
A puha költségvetési korlát mechanizmusa
A közgazdasági intuíció világos. Ha a döntéshozók – önkormányzatok, ágazati szereplők, sőt néha a hatóságok – arra számítanak, hogy egy későbbi, központi „mentőcsomag” majd elviszi helyettük a számla nagy részét, akkor a megelőzés ma felmerülő, biztos költségét könnyen halasztják. Ennek jól ismert következménye az úgynevezett „tűzoltás”: a probléma csak akkor kerül a napirend tetejére, amikor már exponenciálisan drágább a kezelése.
A biológiai inváziók pont ilyen dinamikát követnek. Egy ideig mindenki abban bízik, hogy „nem lesz belőle nagy gond”.
A terjedés azonban többnyire nem lineáris, és mire a károk egyértelműen látszanak, a beavatkozás költsége már sokszorosa a megelőzésének.
Ha a költségvetési korlátot keményítjük – azaz a felelősséget és a következményeket közelebb visszük a döntéspontokhoz –, a rendszer ösztönzői a korai cselekvés felé mozdulnak.
Amikor a halogatás ára láthatóvá válik
A dísznövényként behozott japánkeserűfű ikonikus eset: évekig „csak” kellemetlenségnek tűnt, majd épített környezetet rongáló invázió lett belőle, milliárdos nagyságrendű eltávolítási és helyreállítási számlával.
Hasonló mintázat rajzolódik ki a selyemkórónál, a bálványfánál vagy a nutria esetében: ha a kockázatos fajok beléptetését nem szűrjük, a korai és célzott irtást nem finanszírozzuk, akkor később széles területen kell beavatkozni, nagy társadalmi költséggel.
A történet tanulsága nem anekdotikus, hanem strukturális: a halogatás rendszerszintűen drága.
Láthatatlan tételek
A közvetlen költségek – terméskiesés, növényvédőszer- és irtási kiadások, infrastruktúra-helyreállítás, egészségügyi ellátás – könnyebben számszerűsíthetők, ezért a közpolitikai vitákban felülreprezentáltak.
A nehezebb rész a „láthatatlan” költségek köre: az ökoszisztéma-szolgáltatások romlása, a táj rekreációs és esztétikai értékének csökkenése, a biodiverzitás-veszteségből fakadó kockázatok. Ezek ritkán jelennek meg explicit költségvetési sorokon, ám ettől még valósak; sőt a hosszú távú jólétre gyakorolt hatásuk gyakran nagyobb. Ha ezeket nem becsüljük meg, akkor a költség–haszon mérleg hamisan billen a „nem csinálunk semmit” irányába. A globális összegek – a nemzetközi irodalomban dokumentált, gyorsan növekvő kárpályák – azt jelzik, hogy a „láthatatlan” valójában egyre láthatóbb.
Mi mennyibe kerül valójában?
A jó politika adaton és módszertanon áll. A közvetlen költségszámítás szükséges, de nem elégséges: nem látja a gazdaságon végiggördülő másodlagos hatásokat, és a védekezés mellékhatásait is alulkezeli.
- A parciális egyensúlyi modellek ágazati szinten képesek érzékenységi vizsgálatokra (árak, mennyiségek, helyettesítés), de nem mutatják, mi történik a kapcsolódó szektorokban.
- A számszerűsített általános egyensúlyi (CGE) modellek épp ezt a hiányt pótolják: az input–output kapcsolatokon át végigviszik a sokk hatását a munkaerőpiacra, a feldolgozóiparra, a külkereskedelemre – a társadalmi költség realisztikusabb közelítését adva. Igen, adatéhesek és kompetenciát igényelnek, de a jobb döntések hozama bőven meghaladja a modellezés költségét.
- A nem piaci értékelés (feltételes értékelés, hedonikus árak, utazási költség módszer) pedig pénzben fejezi ki azt, ami a költségvetési excelben láthatatlan: mennyit ér egy tisztább víztest, egy inváziótól mentes erdő vagy a rekreációs élmény.
- Végül a bioökonómiai modellek a térbeli–időbeli terjedés dinamikáját kapcsolják össze a gazdasági döntésekkel: mi történik, ha most lépünk, és mi, ha három év múlva? E kérdésre csak dinamikus keretben adható értelmes válasz.
A nemzetközi összehasonlítások hatalmas különbségeket mutatnak kontinensek és országok között. Ennek egy része ökológiai és gazdasági adottság, de legalább ilyen fontos az intézményi és adatgyűjtési háttér. Ahol a kezelési költségeket és a károkat következetesen dokumentálják, ott a számok magasabbak – nem azért, mert több a kár, hanem mert jobban mérnek.
