
A Bizottság 2018 májusában terjesztette elő javaslatait, az érdemi tárgyalások az idei évben kezdődtek, és a finn elnökség most kompromisszumos javaslatot tett. A feladat tagadhatatlanul nehéz. A tagállamok álláspontjai homlokegyenest különbözőek – egyesek a brexit kapcsán megszorításokra szólítanak fel, mások azt állítják, hogy a kulcsfontosságú ágazatokat, mint a mezőgazdaság és a regionális fejlesztés, továbbra is támogatni szükséges. Sokak által hangoztatott kulcskérdés, hogy az egyes országoknak az uniós költségvetéshez való hozzájárulása az adófizetők szempontjából a legnagyobb értéket biztosítja-e.
Ez szó szerint az „egymilliárd eurós” kérdés. A közös agrárpolitikára és a környezetvédelemre, a szociális és regionális kiadásokra, az új és megerősített prioritásokra – az innovációtól a digitális gazdaságon és a beruházásokon át a migrációig, a külső fellépésekig, a védelemig és a biztonságig – vonatkozó lehetséges válaszokkal a Bizottság tavaly májusi tervezete reális javaslatot fogalmaz meg. Az EU bruttó nemzeti jövedelmének 1,114 %-ának megfelelő tervezet azon az előfeltevésen alapul, hogy a jövőbeli uniós költségvetésnek korszerűnek és ambiciózusnak kell lennie, miközben figyelembe veszi a brexit okozta pénzügyi hiányt. Javaslatunk ugyanakkor azt is lehetővé teszi, hogy az Unió megbirkózzon a geopolitikai kihívásokkal, és erősebb globális szereplővé váljon. Tekintettel az egységes piac előnyeire, amely a becslések szerint évente átlagosan mintegy 6 %-kal járul hozzá az európai gazdasághoz, a Bizottság javaslata alapján az uniós GNI-nek átlagosan kevesebb mint 1 %-át kitevő, a költségvetés finanszírozásához szükséges nemzeti hozzájárulások egyszerűen nagyon előnyös megoldást jelentenek.
Az elmúlt másfél év során az Unió fontos lépéseket tett stratégiai menetrendjének és prioritásainak – például a fokozott éghajlat-politikai fellépés, a társadalmilag méltányos és igazságos zöld gazdaságra való áttérés – meghatározása, Európa digitális átalakulásának és versenyképességének lehetővé tétele, a készségek, az oktatás, a kutatás és az innováció előmozdítása, az európai polgárok biztonságának és védelmének biztosítása, valamint a világszinten is erős és aktív vezető szerep elérése érdekében. Végül, de nem utolsósorban: fellépett a migrációs kihívások hatékony kezelése és az uniós határok igazgatása érdekében is. Ezek azok az intézkedések, amelyek egyértelműen uniós hozzáadott értéket jelentenek, mivel egyetlen ország sem lenne képes egyedül kezelni ezeket a kihívásokat. Intézkedések, amelyeket az uniós polgárok kérnek!
Az uniós költségvetést úgy kell meghatározni, hogy lehetővé tegye az EU számára, hogy teljesítse ezeket az ígéreteket az európai polgárok számára. Nem határolhatjuk el a prioritásokat a költségvetéstől, és tettekre kell váltanunk az ígéreteinket: másképp csorbítjuk az Unió hitelességét a polgárai szemében és a globális színtéren. Az Európai Bizottság javaslata egyaránt figyelembe veszi a pénzeszközök megfelelő végrehajtását, ami az európai adófizetők iránt vállalt felelősségünk. A Számvevőszék által is megerősített szabályszerűségnek és hatékony és eredményes pénzgazdálkodásnak továbbra is alapvető célkitűzésnek kell maradnia az alapok következő generációjában, tiszteletben tartva a jogállamiságot és a csalással szembeni zéró toleranciát, amelyek az uniós kiadások fő vezérelvei.
A többéves pénzügyi keretről szóló tárgyalások sikeres kimenetele két előfeltételtől függ: a kollektív előny rendíthetetlen keresése, amely felülmúlja a vélt nemzeti érdeket, valamint az engedmények tételére és az olyan kompromisszum elérésére irányuló jóindulat, amely eredményeként az egész nagyobb, mint részeinek összessége. Az Európai Tanács ezen a héten tartandó ülésén a vezetőknek sürgősen túl kell lépniük a korlátozott nemzeti célkitűzéseken, és azokra a területekre kell összpontosítaniuk, ahol Európa kollektíven többet tehet az emberekért és gazdaságáért, geopolitikai érdekeinkért és éghajlatunkért, mint ami az Unió fővárosaiban egyenként lehetséges. Ez az egyik legfontosabb döntés, valamint az intézményi és politikai felelősségvállalás próbája.
Johannes Hahn, az Európai Bizottság költségvetésért és igazgatásért felelős új biztosa
Címlapkép forrása: Európai Bizottság, Adam Berry/EU/AFP-Service
A 2021-2027-es uniós költségvetési viták kapcsán az elmúlt időszakban megjelent fontosabb cikkek:

