Megszabták a 2021-es EU-költségvetés prioritásait
- A Tanács kiemeli, hogy a 2021. évi költségvetési eljárás lesz az első a 2021–2027-es új programozási időszakban. E tekintetben a költségvetés fontos szerepet tölt majd be az uniós célkitűzések és prioritások kidolgozásában és megvalósításában.
- A Tanács hangsúlyozza, hogy a 2021. évi költségvetés megállapítása és végrehajtása során az összes uniós intézménynek és szervnek tiszteletben kell tartania az új többéves pénzügyi keret (MFF) valamennyi elemét és eleget kell tennie azoknak.
- A Tanács újólag hangsúlyozza, hogy a költségvetést a költségvetési rendeletben meghatározott költségvetési elvekkel, nevezetesen az egységesség, az évenkéntiség, a hatékony és eredményes pénzgazdálkodás, valamint az átláthatóság elvével összhangban kell megállapítani.
- A Tanács úgy véli, hogy a 2021. évi költségvetésnek realisztikusnak kell lennie és összhangban kell állnia a tényleges igényekkel, valamint e költségvetés keretében biztosítani kell a költségvetés-tervezés prudens voltát és gondoskodni kell arról, hogy az intézményközi megállapodásban foglalt rendelkezések sérelme nélkül az MFF felső összeghatárain belül megfelelő tartalék álljon rendelkezésre annak érdekében, hogy kezelni lehessen az előre nem látható körülményeket. A 2021. évi költségvetésnek egyúttal elegendő forrást kell biztosítania az uniós programok végrehajtásának garantálásához, és lehetővé kell tennie a jelenlegi MFF keretében már megtett kötelezettségvállalások kellő időben történő kifizetését, amennyiben szükséges és kellően indokolt esetekben, a költségvetésen belüli valamennyi lehetséges átcsoportosítás végrehajtását követően, a rendelkezésre álló rugalmassági lehetőségek igénybevételével, a tagállamok által benyújtott kifizetetlen követelések elkerülése érdekében.
- A Tanács kiemeli, hogy a költségvetési fegyelmet minden szinten fenn kell tartani, és hangsúlyozza, hogy az összes szükséges kiadást fontossági sorrend alapján és a költségvetési elvek veszélyeztetése nélkül kell finanszírozni.
- A Tanács hangsúlyozza, hogy biztosítani kell mind a tagállamok uniós költségvetéshez való hozzájárulásainak, mind pedig az uniós költségvetésből a tagállamokba irányuló kifizetéseknek a kiszámíthatóságát, emlékeztetve arra, hogy a költségvetés túl-, illetve alulméretezése is kellemetlen kihívások elé állítja a nemzeti költségvetéseket. E tekintetben a Tanács felkéri a Bizottságot, hogy átlátható módon készítsen megbízható és pontos előrejelzést valamennyi bevételről, beleértve az Egyesült Királyság által a kilépésről rendelkező megállapodással összhangban 2021-ben fizetendő éves összeget is, ami lehetővé teszi majd, hogy a tagállamok időben felmérhessék az uniós költségvetéshez való várható hozzájárulásukat.
- A Tanács kiemeli, hogy a korrekciós költségvetési eszközöket, így például a költségvetés-módosításokat az indokolt minimális szinten kell tartani, időben be kell őket nyújtani azért, hogy ne legyen fennakadás az uniós programok működésében, és elsősorban forrásátcsoportosítással kell őket finanszírozni. A Tanács különösen arra kéri fel a Bizottságot, hogy a vonatkozó információk rendelkezésre állását követően külön és haladéktalanul nyújtson be bevételvezérelt költségvetés-módosítási tervezeteket. A Tanács újólag megerősíti: szilárdan elkötelezett amellett, hogy amint lehetséges, állást foglal a költségvetés-módosítási tervezetekről.
- A Tanács úgy véli, hogy az intézmények, a szervek és a hivatalok személyi állománya szintjének tükröznie kell az MFF-ről szóló megállapodásban foglaltakat, továbbá a személyi állomány szintjét folyamatosan nyomon kell követni és ellenőrzés alatt kell tartani. A Tanács emellett sürgeti az Unió valamennyi intézményét, szervét és hivatalát, hogy tartsák tiszteletben létszámtervüket, valamint a szerződéses alkalmazottakra vonatkozó pénzügyi keretösszegeket és teljes munkaidős egyenértékek arányát. A Tanács arra ösztönzi a Bizottságot, hogy a saját keretei között kompenzálja a teljes munkaidős egyenértékek megfelelő arányát és a kapcsolódó előirányzatokat, amikor – új vagy kiigazított megbízást javasolva számukra – végrehajtó ügynökségekre vagy hasonló szervekre ruház át olyan feladatokat, amelyeket korábban a saját személyi állománya végzett.
- A Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy kellő időben nyújtsa be a 2021. évi költségvetési tervezetet, lehetővé téve a Tanács számára, hogy részletes szakértői elemzést végezzen és alaposan előkészítse álláspontját. A Tanács ösztönzi továbbá a Bizottságot, hogy folyamatosan javítsa a költségvetési dokumentumok tartalmát azáltal, hogy egyszerűbbé, tömörebbé és átláthatóbbá teszi őket. Emellett a Tanács sürgeti a Bizottságot, hogy csatolja a költségvetési tervezethez a költségvetési rendelet 41. cikkében felsorolt összes alkalmazandó dokumentumot, beleértve a programcélkitűzések megvalósítása során elért előrehaladásról szóló jelentéseket is.
- A Tanács valamennyi intézményt arra ösztönöz, hogy hatékonyan és konstruktívan működjenek együtt, lehetővé téve, hogy a költségvetési eljárás zökkenőmentes legyen, és hogy a 2021. évi költségvetés megállapítása az Európai Unió működéséről szóló szerződésben (EUMSZ) megállapított határidőre megtörténjen. A Tanács különösen arra kéri fel a Bizottságot, hogy a költségvetési eljárás egésze során elfogulatlan közvetítői szerepében járjon el. A Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy az egyeztetési eljárás elősegítése érdekében biztosítsa a (különösen a kötelezettségvállalásokra és a kifizetésekre vonatkozó) összes releváns információt tartalmazó együttes következtetések tervezett elemeihez való, időben történő hozzáférést. Emellett a Tanács hangsúlyozza, hogy a 2021. évi költségvetésről folytatott tárgyalások során kerülni kell az éves költségvetési eljáráshoz közvetlenül nem kapcsolódó kérdések megvitatását.
- A Tanács újólag megerősíti, hogy nagy jelentőséget tulajdonít ezeknek az iránymutatásoknak, és elvárja, hogy a Bizottság a 2021. évi költségvetési tervezet elkészítésekor kellően figyelembe vegye őket.
- Ezeket az iránymutatásokat a Tanács továbbítja majd az Európai Parlamentnek és a Bizottságnak, valamint a többi intézménynek.
A 2021-2027-es uniós költségvetésről most csütörtökön tartanak rendkívüli EU-csúcsot, az erre való készülés jegyében több anyagban mutattuk be a főbb vitás kérdéseket:

