
Az Európai Parlament Ipari, Kutatási és Energiaügyi (ITRE), valamint a Biztonság- és Védelempolitikai (SEDE) bizottságai csütörtökön megszavazták közös álláspontjukat az Európai Védelmi Ipari Programról (EDIP). A képviselők határozottabb és átfogóbb támogatást szeretnének biztosítani az európai védelmi iparnak, különösen a gyorsuló geopolitikai kihívások tükrében.
Az Európai Bizottság eredeti tervezete szerint az EDIP célja, hogy elősegítse a technológiai-ipari bázis verseny- és reagálóképességét, biztosítsa az eszközök elérhetőségét, és az Ukrajnával való együttműködést segítse nemcsak a fegyverarzenáljának modernizálásában, hanem az ország újjáépítésében is.
AZ ELKÉPZELÉS SZERINT A PROGRAMOT 2025 ÉS 2027 KÖZÖTT 1,5 MILLIÁRD EURÓVAL (TÖBB MINT 600 MILLIÁRD FORINTTAL) TÁMOGATNÁK AZ EU KÖZÖS KÖLTSÉGVETÉSÉBŐL,
és elsősorban a közös fejlesztések, a koordinált beszerzések és a védelmi gyártókapacitás növelése terén nyújtana támogatást.
Szakpolitikai támasz
Most a szakbizottságok a még szorosabb integráció és a tagállamok hozzájárulásainak növelése mellett is állást foglaltak, amelyek akkor fejthetik ki igazán a hatásukat, hogyha az országok aggregálni tudják megrendeléseiket, és ezekkel a közös beszerzésekkel jobb áron tudnak majd hozzájutni a szükséges eszközökhöz.
Ennek eléréséhez öt konkrét kívánalmat fogalmaztak meg:
-
Valósuljon meg a „vegyél európait” elv, miszerint az EDIP keretéből beszerzett fegyvereknek 70%-ban az EU-ban vagy közelebbi partnerországaiban kell készülniük.
-
A védelmi forrásokhoz csak akkor lehessen hozzáférni, ha az legalább 6 tagország, vagy a háború közelsége miatt közvetlen fenyegetés alatt álló legalább 4 ország közös érdekeit szolgálja, beleértve Ukrajnát is.
-
Hozzanak létre egy "katonai értékesítési mechanizmust," ami a védelmi termékek és szolgáltatások központi katalógusaként működne, így megnövelve az abba fölvett eszközök iránti keresletet.
-
Alakuljon egy új, önkéntes alapú európai fegyverkezési program, amely mentén még jobban felskálázható lenne a tagállamok együttműködése egészen az eszközök életciklusának megtervezéséig.
-
Az EU ellátásbiztonsági rendszerének fokozatosan garantálnia kell az alapvető védelmi termékekhez (pl. lőszerek) való hozzáférhetőséget, ennek ellenőrzését pedig egy alakulóban lévő védelmi ipari készenléti tanács felügyelné, amelyben együtt ülnének a tagállamok képviselői a Bizottsággal és a Külügyi Főképviselővel, Kaja Kallassal.
Mindez ígéretesen hangzik, de állandó kérdés, hogy a tagállami kormányok milyen plusz költségeket hajlandók vállalni, márpedig ha a Parlament is befogadja az állásfoglalást, akkor hozzájuk kerül tovább a döntés.
A több tagállam együttműködéséhez kötött projektek is egy olyan pont, ami több fórumon felmerült már, de a mostani geopolitikai helyzet elképzelhető, hogy kellő összetartást kovácsolt a nemzeti kormányok túlnyomó része közt, így ez is egy valóban előremutató pontja lehetne az EDIP-nek, akárcsak az önkéntes fejlesztésstratégiai együttműködések.
Azonban az eredeti elképzelésekhez az értékesítési mechanizmus struktúrája teszi a legtöbbet, hiszen a 27 tagállamban használt különböző fegyverrendszerek és lőszerek azt eredményezik, hogy azokat csak elaprózott tételekben tudják beszerezni, ami mindig jóval költségesebb lesz, mintha az EU sztenderdizálná a használatban lévő eszközöket, és így mindig nagyobb méretű megrendelésekben tudnának gondolkodni.
Beszerzési gyakorlat
Jó példa erre a ma már nem gyártott, első generációs francia Leclerc tankok – a megrendelés méretétől függően – akár 20 vagy 50%-kal is drágábbak lehetnek, mint a napjainkban is kelendő amerikai Abramsek, pedig modern eszközökkel felszerelve viszonylag marginálisak lennének a különbségek a harctéren elvárható teljesítményben.
