Évtizedes földgázszállítási útvonalak változtak meg, de a magyar rendszer alkalmazkodott
Üzlet

Évtizedes földgázszállítási útvonalak változtak meg, de a magyar rendszer alkalmazkodott

Portfolio
Az elmúlt évben a korábban kialakult gázbeszállítási irányok jelentősen átalakultak: az ukrán–szerb irányú tranzit szállítások megszűntek, a sok évtizedig elsődleges betáplálási pontként használt ukrán határkeresztező forgalma átterelődött a déli és a nyugati útvonalra, és ma már a földgáz legnagyobb mennyiségben Szerbia irányából érkezik. Az adriai LNG terminál beindulásával pedig a horvát import is számottevően megerősödött, ellenben az osztrák határkeresztező pont forgalmával, amely forgalma a korábbi stabil szállításokhoz képest az éven belül jelentős kilengéseket mutat. Ehhez a szállítandó mennyiségek tervezésétől a partnerek kiszolgálásáig, valamint a rendszer egyensúlyának biztosításáig sok teendője volt az FGSZ Földgázszállító Zrt. munkatársainak, azon belül is a rendszerirányítóknak.

A német szövetségi közüzemi hálózati felügyelet tavaly december közepén stabilról kritikusra változtatta a gázfogyasztás mértékének megítélését, és a várható időjárást is kritikusnak minősítette. Az ellátásbiztonság megőrzéséhez 20 százalékkal kellett csökkenteni a fogyasztást az utóbbi négy év átlagához képest. Habár ez sikerült - az év utolsó hetében 30 százalékkal csökkent a fogyasztás -, és ismét stabilra váltotta megítélést a hatóság, jól mutatja, hogy milyen ingatag helyzet alakult ki az ellátásbiztonság terén.

Magyarországon egyelőre nincs ok az aggodalomra, a hazai földgáztárolók töltöttsége novemberben elérte az 5,38 milliárd köbmétert, azaz az összkapacitáshoz képest 85%-os volt a töltöttségi arány, és a betárolt mennyiség félmilliárd köbméterrel meghaladta az egy évvel korábban mért értéket is, így közel 50%-kal sikerült túlszárnyalni a kötelezően előírt gázbetárolási minimumszintet. Az FGSZ saját adatai alapján pedig augusztustól december elejéig

az elmúlt öt év átlagos fogyasztásához képest 23%-kal csökkent a földgázfelhasználás, így a fogyasztás visszafogása is hozzájárulhat Magyarországon az ellátásbiztonság fokozásához.

Az ellátásbiztonság alapjainak megteremtéséhez azonban szükség volt a beszerzési lehetőségek kibővítésére, a szomszédos országokkal földgázinfrastruktúra-fejlesztésekre, amelyek megteremtették az alapot a horvát LNG importnak, a nagyobb román beszállítási lehetőségeknek és különösen a Török Áramlaton érkező források Magyarországra jutásának Szerbia irányából. Utóbbi változás, amely által a korábban Ukrajna felőli domináns betáplálás megszűnt, valamint az ausztriai beszállítási irány is korábban kevésbé tapasztalt fluktuációt mutat, az ország területén a földgáz szállításának irányításáért felelős Rendszerirányító Központ (RIK) munkatársaitól is kiemelt figyelmet igényel.

„Az elmúlt évek során a szállítási útvonalak jelentősen átrendeződtek a korábbi gyakorlatokhoz képest, ez pedig rendszerünk irányításában is új módszerek, új mechanizmusok kialakítását igényelte kollégáink részéről” – mondta a Portfolio-nak Kovács Zsolt, az FGSZ Rendszerirányítás és Egyensúlytartás szervezetének vezetője.

A szállítási útvonalak átrendeződése mellett az elmúlt másfél évben tapasztalt földgázpiaci turbulencia a földgázszállítási rendszer még rugalmasabb üzemeltetését kívánta meg, a gyorsan változó gázárakra a rendszert használó kereskedők is reagálnak, így akár napon belül is változhatnak a szállítási irányok, feladatok.

„Ebből adódóan a szállítási igények napon belül rendkívül dinamikusan, olykor kiszámíthatatlanul változnak, ami miatt napon belül akár többször is fizikailag módosítani kell a szállított mennyiségeket és váltani szükséges az áramlás irányát egyes hálózati pontokon, vezetékekben. Ez szokatlanul nagy számú szerelvénymozgatási, kompresszorindítási, leállítási, vezetékkészlet-menedzselési feladatot jelent. Olyan ez, mintha elindulnánk egy teherautóval egy irányban, majd hirtelen a teherautó rakományát száz különböző autóba kellene szétosztani, és azokat száz különböző irányba elindítani. Ez régebben nem volt jellemző gyakorlat, magas szintű szakértelmet, és adott esetben évtizedes tapasztalatot kíván meg” – tette hozzá Kovács.

