Az Európai Unió cégfúziós szabályozása hosszú ideje a versenypolitika egyik sarokköve: célja, hogy a vállalati egyesülések és felvásárlások (M&A – mergers and acquisitions) ne csökkentsék a versenyt, ne emeljék az árakat, és ne korlátozzák a választékot az európai fogyasztók számára.
Ugyanakkor az elmúlt két évtized során végbement gazdasági és technológiai átalakulások egyre inkább próbára teszik ezt a keretrendszert.
A digitalizáció, a mesterséges intelligencia gyors előretörése, a zöld átmenethez szükséges beruházások, a geopolitikai instabilitás, valamint az amerikai és kínai cégek dominanciája mind olyan új kihívások, amelyekre a 2004-es és 2008-as bizottsági iránymutatások már nem nyújtanak megfelelő választ.
Különösen aggasztó, hogy az európai vállalatok gyakran nem képesek elérni a globálisan versenyképes méretet, mivel az uniós fúziós szabályozás szigorúan korlátozza az összeolvadásokat akkor is, ha azok hosszú távon az innováció és a beruházások ösztönzését szolgálnák. Az olyan esetek, mint a Siemens és az Alstom vasúti üzletágainak 2019-es egyesülési kísérlete, amelyet az Európai Bizottság megakadályozott, komoly vitákat indítottak el a versenypolitika jövőjéről.
A német és francia kormány azóta is sürgeti, hogy a szabályok jobban vegyék figyelembe a globális verseny realitásait, ne csak az EU-n belüli közvetlen hatásokat.
Ez a dilemma – versenyvédelem kontra versenyképesség – a 2020-as évek közepére már nem csupán elméleti vita, hanem gyakorlati akadályává vált az iparstratégiai célok elérésének. Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EGSZB) idén elfogadott állásfoglalása szerint is elengedhetetlen, hogy a fúziós politikát az EU versenyképességi céljaihoz igazítsák. Az EGSZB hangsúlyozza, hogy a jelenlegi jogi keret nem képes kellően figyelembe venni az infrastrukturális beruházások, az innováció vagy a fenntarthatóság szempontjait – holott ezek ma már alapvető tényezők a globális gazdasági pozíciók megszerzésében és megtartásában.
A jelenlegi uniós fúziós szabályozás kétségtelenül fontos szerepet játszott abban, hogy a belső piacon elkerülhetők voltak a torzító monopóliumok, és különösen a kisebb tagállamok vállalkozásai számára biztosított védelmet a túlerős piaci szereplőkkel szemben. A versenyjog szigorú alkalmazása hozzájárult ahhoz, hogy az EU-n belül a piacok viszonylag nyitottak, árversenyben működőek maradtak, és a fogyasztók is profitáltak az alacsonyabb árakból és a szélesebb kínálatból.
Ugyanakkor ez a belső egyensúly globális szinten komoly versenyhátrányt jelent:
míg az amerikai és kínai vállalatok szinte korlátlanul növekedhetnek hazai és nemzetközi fúziók révén, az európai cégeket sokszor épp ez a versenypolitika korlátozza a globális méret és hatékonyság elérésében.
Így az, ami belső piaci szinten a verseny megőrzését szolgálta, mára egyre inkább az EU nemzetközi versenyképességének gátjává vált.
Most jön az európai óriások kora
E problémákra válaszul az Európai Bizottság 2025 májusában hivatalosan is elindította a fúziós irányelvek átfogó felülvizsgálatát. A cél, hogy egy naprakész, gazdaságilag megalapozott, de a jogbiztonságot is garantáló értékelési keretet hozzanak létre, amely nemcsak megőrzi a versenyt, de támogatja az európai vállalatokat abban is, hogy növekedjenek, beruházzanak és globális szereplővé váljanak. A felülvizsgálat részeként a Bizottság két nyilvános konzultációt hirdetett:
- egy általános, inkább stratégiai szempontokat vizsgáló konzultációt,
- valamint egy mélyreható, technikai jellegűt, amely hét specifikus témát dolgoz fel részletes háttéranyagok segítségével.
