalatok számára releváns” – tette hozzá Lengyel Gábor operatív igazgató.
Bár a jogszabályi kötelezettségek először a nagyobb cégeket érintik, a kisebb vállalkozások is profitálhatnak a fenntarthatósági szempontok bevezetéséből. Sőt, a kisebb méret gyakran előnyt jelent, hiszen rugalmasabban tudnak alkalmazkodni az új követelményekhez és gyorsabban tudják implementálni a szükséges változtatásokat. Az operatív igazgató szerint a vállalatok fenntarthatósági törekvéseinek támogatására kétlépcsős megközelítést alkalmaznak a Skyguardnál:
először módszertani kutatással és adatgyűjtéssel alapozzák meg a munkát, majd ESG manager szolgáltatással segítik a cégeket
a riportok elkészítésében és a stratégia kialakításában. „Jelenleg a vállalatok leginkább a Scope 3 kibocsátások iránt érdeklődnek, miközben a cégvezetők többsége csak felszínesen ismeri az ESG fogalmát és annak gyakorlati vonatkozásait. Ezért a tanácsadási folyamat kezdeti szakaszában jelentős figyelmet fordítunk az ügyfelek edukálására, hogy megalapozzák az érdemi együttműködést” – tette hozzá.
A cikk megjelenését a Skyguard támogatta.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Meglepő kutatás látott napvilágot: kétszer annyi testmozgásra lehet szüksége a férfiaknak, mint a nőknek
Ennyi aktivitásra van szükség az egészséges élethez.
Komoly ütést vihettek be Trump orosz kőolajra kivetett szankciói – Váratlan bejelentést tett a Lukoil
Gyorsan hatottak a büntetőintézkedések.
Kiszivárgott: akár 30 ezer dolgozót is elküldhet egy amerikai óriásvállalat
Ez lenne az eddigi legnagyobb leépítés a cégnél.
Megszólalt Orbán Viktor a budapesti békecsúcsról: késik, de lesz
A miniszterelnök szerint a delegációk folyamatosan tárgyalnak egymással.
Betör az AI-piacra az Nvidia kihívója: egyből ki is lőtt a részvény árfolyama
Nagy a versengés a cégek között.
Rejtélyes kínai űreszközről érkeztek felvételek: eddig nem ismert részletekre derült fény
Nem sok információ van a közel öt éve keringő objektumról.
Gázolt a vonat Balatonföldvárnál, buszos pótlásra kell számítani a balatoni vonalon utazóknak
Siófok és Balatonszemes között.
Értékelte a reptéri vasút terveit Vitézy Dávid: Budapest és a vidék is jól járna vele
Az országos hálózatba integrált vasútvonal vezetne a Liszt Ferenc repülőtérhez.
Globális minimumadó - itt az első bevallási határidő!
A globális minimumadó (GloBE) kötelezettségeihez kapcsolódóan közeleg az első hazai bevallási határidő. Azoknak a társaságoknak, amelyek üzleti éve megegyezik a naptári évvel, 2025. novemb
Újabb könnyítés a lakástámogatásoknál, ezúttal a CSOK Pluszra került sor
Az éjszaka társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabálytervezet alapján a kormány módosítana a CSOK Plusz szabályain. A házaspárok életkorára vonatkozó feltételhez nyúlna hozzá a jogalkot
From Creative Destruction to the Inverted-U: Why Aghion & Howitt's Schumpeterian Program Is Nobel-Worthy
Philippe Aghion and Peter Howitt transformed growth from a black box into a mechanism we can measure and steer; bridged macro theory with micro market structure; and then validated the bridge with credible
Arany vagy bányarészvény: melyikkel jár jobban a befektető?
Vajon mi ér többet: az arany vagy az aranybánya? Lehet-e egyáltalán győztest hirdetni ebben a versenyben? Az elmúlt 20 év adatait megvizsgálva érdekes következtetésekre jutni:... The post Arany
Magyar vállalkozás: viharban, jó irányba
Habár a vállalkozások számára komoly csapások sorát hozta a COVID-dal megnyíló bizonytalanság kora, a magyar gazdaságot azonban nem meggyengítik, hanem termelékenysége és minősége javítá
Ezüstpénz rézből? - Római sztori a fiat valutákkal
Aurelianus császár nem értette jól a fiat valuták rendszerét: növelni akarta a pénz vásárlóerejét, ehelyett hiperinflációt okozott. Tanulságos közgazdasági sztori a Krisztus utáni III. sz
Falatnyi területről jön a globális GDP fele
Itt van ez a térkép, ami első ránézésre talán túlzó állításnak tűnik: a világ GDP-jének fele mindössze a Föld felszínének 3,6 százalékán termelődik. A pontos... The post Falatnyi ter
Személyes pénzügyek válságos helyzetben
A jelenlegi gazdasági berendezkedés gyakran kerül komolyabb válságba, amit az emberek is megéreznek. Ez nem újdonság, a világtörténelemben sokszor volt olyan körülmény, ami nehezebbé tette a
Már az Otthon Start előtt is elszabadultak az árak, hol lesz a vége?
Érdekes adatok érkeztek a lakáspiacról.
Hegymenet frissítőpont nélkül − A terepfutó versenyszervezés rögös ösvényein
A hazai szereplők egymással és a külfölddel is versenyt futnak.
A komáromi Filiberto
Fókuszban a vintedes vagy marketplace-es csalásoknak nevezett adathalász támadások.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