Hasonlóan a német Leopard II-es is képes mindenre, amire egy Abrams, mégis az európai fegyverkezési versenyben élre törő lengyelek inkább Dél-Koreából rendelnek tankokat. A modern nyugati fegyverplatformok között valójában kevés anyagbeli különbség van, így az egységes típusválasztás és a közös beszerzés elképesztő hatással lehetne az európai védelmi képességekre – derül ki a Center for European Policy Analysis (CEPA) friss tanulmányából.
Mindennek nem is érdemes csupán az EU tagállamaira korlátozódnia. Ahogy a szakbizottságok is megjelölték a partnerországokkal való együttműködést, úgy a CEPA is kiemeli az Egyesült Királyság haditengerészeti kapacitásait,
akiknek a csütörtöki energiabiztonsági csúcstalálkozó után szinte borítékolható a részvételük a 150 milliárd eurós fegyverkezési kezdeményezésben.
Ugyanígy például a NATO-tag Törökország is fontos szövetséges lehet a drónhadviselés terén, az azonban bizonyos szempontokból kérdésesebb, hogy az USA-t milyen mértékig lehet partnerként kezelni ebben az együttműködésben, amikor pont miattuk érzi Európa a függetlenedés szükségességét.
Egy egyszerű modellt feltételezve, az EU vásárlóerő-paritáson nézett GDP-jének 3%-osra emelt védelmi költségvetése mellett a kontinens 5000 modern tankot, több mint 2000 fejlett harci repülőgépet, 9-10 repülőgép-anyahajót, és mintegy 50-70 atom-tengeralattjárót tudna fenntartani, ha az USA-hoz hasonlóan kevesebb típusú eszközt vásárolna, nagyobb mennyiségben.
Ez pedig már több szempontból Kínáénál is ütőképesebb harci erőt jelentene.
Az EP által javasolt szűkebb tagállami együttműködések ebbe többek között a gyártási kapacitások stratégiai elhelyezésével is bekapcsolódhatnának, amikkel nemcsak új munkahelyeket lehetne teremteni, de a képességek mobilizálhatósága és a kutatás-fejlesztés is dinamikusabbá válna.
A szakbizottságok döntése mindenesetre jó lépésnek tűnik, hiszen több ponton is egybecseng nemcsak a CEPA által publikált javaslatokkal, hanem a korábban közzétett CEPS-tanulmánnyal is, aminek első pontja az volt, hogy a Parlamentnek és a Tanácsnak minél hamarabb fel kell dolgoznia az EDIP-tervezetet, és azt visszaküldeni a Bizottságnak megvalósításra.
Hiányos látkép
Az EP május elején fog szavazni vonatkozó bizottságai által összeállított javaslat elfogadásáról, majd ezután kerül a kormányfők kezébe a jóváhagyás, azonban ezen túl is akad pár megfontolás, amit érdemes észben tartani egy koherens fegyverbeszerzési stratégia megalkotásához.
A CEPS szerint például elengedhetetlen, hogy elválasszák egymástól a kritikus szükségleteket és a hosszú távú célokat, ami már részben az EP-javaslatnak is része, a lőszergyártási kapacitások mielőbbi felfejlesztésével. Ugyanakkor abban széles a konszenzus, hogy az amerikaiak által biztosított kapacitásokról csak közép- vagy hosszú távon lehet leválni.
Míg a ReArm Europe részeként védelemre költhető 1,5%-os tagállami plusz költségvetési deficit elég ahhoz, hogy ezek a folyamatok elinduljanak, az szinte biztos, hogy vagy meglévő forrásokat kell majd átterelni (például a kohéziós politikából), vagy új pénzügyi eszközöket létrehozni a fegyverkezéshez.
A költségvetési oldalról azzal is tisztában kell lenni, hogy mennyiben lehet támaszkodni a köz- és a magánszektor beruházásaira ezen a téren.
A CEPS szerint ugyanis az EU túlbecsüli az Európai Központi Bank és az esetleges Tőkepiaci Unió képességét arra, hogy magánbefektetőket vonzzon be.
Ahhoz, hogy a tagállamok optimálisan tudják finanszírozni a fegyverkezést, az EU vezetőinek meg kell találniuk, hogy az egyes országok miben tudnak a legjobb lenni. Ennek realizálásában jó eszköz lehet az országok közti együttműködések előírása, de a CEPS arra is felhívja a figyelmet, hogy el kell kerülni a folyóköltségekre való felhasználást, és a meglévő eszközök, illetve személyzet fenntartása helyett, amennyire lehet, a katonai képességek fejlesztéséről kell szólnia az ilyen projekteknek.