Az Európai Unión belül ezért alakul ki széles szórás, és ezért döntő, hogy a kiugró, extrém drága eseményeket miként kezeljük a statisztikában. Ha ezeket kizárjuk, „szép” átlagokat kapunk, de alábecsüljük a költségeloszlás farkát – márpedig a költségvetést a farkesemények terhelik meg. A jó szakpolitika éppen ezért több mutatót néz egyszerre, és a robusztus döntési szabályokat részesíti előnyben a kényelmes átlagokkal szemben.
Erősödő kitettség
A klímaváltozás és a globalizáció együttese növeli a behurcolás és a megtelepedés valószínűségét. A melegebb telek és a hosszabb vegetációs időszak új területeket tesznek alkalmassá inváziós fajok számára, a szélsőséges időjárási események pedig – árvizek, viharok – „transzportálják” a propagulumokat (a növény mindazon részei, amelyekből új egyed fejlődhet).
Közben az ellátási láncok mély integrációja, a csomagolóanyagok mozgatása, a turizmus és a városi hőszigethatás egyaránt „megnyitja a kaput” a megtelepedéshez. Vagyis a kitettség trendje emelkedő. Ha a védekezési rendszer mozgástere (jog, pénz, kapacitás) és reakcióideje nem javul, a puha költségvetési korlát logikája szükségképpen késedelmes és drága válaszokat termel.
Ellenérvek
Gyakori ellenérv, hogy a megelőzés költséges, miközben a kár bizonytalan. Valóban: a megelőzés biztos kiadás, a kár pedig valószínűségi. De ez éppen a biztosítás klasszikus esete. A társadalom minden nap vállal biztos költségeket valószínű kockázatok ellen (gondoljunk árvízvédelemre vagy járványügyi készletekre). A releváns kérdés nem az, hogy „drága-e”, hanem az, hogy megtérül-e a várható kárhoz képest. A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a korai, célzott intézkedések költség–haszon aránya rendszerint többszörösen kedvező.
A másik ellenérv a bizonytalanság. Valóban, az invázió terjedése stochasztikus. De ez nem érv a tétlenség mellett, hanem érv a valószínűségi és forgatókönyv-alapú döntéshozatal mellett. A bizonytalanság kezelhető érzékenységvizsgálatokkal, és nem mentség a halogatásra.
A „keményítés” gyakorlati eszköztára
- Korai előrejelzés és gyors reagálás (EDRR): Országos kockázatos fajlisták, hatékony határellenőrzés, lakossági és szakmai bejelentő rendszerek, és mindenekelőtt: dedikált, gyorsan mozgósítható pénzalap. A késlekedés ára exponenciális; a döntéshozatalnak ezt kell tükröznie.
- Felelősségi lánc és szankciók: A kockázatos behozatalt és a szándékos terjesztést olyan kárfelelősségi szabályoknak kell kísérniük, amelyek közelítik a várható társadalmi kárt. A hatósági mulasztásnak is legyen következménye: ha a felelősség elmosódik, a költségvetési korlát automatikusan „puhul”.
- Adatgazdálkodás és transzparencia: Egységes jelentési protokollok a kezelési költségekre és a károkra; a nem piaci tételek bevonása a hatásvizsgálatokba; rendszeres adatküldés a nemzetközi adatbázisok felé. A mérés nem adminisztratív teher, hanem beruházás a jobb döntésekbe.
- Modellezési kapacitás: CGE- és bioökonómiai keretek, valószínűségi forgatókönyvek, költség–haszon elemzések. A központi költségvetésnek érdemes célzottan finanszírozni ezt a tudásinfrastruktúrát; a hozam a rossz döntések elkerülése.
- Horizontális koordináció: Természetvédelem, agrárpolitika, közegészségügy, infrastruktúra-üzemeltetés és önkormányzatok: az inváziós költségek éppúgy több szektorban jelennek meg, ahogy a megoldások is több tárcát érintenek. Intézményi „hidak” nélkül az intézkedések szétesnek, és a rendszer elvérzik a tranzakciós költségeken.
- Társadalmi kommunikáció: A láthatatlan költségeket láthatóvá kell tenni. Ha a közvélemény érti, hogy egy mostani, kicsinek tűnő kiadás egy jövőbeli, nagyságrenddel nagyobb veszteséget vált ki, akkor a megelőzés politikailag is vállalhatóbbá válik.
Hazai döntési szabályok
A hazai gyakorlatban két elvet érdemes rögzíteni.
- Először, legyenek előre meghatározott, mérhető küszöbértékek, amelyek átlépése automatikusan aktiválja a korai beavatkozást és a finanszírozást. Ne ad hoc politikai alku döntsön minden egyes esetről.
- Másodszor, alkalmazzuk a portfóliólogikát: a korai védekezés kis, biztos kiadás, amely nagy, bizonytalan, de valószínű és gyorsan növekvő jövőbeli veszteséget vált ki. Ez nem megszorítás, hanem biztosítás – védelmi eszköz a rendszerszintű kár ellen. A költségvetési korlát „keményítése” ebben az értelemben nem ideológia, hanem prudencia.
