Európa fapados légitársaságai készen állnak visszatérni Ukrajnába, amint egy békemegállapodás lehetővé teszi a repülőterek újbóli megnyitását. A cégek a hazatérő utasokra és a "katasztrófaturizmus" átmeneti fellendülésére is számítanak, amikor utazók ember okozta vagy természeti katasztrófák sújtotta térségeket keresnek fel.
A Wizz Air azt tervezi, hogy a béke megszületése után két éven belül 15, hét éven belül pedig 50 repülőgépet állomásoztat Ukrajnában. A Ryanair bármilyen megállapodást követően két héten belül újraindítaná járatait.
Erre felkészültünk: amint megnyílik a légterük, nagyon gyorsan újra megvetjük a lábunkat. Az újranyitás számunkra jelentős lehetőség
– mondta a Financial Timesnak Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.
Váradi a hazatérő ukránok mellett a nagyszabású újjáépítésre és a "katasztrófaturizmus" megjelenésére is számít.
Amikor leomlott a berlini fal, emberek milliói mentek oda megnézni
– tette hozzá.
A magyarországi központú Wizz Air az orosz invázió 2022-es eszkalációja előtt a legnagyobb nem ukrán légitársaságként működött az országban. 2021-ben több mint 5000 járatot teljesített Ukrajnába, és abban az évben a harmadik legnagyobb szereplő volt az Aeroflot és az ukrán chartertársaság, a Windrose mögött.
Ukrajnába 2019-ben, a járvány előtti csúcson, közel 15 millió utas repült. 2021-ben – az inváziót megelőző évben – 10,8 millióan, a Cirium légiközlekedési tanácsadó adatai szerint.
A Ryanair vezetői felkeresték a kulcsfontosságú ukrán repülőtereket, és azt tervezik, hogy utasszámukat 4 millióra növelik. A lezárások előtt a légitársaság évente mintegy 1,5 millió utast szállított Kijevbe, Lvivbe és Odesszába.
Két héten belül árusítani kezdenénk a jegyeket; csak az számít, mikor biztonságos az üzemelés
– mondta a héten Eddie Wilson vezérigazgató. Hozzátette: mivel a társaság 95 európai repülőtéren állomásoztat gépeket, bármelyik bázisáról nyithat új útvonalakat anélkül, hogy a hálózat többi részét megbolygatná, így gyorsabban tud lépni a kevesebb bázissal rendelkező riválisoknál.
Repülhetünk Dublinból, Shannonból, Corkból, az Egyesült Királyságon vagy Európán át, heti három-, négy-, öt járattal. Ukrajnában könnyen lehet növelni a kapacitást. Nem okozna gondot 4 millió utas kiszolgálása
– tette hozzá.
Az easyJet, amely korábban nem repült Ukrajnába, szintén vizsgálja az útvonalnyitást. Kenton Jarvis vezérigazgató szerint az ország "Európa legnagyobb építési projektjének" ígérkezik, és "az emberek haza akarnak majd menni, amikor az otthon újra biztonságos".
Jelenleg ez Európa hiányzó darabja Működési szempontból a légiforgalmi irányítás viszonylag gyorsan újraindítható; a kérdés az, milyen állapotban vannak a repülőterek és a futópályák, illetve hogy a terminálok és a pályák a legmagasabb biztonsági előírások szerint működnek-e.
– mondta. A Wizzel és a Ryanairrel ellentétben az easyJet rövid távon nem tervez gépeket bázisra állítani Ukrajnában.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) jelenleg azt javasolja a légitársaságoknak, hogy ne repüljenek az ukrán légtérben, és ne szálljanak le az országban.
A légtér és a kritikus infrastruktúra, beleértve a repülőtereket is, katonai tevékenységeknek van kitéve, ami biztonsági kockázatot jelent a polgári repülőgépekre. Különösen fennáll a szándékos célba vétel és a polgári gépek téves azonosításának kockázata
– figyelmeztet az ügynökség. 2014-ben a Malaysia Airlines MH17-es járatát lőtték le, amikor Kelet-Ukrajna felett repült.
