
A jelenlegi többéves pénzügyi keret, amely a 2021-2027 közötti időszakra vonatkozik, máris jelentős változásokat hozott a finanszírozási prioritásokban. Elsőként kerültek a büdzsészabályokba a jogállamisági – hivatalos nevén kondicionalitási – eljárás, valamint a horizontális feljogosító feltételek, amelyet Magyarországon már jól ismerünk. A tagállamok közös döntése értelmében már korlátozható a tagállamok hozzáférése az uniós forrásokhoz, ha az EU-s közös normákhoz és szabályokhoz nem tartják magukat. Magyarország emiatt már 1 milliárd eurónyi kohéziós támogatást véglegesen el is veszített, mert az új MFF-szabályoknak már az is része, hogy a felfüggesztett pénzeket egy tagállam két évnyi szabálysértés után örökre elbukhat.
Továbbá az ukrajnai háború például hatalmas segélyek mozgósítását tette szükségessé:
az EU és tagállamai közel 124 milliárd eurót biztosítottak Ukrajna védelmi és újjáépítési erőfeszítéseinek támogatására.
Ez az összeg megdöbbentő, különösen, ha összehasonlítjuk az EU teljes külső fellépésekre szánt, 98,4 milliárd eurós költségvetésével a jelenlegi többéves pénzügyi keret időszakára vonatkozóan. A háború nemcsak az EU erőforrásait terhelte meg, hanem az Oroszországgal való kapcsolatát is átalakította, és az energiabiztonságot és a védelmet a legfontosabb prioritások közé emelte. A geopolitikai helyzetet tovább bonyolítja Donald Trump visszatérése az Egyesült Államok elnöki székébe, amely a gazdasági és biztonsági kérdésekben egy sokkal inkább haszon-költség-alapú egyenletet jelent, kevésbé a kölcsönös együttműködésre épít. Ez az elmozdulás jelentős következményekkel jár az EU számára, különösen az Ukrajnának nyújtott finanszírozás, a védelmi kiadások, a kereskedelem és a nemzetközi egyeztető fórumok esetében.
Az EU-nak a következő többéves pénzügyi keretben nagyobb rugalmasságra és rendesen finanszírozott új külpolitikai programok kialakítására kell törekednie.
Kína globális versenytársként és riválisként való felemelkedése szintén arra késztette az EU-t, hogy stratégiai autonómiára törekedjen, és hogy csökkentse a gazdasági kapcsolatok és ellátási láncok kockázatát. Ennek következtében a kutatás és az innováció, a digitális infrastruktúra és a védelmi technológiák kerültek előtérbe. Az EU globális befolyása megkérdőjeleződik, mivel az olyan regionális hatalmak, mint India, Brazília, Dél-Afrika és Törökország, valamint az Öböl-menti országok egyre nagyobb befolyásra tesznek szert. Az EU-nak el kell igazodnia ezekben az összetett kapcsolatokban, miközben egyensúlyt kell teremtenie a gazdasági érdekek, az emberi jogok, az éghajlatváltozás és a biztonság között. Belsőleg az EU jelentős gazdasági és politikai kihívásokkal néz szembe.
A gazdasági stagnálás, a népesség elöregedése, az alacsony termelékenység és a korlátozott innováció megterhelik az állami forrásokat. Az EU a geostratégiai ambíciók alapját képező gazdasági erőre helyezte át a hangsúlyt. Ursula von der Leyen az Európai Bizottság elnökeként második ciklusában a gazdasági versenyképesség és biztonság szükségességét hangsúlyozta. A „versenyképességi iránytű” kezdeményezés célja az USA-hoz és Kínához viszonyított innovációs lemaradás csökkentése, a gazdaság szén-dioxid-mentessé tétele és a stabil ellátási láncok biztosítása, különösen a kritikus nyersanyagok esetében.
Teljesen idejétmúlt a mostani büdzsé
Az EU-n belül azonban mély megosztottság van abban a kérdésben, hogy miként lehet finanszírozni ezeket az ambiciózus célokat, miközben az is biztos, hogy a kohéziós politika és a közös költségvetés a jelenlegi formában alkalmatlan lesz az új célok eléréséhez, a kihívásoknak való megfeleléshez 2027-ben.
A populizmus és a nacionalizmus európai térnyerése megnehezítette a többéves pénzügyi keretről szóló tárgyalásokat, pedig a 2028-2036-os MFF reformjáról már most tárgyalnak a tagállamok – írja elemzésében az European Centre for Development Policy Management (ECDPM) brüsszeli kutatóintézet, amely szorosan együttműködik az Európai Bizottsággal a költségvetéspolitikai reformok kidolgozásában.