Súlyos információ derült ki Oroszország haditengerészeti csúcsfegyveréről - Lényegében megbénított egy egész hadiflottát
A probléma csak az, hogy azt, amelyik felhasználta.
Orosz katonák bukkantak fel Észtország határánál - Azonnal lépett a balti állam
Farkasszemet néztek a határőrökkel.
Csapatok gyülekeznek a NATO határánál: teljes harckészültséget rendelt el Oroszország szövetségese
Felvonultatják a haderőt.
Ritka videó: lecsapott Oroszország lopakodó cirkálórakétája, Ukrajna bevetette az APKWS-t
Egyértelmű az eredmény.
Súlyos hibát követhetett el az orosz légierő – Odaveszett a legjobb harci helikopterük
Lassan már csak mutatóba marad.
Balásy Zsolt az üdvözítő egyenlőtlenségről
Egy amerikai, nyári out-of-office email sajnálkozik, hogy most néhány órával később fog csak válaszolni, amíg visszaér a strandról. Az európai megkéri a küldőt, hogy várjon... The post Bal

Top 10 osztalék részvény - 2025. október
Október másodikán kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, sorba is rendeztem őket gyorsan, itt az eredmény.Fontosabb infók a lista összeállításával kapcsolatbanElőző
Mi az AI-rali mérlege? Kipukkanhat a buborék?
A mesterséges intelligencia körüli tőkepiaci eufória a modern gazdasági ciklus egyik legjelentősebb strukturális kérdésévé vált. Az AI nem csupán technológiai áttörés, hanem egy új álta
Innováció a rajtvonalnál
Van egy fejlesztésed, ami már nem ötlet, de még nem piackész? Ez a felhívás arra való, hogy prototípusból termék legyen.

A műanyag nem vész el, csak átalakul, és ez óriási veszélyt jelent környezetünkre
Mikroműanyagokat találtak már magzatok placentájában, a Mariana-árok mélyén, az Everest csúcsán, sőt még az antarktiszi pingvinek szerveiben is. A műanyag ugyanis nem b
Fókuszban a KKV-k
A mikro-, kis- és középvállalkozások (KKV-k) gazdasági szerepe kiemelten fontos, ezért nem véletlen, hogy a társasági adó rendszerében is számos adóalap- és adókedvezmény érhető el kimon

A bújtatott szerencsejáték, mint üzleti modell
A "blind box", a "loot box" és a hasonló modellek ugyanarra az ösztönre építenek, mint a rulett vagy a sorsjegy: a bizonytalanság izgalmára. Az iparág... The post A bújtatott szerencsejáték

Egy tanuló akár saját jövedelem nélkül is felveheti az Otthon Start hitelt
Természetesen szülői segítség kell ebben az extrém helyzetben, hiszen valakinek el kell bírnia a kölcsön törlesztőrészletét. De a szokásos eljárással ellentétben az Otthon Start hitelnél


Megszólalt az Erste-vezér: kiderült, mekkora növekedést hoz az Otthon Start
Megjelent a Portfolio Checklist csütörtöki adása.
Az Otthon Start sem állítja meg a magyar falvak kiürülését
Sokak számára vonzó az olcsó vidéki ingatlan, de lehetnek váratlan buktatói az ottani életnek.
Fontos adat érkezett: ezért veszélyes Magyarországon kamatot csökkenteni
Ismét felélénkült a kamatvita.
Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!