Most hullik darabjaira a szállodaipar: ezt is Bill Gates kezdte
2015-ben az idegenforgalom bővülése (2,8%) zsinórban ötödik éve felülmúlta a globális gazdasági növekedést (2,3%), illetve olyan szektorokét is, mint a gyártás vagy a kiskereskedelem
- írja jelentésében az Utazási és Turisztikai Világtanács (World Travel and Tourism Council - WTTC). Iparági szakértők idén és a következő években is hasonló mértékű növekedésre számítanak, de ebben több világgazdasági tényező szerepet játszik: a terrorfenyegetettség például lassíthatja az idegenforgalom bővülését, miközben az utazási költségeket csökkentő rekordalacsony olajárak továbbra is épp a szektor további növekedését segítik elő. Ezek mellett kiemelten fontos tényező a digitális háttérrendszerek, a digitális ügyfélkiszolgálás és információáramlás térnyerése, ami jelenleg erősen befolyásolja a turisztikai ipar szereplőinek versenyképességét.
Még ezt is Bill Gatesnek köszönhetjük
Az infokommunikációs technológiák megjelenése újraformálta a teljes turisztikai és utazási szektort. Bill Gates, a Microsoft alapítója fogalmazta meg először több mint két évtizede, hogy a turizmus és az e-business gyümölcsöző kombináció. 1996-ban (mintegy 20 évvel a Microsoft alapítása után) létrehozta az Expedia utazási oldalt, ami mára a legnagyobb forgalmat generáló online utazási irodává nőtte ki magát. "Gates az alapításkor azt mondta:nincs még egy olyan szektor, mint a turizmus, amely annyi valósidejű információt igényelne, és amelynek fogyasztói olyannyira vágynának rá, hogy személyesen is részt vehessenek a termelésben
- idézi az alapítót Sziva Ivett, a Budapest Corvinus Egyetem Turizmus Központ Tanszékének oktatója a tanszék friss tanulmányában.Az Expedia azóta külön céggé nőtte ki magát, amely 2014-ben jelentős médiafigyelmet kapott azért, mert elindította a bitcoinos fizetési lehetőséget a hotelszoba-foglalásoknál. Időközben tucatnyi szoftver alapon működő turisztikai titán nőtt fel, lépéskényszert előidézve a hagyományos szereplőknél. Sőt, Gates fent idézett mondatában már a shraing economy-ra is volt utalás, és ezek a szolgáltatások a 2010-es évektől el is kezdték felforgatni a turizmust.
A szoftver ma már nem technológia, hanem megoldás
Orosz Bálint, a Skyscanner online utazási árösszehasonlító termékfejlesztési vezetője szerint egyre több termék indul meg a poszt-digitalizáció felé, ami akkor következik be, amikor a technológiával való interakciónk természetessé válik, és amikor a felhasználók már nem technológiát látnak egy szoftverben, hanem egyszerűen egy megoldást a problémáikra.A stratupvilágban is jellemző, hogy a legtöbb sikeres projekt mögött nem tudományos innováció áll, inkább egy régóta ismert szolgáltatást helyeznek át a digitális térbe. Ez az idegenforgalomra is igaz, például az Airbnb, a Szallas.hu és a Booking.com esetében is
- véli Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminál vezetője, a Brain Bar Budapest alapítója. Ezenkívül az adatoknak van és lesz még nagyon fontos szerepük a 21. századi innovációban: az olyan kreatív csomópontok például, mint Tel-Aviv, Portland vagy Stockholm aktívan használják a városlakók közlekedési, egészségügyi vagy éppen fogyasztási adatait a mindennapok könnyebbé tételére, egyszerűbb és logikusabb közszolgáltatások kialakítására.
A durva iparági felfordulás csak most jön
Bozsó Attila, az EPAM közép-kelet európai régiós igazgatója szerint a digitális forradalomnak eddig két hulláma zajlott le a turizmusban, és a második még folyamatban van. Az első szakaszban az internet megjelenésének köszönhetően az értékesítés - a repülőjegyeké, a hotelszobáké és más utazási szolgáltatásoké - online felületekre költözött. Korábban minden szereplő, a légitársaságok is belvárosi irodákban értékesítették a jegyeket, ma már legfeljebb a reptereken tartanak fent egy-egy pultot a klasszikus és a fapados szolgáltatók is.A digitalizáció második szakasza egy mélyebb átalakulás, amely nemcsak az értékesítési és marketingcsatornákat változtatta meg, hanem magukat a termékeket, szolgáltatásokat is. Ilyenek például a mobilhálózatok és cloud szolgáltatások fejlődése által életre hívott sharing economy megoldások, például az Airbnb, ami egy rugalmasabb, nem annyira intézményesült szálláspiacot hozott létre.
Ettől függetlenül továbbra is óriás igény van a hagyományos szállodai és utasszállító szolgáltatásokra, de felemelkedőben van egy új üzleti modell, amely kizárólag az online jelenlétre épül. "Az új szereplők főleg a tranzakciós díjakból élnek, miközben a régebbiek minél komplexebb szolgáltatáscsomagokat igyekeznek nyújtani, hogy megtartsák kivívott piaci pozíciójukat" - tette hozzá Erős Bálint, az EPAM európai üzletfejlesztésért felelős menedzsere.Magyar vállalkozások a globális piacon A turisztikai iparág a digitalizációval párhuzamosan globálissá is vált, annak köszönhetően, hogy a digitális ökoszisztéma alkotóelemei a korábbinál jóval alacsonyabb áron lettek elérhetőek, a helyi offline szolgáltatások végtelen számban ismételhetővé váltak, felgyorsultak a kapacitások és az adatfeldolgozó képesség. Ennek egyik veszélye, hogy globális óriáscégek uralnak olyan piacokat is, ahol technikailag nincsenek is jelen. Ugyanakkor a digitalizáció miatt alacsonyabb belépési küszöb azt is jelenti, hogy több helyi szereplő is sikerrel bekapcsolódhat a globális turisztikai vérkeringésbe - akár szoftverfejlesztőként, akár regionális szolgáltatóként.
- A Szallas.hu például ma már stabilan áll a Booking.com és Airbnb által dominált piacon, saját algoritmusokkal, szoftverekkel és marketingautomatizációval főleg a belföldi turisztikai igényeket szolgálja ki. Kiemelt üzleti célja a lengyel piacon elkezdett terjeszkedés folytatása (itt 2015 őszén nyitottak irodát), valamint egy új regionális alapokon álló sales csapat felállítása. Emellett igyekeznek megtartani versenyképességüket a magyar piacon a nemzetközi szereplőkkel szemben, például azzal, hogy a foglaláshoz helyi megállapodásokkal egyedi kedvezményt (fürdőbelépő, állatkerti belépő) igyekeznek biztosítani a felhasználóknak.
- Az EPAM is kitűnő példa arra, hogyan tartoznak a hazai cégek a digitalizáció nyertesei közé, hiszen csak nemzetközi ügyfelei vannak, az Egyesült Államokban, Ázsiában számos európai országban, például az Egyesült Királyságban, Németországban és Oroszországban. A bevételek jelentős része Észak-Amerikából (több mint 57%) származott a 2016-os év első felében.
- A nagy-britanniai Skyscanner a közelmúltban lépte meg, hogy keresőjével már nemcsak repjegyet, hanem szállást és bérautót is lehet foglalni. Jelenleg kiemelt figyelmet fordítanak a mobilalkalmazásuk fejlesztésére, amivel egybevág, hogy a cég 2014-ben felvásárolta a mobileszközökre gyártott applikációk fejlesztésével foglalkozó magyar Distinctiont. A Distinction csapata továbbra is Budapesten maradt, és a Skyscanner globális mobilfejlesztési főhadiszállását adja azóta - céljuk pedig egy olyan felhasználói élmény kifejlesztése, ami már az okostelefonok, mobilinternet, alkalmazások létezésére épít, de az ügyfelektől nem várja el, hogy szakértői legyenek egy adott szoftvernek, technológiának.
Megvan, mikor indulhat újra a megtámadott Jaguar Land Rover motorgyártó központja
Vírus miatt állt le a gyár, ahol 34 ezer ember dolgozik: most kiderül, sikerült-e kitisztítani a rendszereket.
Több napja nem kap áramot a zaporizzsjai atomerőmű
Dízelgenerátorokkal tartják életben a biztonsági rendszereket.
Trump bejelentette: katonai egységeket küld az amerikai nagyvárosba
Hazai terroristákról beszél Trump.
Harry herceg kifakadt: szándékosan akadályozzák a kibékülést
Nemrég találkozott III. Károly királlyal.
Clorox Company - elemzés
Kereskedési célpontokat keresgéltem, most éppen a magas ROIC, az elfogadható osztalékhozam és a chart alapon jó beszállási lehetőségek voltak a legfontosabb szempontjaim. Így találtam rá a C
A kertészkedés egészséges, és nem csak a friss zöldségek miatt
Friss kutatások szerint már heti két és fél óra kertészkedés is elegendő lehet ahhoz, hogy csökkentsük a túlsúly, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és más egészs
Magyar ingatlanpiac: hórukk országban mérsékelt verseny
A héten Zsolt pihenőt kapott, Balázs és Ádám pedig Tibor Dávid Masterplast CEO-val beszélgetett a magyar ingatlanpiac évtizedes kérdéseiről. Dögunalmas szakmai adásunkban szó lesz a... The p