Az EU külső fellépése is jelentős változásokon megy keresztül: az államszövetség egyre inkább függővé vált a világ többi részétől, ami hatékony, hosszú távú, kölcsönösen előnyös partnerségeket igényel. Az EU-nak pragmatikusabb, geostratégiai külpolitikát kell folytatnia, és azokra a területekre összpontosítania, ahol a legnagyobb hatást gyakorolhatja – írja az ECDPM a javaslatcsomagjában. Ez a külső együttműködés finanszírozásának regionalizált megközelítéséhez vezethet a szakértők szerint, és Brüsszelben prioritásként kell kezelni a szomszédságpolitikát, gazdasági érdekeket és -biztonságot.
Az ECDPM elemzői úgy vélik, hogy a jelenlegi kohéziós politika már nem alkalmas ezen célok elérésére.
Az EU fejlesztési politikájának a gazdasági prioritásokhoz igazodó projektek, például a kereskedelmi megállapodások, az infrastruktúra, a nyersanyagokhoz való hozzáférés és az energiabiztonság, valamint a migrációs partnerségek felé kell eltolódnia. Erre már a mostani hétéves költségvetésben is vannak jelek: bekerült ugyanis a közös büdzsébe a Szomszédsági, fejlesztési és nemzetközi együttműködési eszköz (Neighbourhood, Development, and International Cooperation Instrument – Global Europe, NDICI-GE), ami az Európai Unió legnagyobb külső finanszírozási kerete, amelyet a 2021–2027-es költségvetés részeként hoztak létre.
Az NDICI-GE félidős felülvizsgálata pedig azt is mutatja, hogy ezt az eszközt át kell alakítani, mivel már tavaly újraosztották a forrásokat az uniós érdekeknek megfelelően: azok nagy részét az európai érdekekkel összhangban átcsoportosították a beruházások és a Global Gateway megvalósítására, valamint a migrációkezelésre és a regionális értékláncok támogatására.
Az EU földrajzi fókusza szűkül, a források Ukrajnára és a keleti szomszédságra összpontosulnak. Az unió jövőbeli külső fellépése valószínűleg a hasonlóan gondolkodó partnerekkel és regionális szövetségekkel való együttműködést helyezi majd előtérbe, és pragmatikus módokat talál a nem hasonlóan gondolkodó államokkal való együttműködésre a közös napirendek, például az éghajlatváltozás terén
– írja az ECDPM elemzése.
A szakértők szerint ez az elmozdulás azzal a kockázattal jár, hogy az olyan régiók, mint Afrika és a Közel-Kelet, valamint az olyan csoportok, mint a legkevésbé fejlett országok, potenciálisan alulfinanszírozottak maradnak, hacsak nem lesz szilárd védelem a javukra.
A közelgő többéves pénzügyi keretről szóló tárgyalásokat ezek az összetett belső és külső dinamikák fogják alakítani az elemzők szerint, így úgy látják, hogy az EU-nak egyensúlyt kell teremtenie a változó geostratégiai kihívások, a változó belpolitikai realitások, a sürgető gazdasági prioritások és a változás iránti növekvő igények között.
Az ukrajnai háború, a globális versenytársak felemelkedése és a nyugati dominancia megkérdőjeleződése ezért érezhetően átformálja az EU prioritásait és globális szereplőként való törekvéseit.
A külső fellépések finanszírozásának biztosítása 2027-től tehát attól függhet majd, hogy az unión kívüli folyósítások mennyire segítik az EU érdekeinek védelmét. A Global Gateway támogatási program és tágabb értelemben az EU gazdasági külpolitikája kulcsszerepet játszhat a kiadások geostratégiai prioritásokhoz való igazításában, a magánszektor erőforrásainak mozgósításában, valamint a nemzetközi együttműködés, a gazdaságdiplomácia, a kereskedelem és a beruházások közötti kapcsolatok erősítésében – áll az elemzésben. A migráció kezelése és a biztonságpolitikai célok elérése szintén a pénzügyi döntések fő mozgatórugói lehetnek az új költségvetésben – legalábbis a tagállamok és az Európai Bizottság is nagyobb, európaibb katonai erőt akar, amely nem szorul már az Egyesült Államokra.