A 2021-22-es gázévben (mely az adott év október elsejétől a következő év szeptember végéig tart) összesen 16,8 milliárd köbméter földgáz haladt át a földgáz szállításáért felelős FGSZ Zrt. rendszerén. Ez a mennyiség nem csupán a hazai igények kielégítését fedezi, hanem a környező országokba irányuló exportált és átszállított mennyiségeket is tartalmazza. A teljes rendszer átlátása és működtetése, a gáz mozgatása komoly szakértelmet és tapasztalatot kíván.

„A vezetékhálózat úgy működik, mint egy autópálya: a gázpiac szereplői (kereskedők, tárolók) igény szerint használhatják az általuk mozgatni kívánt mennyiségek szállítására, amiért cserébe „útdíjat” számolunk fel. A különbség annyi, hogy az „autópályánkon” közlekedő földgázt nekünk mozgatnunk és szállításra alkalmas állapotba kell hoznunk annak érdekében, hogy a gáz olyan nyomáson, és olyan minőségben érjen célba, ahogy azt a kereskedő (és a felhasználók) elvárják” – mondta Kovács.

A Rendszerirányító Központ feladata az, hogy a mára közel 6000 kilométer hosszú, egész országot behálózó földgázvezeték-rendszerben napi szinten keresztüláramló 10-80 millió köbméter gáz áramlását irányítsák a betáplálási pontoktól a több mint 400 kiadási pontig.

„A gáz szállításához, mozgatásához a repülőgépekben használt turbinákhoz hasonló, nagyteljesítményű gázturbinákkal meghajtott kompresszorokat használunk – nyolc ilyen kompresszorállomás biztosítja hazánkban a gáz áramoltatását” – tette hozzá a Rendszerirányítás és Egyensúlytartás szervezet vezetője.

A szállítási igényeket számos tényező befolyásolhatja: téli vagy nyári időszak van-e, milyen az aktuális hőmérséklet, sőt, napon belül is gyakori a változás a fogyasztói szokások függvényében.

„A fűtési időszakban az igények a szokásosnál is kevésbé tervezhetők. A gázfogyasztás napon belüli alakulása az emberek életritmusához igazodva egyenetlen eloszlást követ, jellemző egy reggeli és késő délutáni erőteljes igény, míg a déli órákban, illetve éjszaka a felhasználás visszaesik. A rendszerbe belépő források ugyanakkor viszonylag egyenletesen, „zsinórban” kerülnek betáplálásra, így a rendelkezésre álló források folyamatosan eltérnek az gázigénytől, az így kialakuló nyomásváltozásokat pedig folyamatosan kezelnünk kell” – mondta a szakember.

Az FGSZ Zrt. rendszere minden rendszerelemre kiterjedően, folyamatosan (sokszor percenként) szolgáltatja az adatokat a siófoki központ számára, kezeli az összes felmerülő fogyasztói igényt, valamint megtervezi és elszámolja a leszállított gázmennyiséget: az FGSZ 400 gázátadó állomásának minden adata 30 másodpercenként frissül, évente mintegy 68 milliárd, a gázszállításhoz kapcsolódó adatot létrehozva. Az irányítás és a felügyelet az Országos Telemechanikai Rendszer (OTR) segítségével történik, a szállítási igényeket pedig az FGSZ saját fejlesztésű alkalmazásával, az Informatikai Platform használatával figyelik.  

A cikk megjelenését az FGSZ Zrt. támogatta.

Címlapkép: Getty Images

Holdblog

A részvénybefektetés nem ázik be!

HOLD After Hours. Szőcs Gáborral value befektetőket sajnálunk, Karácsony Tamással gyrosokat árnyalunk és Kovács Szilárddal pedig benézünk a Bridgewaterhez. Jó szórakozást! 00:45    Hajrá

Kiszámoló

Temetés: készülj fel előre

Apósom nemrég meghalt, ezért csapott arcul a tény, mennyi pénzt lehúznak az emberekről temetés címszó alatt. Az embereket igazán három eseménnyel lehet nagyon megkopasztani, amikor nem tudnak

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Mi folyik a magyar rendelőkben? Ítéletet mondtak a betegek

Senior web fejlesztő

Senior web fejlesztő
Property Warm Up 2024
2024. március 7.
Vállalati Energiamenedzsment 2024
2024. április 11.
EU Források 2024
2024. március 6.
Retail Day 2024
2024. április 11.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Interaktív online előadás

Vételi és eladási zónák - Részvénypiaci panoráma

Mire számíthatunk a következő napokban a részvénypiacokon? Milyen fontos szintekre kell figyelni a főbb indexek esetén? Melyek lesznek a jól és rosszul teljesítő régiók, országok, szektorok és ágazatok?

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?