Soha ennyi autó nem volt a magyar utakon, de ilyen öreg se

2018. szeptember 19. 06:00  english version   
nyomtatás
 
Ha csak annyi autót helyeznének újonnan forgalomba az idei második fél éveben Magyarországon, mint az elsőben, az rekord lenne. Eddig 2003-ban helyezték üzembe a legtöbb új autót - 274 ezret - azonban a 150 ezres idei első féléves adat még többet ígér. Azonban ezeknek az autóknak a többsége csak Magyarországon "új", valójában a forgalomba helyezett autók több mint fele import használt autó. Ennek köszönhető, hogy idén várhatóan egy másik - negatív - rekord is megdől: soha nem volt ilyen magas a forgalomban lévő autók átlagéletkora. A Robert Bosch Kft. megbízásából készített felmérések szerint azonban nem olyan rossz a helyzet, mint amennyire elsőre tűnik.


Az elmúlt hat évben folyamatosan nőtt a magyar utakon futó autók száma, az idei első fél évben elérve a 3,58 millió darabot. Az autóállomány dinamikus bővülését mutatja, hogy a tavalyi egész éves 272 ezres új üzembe helyezés után - amely tartalmazza az import használt autókat is - idén már csak az első félévben 150 ezer autót regisztráltak. Ha időarányosan előrevetítjük ezt a számot, akkor 2018-ban összejöhet a 300 ezer darab, amivel 15 éves rekord dőlne meg.

A háztartások közel fele (46 százalék) rendelkezik autóval, a gépjárművek jellemzően saját tulajdonban állnak, céges autó csak a háztartások töredékében (2-3 százalék) található - derül ki a Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény - és Piackutató Intézet által készített felmérésből. A Bosch 2008 óta vizsgálja a magyar lakosság autóparkját, autójavítási és szervizelési szokásait: a Medián által készített felmérések kétévente, a magyar lakosságot reprezentáló 2400 fő megkérdezésével készültek.

Csak a budapestiek és a diplomások ülnek kevesebbet autóba


Az autóval rendelkezők háztartások aránya a felméréssorozat kezdete óta nem sokat változott, de 2018-ban érte el eddigi maximumát (46 százalék). A magasabb státuszú rétegekben - tehát a diplomások (66 százalék) és a legmagasabb jövedelmi kategóriába tartozók körében (50 százalék) - stabilan magas az autósok száma. 2016 és 2018 között a 30-39 évesek körében, és az alsó-közép jövedelmi csoportba tartozók körében növekedett a legnagyobb mértékben az autóhasználók aránya, előbbieknél 51-ről 63 százalékra, utóbbiaknál 41-ről 55 százalékra.

A Bosch-felmérés adatai alapján az autópark átlagos életkora 2018 első negyedévében 13,9 év, 0,7 évvel magasabb a két évvel ezelőtt mértnél. Az autók életkori megoszlása a felméréssorozat kezdete, 2008 óta folyamatosan romlik, aminek elsősorban a 2008-as válság és annak következtében az újautó-vásárlások tartós visszaesése az oka.


Ugyanakkor a folyamat az utóbbi években lelassult és a 2012-es mélypontot követően, 2014 óta egyre inkább érezhető az újautó-piac fellendülése. Tavaly 116 265 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, ami 20,4 százalékkal több a 2016-os 96 594-nél és 50,6 százalékos növekedés a 2015-ben eladott 77 179-hez képest.

Soha ennyi autó nem volt a magyar utakon, de ilyen öreg se
Klikk a képre!



Az autók átlagos életkora a magasabb státuszú csoportokban - budapestiek, magasabb jövedelműek, diplomások - a legalacsonyabb, de egyikben sem egyszámjegyű. Az autók többsége 5-10 ezer kilométert tesz meg egy évben, az átlagos futásteljesítmény 17 ezer kilométer, 800 kilométerrel több, mint két éve. Csaknem minden társadalmi csoportban nőtt az autóhasználat mértéke, a leginkább a fiatalok, a legfeljebb 8 osztályt végzettek és az érettségizettek és a falun élők körében. Csökkenés csupán a budapestiek és a diplomások körében érzékelhető.

