
A Bizottság 2018 májusában terjesztette elő javaslatait, az érdemi tárgyalások az idei évben kezdődtek, és a finn elnökség most kompromisszumos javaslatot tett. A feladat tagadhatatlanul nehéz. A tagállamok álláspontjai homlokegyenest különbözőek – egyesek a brexit kapcsán megszorításokra szólítanak fel, mások azt állítják, hogy a kulcsfontosságú ágazatokat, mint a mezőgazdaság és a regionális fejlesztés, továbbra is támogatni szükséges. Sokak által hangoztatott kulcskérdés, hogy az egyes országoknak az uniós költségvetéshez való hozzájárulása az adófizetők szempontjából a legnagyobb értéket biztosítja-e.
Ez szó szerint az „egymilliárd eurós” kérdés. A közös agrárpolitikára és a környezetvédelemre, a szociális és regionális kiadásokra, az új és megerősített prioritásokra – az innovációtól a digitális gazdaságon és a beruházásokon át a migrációig, a külső fellépésekig, a védelemig és a biztonságig – vonatkozó lehetséges válaszokkal a Bizottság tavaly májusi tervezete reális javaslatot fogalmaz meg. Az EU bruttó nemzeti jövedelmének 1,114 %-ának megfelelő tervezet azon az előfeltevésen alapul, hogy a jövőbeli uniós költségvetésnek korszerűnek és ambiciózusnak kell lennie, miközben figyelembe veszi a brexit okozta pénzügyi hiányt. Javaslatunk ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy az Unió megbirkózzon a geopolitikai kihívásokkal, és erősebb globális szereplővé váljon. Tekintettel az egységes piac előnyeire, amely a becslések szerint évente átlagosan mintegy 6 %-kal járul hozzá az európai gazdasághoz, a Bizottság javaslata alapján az uniós GNI-nek átlagosan kevesebb mint 1 %-át kitevő, a költségvetés finanszírozásához szükséges nemzeti hozzájárulások egyszerűen nagyon előnyös megoldást jelentenek.
Az elmúlt másfél év során az Unió fontos lépéseket tett stratégiai menetrendjének és prioritásainak – például a fokozott éghajlat-politikai fellépés, a társadalmilag méltányos és igazságos zöld gazdaságra való áttérés – meghatározása, Európa digitális átalakulásának és versenyképességének lehetővé tétele, a készségek, az oktatás, a kutatás és az innováció előmozdítása, az európai polgárok biztonságának és védelmének biztosítása, valamint a világszinten is erős és aktív vezető szerep elérése érdekében. Végül, de nem utolsósorban: fellépett a migrációs kihívások hatékony kezelése és az uniós határok igazgatása érdekében is. Ezek azok az intézkedések, amelyek egyértelműen uniós hozzáadott értéket jelentenek, mivel egyetlen ország sem lenne képes egyedül kezelni ezeket a kihívásokat. Intézkedések, amelyeket az uniós polgárok kérnek!
Az uniós költségvetést úgy kell meghatározni, hogy lehetővé tegye az EU számára, hogy teljesítse ezeket az ígéreteket az európai polgárok számára. Nem határolhatjuk el a prioritásokat a költségvetéstől, és tettekre kell váltanunk az ígéreteinket: másképp csorbítjuk az Unió hitelességét a polgárai szemében és a globális színtéren. Az Európai Bizottság javaslata egyaránt figyelembe veszi a pénzeszközök megfelelő végrehajtását, ami az európai adófizetők iránt vállalt felelősségünk. A Számvevőszék által is megerősített szabályszerűségnek és hatékony és eredményes pénzgazdálkodásnak továbbra is alapvető célkitűzésnek kell maradnia az alapok következő generációjában, tiszteletben tartva a jogállamiságot és a csalással szembeni zéró toleranciát, amelyek az uniós kiadások fő vezérelvei.
A többéves pénzügyi keretről szóló tárgyalások sikeres kimenetele két előfeltételtől függ: a kollektív előny rendíthetetlen keresése, amely felülmúlja a vélt nemzeti érdeket, valamint az engedmények tételére és az olyan kompromisszum elérésére irányuló jóindulat, amely eredményeként az egész nagyobb, mint részeinek összessége. Az Európai Tanács ezen a héten tartandó ülésén a vezetőknek sürgősen túl kell lépniük a korlátozott nemzeti célkitűzéseken, és azokra a területekre kell összpontosítaniuk, ahol Európa kollektíven többet tehet az emberekért és gazdaságáért, geopolitikai érdekeinkért és éghajlatunkért, mint ami az Unió fővárosaiban egyenként lehetséges. Ez az egyik legfontosabb döntés, valamint az intézményi és politikai felelősségvállalás próbája.
Johannes Hahn, az Európai Bizottság költségvetésért és igazgatásért felelős új biztosa
Címlapkép forrása: Európai Bizottság, Adam Berry/EU/AFP-Service
A 2021-2027-es uniós költségvetési viták kapcsán az elmúlt időszakban megjelent fontosabb cikkek:

