
Az Európai Bizottság ügyvezető alelnöke a felelőse a minap bejelentett Európai Zöld Megállapodás végrehajtásának, így tényleg fontos, hogy milyen tervei vannak. Timmermanns az interjúban azt jelezte: a városok koalícióján keresztüli pénzosztás kiküszöbölheti azokat a minap Budapesten is felerősödött félelmeket, hogy a magyar kormány vajon mennyi felzárkóztatási támogatást juttat a fővárosnak a 2021-2027-es uniós költségvetésben. Az ügyvezető alelnök úgy fogalmazott:
Egy kormány miért akarna közbelépni, ha egy ilyen európai mértékű nagyvárosi koalíció alakul? Nem hiszem, hogy ez problémát szülne.
A brüsszeli vezető szerint a városok koalíciójának létrehozásával a zéró kibocsátású tömegközlekedés megteremtésében is nagyot léphetnének előre. Felvetette: jelenleg a városok önállóan pályáznak elektromos buszok beszerzésére, de "mi lenne, ha növelnénk a volument, 2-300 helyett 5-6 ezer busz beszerzésére írva ki pályázatokat? Ez az európai buszgyártóknak is nagy ösztönzést adna".
Amint megírtuk: alaptalan, hogy Budapest ne jutna szinte semmi uniós felzárkóztatási forráshoz 2021 után, hiszen nagyobb közlekedési (HÉV-vonalak és kocsik, ferihegyi gyorsvasút), illetve környezetvédelmi és energiahatékonysági projektekre (soroksári Duna-ág, ingatlanok energiahatékonysági programja) biztosan lesz forrás. Az viszont reális kilátás, hogy a relatív magas fejlettsége miatt és Pest megye leválása miatt 2021-től tényleg jóval kevesebb uniós támogatásra számíthat.
Mivel az őszi önkormányzati választásokon ellenzéki lett a budapesti városvezetés, így Karácsony Gergely főpolgármester egyfajta "előremenekülésként" és a forrászuhanási kockázatok mérséklése érdekében ősszel létrehozta a visegrádi fővárosok polgármestereivel az új városi szövetséget. Ezzel párhuzamosan aktívan lobbizni kezdett Brüsszelben azért, hogy a nemzeti kormányok forráselosztási rendszerétől részben függetlenül, közvetlenül is forrásokhoz tudjanak jutni a nagyvárosok.
Ennek a budapesti elképzelésnek a felkarolása és kiterjesztése rajzolódik ki Timmermanns szavaiból azzal, hogy az európai városok koalícióját akarja létrehozni.
Magáról a napelemes és szigetelési programról azon túl nem mondott egyelőre semmit a Bizottság ügyvezető alelnöke, hogy az EIB bázisán jönne létre és már egyébként is finanszíroznak ilyen programokat a beruházási bankon keresztül Európában. Feltételezésünk szerint olyan konstrukció jöhet, ahol egy nagyobb energiahatékonysági alapot/intézményt állítanak fel, és ahhoz fordulhatnak majd közvetlenül a lakossági/társasházi érdeklődők a napelemes és szigetelési források megszerzése érdekében.
Nagy kérdés, hogy egy ilyen konstrukció mikorra tudna felállni és vajon bevonhatják-e majd a vidéken, kisvárosokban és falvakban sokkal nagyobb számban megtalálható ún. Kádár-kockás házakat is a programba. Azok ugyanis tényleg energiapazarlók, nagy CO2-kibocsátás és egyéb légszennyezés köthető hozzájuk, de az ingatlanok forgalmi értéke sok esetben korlátozott, így egy hitelfelvételi programnál a fedezettségi problémák könnyen előjöhetnek a jövedelem alapú hitelképességi korlátok mellett.
A terjedelmes interjúban Timmermanns megismételte azt a minapi üzenetet, ami az EIB felől jött (hiszen Timmermanns tud hatni az EIB hitelezési politikájára is), hogy a gázprojektek sem fenntarthatók hosszútávon, így a nagy átmenet keretében gázprojekteket, pl. a Mátrai Erőmű gáztüzelésre átállását sem érdemes támogatni uniós pénzből. Felvetette azt is, hogy akár az épületüzemeltetést és a tömegközlekedés szereplőit is be kell vonni az Európai Kibocsátás-kereskedelmi rendszer (ETS) égisze alá, igaz előtte átfogó elemzések, hatástanulmányok kellenek. Hangsúlyozta: „az ETS nem lehet alternatívája a gépjárművek kibocsátására megszabott határértékeknek”, (ez jelenleg 95 mg CO2 flotta szinten).
Szerinte legkésőbb őszig reális az, hogy felülvizsgálja a Bizottság a 2030-as klímacélt: a Bizottság addigra 40%-os csökkentést írt elő a CO2-kibocsátásban, míg az Európai Parlament 50-55%-ot szorgalmaz, de mielőtt módosítanak a hivatalos célon, itt is átfogó elemezések kellenek.
A karbonadó lényege
Timmermanns beszélt a zöld megállapodás részeként belengetett karbon import adó/hozzájárulás kérdéséről is, amelyet a külföldre vándorló európai cégekkel fizettetnének meg. Ez azt jelenti, hogy ha valamely európai gyártó/cég azért menne az unión kívüli országba, hogy az ottani lazább környezetvédelmi/klímavédelmi előírásokat, kevésbé ambiciózus átállási terveket kihasználva tudjon termelni, majd a terméket importálni Európába, akkor a Bizottság olyan vámemeléseket hajt végre pl. a cementgyártásban, hogy ne érje meg ezt az ún. szénszivárgásos elvándorlási módszert meglépni. Ilyen értelemben tehát inkább az EU területén tartja a termelés áthelyezésben gondolkodó cégeket, hogy ezzel itt, az EU területén fizessék meg a közterheket és egyúttal az uniós szintű klímavédelmi tervek vállalati szintű végrehajtására is rákényszerítse a cégeket.