Fiskális prudencia, nem retorika
Az inváziós fajok terjedése, a klímaváltozás és a globalizáció együtt mozdítják el a kockázatokat. Ha tudjuk, hogy a késlekedés a legdrágább döntés, akkor a megelőzés és a gyors reagálás nem retorikai elem, hanem pénzügyi józanság.
A számla mindenképpen megérkezik. A kérdés csupán az: időben fizetünk-e kevesebbet, vagy később, annak sokszorosát.
A válasz – ha komolyan vesszük a költségvetési korlát keményítését – nemcsak ökológiai, hanem kőkemény gazdasági racionalitás is.
A cikk alapjául szolgáló tanulmány itt olvasható.
Fertő Imre az ELTE Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont főigazgatója, a Budapesti Corvinus Egyetem Fenntartható Fejlődés Intézetének egyetemi tanára.
Garamszegi László Zsolt, a HUN-REN Ökológiai Kutatóközpont Ökológiai és Botanikai Intézetének főigazgatója, a HUN-REN Ökológiai Kutatóközpont Egészségbiztonság Nemzeti Laboratóriumának kutatóprofesszora
A cikk a szerzők véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio
Bejártuk a hipermodern hódmezővásárhelyi napelemparkot, ahol a jövő zöld energiáját termelik majd
Elképesztő fejlesztéseket láthattunk.
Megadóztatná a szupergazdagokat a francia kormány
3 milliárd euró többletbevételt remélnek a legnagyobb jövedelműekre kivetett adóból.
Milliárdokba kerülhet a halogatás az inváziós fajok kezelésénél
A kármentés helyett a megelőzésre kellene törekedni.
Ismét jó messze elért Ukrajna keze: Finnország közelében csaptak le a különleges erők
Egy orosz rakétahordozó korvettre.
Tetemes elbocsájtásokra készül a Renault
A francia autógyártó még nem erősítette meg a terveket.
Veszélyjelzés a tőzsdéken: a dotcom lufi idején sem volt ilyen kritikus a helyzet
Hatalmas a sebezhetőség.
Fokozódik a helyzet: katonai csapást hajtott végre Amerika - Videó jött az incidensről
Trump nagyon bekeményített.
Könnyebben kaphatnak Otthon Start hitelt egyes vállalkozók
Egy társadalmi egyeztetésre bocsátott jogszabály alapján az átalányadózók egy része és az őstermelők könnyebben kaphatnak Otthon Start hitelt. Ugyanis a ezen támogatott hitelnél a bankoknak
Burgonyaválság a láthatáron: így hat a globális felmelegedés az élelmiszer-ellátásra
A klímaváltozás már nem a jövő problémája a mezőgazdaság területén sem. Kína kutatólaboratóriumaiban már most kísérletekkel mutatják ki, hogy milyen következmén
Vidéken még maradt valaki?
E heti vendégünk Móricz Dani és Cser Tamás. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podcast, Google Podcas

Minden jónak vége lesz egyszer?
A világ egyik kellemetlensége, hogy folyamatosan változik. Ugyan sokan örülhetnek is ennek, hiszen kevesen tudják ugyanazt a játékot játszani 40-70-100 éven keresztül, azonban megvan ennek a kom
EU Bíróság ítélete a közösségi értékesítésről
A közelmúltban egy érdekes ítélet született az Európai Unió Bíróságán (EUB), amely iránymutatást adhat a közösségi értékesítések és az exportértékesítések áfamentességének meg

A rézszektor és a Trump-adminisztráció vámjai
Az Egyesült Államok saját réz kitermelése és újrahasznosítása a belső szükséglet felét fedezi, a fennmaradó mennyiség importból származik.
A kutatói indikátor kritikus pontjai és a biztos megoldás
A GINOP PLUSZ-2.1.1-21 közleménye pontosítja az RCO06 indikátort, és elérhetővé teszi az FTE-nyilatkozat kötelező Excel-sablonját. A benyújtás feltétele a szabályszerűen kitöltött sablon.

Drága a forint vagy csak mi érezzük annak?
Sokan panaszkodnak az utóbbi időben, hogy Magyarország nagyon drága hellyé vált, külföldön a nyaralás alatt olcsóbb volt az élet. Az ilyen típusú észrevételek döntően szubjektív... The p



Megmentették a magyar költségvetést, de mire lesz ez elég?
Egyszeri tételek javították a számokat.
Előttünk hever az aranyat érő termék, de kevesen hajolnak le érte
A terület eddig jobbára kiaknázatlan maradt, aminek egyik oka az összefogás hiánya.
Magyar piactól a világmárkákig: így hangolják újra a BDPST Konceptet
Márton Szabolcs márkafejlesztési és stratégiai igazgatót kérdeztük.
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.