
A Bizottság 2018 májusában terjesztette elő javaslatait, az érdemi tárgyalások az idei évben kezdődtek, és a finn elnökség most kompromisszumos javaslatot tett. A feladat tagadhatatlanul nehéz. A tagállamok álláspontjai homlokegyenest különbözőek – egyesek a brexit kapcsán megszorításokra szólítanak fel, mások azt állítják, hogy a kulcsfontosságú ágazatokat, mint a mezőgazdaság és a regionális fejlesztés, továbbra is támogatni szükséges. Sokak által hangoztatott kulcskérdés, hogy az egyes országoknak az uniós költségvetéshez való hozzájárulása az adófizetők szempontjából a legnagyobb értéket biztosítja-e.
Ez szó szerint az „egymilliárd eurós” kérdés. A közös agrárpolitikára és a környezetvédelemre, a szociális és regionális kiadásokra, az új és megerősített prioritásokra – az innovációtól a digitális gazdaságon és a beruházásokon át a migrációig, a külső fellépésekig, a védelemig és a biztonságig – vonatkozó lehetséges válaszokkal a Bizottság tavaly májusi tervezete reális javaslatot fogalmaz meg. Az EU bruttó nemzeti jövedelmének 1,114 %-ának megfelelő tervezet azon az előfeltevésen alapul, hogy a jövőbeli uniós költségvetésnek korszerűnek és ambiciózusnak kell lennie, miközben figyelembe veszi a brexit okozta pénzügyi hiányt. Javaslatunk ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy az Unió megbirkózzon a geopolitikai kihívásokkal, és erősebb globális szereplővé váljon. Tekintettel az egységes piac előnyeire, amely a becslések szerint évente átlagosan mintegy 6 %-kal járul hozzá az európai gazdasághoz, a Bizottság javaslata alapján az uniós GNI-nek átlagosan kevesebb mint 1 %-át kitevő, a költségvetés finanszírozásához szükséges nemzeti hozzájárulások egyszerűen nagyon előnyös megoldást jelentenek.
Az elmúlt másfél év során az Unió fontos lépéseket tett stratégiai menetrendjének és prioritásainak – például a fokozott éghajlat-politikai fellépés, a társadalmilag méltányos és igazságos zöld gazdaságra való áttérés – meghatározása, Európa digitális átalakulásának és versenyképességének lehetővé tétele, a készségek, az oktatás, a kutatás és az innováció előmozdítása, az európai polgárok biztonságának és védelmének biztosítása, valamint a világszinten is erős és aktív vezető szerep elérése érdekében. Végül, de nem utolsósorban: fellépett a migrációs kihívások hatékony kezelése és az uniós határok igazgatása érdekében is. Ezek azok az intézkedések, amelyek egyértelműen uniós hozzáadott értéket jelentenek, mivel egyetlen ország sem lenne képes egyedül kezelni ezeket a kihívásokat. Intézkedések, amelyeket az uniós polgárok kérnek!
Az uniós költségvetést úgy kell meghatározni, hogy lehetővé tegye az EU számára, hogy teljesítse ezeket az ígéreteket az európai polgárok számára. Nem határolhatjuk el a prioritásokat a költségvetéstől, és tettekre kell váltanunk az ígéreteinket: másképp csorbítjuk az Unió hitelességét a polgárai szemében és a globális színtéren. Az Európai Bizottság javaslata egyaránt figyelembe veszi a pénzeszközök megfelelő végrehajtását, ami az európai adófizetők iránt vállalt felelősségünk. A Számvevőszék által is megerősített szabályszerűségnek és hatékony és eredményes pénzgazdálkodásnak továbbra is alapvető célkitűzésnek kell maradnia az alapok következő generációjában, tiszteletben tartva a jogállamiságot és a csalással szembeni zéró toleranciát, amelyek az uniós kiadások fő vezérelvei.
A többéves pénzügyi keretről szóló tárgyalások sikeres kimenetele két előfeltételtől függ: a kollektív előny rendíthetetlen keresése, amely felülmúlja a vélt nemzeti érdeket, valamint az engedmények tételére és az olyan kompromisszum elérésére irányuló jóindulat, amely eredményeként az egész nagyobb, mint részeinek összessége. Az Európai Tanács ezen a héten tartandó ülésén a vezetőknek sürgősen túl kell lépniük a korlátozott nemzeti célkitűzéseken, és azokra a területekre kell összpontosítaniuk, ahol Európa kollektíven többet tehet az emberekért és gazdaságáért, geopolitikai érdekeinkért és éghajlatunkért, mint ami az Unió fővárosaiban egyenként lehetséges. Ez az egyik legfontosabb döntés, valamint az intézményi és politikai felelősségvállalás próbája.
Johannes Hahn, az Európai Bizottság költségvetésért és igazgatásért felelős új biztosa
Címlapkép forrása: Európai Bizottság, Adam Berry/EU/AFP-Service
A 2021-2027-es uniós költségvetési viták kapcsán az elmúlt időszakban megjelent fontosabb cikkek:

