
Nincs a biztosítási piacnak Revolutja
5-10 éve még attól volt hangos a gazdasági sajtó, benne a Portfolio is, hogy miként a fintechek a bankszektort, az insurtechek a biztosítási szektort fogják letarolni néhány éven belül. Nemcsak egyre nagyobb szeletet fognak kihasítani maguknak a piacot jelentő tortából, hanem magának a tortának a méretét is csökkentik az általuk diktált éles biztosításidíj-versennyel, amit hatékonysági előnyük, rugalmasságuk és innovációs képességük tesz lehetővé, a Revoluthoz hasonlóan határokon átívelő módon. Minél előbb felismeri ezt valaki, annál ellenállóbb és sikeresebb lehet – lehetett gondolni akkor.
Hasonló megfontolás alapján indult el 2018-ban a legismertebb magyar insurtech, a Cherrisk is
nem egy önálló startupként, hanem egy inkumbens piaci szereplő üzleti-technológiai laboratóriumaként. Az Uniqa Biztosító akkori és mai vezérigazgatójának, Kurtisz Krisztiánnak (címlapképünkön) az ötlete Németországban és Magyarországon ért el eredményeket amellett, hogy Csehországban és Szlovákiában is elindították pilot jelleggel:
- a magyar gyakorlattal szemben döntően rendszeres díjas szerződésekre épülő, és a Covid idején is stabil német utasbiztosítási piacon az új szerzésekben 2-3% közötti piaci részesedést és 200 ezres szerződésszámot sikerült elérnie,
- Magyarországon mintegy 50 ezer utas-, lakás, és balesetbiztosítási szerződést köt egy évben,
- teljes díjbevétele az utóbbi években évi 6-8 milliárd forint között ingadozott (a magyar Uniqa Biztosító tavaly 100 milliárdos díjbevételt realizált).

A Cherrisk sok mindent megvalósított abból, amit a biztosítási piac Revolutjának nevezhetnénk, sok mindent viszont nem. A hatékony működés, az egyszerűségre és gyorsaságra épülő újszerű ügyfélélmény és az alacsony díj stimmel, a szélesebb termékpaletta és az 5-10 országra kiterjedő piaci jelenlét felépítéséhez azonban több tőkére és időre lett volna szüksége a Cherrisknek.
Az osztrák tulajdonos a külső befektetők bevonásának a lehetőségét is megvizsgálta, ám a magas befektetői hozamelvárások által megnehezített terepen végül egy másfajta folytatás mellett döntött: az Uniqa Group 2025-ben elinduló új ötéves stratégiai ciklusában
a Cherrisk a magyar piacra fókuszál majd, a retail üzletágban digitális transzformációt végrehajtó Uniqa Biztosító egyik brandjeként és tudás háttereként
- közölte a társaság sajtóeseményén Kurtisz Krisztián vezérigazgató. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy az egyébként költséges (többek között nagyon magas közvetítői jutalékkal dolgozó) német piacot „elengedik”. A biztosítási szakember szerint tanulságos volt az elmúlt néhány év a Cherriskkel, többek között felismerték, hogy
- tisztán Magyarországon működő adminisztrációval is kiválóan ki lehet szolgálni egy olyan nagy nyugati piacot is, mint Németország,
- a biztosítási versenyben a felerősödött commodity jelleg miatt rendkívül erős az árverseny szerepe, így nem közvetlen brandépítéssel, hanem az árösszehasonlító oldalak első helyeire kerülve lehet nagy ügyfélbázist elérni (a Cherrisk a német check24.de kalkulátoroldalon tudott jelentős sikereket elérni).
Hogy azonban ez mégsem a Revolut kategóriája, azt magyarázza, hogy
- az ügyfélinterakciók gyakorisága a biztosítási piacon messze elmarad a bankokétól,
- a sokkal erősebb commodity jelleg miatt itt nagy az ár-összehasonlító oldalak jelentősége,
- ahogy Kurtisz Krisztián fogalmazott, „a biztosítók szinte elvesztették ügyfeleiket”, ők valójában a közvetítőknél vannak, és ez már az új próbálkozások indulásánál eldönti növekedései esélyeiket.
Hogyan tovább, Uniqa?
Sok pletykát lehetett hallani az utóbbi években a magyar Uniqa Biztosító bizonytalan sorsáról, egészen addig elmenően, hogy elhagyná a magyar piacot. A pletykákat erősítette, hogy a különadók hatására
tavaly 3,3 milliárdos adózás utáni veszteséget szenvedett el a biztosító, igaz, az idei első félévben már sikerült pluszban zárnia.