Külföldre költözés matematikája
Hamarosan itt a választás, ilyenkor sokan szokták megfogadni, hogy valamilyen eredmény esetén emigrálnak. Ezeket általában nem kell komolyan venni, valószínűleg üres lenne az ország, ha tényl
A baby boomer generáció gazdasági jelentősége
Kulcsszereplők a jövő gazdasági növekedésében.
Megnyílt a biogáz-kassza: 40 milliárd támogatás kerül szétosztásra
A most megjelent felhívás a biogáz- és biometán-projektek teljes értékláncát támogatja: az alapanyag-logisztikát és tárolást, az előkészítést, a fermentorokat és gázkezelést, valamint

Agrárgazdaság átadása: a generációváltás és a vagyontervezés kulcsa az agráriumban
Az agrárgazdaság átadása az elmúlt években az agrárium egyik legaktuálisabb kérdésévé vált. A rendszerváltás idején önálló gazdálkodóvá vált generáció mára elérte vagy hamarosan

Mindent a TBSZ-ről: Ha érdekel a megtakarításaid jövője, hallgasd meg élő webinarunkat!
Mindent a TBSZ-ről – webinár 60 percben, ebédszünet alatt! Ha még nem hallottál róla, vagy már találkoztál a fogalommal, de nem vagy biztos a részletekben,... The post Mindent a TBSZ-ről:



A magyar mezőgazdaság életben maradása múlik ezen: víz nélkül nem fog menni
Túl sok függ az időjárás szeszélyeitől.
Ismét téma a nyugdíjemelés: kik kaphatnának sokkal többet havonta?
Mi az a minimálnyugdíj, és hogy lehetne hatékonyan alkalmazni?
Semmi sem állítja meg a forint dicsőséges menetelését?
Lehet még erősebb a hazai fizetőeszköz?
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdézz a világ legnagyobb piacain: Kezdő útmutató
Bemutatjuk, merre érdemes elindulni, ha vonzanak a nemzetközi piacok, de még nem tudod, hogyan vágj bele a tőzsdézésbe.