Megszabták a 2021-es EU-költségvetés prioritásait
- A Tanács kiemeli, hogy a 2021. évi költségvetési eljárás lesz az első a 2021–2027-es új programozási időszakban. E tekintetben a költségvetés fontos szerepet tölt majd be az uniós célkitűzések és prioritások kidolgozásában és megvalósításában.
- A Tanács hangsúlyozza, hogy a 2021. évi költségvetés megállapítása és végrehajtása során az összes uniós intézménynek és szervnek tiszteletben kell tartania az új többéves pénzügyi keret (MFF) valamennyi elemét és eleget kell tennie azoknak.
- A Tanács újólag hangsúlyozza, hogy a költségvetést a költségvetési rendeletben meghatározott költségvetési elvekkel, nevezetesen az egységesség, az évenkéntiség, a hatékony és eredményes pénzgazdálkodás, valamint az átláthatóság elvével összhangban kell megállapítani.
- A Tanács úgy véli, hogy a 2021. évi költségvetésnek realisztikusnak kell lennie és összhangban kell állnia a tényleges igényekkel, valamint e költségvetés keretében biztosítani kell a költségvetés-tervezés prudens voltát és gondoskodni kell arról, hogy az intézményközi megállapodásban foglalt rendelkezések sérelme nélkül az MFF felső összeghatárain belül megfelelő tartalék álljon rendelkezésre annak érdekében, hogy kezelni lehessen az előre nem látható körülményeket. A 2021. évi költségvetésnek egyúttal elegendő forrást kell biztosítania az uniós programok végrehajtásának garantálásához, és lehetővé kell tennie a jelenlegi MFF keretében már megtett kötelezettségvállalások kellő időben történő kifizetését, amennyiben szükséges és kellően indokolt esetekben, a költségvetésen belüli valamennyi lehetséges átcsoportosítás végrehajtását követően, a rendelkezésre álló rugalmassági lehetőségek igénybevételével, a tagállamok által benyújtott kifizetetlen követelések elkerülése érdekében.
- A Tanács kiemeli, hogy a költségvetési fegyelmet minden szinten fenn kell tartani, és hangsúlyozza, hogy az összes szükséges kiadást fontossági sorrend alapján és a költségvetési elvek veszélyeztetése nélkül kell finanszírozni.
- A Tanács hangsúlyozza, hogy biztosítani kell mind a tagállamok uniós költségvetéshez való hozzájárulásainak, mind pedig az uniós költségvetésből a tagállamokba irányuló kifizetéseknek a kiszámíthatóságát, emlékeztetve arra, hogy a költségvetés túl-, illetve alulméretezése is kellemetlen kihívások elé állítja a nemzeti költségvetéseket. E tekintetben a Tanács felkéri a Bizottságot, hogy átlátható módon készítsen megbízható és pontos előrejelzést valamennyi bevételről, beleértve az Egyesült Királyság által a kilépésről rendelkező megállapodással összhangban 2021-ben fizetendő éves összeget is, ami lehetővé teszi majd, hogy a tagállamok időben felmérhessék az uniós költségvetéshez való várható hozzájárulásukat.
- A Tanács kiemeli, hogy a korrekciós költségvetési eszközöket, így például a költségvetés-módosításokat az indokolt minimális szinten kell tartani, időben be kell őket nyújtani azért, hogy ne legyen fennakadás az uniós programok működésében, és elsősorban forrásátcsoportosítással kell őket finanszírozni. A Tanács különösen arra kéri fel a Bizottságot, hogy a vonatkozó információk rendelkezésre állását követően külön és haladéktalanul nyújtson be bevételvezérelt költségvetés-módosítási tervezeteket. A Tanács újólag megerősíti: szilárdan elkötelezett amellett, hogy amint lehetséges, állást foglal a költségvetés-módosítási tervezetekről.
- A Tanács úgy véli, hogy az intézmények, a szervek és a hivatalok személyi állománya szintjének tükröznie kell az MFF-ről szóló megállapodásban foglaltakat, továbbá a személyi állomány szintjét folyamatosan nyomon kell követni és ellenőrzés alatt kell tartani. A Tanács emellett sürgeti az Unió valamennyi intézményét, szervét és hivatalát, hogy tartsák tiszteletben létszámtervüket, valamint a szerződéses alkalmazottakra vonatkozó pénzügyi keretösszegeket és teljes munkaidős egyenértékek arányát. A Tanács arra ösztönzi a Bizottságot, hogy a saját keretei között kompenzálja a teljes munkaidős egyenértékek megfelelő arányát és a kapcsolódó előirányzatokat, amikor – új vagy kiigazított megbízást javasolva számukra – végrehajtó ügynökségekre vagy hasonló szervekre ruház át olyan feladatokat, amelyeket korábban a saját személyi állománya végzett.
- A Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy kellő időben nyújtsa be a 2021. évi költségvetési tervezetet, lehetővé téve a Tanács számára, hogy részletes szakértői elemzést végezzen és alaposan előkészítse álláspontját. A Tanács ösztönzi továbbá a Bizottságot, hogy folyamatosan javítsa a költségvetési dokumentumok tartalmát azáltal, hogy egyszerűbbé, tömörebbé és átláthatóbbá teszi őket. Emellett a Tanács sürgeti a Bizottságot, hogy csatolja a költségvetési tervezethez a költségvetési rendelet 41. cikkében felsorolt összes alkalmazandó dokumentumot, beleértve a programcélkitűzések megvalósítása során elért előrehaladásról szóló jelentéseket is.
