Úgy szabadulunk majd a kipufogós autóktól, mint a nyomógombos mobiloktól
140 év után búcsút inthetünk a kipufogógáznak?
Az elmúlt tíz évben szinte semmit nem változott a magyar utakon futó autók összetétele a gépkocsik meghajtását illetően: többségük most is benzinnel működik (82 százalék), ahogy tíz évvel ezelőtt is (85 százalék), a fennmaradó járműpark pedig gázolajjal, az alternatív meghajtású - gázüzemű, elektromos vagy hibrid - autók aránya elenyésző, statisztikailag még mindig alig kimutatható (összesen 1 százalék).Mindössze 2014-ről 2016-ra történt figyelemre méltó változás, a gázolajos autók 14 százalékról 18-ra ugrottak a benzines autók kárára, azonban ez a növekedés 2018-ra már megtorpant, sőt 17-re esett, a dízelbotránynak köszönhetően pedig további csökkenése várható - derül ki a Robert Bosch Kft. megbízásából a Medián Közvélemény és Piackutató Intézet által készített felmérésekből. A Bosch 2008 óta - kétévente - méri a magyar autózási szokásokat, így a rendelkezésre álló adatokból jól látszanak az elmúlt tíz év tendenciái, de a legutóbbi - 2018. márciusi - felmérésből következtetni lehet a jövőbeni piaci változásokra is.

