Különösebb hírverés nélkül jóváhagyta mind a 27 uniós tagállam, tehát Magyarország is, a 16. uniós oroszellenes szankciós csomagot, amelyet szerdai, előre rögzített, Facebook-videójában úgy igyekezett keretezni Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy ez valójában könnyítést jelent Magyarország számára három főbb területen. Azt is elárulta, hogy a magyar kormány megakadályozta 27 személy, köztük Kirill-pátriárka, és szervezet szankciós listára tételét.
Megállapodás született arról, hogy Magyarország idén teszt jelleggel kazahsztáni olajat vásárol a Barátság kőolajvezetéken keresztül – vette észre a Portfolio a kazah energiaügyi minisztérium hétfői közleményében. Erről a témáról nem tett említést tegnapi látogatása során Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, csak arról beszélt a tárca közleménye szerint, hogy a kazah kormány támogatja, hogy a Mol újabb kőolaj- és földgázmezők kitermelésében vegyen részt, és ehhez körvonalazódik egy kazah-kínai-magyar stratégiai együttműködés. Ha megindul a tesztszállítás, majd az éles szállítás, akkor azzal a Mol legalább két legyet is üthetne egy csapásra.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter tájékoztatása szerint újraindult a kőolaj szállítása Magyarország felé a Barátság kőolajvezetéken.
Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója egy ma megjelent interjúban többek között a Moody’s hitelminősítő nemrég meghozott döntéséről, az olajfinomítók fejlesztésének állapotáról, a magyar-szerb olajvezetékről és az EU-s zöldítési ambíciókról is beszélt.
Harmadik napja áll a nyersolaj szállítása a Barátság kőolajvezetéken Szlovákia felől Csehország irányába, amely miatt tegnap már a cseh stratégiai olajkészlethez is hozzá kellett nyúlni. Ma lejár egy kulcsfontosságú határidő arra, ameddig a csehek orosz nyersolajból finomított termékeket importálhatnak a szlovákok felől. A jelek szerint a nyersolaj szállításának leállítása, illetve ez a határidő összekapcsolódik, és látszólag egy óriási kötélhúzássá fajult a dolog. Furcsa módon éppen az érintett csehek nem aggódnak, és nem is kéri a cseh kormány a mai határidő meghosszabbítását.
Matúš Šutaj Eštok szlovák belügyminiszter a szlovák közmédia műsorában azt mondta, terrortámadás előkészületeire utaló jeleket talált a szlovák hírszerzés a Barátság (Druzsba) kőolajvezeték ellen – írja az Új Szó.
A Török Áramlat vezetéken keresztül Magyarországra érkező földgáz mennyisége mára meghaladja a napi húszmillió köbmétert, így ezen az útvonalon idén már 6,2 milliárd köbméter érkezett az országba, ami rekordot jelent – jelezte csütörtökön a fehéroroszországi fővárosban az orosz külügyminiszterrel folytatott egyeztetése után Szijjártó Péter.
Fehéroroszországban nemrég zárult le a Paks II. projekthez hasonló technológiájú erőmű építése, így a korábban ott dolgozó mérnökök folyamatosan kerülnek át Paksra – jelezte csütörtök este Szijjártó Péter.
A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója, Hernádi Zsolt optimista hangvételű nyilatkozatot adott az Indexnek a közelmúltban felmerült kőolajszállítási nehézségek megoldásával kapcsolatban. A vállalatvezető kiemelte, hogy sikerült megállapodni az Oroszországból történő kőolajszállítás folytonosságáról a Barátság vezetéken keresztül, és hangsúlyozta, hogy az egész régiót nehéz helyzetbe hozná, ha leállna az orosz kőolajszállítás- tudósított az Index.
Az orosz Lukoil várhatóan októberben újraindítja a kőolajszállításokat a Barátság kőolajvezetéken keresztül Szlovákiába és Magyarországra. A Mol Nyrt. hétfőn jelentette be, hogy megállapodásokat kötött a nyersolaj szállításáról, most pedig a Reuters két forrása közölte a szállítási tervek részleteit is.
2025 elejétől leállhat a Barátság II. kőolajvezeték, a Mol viszont még nem tart ott a finomítóknál a diverzifikációban, hogy az Adria vezetéken keresztül érkező, nyugati olajtermékkel teljesen el tudja látni a százhalombattai és a pozsonyi finomítókat, ezért jelentős olajimportra kényszerülhet a társaság, ami nagy költségvonzattal járhat. A befektetők reagálnak a friss fejleményre, nagy esésben van a Mol részvénye.
