
Az ESG riportolás bevezetésével a vállalatoknak alaposan át kell világítani működésüket, ami már önmagában is értékes felismerésekhez vezethet. A flottaüzemeltetés területén ez különösen igaz, hiszen a járművek környezeti lábnyomának csökkentése egyben az üzemanyag-felhasználás optimalizálását is jelenti, ami közvetlen költségmegtakarítást eredményez. A módszertani kutatások azt mutatják, hogy már a kezdeti felmérések során azonosíthatók azok a területek, ahol jelentős megtakarítási potenciál rejlik.
Ilyen lehet például a járművek kihasználtságának növelése, az útvonalak optimalizálása,
vagy éppen a járműpark összetételének felülvizsgálata és fokozatos átalakítása környezetbarátabb alternatívák irányába. Az elektromos autózás és az ESG célok összekapcsolása komoly vezetői döntéseket és alapos előkészítést igényel. Ehhez elengedhetetlen a járműhasználati szokások pontos ismerete. Kevesen tudják, hogy egy magánautó az ideje 95%-ában áll, tehát potenciálisan tölthető, míg a vállalati autók átlagosan mindössze 70 kilométert tesznek meg naponta. Ezek az adatok telematikai eszközökkel pontosan mérhetők, ami lehetővé teszi a valós energiaigény felmérését, a hálózati kapacitás tervezését és intelligens töltési szabályok kialakítását.
"Az ESG szempontú működéshez olyan töltési szabályokat érdemes kialakítani, amelyek figyelembe veszik az áram szén-dioxid intenzitását is. Például egy elektromos autót ne töltsünk este 6 és 10 óra között, amikor a legnagyobb a szén-dioxid lábnyoma" – érzékeltette a helyzetet egy konkrét példával Pataki Gábor, a Skyguard üzletfejlesztési szakértője.
A szakember emlékeztetett arra, hogy az elektrifikációs folyamatot gyakran lassítják a városi legendák: az akkumulátor degradációval kapcsolatos félelmek, a valódi zöld jelleg megkérdőjelezése és a hatótáv-szorongás. Ezekkel szemben tények állnak: egyes gyártók már 10 év/1 millió kilométer akkumulátor garanciát vállalnak, az akkumulátorok pedig évente mindössze 1,8 százalékát veszítik el kapacitásuknak. Ez azt jelenti, hogy öt éven belül alig érezhető a változás és a modern akkumulátorok akár 15-20 évig is használhatók. Még ha 13%-kal csökken is egy közepes méretű akkumulátor kapacitása, azzal is körülbelül 290 kilométert lehet megtenni.
A járműválasztásnál fontos a használati szokások figyelembevétele: aki naponta 150 kilométernél kevesebbet közlekedik, annak egyértelműen az elektromos autó a jó választás,
míg a rendszeres 300-400 kilométeres utakhoz inkább a 70 kilométeres elektromos hatótávú plug-in hibrid ajánlott.
Telematikával az akkumulátor is mérhető
Az ESG-szemléletű elektrifikáció központi eleme kell, hogy legyen az energiamenedzsment-rendszer. Gyakran elhangzik, hogy az irodaházakban nincs elegendő kapacitás minden autó töltésére, de a telematikával mért akkumulátor-töltöttségi adatok alapján intelligens prioritási rendszer alakítható ki. Az otthontöltés elszámolása szintén kulcskérdés, de ma már ez is megoldható: monitorozható, hogy hol tölt az autó, hol növekszik az akkumulátor töltöttsége, és ez elszámolhatóvá tehető. Ezáltal a megtakarítások előre modellezhetők és mérhetők, ami valódi adatalapú ESG döntéshozatalt tesz lehetővé. Az így gyűjtött adatok alapján az eredmények publikálhatók, ami átláthatóvá teszi a vállalat fenntarthatósági erőfeszítéseit.
Az ESG szempontok szerinti működés nemcsak a közvetlen költségek csökkentésében segít, hanem hosszú távon is fenntartható előnyöket biztosít. A rendszeres adatgyűjtés és elemzés lehetővé teszi a folyamatos fejlesztést, így a kezdeti eredmények nem egyszeri megtakarításként jelentkeznek, hanem beépülnek a vállalat mindennapi működésébe.