Nem lehet csak egy költség-haszon-elemzés a támogatások alapja
Az EU külső fellépése azonban nem korlátozódhat tranzakciós megfontolásokra – állítják a javaslatcsomag készítői, akik szerint az unió döntéshozóinak fel kell ismerniük a kölcsönös függőség fontosságát és a hosszú távú, globális szemlélet előnyeit a külkapcsolatokban. Emellett úgy látják, hogy a közvetlen válsághelyzetek kezelésén túl az EU-nak erkölcsi felelőssége van a fenntartható fejlődési célok előmozdításában, az éghajlatváltozás átfogó kezelésében, a béke és a stabilitás előmozdításában, valamint az olyan értékek, mint a nemek közötti egyenlőség és az emberi jogok előmozdításában egy egyre inkább polarizálódó világban.
Ezek a törekvések, bár gyakran alulfinanszírozottak, továbbra is kulcsfontosságúak
– vélik az ECDPM szakértői.
Azt írják elemzésükben, hogy a megreformált multilaterális rendszer politikai befektetéseket és pénzügyi forrásokat igényel a sürgető globális kihívások – a világjárványoktól az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodásig – kezeléséhez. A megfelelő befektetés elmaradása a problémák eszkalálódását kockáztatja, amelyek elkerülhetetlenül érintik Európát. A stratégiai szövetségek kiépítéséhez és a kölcsönös függőség hatékony kezeléséhez az EU-nak olyan költségvetéssel kell rendelkeznie, amely tükrözi globális felelősségét és törekvéseit. Az EU számára nagy a tét, hogy ezt jól csinálja. Ha rosszul csinálja, annak következménye egy kisebb, kevésbé virágzó, biztonságos és hiteles EU, valamint egy kevésbé biztonságos és virágzó világ lesz. A közelgő többéves pénzügyi keretről szóló tárgyalások kritikus próbája lesz annak, hogy az EU képes-e megbirkózni ezekkel az összetett kihívásokkal, és biztosítani tudja-e jövőjét globális vezető szerepét.
A többéves pénzügyi keretről szóló tárgyalások egyik legfontosabb vitás területe a belső és külső prioritások közötti egyensúly lesz.
Az ECDPM szakértői úgy látják, hogy az EU belső ellenálló képessége és gazdasági biztonsága elválaszthatatlan a külső fellépéseitől, különösen az olyan területeken, mint a kereskedelem, a védelem, a migráció és az éghajlatváltozás. Az unió bel- és külpolitikájának, valamint költségvetésének integrálása a többéves pénzügyi keretbe kihívást jelent, amire azt javasolják, hogy olyan mechanizmusok alapján döntsenek a pénzügyi támogatásokról a tagállamok és külsőpartnereknek, amelyek az EU-s gazdasági és politikai célokhoz igazodnak. Bár a megállapodás triviálisnak hangzik, egyelőre nincs egység ezekben a döntésekben, míg most az előterjesztés szerint például a harmadik országok fejlesztési forrásainál olyan szempontokhoz kellene kötni a kifizetéseket, mint az uniós kereskedelmi szerződések megkötése vagy a fenntarthatósági célok betartatása a támogatott államnál.
Az EU a viszonylag stabil programalapú költségvetésből egy olyan költségvetés felé fejlődhetne, amely inkább szakpolitikák által vezérelt – írja az ECDPM elemzése. Fontosnak tartják, hogy a változások hatásának mérésére monitoring kritériumokat és elszámoltathatósági mechanizmusokat hozzanak létre, így a forráselvonásokkal folyamatosan újratervezhető lenne a költségvetés.
Sok a kockázat a közös költségvetés átalakításában
Vannak azonban kockázatok az előterjesztés szerint, mint például a külső források instrumentalizálása szűk hazai érdekek – például a migráció ellenőrzése vagy az európai gazdasági biztonság előmozdítása – szolgálatában, a globális fejlődés és a valódi, mindenki számára előnyös partnerségek előmozdítása helyett, ami mélyreható következményekkel járhat az EU tekintélyére és hitelességére nézve a geopolitikai színpadon. Bár bizonyos mértékű átfedés kívánatos és szükséges a szakértők szerint, az EU-nak óvakodnia kell ettől a tendenciától, és biztosítania kell, hogy a külső finanszírozás továbbra is szélesebb körű, globális és kölcsönösen előnyös célkitűzéseken alapuljon, mivel ez jobban garantálja az EU hosszú távú jólétét és biztonságát.
A belső és külső politikai prioritások közötti koherencia mechanizmusai közé tartozik szerintük a a kompromisszumok kezelése is, például a gazdasági prioritások (például kereskedelem, energiabiztonság, kritikus és nyersanyagokhoz való hozzáférés) és a fejlesztési célok, a rövid távú előnyök és a hosszú távú célok közötti kompromisszumok, valamint az EU saját menetrendjének és a partnerországok prioritásainak kiegyensúlyozása között.