Mégsem biztos, hogy teljes egészében leáll a Barátság II. kőolajvezetéken az orosz olajszállítás Magyarország és Szlovákia felé, mert az ukrán elnöki tanácsadó pénteken délután kiadott egy saját magát pontosító közleményt. Ebben azt üzente, hogy a hatályban lévő szerződéseket még teljesítik, de új tranzitszerződéseket már nem engednek megkötni, hogy ezzel minél hamarabb, és minél nagyobb mértékben kiszorítsák az orosz olaj- és gázszállításokat az EU-ból. Mivel az ukrán tranzitszerződés 2029 végéig szól, így a pontosítás arra utal, hogy még jó ideig jöhet az orosz olaj, igaz sok a bizonytalanság.
Nagyon fontos üzenetet küldött Olekszij Csernisov, az ukrán tranzitszállításokra is rálátó állami Naftogaz igazgatótanácsának elnöke pénteken a Bloombergnek, miután az ukrán elnöki tanácsadó jelezte: év végével leállítják a Barátság II. kőolajvezetéken az orosz olajszállítást Magyarország, Szlovákia és Csehország felé, illetve 2025-től nem szállítanak orosz gázt se. Csernisov azt üzente, hogy év végéig még teljesítik az orosz olaj- és gáz tranzitjával kapcsolatos szerződéseket, de "minden lehetséges módon" hozzá fognak ahhoz járulni, hogy az érintett uniós országok minél gyorsabban leváljanak az orosz energiahordozókról. Időközben a cseh energiabiztonsági nagykövet azt mondta: őket már nem érinti, ha év végével leáll a Barátság II., mert úgyis meg tudják oldani máshogy a beszerzéseket.
Pletser Tamás, az Erste energetikai szakértője beszélt lapunknak arról, hogy az ukrán lépésnek milyen következményei lehetnek a magyar ellátásbiztonságra és a hazai benzinárra nézve.
Az ukrán elnök tanácsadója bejelentette, hogy 2025 elejétől leáll a Barátság II. kőolajvezeték, Szijjártó Péter pedig már Oroszországban van és energiaellátás-biztonsági kérdésben tárgyal az orosz vezetőkkel. Legfrissebb fejleményként a Mol is reagált.
2025. január 1-től leáll a Barátság II. kőolajvezeték, amely Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el orosz nyersolajjal – közölte az ukrán elnök tanácsadója, Mihajlo Podoljak egy új interjúban. Emellett azt is bejelentette, hogy január 1-től megszűnik az orosz gáz tranzitja Ukrajnán át, ami szintén érinti a hosszú távú magyar–orosz gázvásárlási szerződést. Ukrajna legfeljebb arra nyitott, hogy nem orosz eredetű gázt továbbítson a jövő évtől kezdve az európai gázvásárlók felé. Talán nem véletlen, hogy a fenti bejelentéssel párhuzamosan ma az oroszországi Szentpéterváron bukkant fel Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, és a Gazprom székházából védte az orosz gázszerződést, de az orosz olajszállítások sorsáról nem beszélt. Megkérdeztük a friss információról a Molt is, a reakció itt olvasható, aztán a Mol részvényárfolyamának zuhanásáról itt írtunk, a magyar üzemanyagárakra gyakorolt potenciális hatásokról pedig itt. Délután az ukrán Naftogaz vezére is megüzente, hogy a hatályos az orosz olaj- és gáztranzit szerződéseket még teljesítik, jórészt év végéig, de utána minél gyorsabban le kell válni az orosz energiahordozókról. Délután aztán maga Podoljak adott egy pontosító nyilatkozatot, amiben árnyalta: nem 2025. január 1-től áll le az orosz olajtranzit Ukrajnán át, hanem akkor, amikor az egyes háttérszerződések lejárnak.
Kivárnak a befektetők.
Az időjárás miatt kellett elhalasztani.
Rossz hírt kaptak a vakcinafejlesztők.
Régi tabut döntött le a kormány.
Faraga Gáborral, a Colonnade Biztosító Vállalati Igazgatóságának vezetőjével beszélgettünk.
Korábban nagynak tűnt az összhang.