
Madártávlatból szemlélve a mesterséges intelligenciának a vállalkozásra gyakorolt hatását elemző tanulmányok két csoportba sorolhatók.
- Az egyik halmaz azoknak a kutatásoknak az eredményeit tartalmazza, amelyek esetében a vállalkozás az AI-alkalmazások fejlesztője. Ebbe a csoportba tartoznak egyebek mellett az AI-t fejlesztő technológiai vállalkozások teljesítményét, kockázati tőkefinanszírozását és ennek gazdasági hatásait vizsgáló tanulmányok, vagy például azok, amelyek az AI-alapú vállalkozások értéklánc- illetve vállalkozói ökoszisztéma-kapcsolatait és ennek a gazdaság szerkezetére, a profit megoszlására stb. gyakorolt hatását helyezik nagyító alá.
- A másik halmazba tartozó tanulmányok azt vizsgálják, miként segíti az AI a vállalkozást: ezekben az írásokban a vállalkozás az AI felhasználója (a két csoport között természetesen van átfedés).
Ez utóbbi tanulmányok meggyőzően érvelnek a mellett, hogy
az AI hatékonyan támogatja a vállalkozásindításhoz, -felfuttatáshoz és -menedzsmenthez kapcsolódó tevékenységeket.
Az AI tehát nem csupán új termékek, szolgáltatások fejlesztését segíti elő (például nagyságrendekkel gyorsítja fel az új anyagok és gyógyszerek fejlesztését), hanem az új vállalkozási lehetőségek felismerését, a vállalkozói döntéshozatalt és az üzleti modell kialakítását is támogatja.
A generatív AI hatása
Az AI a Globális Vállalkozói és Fejlődési Index rangsorában viszonylag hátul elhelyezkedő országokban gyakran elhanyagolt, komplex feladatok elvégzését is megkönnyíti, mint a vállalkozás felfuttatásához szükséges társadalmi tőke megszerzése. A generatív AI (mint amilyen a ChatGPT) például kiválóan használható a cégről és annak alapítójáról kialakítandó kép (a vállalkozói történet) megteremtésére a közösségi média platformjain elhelyezett tartalmak segítségével. A vállalkozást és a terméket bemutató írások és filmek a piacra lépést, az első vevők megszerzését és a cég terjeszkedését is segíthetik.
A generatív AI megjelenése előtt rettenetesen időigényes volt a tartalommarketing, vagyis olyan írások és videók elhelyezése a LinkedIn, Facebook, YouTube és egyéb platformokon, amelyek bemutatják a potenciális ügyfelek problémáit, ismertetik, hogy az adott technológiai vállalkozás miként oldja meg ezeket a problémákat, illetve beszámolnak a létező ügyfelek (a technológia felhasználói) tapasztalatairól, a technológia felhasználásának sikertörténeteiről.
Az AI felgyorsította a vállalkozás megismertetését szolgáló anyagok elkészítését: segítségével megteremthető – a ma már elengedhetetlen – állandó jelenlét a közösségi média platformjain. Kutatások igazolják, hogy az így felhalmozott társadalmi tőke hozzájárulhat a közösségi finanszírozásszerzéshez. Az AI kreatív használata a vállalkozássegítő inkubátorokba, vagy akcelerátorprogramokba való bekerülést is segíti, és növeli a kockázati tőketársaságoknak, vagy egyéb potenciális befektetőknek készített prezentációk hatásosságát.
Eljött az AI harmadik korszaka
A 2020-as évek közepén új áttörés következett be az AI fejlődésében.
A korábbi kettőt: a gépi tanulásra, nagy adattömeg elemzésére és ennek alapján megdöbbentően hatékony előrejelzésekre képes prediktív AI-t és az új tartalmak létrehozására képes generatív AI-t követő „harmadik paradigma” a környezetét érzékelő, ennek alapján autonóm döntéseket hozó és azokat végrehajtó ügynöki AI.
Az ügynöki AI megkülönböztető vonása az autonómia: a vállalkozó megfogalmazza a feladatot, az ügynök (az AI) a feladatot részekre bontja, megtervezi a részfeladatok elvégzését, majd végrehajtja a tervet. Eközben elemzi a részeredményeket, és szükség esetén módosítja a stratégiáját.
Nézzünk konkrét példákat. Legyen az egyik feladat – tipikus vállalkozói problémaként – az új ügyfelek szerzése. Az AI elemzi a piacot, kidolgozza a marketing kampánystratégiát, és beazonosítja a potenciális ügyfeleket. Megfogalmazza a közösségi platformokon elhelyezendő általános üzeneteket, továbbá a beazonosított potenciális ügyfelek számára a személyre szólókat (az adott ügyfélről az interneten található információk alapján, ügyfelenként mást és mást). Végrehajtja a kampányt, elemzi az eredményeket, megállapítja, hogy mely üzenetek voltak az átlagnál hatásosabbak, ennek alapján a kevésbé hatásos üzeneteket módosítja, finomítja és válaszol a beérkező visszajelzésekre – mindezt teljesen önállóan.