Mindezt úgy érné el az Európai Bizottság WTO-kompatibilisen, hogy az egyes országokkal (pl. Kínával, Egyesült Államokkal) már megkötött, vagy megkötendő kereskedelmi megállapodások szabályrendszerére „mutogatna” és arra hivatkozna, hogy ha ő, mint az EU végrehajtja a Párizsi Klímaegyezményben tett vállalásokat, akkor elvárja, hogy a kereskedelmi partnere is tegye ezt meg, hiszen az is aláírta a párizsi megállapodást. Ha pedig ezek az államok nem tartják be a vállalásukat, akkor az EU bevezeti a fent jelzett karbonadót/hozzájárulást, azaz a szénszivárgást megakadályozni hivatott mechanizmust. Ez nagyon erőteljes ösztönzőket indíthatna be a nagyobb szennyező országokban (pl. Kína) is arra, hogy ők is lépjenek a környezetvédelmi sztenderdek terén és így tudják náluk megtartani az adófizető külföldi cégeket.
Címlapkép forrása: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Hatalmas segélycsomagtól eshet el Ukrajna, pótolhatatlan vadászgépet vesztett Kijev – Ukrajnai háborús híreink kedden
Cikkünk folyamatosan frissül.
Kiszivárgott: lényegében lábon lőtte Moszkva Trump béketervét
Olyan feltételekkel álltak elő, amibe az ukránok még fű alatt sem fognak belemenni.
Megszólalt a MAVIR a spanyol áramhálózati összeomlásról – Mi történne Magyarországon, ha beütne a baj?
Bemutatta röviden a rendszerirányító, hogy mi zajlik a színfalak mögött.
Hogyan szerezheti vissza a nukleáris piacon egykori vezető szerepét az Egyesült Államok?
Az Egyesült Államoknak most valódi esélye van arra, hogy visszaszerezze korábbi vezető szerepét a globális nukleáris piacon.
Nyaralás: készpénz vagy kártya?
Jön a nyaralási szezon, sokan mennek külföldre és ott idegen devizában kell fizetniük. Két lehetőségük van, vagy a bankkártyájukat használják vagy készpénzt használnak. A legtöbb emberne
Új ERP rendszer bevezetése: adózási és számviteli buktatók, amikre figyelni kell
Egy új ERP rendszer bevezetése nemcsak informatikai projekt, hanem a vállalat szinte minden működési területét érintő, komplex átalakulás. Különösen igaz ez akkor, ha az ERP rendszer külfö
Zöld energiával meleg otthonokat: új lehetőség a távhőtermelőknek
A 2025/MA/TÁVHŐ/02 kódszámú, társadalmi egyeztetésre bocsátott pályázati felhívás új lendületet adhat a hazai távhőrendszerek megújításának.
Kína AI-ban is leversenyez mindenkit
Peking legutóbbi karácsonyi ajándéka a Nyugatnak a DeepSeek nevű AI-bomba volt, amely komoly felfordulást okozott a Wall Streeten, legalábbis annak techorientált részén. A nyugati féltekén...
T
Egy despota harca a piaccal
Egy fékeket vesztett rezsim épp visszaél egy fékevesztett helyzettel. Amióta Erdoğan az elnök, a török líra folyamatosan gyengül. Ez a folyamat az elmúlt négy évben...
The post Egy despota ha
Lassan, de zöldül a globális villamosenergia-termelés
Kedvező folyamatok látszanak a villamos energia terén is, hiszen a tavalyi termelésnövekedés nyolcvan százalékát már a megújuló energiaforrások és a nukleáris energ
Háromszor annyiból enni tízmilliókba kerül!
Amikor online feljön a kérdés, hogy mennyit költenek az emberek ételre, legtöbbször már nem is válaszolok. Ennek fő oka, hogy a mi családunk költései annyival le vannak maradva a tipikustól (

Óriási siker az új Duna-parti negyed, itt tart az építkezés (x)
A budapesti átlagot is felülmúlja a Marina City iránti kereslet

- Elképesztő fordulat az autóiparban, az EU a saját fegyverével lő vissza Kínára
- Utódlás: Csányi Péter az OTP új vezérigazgatója
- Mérgező borokkal árasztották el Európát, Magyarországon is súlyos a helyzet
- Karnyújtásnyira volt az ukrajnai háború lezárása – Tényleg egyetlen dolog miatt borul most minden?
- Mától kaphatók az új lakossági állampapírok – melyikbe érdemes most befektetni?
Nagyon fáj az árrésstop a boltoknak, de nekünk is fog
Nagy Márton elégedett az intézkedés hatásaival, a kereskedők kevésbé
Oszkó: jobb idők jöhetnek az európai tőzsdéken, csökken az USA elszívó hatása
Az OXO Technologies vezére a Business podcast vendége volt.
Évtizedek óta nem látott változás az OTP-nél – Mi jöhet most?
Csányi Péter veszi át édesapjától a vezérigazgatói pozíciót.
Kiadó raktárak és logisztikai központok
A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Sikeres befektető online tanfolyam
Megtanulhatod, hogyan találj rá a legjobb befektetési lehetőségekre, és azonnal alkalmazható, gyakorlati stratégiákat sajátíthatsz el – mindezt egy interaktív, élő online eseményen.