Pierre Moscovici europai bizottsag oszi prognozis1500
Uniós források

Száguldás után nagy fékezést vár a magyar gazdaságtól Brüsszel

Portfolio
Jócskán, 3,7%-ról 4,6%-ra megemelte az idei évi gazdasági növekedésre adott tavaszi prognózisát ma kiadott új előrejelzésében az Európai Bizottság, de ezzel párhuzamosan továbbra is 2,8%-os GDP-növekedést vár 2020-ra, így nagy fékezés vár a magyar gazdaságra a brüsszeli testület szerint. Sőt, szerintük 2021-ben sem lesz érdemi gazdasági növekedési gyorsulás, hiszen akkorra is 2,8%-os növekedéssel számolnak.

Fontos, hogy az Európai Bizottság őszi előrejelzése az eddig elfogadott gazdaságpolitikai és költségvetési intézkedésekkel tudott csak számolni, így a magyar kormányfő által minap meglebegtetett második és harmadik gazdasági akciótervet nem tudta még figyelembe venni. Márpedig ezek azt céloznák, hogy 4% körül tudjon maradni a GDP-növekedés Magyarországon. Ezekre a lépésekre mindenképpen szükség lehet, ha a Bizottság friss előrejelzéseire tekintünk, hiszen ők azt mondják, hogy az idei 4,6%-os GDP-növekedés után jövőre 2,8%-os bővülés várható, és ugyanerre számít 2021-ben is a testület. Az európai gazdaságra adott átfogó és országonkénti előrejelzéseket alábbi cikkünkben írtuk meg:

Legutóbb az IMF adott friss előrejelzéseket és ajánlásokat Magyarország kapcsán, ezekről alábbi cikkeinkben írtunk. A washingtoni szervezet szakértői szintén jócskán (3,6%-ról 4,6%-ra) megemelték az idei évi GDP-növekedési előrejelzést, de nemcsak az ideit, hanem a jövő évit is vele együtt emelték (2,7%-ról 3,3%-ra), miközben a brüsszeli testület ma utóbbit nem tette meg.

Az alábbi friss bizottsági ábra választ ad arra, hogy miért vár ennyire jelentős gazdasági növekedési lassulást a brüsszeli testület Magyarországon 2020-ban: a beruházások (GFCF) eddigi markáns növekedésélénkítő hatása jelentősen visszaesik és közben kicsit a lakossági fogyasztás növekedéshez való hozzájárulása is enyhülhet. Az egyébként konszenzusos jelenleg a magyar gazdaságról, hogy az eddigi nagy beruházási boom a következő években jelentősen enyhülhet, így inkább csak ennek a mértékéről, illetve ennek a GDP-növekedésre gyakorolt hatásáról zajlik jelenleg a vita. A brüsszeli testület friss előrejelzése ebben most markáns álláspontot képvisel, a fent említett kormányzati elképzelésekkel pedig nem tudott még számolni.

A bizottsági szöveges elemzés szerint az építő- és járműipari növekedésélénkítő hatás hagyhat alább 2019 végétől kezdve, és a feldolgozóipari aktivitás is gyengélkedik már hónapok óta. Rámutatnak arra is, hogy idén jár csúcsra az EU-források lehívása Magyarországon, így az állami beruházások gazdaságélénkítő hatása jövőre már lassulhat. Ezzel szemben a magánberuházások jövőre még élénkülhetnek, mivel a csőben lévő nagy építőipari beruházások (pl. lakásáfa visszaemelés), illetve egyéb beruházások közelednek az átadáshoz.

A külföldi gazdasági környezet hűlése rontja az exportkilátásokat, és továbbra is lefelé mutató kockázatok túlsúlyát azonosítja a Bizottság a külgazdaság felől. Az államháztartási hiány következő évekbeli csökkenésében a bevételek növekedése mellett a kiadások féken tartása járul hozzá leginkább, igaz a brüsszeli szakértők megjegyzik, hogy a demográfiai program (családvédelmi akcióterv) vártnál nagyobb arányú igénybevétele a kiadások meglódulása kockázatát hordozza magában.  

A bizottság részletes táblázata szerint a foglalkoztatás az idei jelentős növekedés után a következő években lényegében megáll a bizottság mai előrejelzése szerint, így a munkanélküliségi ráta végig 3,4%-on stagnálhat. Az infláció az idei évi 3,4%-os átlagról a jegybank közép távú 3%-os inflációs célkitűzése közelébe fog visszatérni a bizottság előrejelzése szerint. 

A külkereskedelmi mérleg már végig deficites lehet az előrejelzési horizonton és ezzel párhuzamosan a folyó fizetési mérleg is a GDP 1%-a körüli hiányt produkálhat. Lényeges, hogy a brüsszeli testület a jelentős gazdasági növekedési lassulás mellett is mind idénre, mind jövőre ugyanolyan GDP-arányos államháztartási hiánycélt vetít előre, mint ami a magyar kormány hivatalos előrejelzésében van (idénre 1,8%, jövőre 1,0%). 2021-re további deficitcsökkentést vázolnak (0,8%), és mindez a bruttó adósságrátát a GDP 68,2%-áról 2021-re 64,4%-ra fogja faragni.

Címlapkép forrása: Thierry Monasse/Getty Images

Ez a cikk "Az EU kohéziós politikájának hatásai Magyarországon - jelen és jövő" című, 2019. április 1-től 2020. március 31-ig tartó munkaprogram része, amelyet a Portfolio.hu-t kiadó Net Média Zrt. valósít meg az Európai Unió finanszírozásával. Jelen tartalom kizárólag a cikk szerzőjének álláspontját tükrözi. A munkaprogramot finanszírozó Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal a cikkben szereplő információk felhasználását illetően.
szijjarto peter opel szentgotthard
koronavírus vakcina védőoltás
kórház váró állami egészségügy
irán
Megmutatjuk, mit jelentene az MNB-nek, ha 310 forint lenne egy euró
GettyImages-1215398446

Kiszámoló A tündérmaffia

Nagy divat lett társadalmi kérdéseket mese formájában megosztani gyerekekkel és felnőttekkel egyaránt. András küldött...

Friss hírek TÖBB FRISS HÍR
2021-04-14
Investment, Wealth and Savings (IWS) 2021
2021-05-12
Építőipar 2021
2021-05-13
HR Revolution 2021
2021-06-03
Financial and Corporate IT 2021
Portfolio hírlevél
Ne maradjon le a friss hírekről!
Iratkozzon fel megújult, mobilbarát
hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Infostart.hu

protokoll és rendezvényszervezési szakértő

protokoll és rendezvényszervezési szakértő

Vezető felügyelő

Vezető felügyelő
Online előadás
Korrekció vagy további szárnyalás?
A tőzsdei könyv
Útmutató, amely piaci pánikok esetén is használható.
európai bizottság brüsszel eu európai unió