
A cikk megjelenését a Cordia támogatta.
A városfejlesztés, azon belül egy városrész fejlesztése más idősíkon mozog, mint egy adott ingatlan megépítése és értékesítése. Viszont a nagyobb egybefüggő területek egyben történő kezelésével a városvezetés és az ingatlanfejlesztők tudnak úgy együttműködni, hogy a város számára releváns problémák (tipikusan ilyen a lakhatás, a közműellátás, a kereskedelmi szolgáltatások, a dzsentrifikáció, a szociális problémák) megoldásában segíthet a megfelelően összehangolt ingatlanfejlesztések összessége. Megfelelően megtervezett új városrészekre számos nemzetközi példát találhatunk,
azonban a város fejlődése szempontjából sokszor fontosabb az elszlömösödő, illetve korábbi funkciójukat elvesztő városrészek rehabilitációja.
Erre például szolgál az ipari forradalmat követően megépült, jellemzően ipari funkcióval ellátott épületek kiüresedése, akár a londoni Docklands, a bécsi Gasometer vagy Budapesten a Duna-menti közraktár átalakulása.
Radványi Gábor, a Futureal-csoport főépítésze a Portfolio kérdésére elmondta, hogy a várostervezés hosszú távú stratégiai igénye a területek megújítása, amihez a versenyszféra érdemi segítséget tud nyújtani. Korábban ilyen együttműködésekre volt kidolgozva a PPP (Public Private Partnership) koncepció, de vannak olyan fejlesztések is, amelyeknél minden fél a számára releváns dimenziókban profitál. A főépítész erre példaként említette a szintén a Cordia, illetve a Futureal-csoport által jegyzett Corvin Sétány projektet.
Az ingatlanfejlesztők számára viszonyítási alapként tekintett Corvin Sétány révén a nagyszabású városrehabilitáció a DNS-ünk részévé vált
– tette hozzá. A Cordia egyébként ezen a téren a külföldi piacokon is aktív. Városrehabilitációnak tekinthető a lengyelországi Poznan városában található egykori Modena ruhagyár területének lakóparkká alakítása, a varsói Wilanow Smart City, az angliai Birminghamben pedig a történelmi múltú épületek újragondolását is magában foglaló, vegyes funkciójú Great Hampton Street projekt.
A barnamezős területek átalakítása jelenti a fenntarthatóságot
Persze kérdés, hogy mennyire lehet összeegyeztetni a városrehabilitációt a nagyvárosokban tapasztalható népességnövekedés miatt elkerülhetetlen terjeszkedéssel, mind területi, mind a lakosságszám szempontjából.

