A Bizottság 2018 májusában terjesztette elő javaslatait, az érdemi tárgyalások az idei évben kezdődtek, és a finn elnökség most kompromisszumos javaslatot tett. A feladat tagadhatatlanul nehéz. A tagállamok álláspontjai homlokegyenest különbözőek – egyesek a brexit kapcsán megszorításokra szólítanak fel, mások azt állítják, hogy a kulcsfontosságú ágazatokat, mint a mezőgazdaság és a regionális fejlesztés, továbbra is támogatni szükséges. Sokak által hangoztatott kulcskérdés, hogy az egyes országoknak az uniós költségvetéshez való hozzájárulása az adófizetők szempontjából a legnagyobb értéket biztosítja-e.
Ez szó szerint az „egymilliárd eurós” kérdés. A közös agrárpolitikára és a környezetvédelemre, a szociális és regionális kiadásokra, az új és megerősített prioritásokra – az innovációtól a digitális gazdaságon és a beruházásokon át a migrációig, a külső fellépésekig, a védelemig és a biztonságig – vonatkozó lehetséges válaszokkal a Bizottság tavaly májusi tervezete reális javaslatot fogalmaz meg. Az EU bruttó nemzeti jövedelmének 1,114 %-ának megfelelő tervezet azon az előfeltevésen alapul, hogy a jövőbeli uniós költségvetésnek korszerűnek és ambiciózusnak kell lennie, miközben figyelembe veszi a brexit okozta pénzügyi hiányt. Javaslatunk ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy az Unió megbirkózzon a geopolitikai kihívásokkal, és erősebb globális szereplővé váljon. Tekintettel az egységes piac előnyeire, amely a becslések szerint évente átlagosan mintegy 6 %-kal járul hozzá az európai gazdasághoz, a Bizottság javaslata alapján az uniós GNI-nek átlagosan kevesebb mint 1 %-át kitevő, a költségvetés finanszírozásához szükséges nemzeti hozzájárulások egyszerűen nagyon előnyös megoldást jelentenek.
Az elmúlt másfél év során az Unió fontos lépéseket tett stratégiai menetrendjének és prioritásainak – például a fokozott éghajlat-politikai fellépés, a társadalmilag méltányos és igazságos zöld gazdaságra való áttérés – meghatározása, Európa digitális átalakulásának és versenyképességének lehetővé tétele, a készségek, az oktatás, a kutatás és az innováció előmozdítása, az európai polgárok biztonságának és védelmének biztosítása, valamint a világszinten is erős és aktív vezető szerep elérése érdekében. Végül, de nem utolsósorban: fellépett a migrációs kihívások hatékony kezelése és az uniós határok igazgatása érdekében is. Ezek azok az intézkedések, amelyek egyértelműen uniós hozzáadott értéket jelentenek, mivel egyetlen ország sem lenne képes egyedül kezelni ezeket a kihívásokat. Intézkedések, amelyeket az uniós polgárok kérnek!
Az uniós költségvetést úgy kell meghatározni, hogy lehetővé tegye az EU számára, hogy teljesítse ezeket az ígéreteket az európai polgárok számára. Nem határolhatjuk el a prioritásokat a költségvetéstől, és tettekre kell váltanunk az ígéreteinket: másképp csorbítjuk az Unió hitelességét a polgárai szemében és a globális színtéren. Az Európai Bizottság javaslata egyaránt figyelembe veszi a pénzeszközök megfelelő végrehajtását, ami az európai adófizetők iránt vállalt felelősségünk. A Számvevőszék által is megerősített szabályszerűségnek és hatékony és eredményes pénzgazdálkodásnak továbbra is alapvető célkitűzésnek kell maradnia az alapok következő generációjában, tiszteletben tartva a jogállamiságot és a csalással szembeni zéró toleranciát, amelyek az uniós kiadások fő vezérelvei.
A többéves pénzügyi keretről szóló tárgyalások sikeres kimenetele két előfeltételtől függ: a kollektív előny rendíthetetlen keresése, amely felülmúlja a vélt nemzeti érdeket, valamint az engedmények tételére és az olyan kompromisszum elérésére irányuló jóindulat, amely eredményeként az egész nagyobb, mint részeinek összessége. Az Európai Tanács ezen a héten tartandó ülésén a vezetőknek sürgősen túl kell lépniük a korlátozott nemzeti célkitűzéseken, és azokra a területekre kell összpontosítaniuk, ahol Európa kollektíven többet tehet az emberekért és gazdaságáért, geopolitikai érdekeinkért és éghajlatunkért, mint ami az Unió fővárosaiban egyenként lehetséges. Ez az egyik legfontosabb döntés, valamint az intézményi és politikai felelősségvállalás próbája.