Elektromos meghajtású autót 9 százalék venne - szemben a mostani 1 százalék alatti részaránnyal - ráadásul, ha a számítást csak azokra szűkítjük, akik nem zárják ki, hogy vennének autót, akkor az elektromos hajtást előnyben részesítők aránya már 12 százalék - a jelenlegi autótulajdonosok körében 9, a potenciális új belépők körében 16 százalék.
A változás mértékét és jelentőségét is növeli, hogy a felmérésben az elektromos meghajtásra vonatkozóan konzervatív értékek szerepelnek, ugyanis a kérdésre adható válaszok között ilyen lehetőség nem szerepelt, csak akkor rögzítették, ha a megkérdezett a kérdésre válaszolva spontán említette. Az is kiderült, hogy az elektromos meghajtás a diplomások, a budapestiek, valamint a 30 évnél fiatalabbak körében kiemelkedően népszerű.Arányában még elhanyagolható, de elképesztő ütemben jön
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) legutóbbi autóeladásokra vonatkozó adatai jól tükrözik a piaci folyamatokat: a tavalyi elsőnegyedéves statisztikákhoz képest idén a dízeles autók eladása 17 százalékot zuhant, a benzines 14,7 százalékkal, az elektromos autók eladásai pedig 47 százalékkal nőttek, a hibridek 25,7 százalékkal.Norvégiában úgy számolnak, hogy az év végén - a hibridekkel együtt - már 230 ezer e-autó fut majd az utakon, vagyis majdnem minden tizedik autó - részben - elektromos lesz az országban. És még csak nem is náluk a legnagyobb a kereslet: Németországban az elektromosan tölthető járművek eladása az első negyedévben 70 százalékkal 17 574 darabra ugrott, amivel először előzte meg Norvégiát a negyedéves számok tekintetében. Az értékesítési számokba beletartoznak a teljesen elektromos járművek és a plug-in hibrid autók is. A fordulat pedig már a hétköznapokban, az utcákon is jól érzékelhető, Münchenben például egyre több Tesla, BMW i3 vagy éppen Nissan Leaf hasít az utakon.
A tömeges elterjedéshez azonban - az állami támogatás ellenére - a legfőbb korlát a vételár. Ha a másfél milliós támogatást és a kereskedői kedvezményeket is levonjuk, így is legalább 5-6 millióba kerül a legolcsóbb modell, ami nem kevés egy olyan országban, ahol a 2017-es adatok szerint minden hatodik használtautó-vásárlásra jut egy újautó-értékesítés, a forgalomban lévő autók átlagéletkora pedig 14 év.
Norvégiát sem a környezettudatosság hajtja
Magyarországon egy tisztán elektromos Volkswagen Golf listaára - kedvezmények nélkül - 12 millió forint, miközben a benzines modellt - szintén listaáron - 6,5 millióért hirdetik. Ez a kétszeres különbség általában mindenhol megvan, legfeljebb az áfa és egyéb kereskedelmi stratégiák okozhatnak eltérést. Norvégiában például körülbelül 10,4 millió forintra jönne ki az e-Golf ottani ára, míg az 1,2-es benzines modell 7,2 milliótól elérhető.A norvégok azonban súlyos importvámot vetnek ki a benzines és dízel autókra, miközben az e-autók esetében eltekintenek ettől, sőt a 25 százalékos áfát is elengedik. Így végül az említett alap benzines Golf tényleges ára 11,2 millió forintnak megfelelő korona, vagyis 800 ezer forintos hátrányba kerül az e-Golffal szemben. Mivel utóbbinak a fenntartása is sokkal olcsóbb - például nem kell a parkolásért vagy az útdíjért fizetni - nem kérdés melyiket veszi inkább a lakosság. Más kérdés, hogy felmérések szerint a norvég e-autó tulajdonosok 70 százalékának hagyományos hajtásláncú modellje is van, mert, ha vidékre kell menni, akkor a fejlett töltőinfrastruktúra ellenére is félnek attól, hogy útközben lemerülnek, vagy kényelmetlennek tartják a hosszadalmas újratöltést.
Bár a norvég modell magyar viszonylatokba való átültetése - vagyis a benzines/dízeles modellek megdrágítása - a fizetőképes kereslet hiányában nem járható út, az nyilvánvaló, hogy 140 év után a belső égésű motor nem csak, hogy méltó kihívóra talált az elektromos hajtásban, de csak idő kérdése mikor váltja le azt.
A Bloomberg 2018-as New Energy Outlook (NEO) elemzése szerint 2040-re a világszerte eladott új autók 55 százaléka már elektromos hajtású lehet.Ez pedig nem tűnik túlzó becslésnek, tekintve, hogy Franciaország és Nagy-Britannia 2040-től betiltja a hagyományos hajtású - benzines vagy dízeles autók - értékesítését, de Norvégiában például már 2025-től csak nulla emissziós értékű gépjárművek értékesíthetők, Németország, Hollandia és India pedig 2030-as céldátumot tűzött ki. De az autógyártók is elszántak: a Volkswagen 2025-ig egymillió elektromos autó leszállítását tervezi, a Toyota pedig bejelentette, hogy megkezdi dízel személyautóinak kivezetését az európai piacról.
Ukrajna számára rosszul zárult a G7-csúcs, magas rangú orosz vezető látogatott Phenjanba – Ukrajnai háborús híreink szerdán
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Robbanásig hevült a feszültség az ukrán városban, ostrom alá vettek egy székesegyházat
Vallási vita tört ki a moszkvai és a kijevi központú egyház hívei között.
A kormány szerint sikeresek az intézkedések a kiskereskedelemben
Ülésezett a Fogyasztóvédelmi Tanács.
Ezekért a lakásokért kapkodnak most a vevők, tízből négyen azonnal tudnak fizetni
Az 50 millió forint alatti, rögtön beköltözhető ingatlanok vezetnek.
Kutatás bizonyítja: nem csak a túl kevés alvás lehet veszélyes
Látványosan magasabb a halálozási kockázat.
Amerika bármikor beszállhat a háborúba, Irán mozgósítást jelentett be - Szerdai híreink az Irán-Izrael háborúról percről percre
Cikkünk folyamatosan frissül az iráni-izraeli háború legfontosabb híreivel.
Súlyos: azt mondják, Iránnak titkos terve van Izrael végleges megsemmisítésére
Ezt nem Teherán, hanem Izrael állítja.
Zöldenergia cégeknek: építs saját naperőművet és energiatárolót pályázati pénzből
A 2025. júniusában meghirdetett új pályázat célja nem más, mint felpörgetni a vállalkozások saját energiatároló és megújulóenergia-termelő kapacitásainak kiépítését.
"Fotózza le és küldje be!" - Ne, inkább ne tegye!
Nagy felháborodást váltott ki a Metropol c. ingyenes lap felhívása, amely arra buzdította olvasóit, hogy a \"Fotózza le és küldje be!\" rovathoz készítsenek és küldjenek a lapnak lehetőség
Euróbevezetés: A nemzeti intézményrendszer arbitrázsa
A saját, biztos deviza és a pénzkínálat feletti függetlenség elvétele kordában tudja tartani a demagóg politikát, de az ország szuverenitásának csorbítása jelentős politikai kockázat. Bul
Fordul a széljárás: felgyorsul a Demján Sándor Program támogatásainak kiosztása
A hazai kis- és középvállalkozásokat célzó Demján Sándor Program (DSP) jelentős fordulóponthoz érkezett: a korábbi, kivárásra épülő ütemezés helyett a kormányzat most az azonnali kifiz
Komplex bér-, munkaügyi és HR audit
A munkajogi megfelelés, a pontos és precíz bérszámfejtés, valamint a megfelelő adminisztráció nemcsak a jogszabályoknak való megfelelés miatt kulcsfontosságú, hanem azért is, mert a munkaüg
Terjed az e-autózás, csak bírjuk energiával
Kétkedők ide vagy oda: az e-autózás térhódítása töretlen. Ugyan Európában stagnált tavaly az értékesítési számuk, de Kínában már közel minden második eladott autó elektromos volt....
Régen minden hosszabb volt
\"Ne untass, irány a refrén!\" - szól a Roxette Greatest Hits albumának címe. Hiszen az a rész üt igazán, amit együtt tudunk, összeborulva óbégatni. A...
The post Régen minden hosszabb volt ap
Követett részvények - 2025. június
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért

Új korszak az innovációban – 2025-től tanúsítható az ISO 56001 szabvány szerinti működés (x)

- Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
- Furcsaság az izraeli támadás kapcsán: mégis hova tűntek az iráni vadászgépek?
- Özönlenek a külföldiek Magyarországra, kiderült, honnan jönnek
- Egyetlen dolgon áll vagy bukik Irán túlélése, éppen emiatt bombázza őket Izrael
- Napokon belül kirobbanhat a háború, amitől mindenki tartott – Egyre több az aggasztó jel
Irán jelzést adott – máris eldőlt a háború?
Fontos fejlemények az öt napja tartó iráni-izraeli háborúról.
Csökkenhetnek a gyógyszerárak, de mi lesz a patikákkal?
Szalóki Katalinnal, az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének igazgatójával beszélgettünk.
Csúcsközelben a tőzsdék - Mit tegyünk most?
A válasz nem az, amit elsőre gondolnánk!
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Számolj háromig és start!
Ne maradj le számlanyitási akciónkról! Webináriumunkon megmutatjuk, hogyan indítsd el első befektetésed, milyen új funkciók érhetők el kereskedési platformjainkon, milyen bónuszokat érdemes kihasználni, és hogyan vághatsz bele magabiztosan a tőzsdei kereskedésbe – akár már holnap.