Az adatalapú döntéshozatal a klasszikus cégautók mellett a nagy kamionoknál és a kisebb teherautóknál is jelentős költségmegtakarítást eredményezhet. Az objektív adatok elemzése lehetővé teszi a flottakezelők számára, hogy optimalizálják járműveik használatát, csökkentsék a szervizkiadásokat és növeljék az üzemeltetés hatékonyságát.
A járműflotta elektrifikációja jelentős mértékben, 75-90%-ban csökkentheti a járművek szén-dioxid kibocsátását. Az ökolábnyom csökkentés mértéke a járműveként akár 2-3 tonna is lehet évente.
Ez a folyamat különösen fontos a mai gazdasági környezetben, ahol az üzemanyagárak, a szervizkiadások és a munkaerőköltségek folyamatosan emelkednek. Az adatalapú döntéshozatal segítségével a vállalatok pontosan meg tudják határozni, hogy mely járművek mely útvonalakra a legalkalmasabbak, ezáltal jelentősen csökkentve az üzemeltetési költségeket. Ez szinte elengedhetetlen a rendszeres kiszállítást végző vállalatok számára, ahol a járművek napi szinten jelentős igénybevételnek vannak kitéve. A megfelelő járműtípus kiválasztása, a karbantartási költségek csökkentése és a biztonság növelése mind hozzájárulnak a vállalat versenyképességének javításához és a szolgáltatás minőségének fenntartásához.
A flottaüzemeltetés területén különösen fontos, hogy a környezeti szempontok figyelembevétele ne csak papíron történjen meg. A valódi változáshoz szükség van a munkatársak képzésére is, hogy megértsék az új működési elvek jelentőségét és elsajátítsák azokat a gyakorlati készségeket, amelyek a fenntarthatóbb üzemeltetéshez szükségesek.
A módszertani kutatás lehetőséget teremt arra, hogy rámutassunk azokra a tényezőkre, amelyek a flotta működésében költségcsökkentést eredményeznek, valamint képzésük révén az elért eredmények fenntarthatók lesznek. Ez a kettős megközelítés – a problémák azonosítása és a megoldások fenntarthatóvá tétele – biztosítja, hogy az ESG riportolás ne csak egy egyszeri feladat legyen, hanem a vállalati kultúra szerves részévé váljon.
Kis-és közepes vállalatok arányaiban még többet tudnak megtakarítani
Egy ESG riport vagy fenntarthatósági jelentés elkészítése természetesen kihívásokkal jár. A megfelelő adatgyűjtési és -elemzési rendszerek kialakítása, a munkatársak képzése és a folyamatok átalakítása kezdeti befektetést igényel. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ezek a befektetések gyorsan megtérülnek, különösen a flottaüzemeltetés területén, ahol a környezeti szempontok javítása szinte mindig együtt jár az üzemeltetési költségek csökkenésével. „Fontos kiemelni, hogy az ESG riportolás nem csak a nagyvállalatok számára releváns” – tette hozzá Lengyel Gábor operatív igazgató.
Bár a jogszabályi kötelezettségek először a nagyobb cégeket érintik, a kisebb vállalkozások is profitálhatnak a fenntarthatósági szempontok bevezetéséből. Sőt, a kisebb méret gyakran előnyt jelent, hiszen rugalmasabban tudnak alkalmazkodni az új követelményekhez és gyorsabban tudják implementálni a szükséges változtatásokat. Az operatív igazgató szerint a vállalatok fenntarthatósági törekvéseinek támogatására kétlépcsős megközelítést alkalmaznak a Skyguardnál:
először módszertani kutatással és adatgyűjtéssel alapozzák meg a munkát, majd ESG manager szolgáltatással segítik a cégeket
a riportok elkészítésében és a stratégia kialakításában. „Jelenleg a vállalatok leginkább a Scope 3 kibocsátások iránt érdeklődnek, miközben a cégvezetők többsége csak felszínesen ismeri az ESG fogalmát és annak gyakorlati vonatkozásait. Ezért a tanácsadási folyamat kezdeti szakaszában jelentős figyelmet fordítunk az ügyfelek edukálására, hogy megalapozzák az érdemi együttműködést” – tette hozzá.
