
Az ESG riportolás bevezetésével a vállalatoknak alaposan át kell világítani működésüket, ami már önmagában is értékes felismerésekhez vezethet. A flottaüzemeltetés területén ez különösen igaz, hiszen a járművek környezeti lábnyomának csökkentése egyben az üzemanyag-felhasználás optimalizálását is jelenti, ami közvetlen költségmegtakarítást eredményez. A módszertani kutatások azt mutatják, hogy már a kezdeti felmérések során azonosíthatók azok a területek, ahol jelentős megtakarítási potenciál rejlik.
Ilyen lehet például a járművek kihasználtságának növelése, az útvonalak optimalizálása,
vagy éppen a járműpark összetételének felülvizsgálata és fokozatos átalakítása környezetbarátabb alternatívák irányába. Az elektromos autózás és az ESG célok összekapcsolása komoly vezetői döntéseket és alapos előkészítést igényel. Ehhez elengedhetetlen a járműhasználati szokások pontos ismerete. Kevesen tudják, hogy egy magánautó az ideje 95%-ában áll, tehát potenciálisan tölthető, míg a vállalati autók átlagosan mindössze 70 kilométert tesznek meg naponta. Ezek az adatok telematikai eszközökkel pontosan mérhetők, ami lehetővé teszi a valós energiaigény felmérését, a hálózati kapacitás tervezését és intelligens töltési szabályok kialakítását.
"Az ESG szempontú működéshez olyan töltési szabályokat érdemes kialakítani, amelyek figyelembe veszik az áram szén-dioxid intenzitását is. Például egy elektromos autót ne töltsünk este 6 és 10 óra között, amikor a legnagyobb a szén-dioxid lábnyoma" – érzékeltette a helyzetet egy konkrét példával Pataki Gábor, a Skyguard üzletfejlesztési szakértője.
A szakember emlékeztetett arra, hogy az elektrifikációs folyamatot gyakran lassítják a városi legendák: az akkumulátor degradációval kapcsolatos félelmek, a valódi zöld jelleg megkérdőjelezése és a hatótáv-szorongás. Ezekkel szemben tények állnak: egyes gyártók már 10 év/1 millió kilométer akkumulátor garanciát vállalnak, az akkumulátorok pedig évente mindössze 1,8 százalékát veszítik el kapacitásuknak. Ez azt jelenti, hogy öt éven belül alig érezhető a változás és a modern akkumulátorok akár 15-20 évig is használhatók. Még ha 13%-kal csökken is egy közepes méretű akkumulátor kapacitása, azzal is körülbelül 290 kilométert lehet megtenni.
A járműválasztásnál fontos a használati szokások figyelembevétele: aki naponta 150 kilométernél kevesebbet közlekedik, annak egyértelműen az elektromos autó a jó választás,
míg a rendszeres 300-400 kilométeres utakhoz inkább a 70 kilométeres elektromos hatótávú plug-in hibrid ajánlott.
Telematikával az akkumulátor is mérhető
Az ESG-szemléletű elektrifikáció központi eleme kell, hogy legyen az energiamenedzsment-rendszer. Gyakran elhangzik, hogy az irodaházakban nincs elegendő kapacitás minden autó töltésére, de a telematikával mért akkumulátor-töltöttségi adatok alapján intelligens prioritási rendszer alakítható ki. Az otthontöltés elszámolása szintén kulcskérdés, de ma már ez is megoldható: monitorozható, hogy hol tölt az autó, hol növekszik az akkumulátor töltöttsége, és ez elszámolhatóvá tehető. Ezáltal a megtakarítások előre modellezhetők és mérhetők, ami valódi adatalapú ESG döntéshozatalt tesz lehetővé. Az így gyűjtött adatok alapján az eredmények publikálhatók, ami átláthatóvá teszi a vállalat fenntarthatósági erőfeszítéseit.
Az ESG szempontok szerinti működés nemcsak a közvetlen költségek csökkentésében segít, hanem hosszú távon is fenntartható előnyöket biztosít. A rendszeres adatgyűjtés és elemzés lehetővé teszi a folyamatos fejlesztést, így a kezdeti eredmények nem egyszeri megtakarításként jelentkeznek, hanem beépülnek a vállalat mindennapi működésébe.
