Mire jó a 9 százalékos szja?
Több megfontolás is szólhat amellett, hogy csökkenjen a jövedelemadózás súlya. Az utóbbi időben egyre népszerűbbé vált az a nézet, hogy a jövedelmek (direkt) adóztatására épülő rendszerekről a fogyasztás (indirekt) adóztatására érdemes koncentrálni. Ennek magyarázata röviden az, hogy a két rendszer között a választást inkább az adóbeszedési hatékonyság és az adminisztratív költségek alapján érdemes meghozni. Ebből a szempontból a fogyasztási adók, azon belül is elsősorban a forgalmi adók elég jó tulajdonságokkal bírnak.
Egy másik elvi magyarázat a jövedelmi típusú adók súlyának csökkentésére, hogy inkább adóztassuk meg az embereket akkor, amikor az előállított értéket elfogyasztják, mintsem akkor, amikor az előállításukból származó jövedelmet megkeresik.
További gyakorlati érv, hogy az szja az egyik legkarakteresebb feladatát, a jövedelmek újraelosztását idehaza amúgy is csak igen korlátozottan végzi el. A magyar szja ugyanis (még az egykulcsos adók rendszert alkalmazók körében is csaknem unikális módon) lineáris, vagyis nem alkalmas arra, hogy szűkítse a társadalomban a jövedelemkülönbségeket.

(Ráadásul miközben az egyik oldalon mérsékelni akarjuk a jövedelmi típusú adók súlyát, máshol mintha kevésbé lennénk érzékenyek. A vállalati jövedelmek adóterhelése az elmúlt években jelentősen emelkedett, pedig ha valamiben konszenzus van a tudósok között, az az, hogy ezeknek az adóknak a tulajdonságai az optimális adózás szempontjából igen kedvezőtlenek. Jellemzően az adózást akkor javasolják, ha a vállalati jövedelemből személyes jövedelem válik. Persze ezt az elvet sehol nem alkalmazzák tökéletesen a világon, de a globális adózási tendenciák elég egyértelműen ennek a megfontolásnak a térnyeréséről árulkodnak.)
Csak egy gyors számítás annak érzékeltetésére, hogy egyetlen adó túlsúlya milyen magas adókulcsokat tud okozni: amennyiben a végső fogyasztás megadóztatásából kívánnánk beszedni az összes költségvetési bevételt, 80%-os forgalmi adókulcsot kellene alkalmazni.
Bár szimpatikusnak tűnhet az a gondolat, hogy inkább adóztassuk meg az embereket akkor, amikor az előállított értéket elfogyasztják, mintsem akkor, amikor az előállításukból származó jövedelmet megkeresik, valójában a témával foglalkozó kutatások szerint a kétféle adóztatás gazdasági ösztönzés, torzítás szempontjából hasonló eredményre vezet.
További elgondolkodtató szempont, hogy vajon milyen elosztási kudarcokhoz vezet egy lineáris szja magas adókulcsú áfa-terheléssel egy párban. Az áfát ugyanis a jövedelemre vetítve degresszív adónak tartják - mivel a hazai rendszerben a 27, illetve 18%-os kulcsok alá tartozik az alacsony jövedelműek fogyasztásának jelentős része, idehaza a megállapítás fokozottan igaz lehet. Mivel ingatlanadózás nincs, és más típusú tárgyi adózás is csak kis súllyal szerepel az adórendszerünkben, jószerével alig találunk olyan elemet, ami a társadalmi jövedelemkülönbségek szűkítését szolgálná. Esetleg a gyermekesek szja-kedvezménye lehet ilyen, de az szja-adókulcs csökkentése ezt is szűkítené. Ez ma még talán nem olyan súlyos probléma (a közhiedelemmel ellentétben a hazai társadalmi jövedelemegyenlőtlenségek nemzetközi összevetésben még nem nagyok), de az utóbbi évek felmérései már az olló nyílásáról árulkodnak.