Radványi Gábor szerint a legfőbb cél az, hogy ne új területeket vonjanak be beépítés céljából, hanem elhasznált, esetleg barnamezős részeket alakítsanak át élhető, hasznos és mindenki számára elérhető helyekké. A városi élet alapja ugyanis a megfelelő közmű-, út-, tömegközlekedési-, szociális-, kereskedelmi-, szórakozási infrastruktúra megléte. Ezen infrastruktúraelemek fejlesztése tud városrészeknek fejlődési potenciált biztosítani. Területfelhasználás szempontjából luxus, ha bizonyos részeket alulhasznosítanak, így a fenntartható város, az élhetőség léptékét megtartva inkább sűrűn lakott és ebből adódóan inkább magasba törő kellene, hogy legyen.
Egy olyan léptékű rehabilitáció esetén, mint a Marina City vagy a Corvin Sétány, hosszú távú a folyamat, ami a projekt előrehaladtával párhuzamosan ütemezetten nyeri el végső formáját. Az infrastruktúra és szolgáltatási környezet megvalósításából nem csak az adott terület, de a környék, sőt, szinte az egész város, és nem csak a lakók profitálhatnak.
Ugyanakkor meglévő városszövet esetén a közterületek megújítása, a földszinti funkciók cseréje akár pár év alatt is drasztikus életminőség-változást tud eredményezni.
Erre jó példa a budapesti Bartók Béla út átváltozása – ez is mutatja, hogy egy ilyen program is csak átfogó, központosított városfejlesztői gondolkodás mentén lehetséges.
„A Corvin Sétány esetében maximálisan meg tudtuk valósítani, amit 20 évvel ezelőtt a helyi önkormányzattal közösen megálmodtunk: egy hosszú távú fejlesztési tervet kialakítva, alátámasztva egy master plannel, mindezt pedig a kivitelezés során végig követtük. Ennek eredményeként egy élhető, gyalogosan bejárható és a városi életet minden elemében segítő városrész születhetett. A Corvin Sétány projekt megmutatta egy városrészben rejlő potenciál kihasználásának megfelelő útját. Reális elképzelés volt, hogy ide tízezer ember fog beköltözni és az őket ellátó szolgáltatás és kereskedelem is helyet kap, amelynek a környező városrészekre is jótékony hatása tudott lenni” – tette hozzá a főépítész.
Érvényes még a 15 perces város koncepciója?
A városi élet egyik legnagyobb környezetkárosítása a településen belüli közlekedésből fakad. Amennyiben az itt élők hozzájutnak a mindennapjaikban szükséges funkciókhoz a szomszédságukban, úgy ez a környezeti teher nagyban csökkenthető. A Marina City teljes koncepciója a metró közelségétől a kereskedelmi kiszolgáláson keresztül a Duna-parti kikapcsolódásig mind ezt a célt szolgálja. A fejlesztők tervei szerint egy multifunkcionális városfejlesztés fog megvalósulni, számos szolgáltatás a Duna Plaza közelségének köszönhetően máris rendelkezésre áll.
„Egy ekkora projekt a kerület(rész) népességszámára is erős hatással van, ami összefügg például a közlekedéssel is. Már a koncepciótervi fázisban közlekedéstervi tanulmányokat készítettünk, ami a tervezett fejlesztési volumenhez mérten vizsgálta a kapacitásokat és ezek alapján terveztük mind a közmű, mind az út infrastruktúra fejlesztését” – tette hozzá a főépítész.
A Marina City esetében a legfőbb tömegközlekedési kapcsolatot a várossal a 3-as metró biztosítja.
A Váci út és a Cserhalom utca tengelye megadja azt az úthálózati csatlakozást, amelyet egy ekkora fejlesztés igényel. Az Eurovelo kerékpárút-hálózatra illeszkedve biztosított a terület környezettudatos elérése is. Mindezek mellett pedig külön extra, hogy a Dunának köszönhetően akár vízi úton is megközelíthető ez az új városrész.
A tervezésnél arra törekedtek, hogy minél kisebb helyet foglaljanak el az épületek és minél nagyobb zöld felületet alakítsanak ki a fejlesztési területen, minimalizálva a hősziget-hatás kialakulását, kellemes mikroklímát létrehozva, ezzel is kiemelkedve a jelenlegi budapesti városfejlesztési projektek közül. Mindemellett a Duna közelsége és a Pilis erdőiből érkező friss levegő mind tényező volt a projekthelyszín kiválasztásakor.
Látványtervek: Cordia
A cikk megjelenését a Cordia támogatta.
Zelenszkij is megszólalt a romániai drónincidens kapcsán
Az orosz katonák pontosan tudják, hová irányítják drónjaikat.
Több száz minőségbiztosítási szabálysértést találtak a Boeingnél
51 millió dolláros bírságot javasolnak.
Keményen üzent az amerikai külügyminiszter
A kérdés, hogy szándékosan küldték-e az oroszok a drónokat Lengyelországba.
Ukrán védelmi miniszter: további területeket veszíthet az ország, ha nem érkezik 120 milliárd dollár
Ennyi kellene a harcok befejezése esetén is.
Kiterjedt csapadékrendszer érkezik, nem sokan ússzák meg szárazon
Hidegfront hoz nagy zuhét.
A munkaszüneti napok elvétele tabu Franciaországban is
Sebastien Lecornu visszavonta elődje javaslatát.
Kelet-Közép-Európa - hogyan tudjuk kontrollálni a saját sorsunkat?
Kelet-Közép Európa jövőjét a rendelkezésre álló erőforrások és képességek, röviden a potenciál határozza meg. A kérdés, hogy a potenciált mennyiben tudjuk felhasználni a régió polgá
Top 10 osztalék részvény - 2025. szeptember
Szeptember másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőz
Az energetikai dekarbonizációban is szerepet kaphat a hidrogén
Miközben a hidrogénmeghajtás fontos eszköze lehet a közlekedés kizöldítésének, arról lényegesen kevesebb szó esik, hogy a hidrogén az ipar dekarbonizációjában is sz
Ezek a befektetések aranybányák - szó szerint!
Közel két évvel ezelőtt, az árfolyam kitörése előtt pár hónappal azt írtam elemzésemben, hogy az aranyárfolyam radikális emelkedése szinte garantált, akár háromszorozhat is a sárga... Th

Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Amikor a rosszabb befektetés is megéri
Korábban már írtam arról, hogy mennyire nem szeretem a béren kívüli juttatásokat. Teljesen feleslegesek, elvesznek egy csomó időt, és végeredményben csak azért léteznek, mert adókedvezmény
Milton Friedman és az MMT
Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i
Otthon Start kamatok, kedvezmények: meglepő különbségek a bankok között!
Az Otthon Start program elrajtolt, a bankok pedig - szinte versenyt futva - igyekeznek rálicitálni egymásra nem csak kamatokban, de kedvezményekben és extra jóváírásokban is. Mutatjuk, mit kínál


Mi lesz a kormány ötezermilliárdos tervével? Szaporodnak a kérdőjelek
Portfolio Checklist: mikor lesz Paks II-es áram a konnektorunkban?
Erre kevesen számítottak: ő most a világ leggazdagabb embere
Újra hasít az AI-sztori.
Mi lesz veled, magyar búza? Drasztikus váltás kell
Aduász lehet a búza itthon, a fajtaválasztáson és a technológián azonban nagyon sok múlik.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.