Leállt a MÁV online jegyértékesítő felülete
Délelőtt óta nem lehet interneten jegyet venni.
Bejelentette Zelenszkij: ő is az Egyesült Államokba utazik
Washingtonban találkozik majd Donald Trumppal.
Szabályosan ünnepelnek Oroszország vezetői a Trump-Putyin találkozó után
A Kreml pezsgőt bont.
Bejelentette Trump: nem lesz fegyverszünet, teljesen mást terveznek Putyinnal
Szerinte a fegyverszünet nem jelent tartós megoldást.
Óriási leépítési hullám söpör végig: ezrek veszíthetik el állásukat a legnagyobb cégeknél
Sorra jöttek idén a bejelentések.
Követett részvények - 2025. augusztus
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Mi történik, ha kifogyunk a talajvízből?
A talajvíz túlzott kitermelése világszerte súlyos következményekkel jár, de az Egyesült Államokban már a nagyvárosok épületeinek szerkezetén is jól mérhető hatása
Most van csak igazán csúcson a piaci koncentráció
Az elmúlt évek már bőven arról szóltak az amerikai részvénypiacon, hogy pár nagy techcég dominálja az S&P500-at. De igazából az index koncentrációja csak most ért... The post Most van c

Transzferár-adatszolgáltatás: mit lát valójában a NAV az ATP lapokon?
A transzferár-adatszolgáltatás (ATP lapok) bevezetése gyökeresen átalakította a kapcsolt vállalkozások ellenőrzési logikáját. Az eddigi transzferár dokumentációs kötelezettség mellett mos

Aggasztó vélemény az Otthon Start programról
Ritkán szoktam hírekről írni, mert őszintén szólva a napi változásokról írnak eleget a híroldalak. Viszont az Otthon Start hitelprogrammal kapcsolatban szeretnék reagálni pár véleményre, a
Így bukhatod el a támogatást: a projekt jelenléti ív rejtélyei
A támogatott kutatás-fejlesztési projektek egyik legfontosabb, mégis gyakran alábecsült dokumentuma a projekt jelenléti ív, pedig ezen is múlhat a sikeres elszámolás.

A külföldi beruházások és a klímacélok kapcsolata
A zöld-FDI-t vizsgálva már több kutatás megállapította a korrelációt a megújuló energiahordozókba történő befektetések és a klímaváltozás elleni hatékony fellépés között.
Tényleg a mohóság és lobbi miatt ilyen drága egy-egy gyógyszer?
Nehéz megdönteni azt a vélekedést, hogy a gyógyszergyártók mohósága miatt nagyon drága egy-egy gyógyszer ára. A valóság ennél bonyolultabb: a gyártók ugyanis még így kisebb... The post T


Limit, Stop, vagy Piaci? Megbízások, amikkel nem lősz mellé!
Ismerd meg a tőzsdei megbízások világát, és tanulj meg profin navigálni a piacokon!
Kereskedés külföldi részvényekkel
Kezdő vagy, de külföldi részvényekkel kereskednél? Megmutatjuk, mire figyelj a kiválasztásnál, melyik platformunk a legjobb ehhez, és hogyan segít tanácsadó szolgáltatásunk, hogy magabiztosan lépj a nemzetközi piacokra.
A magyar milliomosok titkai: így lehetsz te is tagja a klubnak
Ismét elkészült a Portfolio Prémium Banki Felmérése.
Döbbenetes új csúcsokon a világ tőzsdéi – Mi jöhet most?
Meddig tarthat a lendület?
Nagyra nőtt a fontos eszköz - Újabb robbanás vagy összeomlás jön?
A bitcoinon túl is lehet élet?
