A hidrogén, mint energiahordozó most kerül igazán fókuszba olyan energiaforrások mellett, mint a nap, a szél, vagy éppen a geotermikus energia. A hidrogénelőállítás képes pufferként áthidalni azokat az időszakokat, amikor túltermelés van egy-egy megújuló energiaforrásból, arról nem beszélve, hogy a közlekedésben is van létjogosultsága. Erről beszélgettünk a Messer Hungarogáz két vezetőjével, Bohner Zsolt ügyvezető igazgatóval és Bándy Tamás energiairányítási igazgatóval.
Mindössze egyetlen ajánlat érkezett a hidrogénvonatok beszerzésére Romániában, amely számos ponton nem felelt meg a kiírásban, így másodszor is érvénytelenítette a tendert a vasúti reformért felelős hatóság (ARF). Ez afelé mutat, hogy az uniós helyreállítási program keretében nem lesz hidrogénvonat beszerzése keleti szomszédunknak.
A zöldhidrogén-piac hozzáadott értéke az előrejelzések szerint 2030-ra globálisan elérheti az 500 milliárd eurót – vázolja a Roland Berger tanácsadócég a friss tanulmányában, amely arra is rávilágít, hogy Európa kiváló pozícióban van, mert ennek az óriási piacnak akár a 40%-át is magához kötheti.
Megérkezett a Bükkábrányi Energiaparkba az a komplex rendszer, mely a napelempark túltermelésekor szabályozottan, tisztán zöldáramból állít elő hidrogént. A Bükkábrányi Fotovoltaikus Erőmű Projekt Kft. és a Szegedi Tudományegyetem részben uniós innovációs pályázati támogatással megvalósuló kísérleti fejlesztése várhatóan augusztustól üzemelhet. A nemzetközi szinten is újdonságnak számító projekt Magyarországon először állít elő zöldhidrogént, emellett a naperőmű általi túltermelés szabályozásának tudományos megfigyelésére is lehetőséget biztosít. A rendszerhez szükséges Plug Power elektrolizálót és a palackozáshoz szükséges nyomásfokozót a magyar Ganzair Kompresszortechnika Kft. szállította, és mai napon emelték be a telephelyre.
Főleg a közlekedésben sokan vetélytársként tekintenek az tüzelőanyag-cellás hidrogénnel működő, valamint az akkumulátoros elektromos autókra, ám a két technológia inkább egymást támogatja, és egészíti ki, nemcsak a közlekedésben, hanem más iparágakban egyaránt. Megújuló energián alapszik a zöldáram, ahogy megújuló energia szükséges a zöld hidrogén előállításához is, mégsem veszik el egymástól a lehetőségeket. Épp ellenkezőleg, a hidrogén segíthet az egyes időszakokban keletkező többletenergia hasznosításában, csökkentve a villamosenergia-rendszer leterheltségét, míg a villamos energia meg tud ágyazni a zöld hidrogén széles bázisú alkalmazhatóságának. Mindkét technológia egy eszköz arra, hogy megszabaduljunk a fosszilis energiaforrásoktól. Az elektrifikáció felfutásának éppen szemtanúi vagyunk, és a zöld hidrogén területén is hasonló boomra készül a tudományos szféra. De nem holnap valósul meg minden. Türelem kell hozzá. A zöld hidrogén piacáról, magáról a technológiáról kérdeztük Tompos Andrást, a TTK Anyag- és Környezetkémiai Intézet igazgatóját, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség szakmai tanácsadó testületének vezetőjét.
Az elmúlt időszak eseményei, az egyre növekvő energiaárak a zöld és megújuló energiára való átállás felgyorsítását hozzák magukkal. Minden ország szuverenitásának alapja, hogy a lehető legtöbb energiát belföldön állítsa elő, az importot pedig minél több forrásból szerezze be. Ez pedig rengeteg forrást fog megmozgatni a következő években, ezért a pénzért pedig számtalan ötlet, innováció és fejlesztés fog versenyezni. Ennek a versenynek az egyik leglátványosabb területe pedig a mobilitás, hiszen nagyon gyors az ezen a területen zajló műszaki fejlődés, különböző járműtechnológiák és azok piaci elérhetősége jelenik meg hétről hétre - mutat rá közleményében a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség.
Az Airbus közölte, hogy az évtized közepére már tesztelné a hidrogén meghajtású technológiát egy módosított A380-as repülőgépen. A vállalat hosszú távú célja, hogy a kereskedelmi célú légi közlekedésben alacsonyabb károsanyag-kibocsátást érjen el - áll a CNBC cikkében.