Állítólag nem túl elengáns trükkel fizet alacsony béreket a Tesla, így zajlik a "bérrablás"
Pert indítottak a cég ellen.
Megbírságolhatják a Boeinget, súlyos biztonsági szabályokat nem tartottak be
Az amerikai légügyi hatóság tett javaslatot.
Újabb tűzeset borzolja a kedélyeket - Megint kigyulladt egy BKV busz
Sokadik esetről van szó.
Száguld a tőzsdén a Winklevoss ikrek kriptotőzsdéje
Jól sikerült a pénteki Nasdaq-debütálás.
Új NATO-művelet indul a Lengyelországot ért orosz dróntámadás miatt
Érkezik a válasz Oroszországnak.
Már van olyan ország, ahol egy mesterséges intelligencia lett az egyik legfontosabb miniszter
A digitális tisztviselő a közbeszerzésekért lesz felelős.
Az energetikai dekarbonizációban is szerepet kaphat a hidrogén
Miközben a hidrogénmeghajtás fontos eszköze lehet a közlekedés kizöldítésének, arról lényegesen kevesebb szó esik, hogy a hidrogén az ipar dekarbonizációjában is sz
Ezek a befektetések aranybányák - szó szerint!
Közel két évvel ezelőtt, az árfolyam kitörése előtt pár hónappal azt írtam elemzésemben, hogy az aranyárfolyam radikális emelkedése szinte garantált, akár háromszorozhat is a sárga... Th

Amikor a rosszabb befektetés is megéri
Korábban már írtam arról, hogy mennyire nem szeretem a béren kívüli juttatásokat. Teljesen feleslegesek, elvesznek egy csomó időt, és végeredményben csak azért léteznek, mert adókedvezmény
Milton Friedman és az MMT
Milton Friedman: From Modern Monetary Theory to Monetarism címmel ma cikkem olvasható a Naked Capitalism oldalon. Innen is köszönöm Yves Smith szerkesztőnek a közlést, aki egy rövid felvezetést i
Két éves a bejelentővédelmi törvény
2023 nyarán lépett hatályba a 2023. évi XXV. törvény, - a panasztörvény - amely a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentéséről szól. A bejelentővéd

Otthon Start kamatok, kedvezmények: meglepő különbségek a bankok között!
Az Otthon Start program elrajtolt, a bankok pedig - szinte versenyt futva - igyekeznek rálicitálni egymásra nem csak kamatokban, de kedvezményekben és extra jóváírásokban is. Mutatjuk, mit kínál
Elérhetőek-e az EU-s zöldítési célok?
Az IRENA 2025 júniusi jelentése átfogó képet ad az EU energiaátállási kilátásairól, szektoronkénti bontásban, valamint ismerteti a dekarbonizáció várható társadalmi és gazdasági hatása
100 milliárd forint a magyar vállalkozásoknál
Elértük a 100 milliárdot! - hangzik a hír, de mit takar ez a szám a valóságban? Csak egy újabb számadat, vagy tényleg változást hoz a mindennapokban?


Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Mi lesz a kormány ötezermilliárdos tervével? Szaporodnak a kérdőjelek
Portfolio Checklist: mikor lesz Paks II-es áram a konnektorunkban?
Erre kevesen számítottak: ő most a világ leggazdagabb embere
Újra hasít az AI-sztori.
Mi lesz veled, magyar búza? Drasztikus váltás kell
Aduász lehet a búza itthon, a fajtaválasztáson és a technológián azonban nagyon sok múlik.