Persze mondhatjuk, hogy a fenti szempontok alapján a helyzet nem romlik tovább, ha az adócsökkentést a költségvetési kiadások rovására hajtjuk végre, vagy a gazdasági növekedésből származó adóbevételekkel pótoljuk a kiesést. Ugyanakkor jól látható, hogy az elmúlt években még a költségvetési kiigazítási kényszer mellett sem igen tudott csökkenni az állami kiadási szint, ráadásul mintha a társadalmi közfelfogás sem ezt az irányt tartaná helyesnek. A növekedési kilátásokat figyelve pedig még hosszú éveknek kell eltelnie ahhoz, amíg az szja-csökkenésből előálló 600 milliárd forintos költségvetési lyukat betömi a gazdasági gyarapodás.
Azt is érdemes megjegyezni, hogy a jelenlegi foglalkoztatási helyzetben nem biztos, hogy a munkát terhelő elvonások közül éppen az szja-t kellene csökkenteni. Az egykulcsos adó bevezetése, és a hozzá kapcsolódó kormányzati intézkedések (minimálbér-emelés, kötelező béremelések) a képzetlen rétegek foglalkoztathatóságát jelentősen ronthatták. A munkaerőpiac kínálati oldalán a szigorítások elég ösztönzőt jelenthetnek ahhoz, hogy kimondjuk: a strukturális okok mellett inkább a munkaerő kereslettel van a baj. Így viszont a foglalkoztatás munkaáltatói költségeit lenne érdemes csökkenteni, ahogy azt a munkahelyvédelmi programban meg is célozta a gazdaságpolitika.
Az adópolitika érdekes világából érdemes még valamire felhívni a figyelmet. A jövedelem vs. fogyasztás dilemmában több szempontból jó kompromisszumnak tűnik az úgynevezett cash-flow adó. Ez ugyanis egy olyan jövedelemadó, ami valójában a fogyasztást adóztatja meg azáltal, hogy a megtakarítás-változással lehet korrigálni az adóalapot. Igaz, ezt egykulcsos formában már tényleg elég nehéz lenne bevezetni.
Komoly fenyegetést közvetített Donald Trump jobbkeze: kritikus döntés előtt állnak a háború kapcsán
"Az elnök nem fog örökké várni."
Íme a legfontosabb tippek kezdő Trump-suttogóknak – Válaszolnak a sikeres tárgyalók
Art of the deal, kicsit másképp.
Ezt kapta ajándékba egy teljes ágazat a politikai adományokért cserébe
Azt gondolta Trump, hogy miatta hívják GENIUS-nak a GENIUS-t, pedig nem - sőt, még csak nem is annyira zseniális a jogszabály. A stablecoinok szabályozása átment... The post Ezt kapta ajándékba
Figyelem, startupok! 900 millió okod van most figyelni
Mi lenne, ha végre olyan forráshoz jutnál, ahol nemcsak pénzt kapsz, hanem olyan partnereket, akik hisznek a technológiádban, és veled együtt építkeznek?
Honnan szereznek pénzt a horvátok a zöldprojektjeikre?
Fenntarthatóság pénzügyi háttérrel: fejlődés és a forrásfelhasználás nehézségei.
Kiszáríthatják-e Arizonát a politikai viták?
A vízhiány egyre súlyosbodik, a megoldások pedig egyre ellentmondásosabbak.
Forgóeszközhitel - Mennyi pénzt mozgathat meg a GINOP PLUSZ B komponense?
A forgóeszközhitelről már korábban is írtunk, de most megmutatjuk, mit jelent ez országos szinten.
Ha nyár, akkor szabadság - mit érdemes tudni a szabadság kiadásának szabályairól?
A nyári időszak a legtöbb munkavállaló számára a pihenés és a szabadság tervezésének időszaka. Azonban a szabadság kiadása nem kizárólag a munkavállaló igényeihez igazodik, hanem jogsza
Norvégia útja a karbonsemlegesség felé
Állami és ipari együttműködés a teljes CCS-értéklánc mentén.
Pogi vs. Balásy 2.0 - Vita a piac és a verseny mindenhatóságáról
Pogátsa Zoltán, a Hatalmas arcok és a Pogi podcast műsorvezetője és Balásy Zsolt, a Hold Beat hedge fund menedzsere folytatják a korábban megkezdett vitát a... The post Pogi vs. Balásy 2.0 - Vit


Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.