Az adatalapú döntéshozatal a klasszikus cégautók mellett a nagy kamionoknál és a kisebb teherautóknál is jelentős költségmegtakarítást eredményezhet. Az objektív adatok elemzése lehetővé teszi a flottakezelők számára, hogy optimalizálják járműveik használatát, csökkentsék a szervizkiadásokat és növeljék az üzemeltetés hatékonyságát.
A járműflotta elektrifikációja jelentős mértékben, 75-90%-ban csökkentheti a járművek szén-dioxid kibocsátását. Az ökolábnyom csökkentés mértéke a járműveként akár 2-3 tonna is lehet évente.
Ez a folyamat különösen fontos a mai gazdasági környezetben, ahol az üzemanyagárak, a szervizkiadások és a munkaerőköltségek folyamatosan emelkednek. Az adatalapú döntéshozatal segítségével a vállalatok pontosan meg tudják határozni, hogy mely járművek mely útvonalakra a legalkalmasabbak, ezáltal jelentősen csökkentve az üzemeltetési költségeket. Ez szinte elengedhetetlen a rendszeres kiszállítást végző vállalatok számára, ahol a járművek napi szinten jelentős igénybevételnek vannak kitéve. A megfelelő járműtípus kiválasztása, a karbantartási költségek csökkentése és a biztonság növelése mind hozzájárulnak a vállalat versenyképességének javításához és a szolgáltatás minőségének fenntartásához.
A flottaüzemeltetés területén különösen fontos, hogy a környezeti szempontok figyelembevétele ne csak papíron történjen meg. A valódi változáshoz szükség van a munkatársak képzésére is, hogy megértsék az új működési elvek jelentőségét és elsajátítsák azokat a gyakorlati készségeket, amelyek a fenntarthatóbb üzemeltetéshez szükségesek.
A módszertani kutatás lehetőséget teremt arra, hogy rámutassunk azokra a tényezőkre, amelyek a flotta működésében költségcsökkentést eredményeznek, valamint képzésük révén az elért eredmények fenntarthatók lesznek. Ez a kettős megközelítés – a problémák azonosítása és a megoldások fenntarthatóvá tétele – biztosítja, hogy az ESG riportolás ne csak egy egyszeri feladat legyen, hanem a vállalati kultúra szerves részévé váljon.
Kis-és közepes vállalatok arányaiban még többet tudnak megtakarítani
Egy ESG riport vagy fenntarthatósági jelentés elkészítése természetesen kihívásokkal jár. A megfelelő adatgyűjtési és -elemzési rendszerek kialakítása, a munkatársak képzése és a folyamatok átalakítása kezdeti befektetést igényel. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ezek a befektetések gyorsan megtérülnek, különösen a flottaüzemeltetés területén, ahol a környezeti szempontok javítása szinte mindig együtt jár az üzemeltetési költségek csökkenésével. „Fontos kiemelni, hogy az ESG riportolás nem csak a nagyvállalatok számára releváns” – tette hozzá Lengyel Gábor operatív igazgató.
Bár a jogszabályi kötelezettségek először a nagyobb cégeket érintik, a kisebb vállalkozások is profitálhatnak a fenntarthatósági szempontok bevezetéséből. Sőt, a kisebb méret gyakran előnyt jelent, hiszen rugalmasabban tudnak alkalmazkodni az új követelményekhez és gyorsabban tudják implementálni a szükséges változtatásokat. Az operatív igazgató szerint a vállalatok fenntarthatósági törekvéseinek támogatására kétlépcsős megközelítést alkalmaznak a Skyguardnál:
először módszertani kutatással és adatgyűjtéssel alapozzák meg a munkát, majd ESG manager szolgáltatással segítik a cégeket
a riportok elkészítésében és a stratégia kialakításában. „Jelenleg a vállalatok leginkább a Scope 3 kibocsátások iránt érdeklődnek, miközben a cégvezetők többsége csak felszínesen ismeri az ESG fogalmát és annak gyakorlati vonatkozásait. Ezért a tanácsadási folyamat kezdeti szakaszában jelentős figyelmet fordítunk az ügyfelek edukálására, hogy megalapozzák az érdemi együttműködést” – tette hozzá.
A cikk megjelenését a Skyguard támogatta.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Máris itt a komoly drágulás az olajszállításnál - Ez még csak a kezdet?