Az ECDPM szerint a jövőbeli külső támogatási eszköznek gyorsabban kell majd reagálnia az egyre változékonyabbá váló globális környezetre, lehetővé téve az EU számára, hogy a pénzeszközöket időben, rugalmasan folyósíthassa a külső partnereknek. Hangsúlyozzák, hogy bár e téren előrelépésre van szükség, a kiszámíthatóságot bizonyos szempontok tekintetében meg kell őrizni, ha az EU megbízható partnerként akarja megőrizni hírnevét, amely nem egy jó PR-fogás csak, hanem elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy más politikai célok fenntartható módon megvalósuljanak. Tehát világos kritériumrendszert kell alkotni a külső támogatások folyósításához.
Összefoglalva, a következő többéves pénzügyi keretnek biztosítania kell az EU számára azokat a pénzügyi forrásokat, amelyekkel hatékonyan érvényesítheti célkitűzéseit egy egyre összetettebb és kiszámíthatatlanabb világban. A változó geostratégiai kihívások, a változó belpolitikai realitások és a sürgető gazdasági prioritások, valamint a változások iránti növekvő igények közötti egyensúly megteremtése különösen következetessé teszi a 2027 utáni többéves pénzügyi keretről szóló tárgyalásokat – írják a javaslatcsomagban.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Félmillió embert evakuálnak, leáll a tömegközlekedés: pusztító tájfun közelít
Akár 170 kilométeres szél is lehet.
Megszólaltak a szakértők a kurszki atomerőmű támadása után
Egyelőre normál szinten a sugárzás.
Trump komolyan gondolja: olyan klubhoz csatlakozna, ahol nem látják szívesen
Nem mindenki látná szívesen a klubban.
Minél előbb fel kell számolni a nők kedvezményes nyugdíját? Javaslatok nyugdíjreformra
Válaszcikk Farkas András írására.
Mi ez, ha nem magyar modell? Árrésstop és kamatplafon jön a szomszédban
Maga az elnök jelentette be.
Orbán Viktor főtanácsadója árult el újabb részleteket a készülő új akciótervről
Kiderült, miben gondolkodik a kormány.
Kína úttörő erdőtelepítő programmal támogatja a klímavédelmet
Komoly sebezhetőséggel néznek szembe Kína erdei ökoszisztémái: a monokulturális erdők dominanciája miatt a fás területek érzékenyek lettek a betegségekre, kártevőkr
Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program - előfordulhat 3% alatti kamat is? A jogszabály rögzíti, hogy a hitel kamata legfeljebb 3% lehet, tehát nem zárja ki a kedvezőbb -3
Családi drámák és új tulajok a világ egyik legismertebb csapatánál
Család drámák, majd új tulajok a világ egyik legismertebb kosárcsapatánál. Kik a Los Angeles Lakers tulajdonosai, és hogyan jutott addig a helyzet, hogy a Buss-család... The post Családi drámá

Miért utálom a legény- (és leány-) búcsúkat?
Nyilván az utálat nagyon erős kifejezés, nem igazán lehetett eddig panaszom, kifejezetten élvezhetőnek találtam azokat, amiken részt vettem. Illetve az olvasó gondolhatja, hogy a bejegyzés elmé
Élet egy adatközpont mellett
Vízügyi nehézségek a technológia árnyékában: hogyan hat egy adatközpont a helyi közösség mindennapjaira.
Tartozik-e nekünk az állam, ha van pénzünk?
Egy modern bankjegy tulajdonosa nem követelhet semmi "értékesebbet" az államtól a pénzéért cserébe. Miért sorolják a készpénzt mégis az államadóssághoz a statisztikák? És számít-e ez
Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Ha az ételpazarlás ország lenne...
Rengeteg erőforrást használunk fel olyan ételek előállítására, szállítására, feldolgozására és csomagolására, amelyekre végül nincs szükségünk. Az el sem fogyasztott ételhulladékok


Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
Kellemetlen meglepetés érheti az otthon startos hitel igénylőit
Biztos a 10 százalékos önerő?
Szemünk előtt tűnik el a magyar gyümölcs, külföldi áru veszi át a helyét a boltokban
Mit tud kezdeni az ágazat az erős importnyomás miatti polcvesztéssel?
Trump találkozói közelebb hozták a békét?
Milyen garanciák lehetnek kielégítőek Zelenszkijnek és Putyinnak egyaránt?
