
Az OECD az eseményre globális szakértőket hozott össze, hogy megvitassák az államadósság, az infrastruktúra-beruházások és a városi keresletkezelés sürgető kérdéseit. A rendezvényen több neves szakember is felszólalt, köztük Bertók János, az OECD Közszolgálati Kormányzás Igazgatóságának helyettes vezetője, Jonathan Saks, az Egyesült Királyság Nemzeti Infrastruktúra- és Szolgáltatásfejlesztési Hatóságának vezető közgazdásza (NISTA), valamint Finn Aasmund Hobbesland, a norvég Nye Veier AS Társadalmi és Fejlesztési Igazgatója.
Bertók János nyitóbeszédében kiemelte, hogy az államadósság milyen súlyos terhet jelent az állami költségvetésekre. Rámutatott, hogy számos országban az adósságszolgálat a költségvetés legnagyobb tételét jelenti.
Az Egyesült Államokban például az államadósság utáni kamatfizetés meghaladta az 1000 milliárd dollárt tavaly, ami szűkíti az állami mozgásteret, és új típusú együttműködéseket tesz szükségessé a magánszektorral
– emelte ki a szakember.
Bertók hangsúlyozta a hatékonyabb közszolgálati irányítás, valamint a meglévő infrastruktúra újrahasznosításának fontosságát a kereslet hatékonyabb kezeléséhez. Ezután bemutatta Jonathan Saksot, aki az Egyesült Királyságban vezető szerepet játszott a viselkedési közgazdaságtanon alapuló és keresletkezelési stratégiák kidolgozásában.
Valódi keresleti megközelítés kell, nem vágyálmokat kergetni
Jonathan Saks, a NISTA vezető közgazdásza részletesen ismertette az Egyesült Királyság tapasztalatait a városi keresletkezelés terén. Szerinte a hagyományos díjszabási rendszereken túlmutató, rendszerszintű megközelítésre van szükség. Fontosnak tartotta a fenntarthatóságot, a társadalmi szempontokat és a területhasználat és közlekedés közötti kapcsolat figyelembevételét.
Saks az International Transport Forum 2025-ös előrejelzését is bemutatta, amely szerint 2060-ra csaknem megduplázódik az utasforgalom a közösségi közlekedésben, főként az urbanizáció következtében.
Ez a keresletnövekedés súlyos kihívásokat jelent, például torlódásokat és a szolgáltatások biztosításának magas költségeit – tette hozzá. A dekarbonizáció szintén kritikus kérdés: a városi közlekedés az összes kibocsátás közel egyharmadát adja.
Adatokkal támasztotta alá, hogy a közlekedési infrastruktúrába irányuló beruházások túlnyomó része jelenleg az úthálózatra összpontosul. Ugyanakkor a fenntarthatóbb közlekedési módokra — például a közösségi közlekedésre vagy az aktív közlekedésre (gyaloglás, kerékpározás) — történő áttérés mintegy 5%-kal csökkentheti az összes beruházási igényt. Ez nemcsak az új úthálózat szükségességét csökkentené, hanem a meglévő infrastruktúra fenntartását is hatékonyabbá tenné.
Saks kiemelte, hogy a városi keresletkezelésnek nemcsak környezetvédelmi előnyei vannak, hanem javítja a levegőminőséget, a közlekedésbiztonságot, az emberek fizikai aktivitását és a munkaerő termelékenységét is. A megosztott mobilitási megoldások révén pedig jelentősen csökkenthető lenne a járműállomány, és felszabadulhatna a városi területek jelentős része, amely jelenleg parkolásra szolgál.
Több példát hozott fel olyan városokról, ahol bevezették a dugódíjat, például London, Szingapúr és New York. Ezekben a városokban jelentősen csökkent a gépjárműforgalom, miközben nőtt a közösségi közlekedés használata.
Londonban például 18%-kal csökkent a forgalom, míg a buszhasználat 33%-kal nőtt.
A befolyt díjakat gyakran visszaforgatják a közösségi közlekedés fejlesztésére, így a rendszer fenntarthatósága tovább nő.
Beszélt a norvég modellről is, ahol a dugódíjakból származó bevételeket úthálózati beruházásokra fordítják. Ez a megközelítés sikeresnek bizonyult: a norvég közlekedési költségvetés mintegy 9%-át ezek a díjbevételek fedezik.