A konzultációs dokumentumok olyan területeket fednek le, mint a versenyképesség és gazdasági ellenálló-képesség, a piaci erő mérésének módszerei, az innováció és dinamika szerepe a fúziós döntésekben, a fenntarthatóság és tiszta technológiák támogatása, a digitalizációs sajátosságok, a méretgazdaságossági érvek értékelése, valamint az olyan horizonton túli szempontok beemelése, mint a nemzetbiztonság vagy a munkaerőpiaci hatások.
Az uniós végrehajtó testület emellett már márciusban pályázatot hirdetett egy külön gazdasági tanulmány elkészítésére, amely a fúziók hosszú távú, dinamikus hatásait vizsgálja. A tanulmány négy fő részből áll majd:
- egyrészt összegzi az innovációs és beruházási verseny közgazdasági elméleteit,
- másrészt megkísérli modellezni, hogy milyen feltételek mellett javíthatják a fúziók a dinamizmust,
- harmadrészt konkrét esettanulmányokon keresztül vizsgálja a szabályozás hatásait,
- negyedrészt pedig javaslatokat tesz arra, hogyan lehetne a szabályokat úgy módosítani, hogy azok jobban támogassák az innovációs ökoszisztémát Európában.
Kiemelt figyelmet kapnak az úgynevezett „killer acquisitions” – olyan tranzakciók, amelyek során domináns nagyvállalatok felvásárolnak kis, innovatív cégeket, gyakran csak azért, hogy kiiktassanak egy potenciális versenytársat. Az Európai Bizottság vizsgálja annak lehetőségét, hogy az ilyen típusú tranzakciók esetén egyfajta vélelem alapján induljon a vizsgálat, és a felvásárló félnek kelljen bizonyítania, hogy a fúzió nem rontja a versenyt, illetve hogy a várható hatékonysági előnyök valóban igazolhatók. Az EGSZB ehhez kapcsolódóan azt is javasolja, hogy
külön szabályokat hozzanak az EU-n kívüli nagyvállalatok általi startup-felvásárlásokra, különösen akkor, ha ezek az innovációs központokat „kihelyezik” Európából.
Az EGSZB véleménye külön figyelmet fordít a hosszú távú hatékonyságok értékelésére is. Jelenleg a Bizottság jellemzően két-négy éves időtávon vizsgálja a fúziók hatásait, ami nem elegendő például a távközléshez hasonló beruházás-intenzív ágazatokban. A vélemény szerint ki kellene dolgozni egy validált modellrendszert, amely alapján az ilyen típusú, nem árjellegű előnyök (pl. szolgáltatásminőség, ellátásbiztonság) is megbízhatóan mérhetők és figyelembe vehetők lennének.
A fúziós értékelési logikába a jövőben nagyobb hangsúllyal kerülhetnek be az iparpolitikai célok is – például a kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés, a védelmi ipar megerősítése vagy a zöld technológiák térnyerése. Az EGSZB és több tagállam – köztük Franciaország és Olaszország – javasolják, hogy az úgynevezett IPCEI-k (európai jelentősségű közös érdekbe tartozó projektek, Important Projects of Common European Interest) szabályrendszere is frissítésre szorul, hogy valóban európai logika mentén működjön, ne nemzeti célokat szolgáljon. Emellett már a Bizottság szerint is fontos lenne, hogy
az állami és EU-támogatások odaítélésénél ne csak nemzeti szinten, hanem uniós koordinációval is történjenek elosztások, hogy a támogatások hatása erősebben érvényesüljön európai értékláncokban.
Nem szabad megfeledkezni az új versenyjogi eszközökről sem: a Digitális Piacokról szóló jogszabály (DMA) és a Külföldi Támogatásokról szóló Rendelet (FSR) már életbe léptek, és céljuk, hogy a digitális óriásplatformokat szabályozzák, illetve megakadályozzák, hogy harmadik országok állami támogatásai torzítsák a versenyt az EU belső piacán. E két eszköz végrehajtása ugyanakkor komoly erőforrásokat kíván, és az Európai Bizottság szerint szükséges lehet a jelenlegi jogértelmezési irányelvek pontosítása is, különösen a megfelelési kritériumok terén.
A mostani tárgyalási kör fordulópont lehet az uniós fúziós politika, így pedig a versenyképesség és az európai bajnokok megteremtésének szempontjából.