- A Tanács valamennyi intézményt arra ösztönöz, hogy hatékonyan és konstruktívan működjenek együtt, lehetővé téve, hogy a költségvetési eljárás zökkenőmentes legyen, és hogy a 2021. évi költségvetés megállapítása az Európai Unió működéséről szóló szerződésben (EUMSZ) megállapított határidőre megtörténjen. A Tanács különösen arra kéri fel a Bizottságot, hogy a költségvetési eljárás egésze során elfogulatlan közvetítői szerepében járjon el. A Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy az egyeztetési eljárás elősegítése érdekében biztosítsa a (különösen a kötelezettségvállalásokra és a kifizetésekre vonatkozó) összes releváns információt tartalmazó együttes következtetések tervezett elemeihez való, időben történő hozzáférést. Emellett a Tanács hangsúlyozza, hogy a 2021. évi költségvetésről folytatott tárgyalások során kerülni kell az éves költségvetési eljáráshoz közvetlenül nem kapcsolódó kérdések megvitatását.
- A Tanács újólag megerősíti, hogy nagy jelentőséget tulajdonít ezeknek az iránymutatásoknak, és elvárja, hogy a Bizottság a 2021. évi költségvetési tervezet elkészítésekor kellően figyelembe vegye őket.
- Ezeket az iránymutatásokat a Tanács továbbítja majd az Európai Parlamentnek és a Bizottságnak, valamint a többi intézménynek.
A 2021-2027-es uniós költségvetésről most csütörtökön tartanak rendkívüli EU-csúcsot, az erre való készülés jegyében több anyagban mutattuk be a főbb vitás kérdéseket:

Véleményt mondott a Kreml embere Zelenszkij botrány övezte bizalmasáról: új lehetőséget hozhat a lemondás?
Finoman szólva sem halmozta el dicséretekkel.
Egyetlen térkép világosan megmutatja, miért is lehetetlen Ukrajna számára a területek átadása
Nem véletlenül ez Putyin vörös vonala.
Megérkezett Magyarországra az új streaming óriás: itt vannak az árak, amik sokakat meglephetnek
December 1-jén indul a szolgáltatás: új név, új díjak, új lehetőségek.
Brutális leépítési hullám söpört végig a magyar gyárakon: ezrek vesztették el az állásukat
Egyre csúnyább kép rajzolódik ki az elmúlt időszakban.
5 milliárdról 50 millióra zuhant: titokzatos változás a svájci frank mögött
Nagyon súlyos devizapiaci következménye lehet a döntésnek.
Három éve tart a válság: borzalmas mélypontra jutott a lakáspiac a világ második legnagyobb gazdaságában
Erősödik az árleszorító nyomás a használt lakások piacán a China Index Academy friss felmérése szerint.
Csendben elköltözött a Revolut vezére, kihúzta ezzel a gyufát a brit felügyeletnél
A fintech a teljes körű brit banklicencre vár.
Az EU legfőbb vívmánya totális kudarcot vallott, a szakértők szerint katasztrofális a helyzet
Hiába telt el 40 év, a tagállamok úgy akadályozzák a reformot, mintha nem lenne holnap.
ISO 27001: Hogyan tegyük a tanúsítást üzleti előnnyé?
Az ISO 27001 tanúsítás ma már üzleti szükséglet: növeli az ügyfélbizalmat, megkönnyíti a tender- és vendor-auditokat, és csökkenti az információbiztonsági incidensek kockázatát. Az ISO
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
Az új személyi hitelek fele korábbi kölcsön kiváltására mehet. Mit nyerhetnek ezzel az adósok?
Az MNB statisztikái alapján az idei évben folyósított személyi kölcsönök közel felét egy meglévő hitel lecserélésére, azaz kiváltására fordítják a magyarok. Ezzel a lépéssel a kölcs
Balásy Zsolt: Mit (nem) ad nekünk a MÁV?
Egy ország vasúthálózata sok mindent elmond az országról. Mobilitás, kolbász, benzin. Balásy Zsolt aktuális megfejtése. Emlékszem, amikor a 2010-es évek elején először rohant a benzin... Th
Kiben bízhatunk? A bizalom földrajza
"A világot inkább a bizalom, mintsem a pénz mozgatja." - Joseph Stiglitz Kevés fogalom van, amely egyszerre hétköznapi és mégis nehezen megfogható. Tudjuk milyen, amikor... The post Kiben bízha
Nem csak a hírek mutatják, ami fontos - Miről gondolkoztak a világ vezető agytrösztjei 2025 októberében?
Az Összkép új kalandba kezd, kísérletként havi összefoglalót készítünk a világ vezető agytrösztjeinek munkáiból. Célunk, hogy áttekintsük a világ alakulásának fő trendjeit mélyebben
Az osztalék portfólióm - 2025. november
Két új céget is vettem, meg bővítettem is, szóval aktív volt ez a hónap is.VáltozásokFederal Agricultural Mortgage Corporation( AGM) vásárlás 164 dolláron. A hozama csak 3,66%, de nem ezért
Haalandnak jó a hozama (HOLD After Hours)
Móricz Dániellel szakértjük, hogy miért esnek, illetve nem esnek a piacok, és ír sebeket is feltépünk. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Haalandnak jó a ho
Préda: Nincs másik gyártósor
Ha egy kibertámadás miatt leáll egy vízmű, vagy egy erőmű, ott nem működnek a bevált IT-s reflexek.
Összeomlott a nagy bérmegállapodás – Lőttek a gyors magyar béremelésnek?
Mi jöhet most?
A lakosság nyer, az ipar fizet? Kettészakította az új szabályozás az energiahatékonysági piacot
Az EKR-rendszer fényes és sötét oldala.
Adómentesség, avagy a TBSZ számla titkai
Ha szeretnéd kihozni a legtöbbet a befektetéseidből, akkor ez az előadás neked szól. Végigmegyünk mindenen, ami a TBSZ és megnyitásához, használatához és okos kihasználásához kell.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