Egy másik feladat legyen egy konkrét feladatkört ellátó új munkatárs kiválasztása. Az AI-ügynök meghatározott közösségi platformokon meghirdeti a munkakört, és ezzel párhuzamosan összeállítja (például a LinkedIn-adatbázisban szereplő adatok elemzésével) a hasonló munkát végző, már alkalmazásban lévő, de a jelenlegi munkaadójuktól esetleg elcsábítható jelöltek listáját – ez utóbbiakat célzott üzenetekkel környékezi meg. A beérkező jelentkezéseket értékeli, ehhez megfelelő szempontokat alakít ki, illetve meghatározza e szempontok súlyozási rendszerét. Rangsorolja és előválogatja a jelentkezőket, és a kiválasztottakkal egyezteti az interjúk időpontját. Egyes rendszerek a rögzített interjúk elemzésére is képesek, majd ezek alapján ajánlásokat fogalmaznak meg.
Az AI-ügynökök képességei gyorsan fejlődnek, és a piacuk szárnyal: a CB Insights becslése szerint az AI-ügynökök piacát alkotó cégek árbevétele a 2024-es 5 milliárd dollárról 2025 végére 13 milliárdra nő.
Mindez fenntartja az AI körül generált, sokak által túlzottnak (hype-nak) tartott lelkesedést. Az AI-ügynököket fejlesztő startupok kockázati tőkefinanszírozásának megsokszorozódásán (2022: 235 millió dollár, 2024: 3800 millió dollár) túlmenően, az AI-hype egyik legújabb megnyilvánulása az a – gyakran konkrét példákkal illusztrált – vélekedés, amely szerint az ügynöki AI olyan mértékben vállalja át a vállalkozók feladatait, és futtat fel önállóan vállalkozásokat, hogy ezzel eljöhet az egyszemélyes (egyetlen vállalkozó által menedzselt) unikornisok, de legalábbis a rendszeres és sokmillió dolláros jövedelmű vállalkozások kora.
Eszerint, a termék/megoldás iránti kereslet felfutásával, a vállalkozás növekedésével nem jár együtt a foglalkoztatottak számának (arányos) növekedése: az ügyfélkapcsolat-menedzsmenttel kapcsolatos feladatokat, a marketinget, a számlázást, az adóbevallást, a szoftverfejlesztési feladatok zömét, és sok egyéb vállalkozói feladatot megfelelően betanított AI-ügynökökkel is el lehet végeztetni.
Bár – a korábbi technológiai áttöréseket övező viták következtetéseihez hasonlóan – a közgazdászok most is szinte egyöntetűen tagadják, hogy az AI képes lenne helyettesíteni a vállalkozói gondolkodást és cselekvést, a teljesen autonóm vállalkozásokkal kapcsolatos jogi problémákat tárgyaló szakirodalom már létező jelenségnek tekinti az ilyen helyzeteket.
Gondoljunk például egy olyan esetre, hogy egy AI-chatbot sajtófigyelést végez, és teljesen automatikus üzemmódban, rendszeres időközönként összefoglalót küld az ügyfeleinek. Amennyiben ezt a szolgáltatást ún. okosszerződéssel és automatizált fizetési rendszerrel kombinálják, továbbá az új ügyfelek megszerzését szintén automatikus tartalomgeneráló rendszerek végzik, akkor elvileg nincs is szükség emberi beavatkozásra: a vállalat önjáró módon működik és terjeszkedik. (Az okosszerződés, más néven digitális megállapodás, egy blokkláncon tárolt számítógépes kód, amely meghatározza a szerződés érvényesülésének feltételeit. Amikor a feltételek teljesülnek, a kód automatikusan teljesíti a megállapodásban foglaltakat, például átutalja a pénzt, vagy elküldi a kért tartalmat stb.)
A chatbotot kifejlesztő neve (cége) nem is feltétlenül kerül nyilvánosságra, minden az interneten, személytelenül történik. Ki ellenőrzi a szolgáltatás minőségét? Miként érvényesíthetők a fogyasztóvédelmi szempontok? Ki fizet adót?
Ugyanez a helyzet az AI által autonóm módon végezhető sokféle más szolgáltatás esetében. Gondoljunk olyan helyzetekre is, amikor a feladatának minél pontosabb elvégzése érdekében, egy ügynöki AI létrehoz, beprogramoz és elindít további AI-ügynököket, amelyek szolgáltatásokat végeznek és jövedelmet termelnek. Megfelelő szabályozás hiányában mind az AI ügynökök tevékenysége, mind az ezzel kapcsolatos pénzügyi tranzakciók kikerülhetik az egyértelmű beazonosíthatóságot.