Megugrott a biztosítás ára.
Bejelentette a kormány: meghosszabbítják a kamatstopot
Kormányinfót tart Vitályos Eszter és Gulyás Gergely.
Nagy bejelentés érkezett a magyar jelzáloghiteleseknek: tényleg olyan jó lesz nekik?
25-30 milliárd forintot ad nekik a kormány a bankok számlájára.
Irán nem hajlandó kapitulálni, Amerika bármikor beszállhat a háborúba - Szerdai híreink az Irán-Izrael háborúról percről percre
Cikkünk folyamatosan frissül az iráni-izraeli háború legfontosabb híreivel.
Megszólalt Trump a közel-keleti konfliktusról: senki nem tudja, mire készülök
Az amerikai elnök szerint Irán teljesen védtelen.
Itt a friss adat: a magyar fogyasztás a legkisebb az EU-ban
Nem változott a helyünk az európai rangsorban.
Közel-keleti konfliktus: veszélyhelyzeti gázellátásra kapcsolt Egyiptom
Csütörtökön jöhet az enyhülés.
Gondolkodik-e az AI, vagy csak úgy tesz?
A nagy nyelvi modellek jól el tudják játszani, hogy értik, amit mondanak. De ha tényleg értenék, az lenne az igazi lépés a valódi intelligencia felé. Csakhogy ezen még sokat kell dolgozni. The
Zöldenergia cégeknek: építs saját naperőművet és energiatárolót pályázati pénzből
A 2025. júniusában meghirdetett új pályázat célja nem más, mint felpörgetni a vállalkozások saját energiatároló és megújulóenergia-termelő kapacitásainak kiépítését.
"Fotózza le és küldje be!" - Ne, inkább ne tegye!
Nagy felháborodást váltott ki a Metropol c. ingyenes lap felhívása, amely arra buzdította olvasóit, hogy a \"Fotózza le és küldje be!\" rovathoz készítsenek és küldjenek a lapnak lehetőség
Euróbevezetés: A nemzeti intézményrendszer arbitrázsa
A saját, biztos deviza és a pénzkínálat feletti függetlenség elvétele kordában tudja tartani a demagóg politikát, de az ország szuverenitásának csorbítása jelentős politikai kockázat. Bul
Fordul a széljárás: felgyorsul a Demján Sándor Program támogatásainak kiosztása
A hazai kis- és középvállalkozásokat célzó Demján Sándor Program (DSP) jelentős fordulóponthoz érkezett: a korábbi, kivárásra épülő ütemezés helyett a kormányzat most az azonnali kifiz
Komplex bér-, munkaügyi és HR audit
A munkajogi megfelelés, a pontos és precíz bérszámfejtés, valamint a megfelelő adminisztráció nemcsak a jogszabályoknak való megfelelés miatt kulcsfontosságú, hanem azért is, mert a munkaüg
Terjed az e-autózás, csak bírjuk energiával
Kétkedők ide vagy oda: az e-autózás térhódítása töretlen. Ugyan Európában stagnált tavaly az értékesítési számuk, de Kínában már közel minden második eladott autó elektromos volt....
Régen minden hosszabb volt
\"Ne untass, irány a refrén!\" - szól a Roxette Greatest Hits albumának címe. Hiszen az a rész üt igazán, amit együtt tudunk, összeborulva óbégatni. A...
The post Régen minden hosszabb volt ap

Új korszak az innovációban – 2025-től tanúsítható az ISO 56001 szabvány szerinti működés (x)

- Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
- Olyan történhet a forinttal, amire ebben az évtizedben még nem volt példa
- Furcsaság az izraeli támadás kapcsán: mégis hova tűntek az iráni vadászgépek?
- Özönlenek a külföldiek Magyarországra, kiderült, honnan jönnek
- Egyetlen dolgon áll vagy bukik Irán túlélése, éppen emiatt bombázza őket Izrael
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.
Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
Fontos fejlemények az öt napja tartó iráni-izraeli háborúról.
Csökkenhetnek a gyógyszerárak, de mi lesz a patikákkal?
Szalóki Katalinnal, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének igazgatójával beszélgettünk.
Csúcsközelben a tőzsdék - Mit tegyünk most?
A válasz nem az, amit elsőre gondolnánk!
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen