
Az ESG riportolás bevezetésével a vállalatoknak alaposan át kell világítani működésüket, ami már önmagában is értékes felismerésekhez vezethet. A flottaüzemeltetés területén ez különösen igaz, hiszen a járművek környezeti lábnyomának csökkentése egyben az üzemanyag-felhasználás optimalizálását is jelenti, ami közvetlen költségmegtakarítást eredményez. A módszertani kutatások azt mutatják, hogy már a kezdeti felmérések során azonosíthatók azok a területek, ahol jelentős megtakarítási potenciál rejlik.
Ilyen lehet például a járművek kihasználtságának növelése, az útvonalak optimalizálása,
vagy éppen a járműpark összetételének felülvizsgálata és fokozatos átalakítása környezetbarátabb alternatívák irányába. Az elektromos autózás és az ESG célok összekapcsolása komoly vezetői döntéseket és alapos előkészítést igényel. Ehhez elengedhetetlen a járműhasználati szokások pontos ismerete. Kevesen tudják, hogy egy magánautó az ideje 95%-ában áll, tehát potenciálisan tölthető, míg a vállalati autók átlagosan mindössze 70 kilométert tesznek meg naponta. Ezek az adatok telematikai eszközökkel pontosan mérhetők, ami lehetővé teszi a valós energiaigény felmérését, a hálózati kapacitás tervezését és intelligens töltési szabályok kialakítását.
"Az ESG szempontú működéshez olyan töltési szabályokat érdemes kialakítani, amelyek figyelembe veszik az áram szén-dioxid intenzitását is. Például egy elektromos autót ne töltsünk este 6 és 10 óra között, amikor a legnagyobb a szén-dioxid lábnyoma" – érzékeltette a helyzetet egy konkrét példával Pataki Gábor, a Skyguard üzletfejlesztési szakértője.
A szakember emlékeztetett arra, hogy az elektrifikációs folyamatot gyakran lassítják a városi legendák: az akkumulátor degradációval kapcsolatos félelmek, a valódi zöld jelleg megkérdőjelezése és a hatótáv-szorongás. Ezekkel szemben tények állnak: egyes gyártók már 10 év/1 millió kilométer akkumulátor garanciát vállalnak, az akkumulátorok pedig évente mindössze 1,8 százalékát veszítik el kapacitásuknak. Ez azt jelenti, hogy öt éven belül alig érezhető a változás és a modern akkumulátorok akár 15-20 évig is használhatók. Még ha 13%-kal csökken is egy közepes méretű akkumulátor kapacitása, azzal is körülbelül 290 kilométert lehet megtenni.
A járműválasztásnál fontos a használati szokások figyelembevétele: aki naponta 150 kilométernél kevesebbet közlekedik, annak egyértelműen az elektromos autó a jó választás,
míg a rendszeres 300-400 kilométeres utakhoz inkább a 70 kilométeres elektromos hatótávú plug-in hibrid ajánlott.
Telematikával az akkumulátor is mérhető
Az ESG-szemléletű elektrifikáció központi eleme kell, hogy legyen az energiamenedzsment-rendszer. Gyakran elhangzik, hogy az irodaházakban nincs elegendő kapacitás minden autó töltésére, de a telematikával mért akkumulátor-töltöttségi adatok alapján intelligens prioritási rendszer alakítható ki. Az otthontöltés elszámolása szintén kulcskérdés, de ma már ez is megoldható: monitorozható, hogy hol tölt az autó, hol növekszik az akkumulátor töltöttsége, és ez elszámolhatóvá tehető. Ezáltal a megtakarítások előre modellezhetők és mérhetők, ami valódi adatalapú ESG döntéshozatalt tesz lehetővé. Az így gyűjtött adatok alapján az eredmények publikálhatók, ami átláthatóvá teszi a vállalat fenntarthatósági erőfeszítéseit.
Az ESG szempontok szerinti működés nemcsak a közvetlen költségek csökkentésében segít, hanem hosszú távon is fenntartható előnyöket biztosít. A rendszeres adatgyűjtés és elemzés lehetővé teszi a folyamatos fejlesztést, így a kezdeti eredmények nem egyszeri megtakarításként jelentkeznek, hanem beépülnek a vállalat mindennapi működésébe.
Az adatalapú döntéshozatal a klasszikus cégautók mellett a nagy kamionoknál és a kisebb teherautóknál is jelentős költségmegtakarítást eredményezhet. Az objektív adatok elemzése lehetővé teszi a flottakezelők számára, hogy optimalizálják járműveik használatát, csökkentsék a szervizkiadásokat és növeljék az üzemeltetés hatékonyságát.
A járműflotta elektrifikációja jelentős mértékben, 75-90%-ban csökkentheti a járművek szén-dioxid kibocsátását. Az ökolábnyom csökkentés mértéke a járműveként akár 2-3 tonna is lehet évente.
Ez a folyamat különösen fontos a mai gazdasági környezetben, ahol az üzemanyagárak, a szervizkiadások és a munkaerőköltségek folyamatosan emelkednek. Az adatalapú döntéshozatal segítségével a vállalatok pontosan meg tudják határozni, hogy mely járművek mely útvonalakra a legalkalmasabbak, ezáltal jelentősen csökkentve az üzemeltetési költségeket. Ez szinte elengedhetetlen a rendszeres kiszállítást végző vállalatok számára, ahol a járművek napi szinten jelentős igénybevételnek vannak kitéve. A megfelelő járműtípus kiválasztása, a karbantartási költségek csökkentése és a biztonság növelése mind hozzájárulnak a vállalat versenyképességének javításához és a szolgáltatás minőségének fenntartásához.
A flottaüzemeltetés területén különösen fontos, hogy a környezeti szempontok figyelembevétele ne csak papíron történjen meg. A valódi változáshoz szükség van a munkatársak képzésére is, hogy megértsék az új működési elvek jelentőségét és elsajátítsák azokat a gyakorlati készségeket, amelyek a fenntarthatóbb üzemeltetéshez szükségesek.
A módszertani kutatás lehetőséget teremt arra, hogy rámutassunk azokra a tényezőkre, amelyek a flotta működésében költségcsökkentést eredményeznek, valamint képzésük révén az elért eredmények fenntarthatók lesznek. Ez a kettős megközelítés – a problémák azonosítása és a megoldások fenntarthatóvá tétele – biztosítja, hogy az ESG riportolás ne csak egy egyszeri feladat legyen, hanem a vállalati kultúra szerves részévé váljon.
Kis-és közepes vállalatok arányaiban még többet tudnak megtakarítani
Egy ESG riport vagy fenntarthatósági jelentés elkészítése természetesen kihívásokkal jár. A megfelelő adatgyűjtési és -elemzési rendszerek kialakítása, a munkatársak képzése és a folyamatok átalakítása kezdeti befektetést igényel. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy ezek a befektetések gyorsan megtérülnek, különösen a flottaüzemeltetés területén, ahol a környezeti szempontok javítása szinte mindig együtt jár az üzemeltetési költségek csökkenésével. „Fontos kiemelni, hogy az ESG riportolás nem csak a nagyvállalatok számára releváns” – tette hozzá Lengyel Gábor operatív igazgató.
Bár a jogszabályi kötelezettségek először a nagyobb cégeket érintik, a kisebb vállalkozások is profitálhatnak a fenntarthatósági szempontok bevezetéséből. Sőt, a kisebb méret gyakran előnyt jelent, hiszen rugalmasabban tudnak alkalmazkodni az új követelményekhez és gyorsabban tudják implementálni a szükséges változtatásokat. Az operatív igazgató szerint a vállalatok fenntarthatósági törekvéseinek támogatására kétlépcsős megközelítést alkalmaznak a Skyguardnál:
először módszertani kutatással és adatgyűjtéssel alapozzák meg a munkát, majd ESG manager szolgáltatással segítik a cégeket
a riportok elkészítésében és a stratégia kialakításában. „Jelenleg a vállalatok leginkább a Scope 3 kibocsátások iránt érdeklődnek, miközben a cégvezetők többsége csak felszínesen ismeri az ESG fogalmát és annak gyakorlati vonatkozásait. Ezért a tanácsadási folyamat kezdeti szakaszában jelentős figyelmet fordítunk az ügyfelek edukálására, hogy megalapozzák az érdemi együttműködést” – tette hozzá.
A cikk megjelenését a Skyguard támogatta.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Levezették, mekkorát ütne Magyarországon egy igazán elfajuló vámháború
Vészforgatókönyvet vázolt fel az IMF.
Történelmi áttörés Ukrajnában: olyan technológia jelent meg a fronton, amely akár egy nagyváros védelmét is képes túlterhelni
Fokozatosan bővítik a rendszert.
Dübörögnek az izraeli páncélosok, megindult az IDF új hadművelete
Több tízezer tartalékost hívtak be szolgálatra.
Miközben az EU szakítana Moszkvával, egy tagország miniszterelnöke nem győzött hálálkodni Putyinnak
Sorba jelentette be a Moszkva számára kedvező döntéseket.
Furcsa kép terjeng egy ukrán MiG-29-esről: úgy látszik, Kijev lekoppintotta Oroszország rettegett fegyverét
Az éles bevetésre még ugyanakkor várni kell.
Forradalmi felfedezés: olyan anyagot fejlesztettek kínai tudósok, ami teljesen megváltoztathatja az eszközök töltését
Új világ jön a telefonoknál és okosóráknál.
Fenntartási jelentés: a KFI projektek láthatatlan aknái az EPTK-ban
Akinek KFI projektje van, nem dőlhet hátra: itt az idő a fenntartási jelentések világával szembenézni.

Fenntartási jelentés a KFI pályázatoknál: így kerüld el az EPTK buktatóit
Akinek KFI projektje van, nem dőlhet hátra: itt az idő a fenntartási jelentések világával szembenézni.

Az ChatGPT is Redditezik - Az AI ugyanonnan tájékozódik, ahonnan mi
Az AI csak rendszerezi és újracsomagolja azt a kollektív zajt, amit mi nap mint nap a netre hordunk, kicsit ijesztő is nézni, milyen forrásokból dolgozik.... The post Az ChatGPT is Redditezik - Az A

Az UniCreditnél is kedvező kamat mellett érhető el az Otthon Start hitel
Szeptember elsejétől az UniCredit Banknál is elérhető a kedvező kamatozású Otthon Start hitel. A bank kamatkedvezménnyel, jóváírással és díjelengedéssel is várja az érdeklődőket. Az Uni
A bitcoinmágnás finnek
Ott voltam, amikor Kína hatodjára is betiltotta a Bitcoint - áll egy, a kriptós közösségben évek óta keringő mémen. Az ország egykor dominálta a bányászatot,... The post A bitcoinmágnás fi

ESG és adózás: így kapcsolódik össze a társadalmi felelősségvállalás és a vállalati adományozás
Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az ESG, azaz a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontokat figyelembe vevő működés. Az ESG nem csupán trend vagy megfelelési k

Az osztalék portfólióm - 2025. augusztus
Emelkedett a portfólióm hozama, egyrészt az Altria osztalékemelése, másrészt a nulla hozamú Walgreens kivezetése miatt. Az utóbbi nem éppen az ideális módszer egy portfólió hozamemelésére.
Novo Nordisk - elemzés
Végre találtam egy európai céget, ami kiszámíthatóan fizeti és emeli az osztalékot. A Finvizen keresgéltem kereskedési célpontok után, és ott találtam rá. Megnéztem a számait és a chartj

Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Másfél millióig húzza a legtöbb lakás árát az Otthon Start - Mi lesz ebből?
Elindult az Otthon Start.
Velünk marad az árrésstop, de mit fizetünk érte valójában?
Utánajártunk, vajon mit mutatnak a számok és mi várható a következő hónapokban
Meddig fékezheti az inflációt az árrésstop?
Kozák Tamással, az OKSZ főtitkárával beszélgettünk.