11 éve emelkedik a személygépkocsik átlagéletkora


A KSH friss adatai azonban még lehangolóbb képet mutatnak az átlagéletkor tekintetében: az idei első félév végén náluk ez 14,2 év volt, de már tavaly is 14,1. A hivatal statisztikái szerint már sorozatban 11 éve emelkedik a személygépkocsik átlagéletkora, így nem sok esély van rá, hogy belátható időn belül a 10 év alá lehetne ezt tornászni, amit 2003-ban sikerült legjobban megközelíteni (10,3), azóta folyamatosan öregszik az állomány, a 2014-es újautó-eladások fellendülése ellenére.

Ennek oka, hogy az újonnan regisztrált autók többsége valójában külföldi használt autó, amelyek többsége több mint tízéves. A Datahouse szerint tavaly 155 414 használt autó érkezett be külföldről az országba - szemben a 122 ezer újautó-eladással. A 2012. évi importboom óta pedig összesen 641 ezer gépkocsit vettek a magyarok külföldről. A behozott járműveknek mindössze 20 százaléka volt fiatalabb ötévesnél, 61 százaléka viszont idősebb tíznél.

Soha ennyi autó nem volt a magyar utakon, de ilyen öreg se



Tehát legnagyobb mértékben az Európában kiszolgált autókkal növekszik a hazai állomány, azonban bizakodásra ad okot, hogy bár mind a használtautó-import, mind az újautó-eladások növekvő tendenciát mutatnak, egymáshoz mért arányuk pozitív irányban változik: 2015-ben az újonnan forgalomba helyezett autók közel 60 százaléka használt volt, ez idén az első félévben 50 százalékra csökkent.

Az Eurostat 2016-os adatai alapján Magyarországon az 1000 főre jutó autók száma 338, míg ehhez képest az EU-átlag 505 volt, ami azt mutatja, hogy van még tér a további bővülésre. Ha pedig a jövőben bekövetkezik a trendforduló - vagyis több új autó kerül forgalomba, mint tíz évnél öregebb külföldi import autó - akkor nemcsak, hogy megállhat az autóállomány átlagéletkorának növekedése, hanem talán annak csökkenésre is van remény.


Egész Európa öregszik


Az autóparkok öregedése egész Európában megfigyelhető, azonban a magyar autók átlagéletkora kimondottan magas az európai átlaghoz képest, ami az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint 2016-ban 11 év volt, ami 2013 óta, minden évben két tizeddel növekedett. Azonban, ha országonként nézzük, még aggasztóbb a helyzet: a kontinens nyugati felén sehol nem haladja meg a 10 évet az átlag - leszámítva a mediterrán térséget: Portugália 12,8, Spanyolország 11,9, Olaszország 11,2. Sőt, Nagy-Britanniában a 8 éves átlag túllépésén is szörnyülködnek. A régióban pedig csak Romániában (16,2) és Lengyelországban (17,3) vannak öregebb autók, igaz az ACEA egy évvel öregebb átlaggal számol Magyarország esetében (14,9), mint a KSH (13,9). Az Egyesült Államokban sem túl rózsás a helyzet, az autók átlagéletkora tavaly elérte a tizenkettőt.

Előző cikk  Előző cikk Következő cikk  Következő cikk


F?rum
 
 
 
×
×
Jogi nyilatkozat
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.

Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés alkalmasságát vagy megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadójával!

Az előbb írtakra tekintettel az előadás szervezője, az oldal üzemeltetője, szerkesztői, és szerzői valamint előadói kizárják mindennemű felelősségüket az oldalon esetleg megjelenő információra vagy adatra alapított egyes befektetési döntésekből származó bármilyen közvetlen vagy közvetett kárért vagy költségért.
Bővebben...



Friss hírek
20 hír 30 hír 40 hír



hirdetés
Állásajánlatok
Kockázatelemző
Szerkesztő-újságíró
 
 
Rovatnavigátor
EZT OLVASTA MÁR?
11
22
33
44
55
0
Prémium