Van, amikor az állam jó gazda
Finn Aasmund Hobbesland a norvég infrastruktúra-kezelési tapasztalatokról beszélt, különösen a Nye Veier AS állami tulajdonú vállalat átalakulásáról, amely Norvégiában az autópálya-projektek tervezéséért, építéséért, üzemeltetéséért és karbantartásáért felelős.
Hobbesland kiemelte, hogy a 2015-ben létrehozott Nye Veier megalakulása óta jelentős eredményeket ért el: a projekteket társadalmi-gazdasági haszon alapján rangsorolják, és sikerült jelentősen csökkenteni a költségeket és javítani a kivitelezési időket. Az évi mintegy 800 millió eurós költségvetésből jelentős fejlesztések valósultak meg a közlekedésbiztonságban, az utazási idő rövidítésében és a nemzeti közúthálózat hatékonyságának növelésében.
Beszámolt arról is, hogy a korábbi rendszer, melyben a Norvég Közútkezelő Igazgatóság monopolhelyzetben volt, nem hozott megfelelő eredményeket, noha az infrastruktúrára fordított kiadások nőttek. A hosszú tervezési idők és a magas költségek problémát jelentettek.
A Nye Veier létrehozása óta a forrásfelhasználás sokkal hatékonyabb: a korábbi kb. 40%-os költségtúllépés helyett most a projektek 20%-kal a költségvetés alatt valósulnak meg.
A verseny megjelenése az állami szektorban is pozitív hatást gyakorolt más szereplőkre, és bebizonyította az állam is lehet jó gazda.
Hobbesland elmondta, hogy a Nye Veier célkitűzései mára jelentősen átalakultak: a hangsúly a klímaváltozásra, a CO2-kibocsátás csökkentésére, a biológiai sokféleség megőrzésére és a természetpusztulás visszafordítására került. Példaként az E10 és E18 útépítési projekteket említette, amelyeknél a költségcsökkentés, a környezetbarát tervezés és a valós szükségletek előtérbe helyezése dominál, a meglévő szabványok automatikus követése helyett.
Brüsszelben is hasonlóan látják a világot, csak lassú a megvalósítás
Az Európai Unió fejlesztéspolitikája számos ponton párhuzamba állítható az OECD-konferencián kiemelt irányokkal, különösen a fenntartható infrastruktúra-fejlesztés, a keresletkezelés és az adósságtudatosság területén. Az EU 2021–2027-es többéves pénzügyi keretében (MFF) és a NextGenerationEU helyreállítási programban hangsúlyos szerepet kapott a "zöld átállás" és a "digitális átállás" támogatása, amelyek közvetlenül kapcsolódnak az innovatív és fenntartható városi közlekedés és infrastruktúra célkitűzéseihez.
A Connecting Europe Facility (CEF) részeként külön forrásokat irányoznak elő a fenntartható közlekedési infrastruktúrára, különösen a vasúti és multimodális szállítási rendszerek fejlesztésére, ezzel csökkentve a hagyományos úthálózat túlterheltségét és karbonlábnyomát.
A városi keresletkezelés terén az EU kohéziós politikája is egyre erősebben érvényesíti a Saks által hangsúlyozott rendszerszintű megközelítést. A 2021-ben elfogadott New Leipzig Charter (Új Lipcsei Charta) az európai városfejlesztési politikák alapdokumentuma lett, amely kiemeli az „integrált, fenntartható és inkluzív városok” fontosságát. Ez összhangban van az OECD által szorgalmazott elvekkel, miszerint a közlekedés, területhasználat és társadalmi szempontok egységes kezelésére van szükség a városi területeken.
Emellett az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) révén több tagállam támogat pénzügyi ösztönzőket az aktív közlekedési módok — gyaloglás, kerékpározás — népszerűsítésére, ami szintén megfelel az OECD által javasolt beruházási irányváltásnak.
Az infrastruktúra-kezelés hatékonyságának növelése, amely a norvég Nye Veier példájában is hangsúlyosan megjelent, szintén egyre fontosabbá válik az EU-ban. A 2021-ben elindított InvestEU program egy új, egységes finanszírozási keretet biztosít a stratégiai beruházásokhoz, külön hangsúlyozva a projektkiválasztás során a társadalmi-gazdasági haszon maximalizálását és a hosszú távú fenntarthatóságot.
Az InvestEU-nál a projektek értékelésénél kiemelt szerepet kap a klímasemlegességi célokhoz való hozzájárulás, hasonlóan a Nye Veier környezetvédelmi fókuszához.