A Cirium adatai szerint az elmúlt két évben mindössze egyetlen légitársaság – az orosz fapados Smartavia – regisztrált járatokat Ukrajnába.
Címlapkép forrása: Portfolio
Szépen csendben teljesen visszacsinálnák a brexitet, a küszöb alatt visszafolynának a britek az EU-ba
London egyre inkább keresi Brüsszel kegyeit, de az Európai Unió mással van elfoglalva.
Váratlan üzenetet küldött Putyin Európának: tárgyalni akar az orosz elnök, ideje békét kötni
Szerinte Európának "nem lenne szabad akadályoznia" a háború lezárását.
Botrány: egyszerűen eltűntek a fegyverek az ukrán harci helikopterekről – "Békegalambok lettek a katonai eszközökből"
Az SZBU is belekeveredett az ügybe - Ez pedig csak rontott a helyzeten.
Az OTP Alapkezelő lett az egyik hazai tőzsdei cég nagytulajdonosa
5 százalék feletti részesedést szerzett.
Elszabadulóban az erőszak a turistaparadicsomban: merénylettől tartanak, már golyóálló mellényeket osztanak
A korábbinál is véresebb kampányra számítanak.
Folytatódott a mérsékelt növekedés a boltokban
Ez a második részadat, amelyből képet kaphatunk a negyedik negyedéves gazdasági teljesítményről.
Hadjáratra készül az EU a WhatsApp ellen a mesterséges intelligencia miatt
A bejelentés napokon belül megérkezhet.
Véget ér a KIVA (sokk): megszűnik a KIVA-sok neobankoknál vezetett pénzforgalmi számláinak adóterhelése
2024 év végén a KIVA-s adózókat meglepetésként érhette, hogy a neobankoknál vezetett pénzforgalmi számlák egyenlegnövekedése bizonyos esetekben plusz adóterhet jelentett számukra, amennyibe
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Otthon Start - mi lesz a befektetési célú lakásvásárlásokkal?
A 3 százalékos Otthon Start hitel átrendezi a lakáspiacot: rövid távon az első lakást keresők aktivitása nő, miközben a befektetői kereslet csökken. Saját, 1000 háztartásos felmérésünk
Átütő siker a megújulók fejlesztése Texasban
Texas néhány év alatt bizonyította, hogy a nagyléptékű napenergia- és akkumulátoros beruházások képesek gyökeresen átalakítani egy teljes villamosenergia-rendszer működését.
Otthon Start: Újabb bank a 3% alatti kamatversenyben
Az MBH Duna Bank 2025. december 1-jétől bevezette kamatkedvezményes Otthon Start lakáshitel konstrukcióját, amellyel a bank is belépett a 3 százalék alatti kamatversenybe. Ez különösen figyelem
DIMOP Plusz: hol tartunk 2025 végén?
A Magyarországnak jutó 2021-2027 közötti pályázati források 9800 milliárd forintot tesznek ki. Ebből a DIMOP Plusz (Digitális Megújulás Operatív Program Plusz) esetén 764 milliárd forinttal
Mesterséges intelligencia és molekuláris tervezés
A hagyományos kutatásban 800 évet igénylő munkát az MI-nek sikerült néhány hónap alatt elvégeznie, 2,2 millió új kristályszerkezet felfedezésével.
Bizalmi válságban magyar piac, hiába várjuk a kockázati tőkét
A lelkesedés után vallatásokon át halad a világmegváltó ötlet, mire általában nem történik semmi. Magyarországon ugyanis sok a tehetség és az ötlet, de kevés a... The post Bizalmi válság
Ezért nem tudnak labdába rúgni a magyar élelmiszeripari cégek a nemzetközi piacokon
Az Agrárszektor 2025 konferenciáról jelentkezik a Checklist .
Kiderült, hogy miért nem nőtt (már megint) a magyar gazdaság
A szárnyalás még várat magára.
Ízekre szedték a kormány gazdaságpolitikáját, Nagy Márton védelmébe vette
Meghallgatása volt a miniszternek.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