Kurtisz Krisztiánnak nagy szerepe lehetett abban, hogy az osztrák felügyelőbizottság végül úgy döntött, Magyarország a biztosító alapvető piaca marad. Sőt, újra pilot country lesz a társaság számára Magyarország: míg korábban a corporate és retail üzletág szétválasztását most a digitális transzformációt kísérletezik ki elsőként a magyar piacon. A vezérigazgató szerint ez azt fogja jelenteni, hogy
- a teljes társaságot elsőként a retail üzletágra fókuszálva digitalizálják,
- ez a core folyamatok, az értékesítés és az ügyfélutak átalakulását egyaránt jelenti,
- az Uniqa és a Cherrisk brandet is használják majd, más-más ügyfélszegmenseket megcélozva velük,
- informatikai oldalon, ahol lehet, a Cherrisk rendszerét használják fel, és minden téren törekednek a cherriskes know how megőrzésére,
- az összehasonlító oldalak és brókerek nagy hangsúlyt kapnak az értékesítésben,
- partnereiket és mintegy 350 fős függő ügynöki hálózatukat is bevonják a digitalizációba, felülvizsgálva ezen kapcsolataikat,
- a mesterséges intelligenciának (amit Kurtisz Krisztián szerint helyesebb ma még tanuló algoritmusnak nevezni) a klasszikus adminisztratív folyamatokban, az ügyfélkiszolgálásban, a fényképfelismerés révén a kárrendezésben, és elméletileg (bár a magyar piac nagyon kicsi hozzá) az ügyfélprofilozásban is hasznát vennék.
A vállalati biztosításokban dobogós, néhány szegmensben piacvezető az Uniqa Magyarországon, és most a retail területeken is piaci részesedést szeretnének növelni. Az expanzió érdekében a digitális transzformáció sikeres végrehajtását követően
biztosítóvásárlás is szóba jöhet Magyarországon
a társaság számára. A növekedést nagyban támogatná a biztosítókat terhelő különadók csökkentése is, hiszen például a nem-élet üzletágban ezek elviszik a díjbevételek egynegyedét, rendkívüli módon torzítva az egyes részpiacokat. A legszembetűnőbb ebből a szempontból a casco tevékenység, amelyben közép- és nagyvállalatok fordítanak hátat a flottabiztosításban a teljes magyar biztosítási piacnak irreálisan magas díjai miatt.
Kurtisz Krisztián szerint azonban most végre van remény, hogy a biztosítási szektor, egy hatékonyabb kommunikációt folytasson a törvényalkotókkal. A Magyar Biztosítók Szövetségén keresztül egységes álláspontot képvisel a szakma a Nemzetgazdasági Minisztérium felé. Ahogy beszámoltunk róla, Nagy Márton miniszter már júliusban beszélt arról, hogy a bankokhoz hasonlóan a biztosítók is csökkenthetik extraprofitadójukat, ha több állampapírt vásárolnak. Ennek pontos mikéntjéről tett le egy javaslatot a MABISZ az NGM asztalára, a jogalkotó a jövő évi adószabályok novemberben várható véglegesítése során dönthet róla.

Címlapkép forrása: Portfolio
Most megmutatja az OTP, hogy mire képes - Mi pedig mutatjuk, mire érdemes figyelni!
Érkeznek a friss számok.
Munkaképes dolgozónak ne nézd a korát – Őszülő tehetségek a HR stratégiák középpontjában
A foszíliák feltámadása.
Kaotikus állapotok az orosz régióban: ukrán drónok miatt állt meg az élet
A vasúti és légiközlekedés is szünetelt egy ideig a Volgográdi területen.
Mindenki az USA-ra figyel a héten, nagy dolgok vannak készülőben
Recesszió, vagy nem recesszió, ez itt a kérdés.
Hamarosan víz alá nyomhatják a forintot, de még a felszínen tartja egy titokzatos erő
Mi mozgatja az árfolyamot?
Amerika ősellensége új katonai "szupertestületet" alapított
A fegyveres erők képességét bővítenék.
Ha nyár, akkor szabadság - mit érdemes tudni a szabadság kiadásának szabályairól?
A nyári időszak a legtöbb munkavállaló számára a pihenés és a szabadság tervezésének időszaka. Azonban a szabadság kiadása nem kizárólag a munkavállaló igényeihez igazodik, hanem jogsza
Így hangolná össze a kormány a különböző lakástámogatásokat
Társadalmi egyeztetése bocsátották azt a jogszabálytervezetet, amelynek elsődleges célja az Otthon Start Program, a CSOK Plusz, a Falusi CSOK és a Babaváró hitel összehangolása annak érdekébe
Az osztalék portfólióm - 2025. július
A Pepsi csomagomat megdupláztam, szerintem jó áron és éppen időben, mielőtt kijött volna a jó negyedéves jelentésével. És kaptam egy csomó osztalékot is, jó hónap volt.VáltozásokPepsiCo
Top Indexek Expressz certifikát éves 9% fix hozammal
A világpiacok jelenlegi turbulens időszaka kiváló alkalmat kínál a kedvező beszállási pontok kihasználására. Az új Top Indexek certifikátunkkal most a Swiss Market Index, a Nasdaq 100 és
Mi a legerősebb érv a demokrácia ellen?
Járom a TV stúdiókat ebben a három éve tartó, kis magyar kvázi-recesszióban. Mi a baj a magyar gazdasággal? - szól a kérdés. Hol a növekedés?... The post Mi a legerősebb érv a demokrácia e
Afrika technológiai innovációkkal tenne a fenntarthatóságért
Az Európai Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) kidolgozott egy tudományos, technológiai és innovációs (STI) befektetési ütemtervet, hogy az afrikai országok ezek seg
Biztos nem csak szerencsejátékozol befektetés helyett?
A pénzügyi tudatossági körökben köztudott, hogy a szerencsejáték alapvetően a vesztesek játéka. Ennek oka teljesen érthető, még ha a játék szervezője profitmotiváció nélkül is dolgozna
Ezt kapta ajándékba egy teljes ágazat a politikai adományokért cserébe
Azt gondolta Trump, hogy miatta hívják GENIUS-nak a GENIUS-t, pedig nem - sőt, még csak nem is annyira zseniális a jogszabály. A stablecoinok szabályozása átment... The post Ezt kapta ajándékba


Meglepő kulisszatitkok derültek ki: így kerül a magyar hús a zsidó és muszlim vevőkhöz
Jó üzlet a vallási igények kiszolgálása.
Megúsztuk a legrosszabb forgatókönyvet, de mikor jön a növekedési fordulat?
Friss adatok érkeztek.
Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.