Munkaerőpiaci hatások
Míg az AI-ügynökök elterjedése kapcsán felmerülő egyes jogi problémák megoldására már történtek konkrét előkészületek, egy hasonlóan fajsúlyos közgazdasági kérdéssel, az AI munkaerőpiacra gyakorolt hatásával kapcsolatban továbbra sincs konszenzus a közgazdászok között.
Vajon a ma még humán erőforrással végzett feladatoknak mekkora újabb hányada válik helyettesíthetővé, gépek által elvégezhetővé az ügynöki AI korszakában?
Ma, amikor a kockázati tőkebefektetésért jelentkező startupok már számíthatnak – és fel kell készüljenek – arra a kérdésre, hogy miként használják az AI-t a munkafolyamataik felgyorsítása érdekében; ma, amikor a kockázati tőketársaságok által vizsgált mutatószámok között egyre fontosabb, hogy mekkora az egy foglalkoztatottra jutó éves bevétel,
joggal számíthatunk a digitális foglalkoztatottak (AI-ügynökök) iránti kereslet növekedésére – a humán foglalkoztatottak rovására.
Mindez egy elméleti szempontból érdekes kérdést is felvet. Közgazdasági közhely, hogy az új munkahelyek döntő részét a kis- és közepes vállalatok és a startupok, nem pedig a nagyvállalatok hozzák létre. Ha elfogadjuk azonban, hogy az AI harmadik, ügynöki korszakában, a startupok scale-up-pá növekedése (részben) már digitális foglalkoztatottak hadrendbe állításával is megoldható lesz, akkor ez a régi közgazdasági igazság alapos újragondolásra szorul.
Következésképpen, ha abból a megalapozatlanul optimista forgatókönyvből indulunk ki, hogy nagyszámú új, lehetőségvezérelt vállalkozás keletkezik, és kezd el gyorsan növekedni (lévén „az AI erőteljesen támogatja a vállalkozásindítást és a vállalkozói tevékenységeket”), akkor sem várhatjuk, hogy a felfutó vállalkozások akár csak részlegesen is felszívják a ma még igencsak munkaerőigényes szolgáltatási tevékenységekben, például a szoftverfejlesztésben, vagy az ügyfélszolgálati központokban végzett tevékenységekben a feleslegessé váló foglalkoztatottakat. Azt sem várhatjuk, hogy ezek a felfutó vállalkozások új állások tömegét hozzák létre a munkaerőpiacra újonnan belépni szándékozó, de a fenti szektorokban egyre nehezebben állást találó, közepesen kvalifikált fiatalok számára.
Az ügynöki AI korszakára való felkészülés – megkésett, de nem idejétmúlt – megtervezéséhez célszerű lenne abból a kevéssé vitatott mondásból kiindulni, hogy az ügynöki AI elsőként azokat a foglalkoztatottakat fogja helyettesíteni, akik nem, vagy nem eléggé profi módon használják az AI-t a munkájuk elvégzéséhez.
A blogbejegyzés elkészítéséhez szükséges kutatást az OTKA K138846 számú projektje finanszírozta.
Szalavetz Andrea az ELTE Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont (KRTK) Világgazdasági Intézetének munkatársa.
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Megszólalt a Airbus és a Boeing, hogy mikor jöhet az új generációs repülőgép
Már vizsgálnak új technológiákat.
Gyanúsan sok légiirányító jelent beteget az Egyesült Államokban
Amióta tart a kormányzati leállás.
EU Bíróság ítélete a közösségi értékesítésről
A közelmúltban egy érdekes ítélet született az Európai Unió Bíróságán (EUB), amely iránymutatást adhat a közösségi értékesítések és az exportértékesítések áfamentességének meg

Pontosítják az Otthon Start egyes feltételeit
A kormány társadalmi egyeztetésre bocsátotta az Otthon Start eges feltételeit módosító kormányrendelet tervezetét. Az első hónap tapasztalatai alapján beérkezett javaslatok, észrevételeket
A csúcs az új mélypont
Örülhet a fejének az egyszeri tőzsdei kereskedő: hiába Trump, a kereskedelmi bizonytalanságok és a háborúk, ömlik a pénz a részvénypiacokra. Az elmúlt egy évben világszerte... The post A c

Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.
A kutatói indikátor kritikus pontjai és a biztos megoldás
A GINOP PLUSZ-2.1.1-21 közleménye pontosítja az RCO06 indikátort, és elérhetővé teszi az FTE-nyilatkozat kötelező Excel-sablonját. A benyújtás feltétele a szabályszerűen kitöltött sablon.



Hónapokig tartó bizonytalanságot hozhat az elsöprő választási győzelem Csehországban
Csehország választott.
Mit várhat egy vállalkozás a bankjától 2025-ben? Hogy lehetnek sokkal egyszerűbbek a pénzügyei?
Kovásznai Ádámot, az MBH Csoporthoz tartozó BUPA vezetőjét kérdeztük.
Enélkül aligha lehet sikeres egy építőipari cég
Vendégünk volt Papp Gábor, a Stratos Magasépítő vezérigazgatója.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!