A cikk megjelenését a Skyguard támogatta.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Lezuhant egy Londonba tartó repülőgép 242 emberrel a fedélzetén, nagyon szomorú friss hírt közöltek a tragédiáról
Felszállás közben történt a baleset.
Lezárult a légikatasztrófa helyszínének vizsgálata: ez lehet az elmúlt két évtized legsúlyosabb balesete
290 körül a halálos áldozatok száma.
Brutális légitámadást indított Oroszország: hullottak a FAB-ok, a földdel tették egyenlővé az ukrán állásokat
40 kilométeres körzetben kő kövön nem maradt.
Mindent egy lapra tesz fel a katonai hatalom: J-35-ös ötödik generációs csúcsgépekkel kerekednének ősi ellenségük fölé
Kérdés, hogy ez mire lehet elég.
VIDEÓ! Önvezető autók: A következő nagy befektetési robbanás?
Az önvezető autók fejlesztése és bevezetése nem csupán technológiai kihívás, hanem egyre inkább a globális gazdasági és geopolitikai verseny egyik kulcsfontosságú terepe. Az USA és Kína
Adócsomag 2025 tavasz - Jönnek az állandó extraprofitadók és új kedvezmények
2025. május 13-án nyújtotta be a kormány T-11920. számú törvényjavaslatában a tavaszi adócsomagot. Jelen blogunkban összefoglaljuk a vállalkozások számára legfontosabb változásokat, több
Még a jó cégeket is adják, de találni vonzó lehetőségeket Törökországban
Nagyon mélyről indult a török gazdaság, de legalább jó irányba halad. A mínuszos évek után újra a pozitív tartományban van a reálkamat, így a helyi...
The post Még a jó cégeket is adják
Újra komoly hozamlehetőségek vannak a zöld részvényekben
Az energiaátmenet korunk megkérdőjelezhetetlen megatrendje, amibe sokáig áramlott a pénz, de a lufi kipukkadt: 2021 óta jelentős eséseket láttunk az ágazatban. Mostanra viszont az értékeltség
Szilikátakkumulátorok - új irányok az energiatárolásban?
A Worcester Műszaki Intézet kutatói áttörést értek el Edison több mint 100 éve feltalált vas-nikkel akkumulátorának továbbfejlesztésében.
Pénzégetés és vagyonok turbómódban: kriptó a Polymarketen
A legnagyobb előrejelzési piac egyre növekvő szegmensét alkotják azok, akik közepesen szofisztikált kriptós derivatívákkal kereskednek. A profik vagyonokat keresnek rövid idő alatt a módszert
Mi számít tengeri szennyezésnek?
A tudomány szerint az óceánok hőmérsékletváltozásában nincsenek kiugró anomáliák, ám a tengeri szennyezés nemzetközi jogi keretei átalakulóban vannak.
Kötelező lesz az arcfelismeréses beléptetés a kórházakban?
Az elmúlt időszakban nagy visszhangot kapott a kórházakba telepített arcfelismerő beléptetőrendszerek kérdése. Előbb több helyen is megkezdték a rendszer alkalmazását, majd - vélhetően a t


- Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
- Rengeteg lakást öntenek a piacra pillanatok alatt – Vége a nagy biznisznek?
- Kellemetlen meglepetés az inflációban
- Forint helyett itt az euró - Ezt kevesen várták a kormánytól
- Minden eddigi tervét a kukába dobta Magyarország – Beleléptek a csapdába a hitelminősítők?
Tőzsdei fordulat zajlik a szemünk előtt – Mit érdemes most venni?
Eljött a kicsik ideje.
Véget ért a mezőgazdaság aranykora? Ami most történik, arra senki nincs felkészülve
Évről évre újabb meglepetések érik a gazdákat a földeken, egyre kisebb a mozgástér.
Lehet még egyszer a Teslából Volkswagen?
Fontos következtetéseket vonhatunk le Trump és Musk csörtéjéből.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.