Johannes Hahn, az Európai Bizottság költségvetésért és igazgatásért felelős új biztosa
Címlapkép forrása: Európai Bizottság, Adam Berry/EU/AFP-Service
A 2021-2027-es uniós költségvetési viták kapcsán az elmúlt időszakban megjelent fontosabb cikkek:

Bejelentették a NATO–Oroszország Tanács megszűnését – Medvegyev kapva kapott az alkalmon
Menetrend szerint érkezett a volt orosz elnök fenyegetése.
Fokozódik a rejtély a pórul járt Sea Baby körül: az ukrán titkosszolgálat tagadja a NATO-tagország állítását
Románia szerint felrobbantottak egy ukrán gyártmányú tengeri drónt.
Vége egy korszaknak: új tulajdonoshoz kerül ez a boltlánc Magyarországon is
Hamarosan indul az üzletek átépítése.
Nagy döntésre készül Trump - Titokban már most vizsgálják, mit okozhat ezzel az amerikai elnök
A Wall Street egyes szereplői már most aggódnak.
Pikáns fordulatot vett a versenyfutás: felnőttfilmes milliárdos vetett szemet az orosz olajgigászra
Egyre többen pályáznak a Lukoil külföldi eszközeire.
Moszkva-szimpatizáns képviselőt küldött volna Kijevbe az Európai Parlament, Ukrajna azonnal lépett
A német AfD tagja többször is járt Oroszországban az elmúlt években.
Véget ér a KIVA (sokk): megszűnik a KIVA-sok neobankoknál vezetett pénzforgalmi számláinak adóterhelése
2024 év végén a KIVA-s adózókat meglepetésként érhette, hogy a neobankoknál vezetett pénzforgalmi számlák egyenlegnövekedése bizonyos esetekben plusz adóterhet jelentett számukra, amennyibe
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Átütő siker a megújulók fejlesztése Texasban
Texas néhány év alatt bizonyította, hogy a nagyléptékű napenergia- és akkumulátoros beruházások képesek gyökeresen átalakítani egy teljes villamosenergia-rendszer működését.
Otthon Start: Újabb bank a 3% alatti kamatversenyben
Az MBH Duna Bank 2025. december 1-jétől bevezette kamatkedvezményes Otthon Start lakáshitel konstrukcióját, amellyel a bank is belépett a 3 százalék alatti kamatversenybe. Ez különösen figyelem
DIMOP Plusz: hol tartunk 2025 végén?
A Magyarországnak jutó 2021-2027 közötti pályázati források 9800 milliárd forintot tesznek ki. Ebből a DIMOP Plusz (Digitális Megújulás Operatív Program Plusz) esetén 764 milliárd forinttal
Mesterséges intelligencia és molekuláris tervezés
A hagyományos kutatásban 800 évet igénylő munkát az MI-nek sikerült néhány hónap alatt elvégeznie, 2,2 millió új kristályszerkezet felfedezésével.
Bizalmi válságban magyar piac, hiába várjuk a kockázati tőkét
A lelkesedés után vallatásokon át halad a világmegváltó ötlet, mire általában nem történik semmi. Magyarországon ugyanis sok a tehetség és az ötlet, de kevés a... The post Bizalmi válság
Balásy Zsolt: Mit (nem) ad nekünk a MÁV?
Egy ország vasúthálózata sok mindent elmond az országról. Mobilitás, kolbász, benzin. Balásy Zsolt aktuális megfejtése. Emlékszem, amikor a 2010-es évek elején először rohant a benzin... Th
Ezért nem tudnak labdába rúgni a magyar élelmiszeripari cégek a nemzetközi piacokon
Az Agrárszektor 2025 konferenciáról jelentkezik a Checklist .
Kiderült, hogy miért nem nőtt (már megint) a magyar gazdaság
A szárnyalás még várat magára.
Ízekre szedték a kormány gazdaságpolitikáját, Nagy Márton védelmébe vette
Meghallgatása volt a miniszternek.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