Lakótársakat hív maga mellé Leó pápa a vatikáni palotába
Nem akarja feladni szerzetesi közösségi életmódját.
Nehéz döntést hoztak meg az oroszok: ennek nem fognak örülni a haditechnika szerelmesei
Aláírta a döntést a miniszterelnök.
Vámháború: úgy néz ki, részben célt ért Donald Trump izmozása
Kanada nagy bejelentést tett.
Trump bejelentette, hogy beszáll az állam az Intelbe, szárnyal az árfolyam
10%-os részesedést szerez a szövetség állam.
Véleményt mondott Donald Trump elnök a Munkács elleni orosz támadásról
Kommentár jött a Fehér Házból a kárpátaljai amerikai üzem elleni támadásról.
Meglépte a kormány: szigorodik a plázastop, már a bérbeadást is engedélyeztetni kell
Szeptember közepén lép érvénybe a szigorítás.
Lukasenka: hamarosan vége a háborúnak, jobb, ha Ukrajna azonnal kapitulál
A minszki vezető szerint Ukrajna létezése is veszélybe került.
Kína úttörő erdőtelepítő programmal támogatja a klímavédelmet
Komoly sebezhetőséggel néznek szembe Kína erdei ökoszisztémái: a monokulturális erdők dominanciája miatt a fás területek érzékenyek lettek a betegségekre, kártevőkr
Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is? A jogszabály rögzíti, hogy a hitel kamata legfeljebb 3% lehet, tehát nem zárja ki a kedvezőbb -3
Családi drámák és új tulajok a világ egyik legismertebb csapatánál
Család drámák, majd új tulajok a világ egyik legismertebb kosárcsapatánál. Kik a Los Angeles Lakers tulajdonosai, és hogyan jutott addig a helyzet, hogy a Buss-család... The post Családi drámá

Miért utálom a legény- (és leány-) búcsúkat?
Nyilván az utálat nagyon erős kifejezés, nem igazán lehetett eddig panaszom, kifejezetten élvezhetőnek találtam azokat, amiken részt vettem. Illetve az olvasó gondolhatja, hogy a bejegyzés elmé
Élet egy adatközpont mellett
Vízügyi nehézségek a technológia árnyékában: hogyan hat egy adatközpont a helyi közösség mindennapjaira.
Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Ha az ételpazarlás ország lenne...
Rengeteg erőforrást használunk fel olyan ételek előállítására, szállítására, feldolgozására és csomagolására, amelyekre végül nincs szükségünk. Az el sem fogyasztott ételhulladékok



Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Szemünk előtt tűnik el a magyar gyümölcs, külföldi áru veszi át a helyét a boltokban
Mit tud kezdeni az ágazat az erős importnyomás miatti polcvesztéssel?
Trump találkozói közelebb hozták a békét?
Milyen garanciák lehetnek kielégítőek Zelenszkijnek és Putyinnak egyaránt?
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.