Mindezekben kulcskérdés lehet a transzatlanti kapcsolatok újrakalibrálása, ami a jelenlegi bizonytalan környezetben nehezen stabilizálható. Ennek fényében, amiben csak lehet, érdemes volna a függetlenedés irányába menni, és az EU-hoz közelebbi partnerekkel együttműködni a szükséges védelmi képességek biztosításán.
Ehhez a CEPS szerint elengedhetetlen a gazdasági koherencia. Álláspontjuk szerint a védelmet nem lehet költségvetési rögtönzéssel finanszírozni, és nem lehet egyszerűen a magánpiacokra bízni.
Egy erős stratégia elengedhetetlen eleme, hogy az új beruházások elsőbbséget élvezzenek az aktuális kiadásokkal szemben, hogy a tagállamok a saját ipari erősségeik mentén hangolják össze a munkát, és hogy mindehhez fenntartható fiskális eszközöket alkalmazzon az unió.
A stratégiai ambíciókat politikai érettségnek kell megalapoznia. Ha az EU valóban hiteles biztonsági szereplővé akar válni, akkor a tagállamoknak túl kell lépniük a széttöredezett önérdekeiken, és közös felfogást kell kialakítaniuk a védelemről, amire európai közjóként lenne érdemes tekinteni. Enélkül könnyen egyszerű törekvés maradhat a kontinens újrafelfegyverzéséből.
Címlapkép forrása: EU
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén? - Interaktív, díjmentes online előadás
Gyakorlati, hasznos, érthető
Windisch László: egy 4000 milliárd forintos problémát görget Magyarország
Az Állami Számvevőszék elnöke több kényes ügyben is állást foglal.
A Revolut befektetői zsíros hozamokat tehetnek zsebre
Van, aki sokat, és van, aki még annál is többet kereshet.
Ez nagyon kínos: támadásra indultak volna Moszkva stratégiai bombázói, de hatalmas kudarc lett a vége
Komoly problémára utalhatnak az esetek.
Varga Mihály: a felzárkózást nem lehet a forintárfolyam-leértékelésre alapozni
A magyar deviza védelmére a jegybank továbbra is szigorú monetáris politikával készül.
Azt mondták nekik, hogy nem nyertek: valójában 800 millió forintot zsákmányoltak a nevükben
Otthonfelújítási támogatással csaltak, lebuktak.
Kik vehetnek fel 10% önerő mellett Otthon Startot és kikre nem érvényes a könnyítés?
Szeptember másodikától módosította az MNB az adósságfék szabályokat. Így szélesebb réteg vehet fel minimális 10% önerő mellett lakáshitelt. Mindenképpen érdemes leszögezni, hogy a válto
5,871 milliárd euróból újítanák meg Görögország vízrendszerét
A görög kormány új stratégiát hirdetett a vízügyi problémák kezelésére, válaszul a klímaváltozás súlyos kihívásaira.
HR trendek 2025-2026
A magyar munkaerőpiac 2025-ben fordulóponthoz érkezett. A gazdasági bizonytalanság, a technológiai fejlődés és a társadalmi elvárások együtt formálják át a vállalatok működését. Az elk

A pályázati támogatás ára: fenntartási kötelezettségek
Siker! Lezártad a projektedet, átmentél a záró elszámoláson, és úgy érzed most végre hátradőlhetsz. De vigyázz! A történet itt még nem ért véget. A fenntartási időszak a pályázatok f

Új malac a karámban? - Francia kockázatok Európában
Franciaországban ismét nő a politikai kockázat: a kormányfő bizalmi szavazást kért maga ellen, miközben 43,8 milliárd eurós megszorító csomag készül. A francia-német kötvényhozam-spread 8
Kell-e új nevet adni az évszakoknak a klímaváltozás miatt?
Az évszakok rendjét, amelyet a modernitás és a globalizáció uniformizált, az antropocén éghajlati változásai fokozatosan felülírják.
Mit köszönhetünk a ChatGPT-nek?
Az emberi hallucinációt mint a külső inger nélküli érzékelést definiálhatjuk. Modellhallucinációról akkor beszélhetünk például, amikor egy modell elsősorban nem adatra, hanem a modell fel
Fenntartási jelentés: a KFI projektek láthatatlan aknái az EPTK-ban
Akinek KFI projektje van, nem dőlhet hátra: itt az idő a fenntartási jelentések világával szembenézni.


Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.
Összefognak az új világrend erős emberei − Mi lesz ebből, ki állitja meg őket?
Erősödőben Kína bűvköre.
Nem reális, de nem is cél az áramártüskék eltüntetése
Az extrém áringadozások háttere egyáltalán nem egyértelmű.
Másfél millióig húzza a legtöbb lakás árát az Otthon Start - Mi lesz ebből?
Elindult az Otthon Start.