Hibrid, részben hidrogénhajtású bányászati teherautóval kísérletezik a világ egyik legnagyobb bányászati cége, az Anglo American - írja a BBC. A 220 tonnás óriás teherautók jelenleg óránként 134 liter dízelt pusztítanak el, ezzel jelentős mértékben hozzájárulva a bányaipar egyébként sem túl kicsi karbonlábnyomához. A cég a fejlesztéssel a szektor zöldülése felé tenne nagy lépést.
Szándéknyilatkozatot írt alá a MOL és az Alstom, miszerint a két vállalat vizsgálni kezdi a hidrogéntechnológia alkalmazási lehetőségeit a vasúti közlekedésben - tudtuk meg az Alstom sajtóközleményéből. A vasúti cég hidrogénvonatát más országokban már sikeresen forgalomba helyezték, itthon ebben a MOL lehet a partnere, hiszen az olajcég évente így is 150 000 tonna hidrogént termel ki.
Magyarország Nemzeti Hidrogénstratégiája ambiciózus, de reális jövőképet felvázolva nyitja meg az utat a hidrogéngazdaság kiépítése előtt, hozzájárulva ezzel a dekarbonizációs céljaink eléréséhez – mondta el Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára.
Nem régen fogadta el a kormány a Nemzeti Hidrogénstratégiát, amely kijelöli a következő évek irányát a hazai hidrogénfejlesztések számára, és meghatározza a legfontosabb irányokat és célokat. Ma pedig egy hidrogénes konferencián Palkovics László innovációs és technológiai miniszter ismertette ennek a stratégiának a részleteit, de szóba kerültek a szabályozási nehézségek és a lehetséges EU-s pályázatok is az eseményen, illetve a hazai vállalatok képviselői is beszámoltak eddigi tapasztalataikról és terveikről.
Az áramszektor dekarbonizációjával, az akkumulátor- és hidrogénstratégia implementációs folyamatának megindításával, illetve az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer véglegesítésével kapcsolatos teendők tartoznak egyebek mellett a közelmúltban megalakult Zéró Karbon Központ (ZKK) rövid távú feladatai közé - mondta el Kaderják Péter, a ZKK vezetője a Portfolio-nak.
Megvalósítási szakaszába lépett a Magyar Földgáztároló Zrt. (MFGT) Akvamarin projektje, amelynek célja a többletáram hidrogénné alakítása, abban tárolása, és a hidrogén más használati módjainak vizsgálata.
A hidrogéngazdaság a magyar cégek, így a naperőművek számára is nagy lehetőségeket rejt. Az új ágazat létrejöttének ugyanakkor feltétele a teljes értéklánc és a megfelelő infrastruktúra kifejlődését támogató szabályozás megalkotása. Világszerte mind több ország fogadta el saját nemzeti hidrogénstratégiáját, de Magyarországon ez továbbra is várat magára, miközben máris elmaradásban vagyunk Nyugat-Európához képest a hidrogéntechnológiák szempontjából.
A hidrogén felhasználása a 2030-as évekre rendkívül szerteágazóvá válhat az energetikában, az iparban (hő- és alapanyag), a közlekedésben vagy a lakossági-kereskedelmi hűtés-fűtésben egyaránt, így az atomenergia segítségével termelt hidrogén növelheti a jövőbeni hazai ellátásbiztonságot, csökkentheti az import igényt, és hozzájárulhat a karbonsemleges hidrogén hazai előállításához. De vajon mely feltételek mellett célszerű Magyarországon a 2030-as évek második felében a paksi atomerőmű által termelt villamos árammal vízbontással hidrogént előállítani?
Palkovics László innovációs- és technológiai miniszter adta át ma az első hazai hidrogéntöltőt, ami szimbolikus jelentősége mellett azt is mutatja, hogy Magyarországon is belendülhet ez az egyre népszerűbbé váló alternatív energiahordozó. A tavaly megalakult Nemzeti Hidrogéntechnológiai Platform ezzel kapcsolatban készítette el a Fehér Könyvet, amely egy összefoglaló szakmai dokumentum, és többek között felméri a hazai állapotokat, bemutatja a hidrogéntechnológia lehetőségeit, valamint fontos inputja lesz a Nemzeti Hidrogénstratégiának, amelyet jövő héten tárgyalhat meg és fogadhat el a kormány. A Platform irányítóbizottságának elnöke, Lepsényi István pedig további fontos részleteket is elárult lapunknak azzal kapcsolatban, hogy hogyan lenne hasznosítható hazánkban a hidrogén.
Cikkünk folyamatosan frissül.
Mire lesz elég az a 61 milliárd dollár?
10 ezer négyzetméteren.
Gyorsan nyomulnak előre a Donbaszban.
Mekkora a baj a luxusiparban?
A Citadealla Alap portfóliómenedzsere a Checklsit vendége volt.
Kell-e aggódnunk az amerikai árindex növekedése miatt?