Ugyanakkor az államadósság kérdésében az EU helyzete árnyaltabb. Bár az uniós országok számára a Stabilitási és Növekedési Paktum előírja a költségvetési fegyelmet (államadósság maximum 60%-a a GDP-hez képest), a Covid–19-járvány hatására bevezetett átmeneti felfüggesztés (general escape clause) után a 2024-es reformok új, rugalmasabb, ország-specifikus kiigazítási pályákat határoznak meg. Ez bizonyos mértékig ellentmond az OECD-konferencián hangsúlyozott szigorú adósságmenedzsment-elveknek, ugyanakkor az EU célja is az, hogy a beruházásokat ne fojtsa el a rövid távú kiadáscsökkentés kényszere, különösen a zöld és digitális átállás szempontjából.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Megtámadta Izsevszket Ukrajna, Putyin Odesszára pályázik - Keddi híreink az orosz-ukrán háborúról percről percre
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború eseményeivel.
Példátlan proxyháborút vívhat Donald Trump: az ellenség pedig nem más, mint a világ leggazdagabb embere
Úgy tűnik, tovább mélyülnek a frontvonalak.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat? - online előadás kezdő kereskedőknek
Amit a tőzsdéről mindeknek tudnia kell.
A kormány kiírta a Magyar Közlekedési Múzeum új épületének tervpályázatát
13 ezer négyzetméteres lesz a debreceni létesítmény.
A világ 100 legbefolyásosabb vállalata között a Polymarket
A TIME magazin \"Top 100 legbefolyásosabb vállalat 2025-ben\" listáját böngészve örömmel konstatáltam, hogy többek között a BYD, a Palantir és a SpaceX mellett a kedvenc...
The post A világ 1
A londoni ultraalacsony kibocsátású zóna
Az utóbbi években heves viták folytak a közlekedés környezeti hatásairól és a járműkorlátozásokról.
Albérlet vagy hitel? - Fiatalok lakhatási dilemmái
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Albérlet vagy hitel? - Fiatalok lakhatási dilemmái A fiatalok egyik legnagyobb dilemmája ma Magyarországon: albérletben lakjanak, vagy inkább saját ing
Franklin Resources Inc. - kereskedés
Most éppen 18% felett van a profit a tavaly szeptemberben vásárolt BEN részvényeimen, gondoltam ránézek, hogy tartsam, vagy esetleg adjam el és fektessem másba a pénzt.Megnéztem a roic.ai alapj
ESG-szabályozás és trendek: így alakul át a pénzügyi szektor
Az utóbbi években robbanásszerűen nőtt az érdeklődés a fenntartható befektetések iránt. Az ESG-kritériumok - vagyis a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási
Finomhangolás a bizalmi vagyonkezelők és a vagyonkezelő alapítványok szabályozásában
2025. június 19-én hirdették ki az egyes adókötelezettségekről és egyes adótörvények módosításáról szóló 2025. évi LIV. törvényt. A módosítások egy része az osztalékkövetelések
Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Devizahitelek tanulságai és a nyugdíjrendszer kihívásai Mi történt a devizahitelekkel? 2006 környékén sok fiatal pár nagy reményekkel vágott bele
Végső soron a NATO is csak üzlet
Indul az emelt NATO-kiadások rendszere, 5 százalék lesz az előirányzott szint. De a hadiiparban Európa versenyképtelen, az amerikai gyártók már el is kezdték körbeudvarolni a...
The post Végs

Mobilról igényelhető hitelkártyát kínál a Gránit Bank (x)

- Nagy megszorításról döntött a magyar kormány
- Figyelem, napelemesek: holnap jön az új adatszolgáltatási kötelezettség
- Szép csendben megindultak a kirúgások Magyarországon, és még nincs vége a leépítési hullámnak
- Megjelent a kormány új ingyenhitele, élelmes magyarok tízezrei mozdultak rá azonnal
- Ezért sem jutsz be az állami kórházakba
Meddig tart még a dollár mélyrepülése és a forint diadalmenete?
Nincs bizalom az amerikai gazdaság iránt.
Így jött létre a magyar Blackrock deal: új korszak az alternatív befektetések piacán
Hogyan épít portfóliót a világ legnagyobb alapkezelője Magyarországon?
Kiderült, mennyit lehet keresni a JYSK-nél
A bútorlánc két vezetőjével beszélgettünk.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Számolj háromig és start!
Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.