Brüsszel fogadkozása szerint a cél nem az, hogy gyengüljön a versenyjog, hanem hogy jobban alkalmazkodjon a realitásokhoz – a globális verseny nyomásához, az iparpolitikai prioritásokhoz és az innovációs dinamizmushoz.
Az új irányelvek várhatóan 2026-ban léphetnek hatályba, de addig még számos vita, egyeztetés és módosítás várható. Az, hogy a Bizottság nyitott konzultációt indított, és egyedülálló részletességgel tárja fel az egyes témaköröket, jó alapot adhat arra, hogy az új szabályozás ne kompromisszumok sora, hanem valóban előremutató, versenyképes és igazságos legyen.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Vlagyimir Putyin és Benjamin Netanjahu Gázáról egyeztetett
Fogolycseréről és a gázai békefolyamatról is beszéltek.
Bejelentésre készül Orbán Viktor - Hétfőn sajtótájékoztatót tart
Sajtótájékoztatóra készül a kormány és az iparkamara.
Megállapodás Oroszország és Ukrajna között - 1200 ukrán térhet haza
Nagyszabású fogolycsere indul a két ország között.
Vámháború: Trump visszakozott, de így is brutális a vám a brazil kávén
Súlyos terhek sújtják a brazil exportot.
Trump két problémás ügyet is kreált magának
Az argentin peso árfolyamáról és a Pekinggel folytatott kereskedelmi háborúról van szó.
Bajban a német gépgyártás - Nagy leépítés jön a Kukánál
Gyenge a kereslet és erős az ázsiai verseny.
Új halálos járvány tört ki, egyelőre nincs rá jóváhagyott gyógymód
Tünetek: magas láz, erős fejfájás és izomfájdalom.
Korrupciós botrány Ukrajnában: nagytakarítás jön az energetikában
Vezetőcserék jönnek a kulcsfontosságú állami energetikai vállalatoknál.
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Sok hasznos tipp pénzügyi szakemberektől
Kun-Welsz Edit, a HOLD portfóliókezelője és Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu alapítója volt a Friderikusz podcast vendége. A szakemberek most nem a közgazdaságtan mélyére ástak, hanem... The
Késve küldte be az áfabevallást? Most a NAV is kíváncsi, hogy miért?
A NAV november 13-ai közleménye szerint, november 14-én pénteken levelet küld azoknak az adózóknak, akik 2025-ben késve nyújtották be havi vagy negyedéves áfabevallásukat. A hatóság célja n
A kamatos kamat végtelen ereje - könyvajánló
A kamatos kamat az Univerzum legnagyobb ereje - szól az Albert Einsteinnek tulajdonított és sokféle verzióban keringő mondás. Igazából nem tudjuk, ő mondta-e, de a... The post A kamatos kamat vé
Az általunk ismert állam gyökeresen át fog alakulni - Mi születik abból, hogy az elvásárok és bizalmatlanság egyszerre nőnek?
A 21. század új világrendjében az állam szerepe felértékelődik. Védőpajzs és problémamegoldó szerepet várunk tőle, habár sokszor az állami túlszabályozás köti gúzsba a fejlődést. Mi
Miért emelik a bankok a személyi hiteleknél a maximálisan igényelhető összeget?
Az UniCredit Bank is lépett, november 15-től ott is már 15 millió forint lesz a maximálisan igényelhető kölcsönösszeg az ingatlanfedezet nélküli személyi kölcsönnél. De miért tolják egyre
Igazságos zöldátmenet: India útja a nettó zéró kibocsátás felé
Zöldátállása során India összetett feladatokkal néz szembe: gyorsan fejlődő gazdasága energiaigényét össze kell hangolnia a kibocsátáscsökkentési céljaival, miközben az országra jellemz
A napenergia következő szintje: termelés az űrben
A tengeri szélerőművek sikere után új horizont nyílhat a megújuló energiában: a kutatók szerint az űrből gyűjtött napenergia akár 80 százalékkal is csökkentheti Eur
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Préda: Ami már nem játék
Az online játékiparban akkora pénz van, hogy az már a bűnözői csoportok figyelmét is felkeltette.
Csökkent a Telekom bevétele - Mit várhatunk a papírtól?
Jelentett a cég.
Temessük a magyar kukoricát? Már ott tartunk, hogy importra szorul az ország
Elgondolkodtak a gazdák.

