Megszabták a 2021-es EU-költségvetés prioritásait
- A Tanács kiemeli, hogy a 2021. évi költségvetési eljárás lesz az első a 2021–2027-es új programozási időszakban. E tekintetben a költségvetés fontos szerepet tölt majd be az uniós célkitűzések és prioritások kidolgozásában és megvalósításában.
- A Tanács hangsúlyozza, hogy a 2021. évi költségvetés megállapítása és végrehajtása során az összes uniós intézménynek és szervnek tiszteletben kell tartania az új többéves pénzügyi keret (MFF) valamennyi elemét és eleget kell tennie azoknak.
- A Tanács újólag hangsúlyozza, hogy a költségvetést a költségvetési rendeletben meghatározott költségvetési elvekkel, nevezetesen az egységesség, az évenkéntiség, a hatékony és eredményes pénzgazdálkodás, valamint az átláthatóság elvével összhangban kell megállapítani.
- A Tanács úgy véli, hogy a 2021. évi költségvetésnek realisztikusnak kell lennie és összhangban kell állnia a tényleges igényekkel, valamint e költségvetés keretében biztosítani kell a költségvetés-tervezés prudens voltát és gondoskodni kell arról, hogy az intézményközi megállapodásban foglalt rendelkezések sérelme nélkül az MFF felső összeghatárain belül megfelelő tartalék álljon rendelkezésre annak érdekében, hogy kezelni lehessen az előre nem látható körülményeket. A 2021. évi költségvetésnek egyúttal elegendő forrást kell biztosítania az uniós programok végrehajtásának garantálásához, és lehetővé kell tennie a jelenlegi MFF keretében már megtett kötelezettségvállalások kellő időben történő kifizetését, amennyiben szükséges és kellően indokolt esetekben, a költségvetésen belüli valamennyi lehetséges átcsoportosítás végrehajtását követően, a rendelkezésre álló rugalmassági lehetőségek igénybevételével, a tagállamok által benyújtott kifizetetlen követelések elkerülése érdekében.
- A Tanács kiemeli, hogy a költségvetési fegyelmet minden szinten fenn kell tartani, és hangsúlyozza, hogy az összes szükséges kiadást fontossági sorrend alapján és a költségvetési elvek veszélyeztetése nélkül kell finanszírozni.
- A Tanács hangsúlyozza, hogy biztosítani kell mind a tagállamok uniós költségvetéshez való hozzájárulásainak, mind pedig az uniós költségvetésből a tagállamokba irányuló kifizetéseknek a kiszámíthatóságát, emlékeztetve arra, hogy a költségvetés túl-, illetve alulméretezése is kellemetlen kihívások elé állítja a nemzeti költségvetéseket. E tekintetben a Tanács felkéri a Bizottságot, hogy átlátható módon készítsen megbízható és pontos előrejelzést valamennyi bevételről, beleértve az Egyesült Királyság által a kilépésről rendelkező megállapodással összhangban 2021-ben fizetendő éves összeget is, ami lehetővé teszi majd, hogy a tagállamok időben felmérhessék az uniós költségvetéshez való várható hozzájárulásukat.
- A Tanács kiemeli, hogy a korrekciós költségvetési eszközöket, így például a költségvetés-módosításokat az indokolt minimális szinten kell tartani, időben be kell őket nyújtani azért, hogy ne legyen fennakadás az uniós programok működésében, és elsősorban forrásátcsoportosítással kell őket finanszírozni. A Tanács különösen arra kéri fel a Bizottságot, hogy a vonatkozó információk rendelkezésre állását követően külön és haladéktalanul nyújtson be bevételvezérelt költségvetés-módosítási tervezeteket. A Tanács újólag megerősíti: szilárdan elkötelezett amellett, hogy amint lehetséges, állást foglal a költségvetés-módosítási tervezetekről.
- A Tanács úgy véli, hogy az intézmények, a szervek és a hivatalok személyi állománya szintjének tükröznie kell az MFF-ről szóló megállapodásban foglaltakat, továbbá a személyi állomány szintjét folyamatosan nyomon kell követni és ellenőrzés alatt kell tartani. A Tanács emellett sürgeti az Unió valamennyi intézményét, szervét és hivatalát, hogy tartsák tiszteletben létszámtervüket, valamint a szerződéses alkalmazottakra vonatkozó pénzügyi keretösszegeket és teljes munkaidős egyenértékek arányát. A Tanács arra ösztönzi a Bizottságot, hogy a saját keretei között kompenzálja a teljes munkaidős egyenértékek megfelelő arányát és a kapcsolódó előirányzatokat, amikor – új vagy kiigazított megbízást javasolva számukra – végrehajtó ügynökségekre vagy hasonló szervekre ruház át olyan feladatokat, amelyeket korábban a saját személyi állománya végzett.
- A Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy kellő időben nyújtsa be a 2021. évi költségvetési tervezetet, lehetővé téve a Tanács számára, hogy részletes szakértői elemzést végezzen és alaposan előkészítse álláspontját. A Tanács ösztönzi továbbá a Bizottságot, hogy folyamatosan javítsa a költségvetési dokumentumok tartalmát azáltal, hogy egyszerűbbé, tömörebbé és átláthatóbbá teszi őket. Emellett a Tanács sürgeti a Bizottságot, hogy csatolja a költségvetési tervezethez a költségvetési rendelet 41. cikkében felsorolt összes alkalmazandó dokumentumot, beleértve a programcélkitűzések megvalósítása során elért előrehaladásról szóló jelentéseket is.
- A Tanács valamennyi intézményt arra ösztönöz, hogy hatékonyan és konstruktívan működjenek együtt, lehetővé téve, hogy a költségvetési eljárás zökkenőmentes legyen, és hogy a 2021. évi költségvetés megállapítása az Európai Unió működéséről szóló szerződésben (EUMSZ) megállapított határidőre megtörténjen. A Tanács különösen arra kéri fel a Bizottságot, hogy a költségvetési eljárás egésze során elfogulatlan közvetítői szerepében járjon el. A Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy az egyeztetési eljárás elősegítése érdekében biztosítsa a (különösen a kötelezettségvállalásokra és a kifizetésekre vonatkozó) összes releváns információt tartalmazó együttes következtetések tervezett elemeihez való, időben történő hozzáférést. Emellett a Tanács hangsúlyozza, hogy a 2021. évi költségvetésről folytatott tárgyalások során kerülni kell az éves költségvetési eljáráshoz közvetlenül nem kapcsolódó kérdések megvitatását.
- A Tanács újólag megerősíti, hogy nagy jelentőséget tulajdonít ezeknek az iránymutatásoknak, és elvárja, hogy a Bizottság a 2021. évi költségvetési tervezet elkészítésekor kellően figyelembe vegye őket.
- Ezeket az iránymutatásokat a Tanács továbbítja majd az Európai Parlamentnek és a Bizottságnak, valamint a többi intézménynek.
A 2021-2027-es uniós költségvetésről most csütörtökön tartanak rendkívüli EU-csúcsot, az erre való készülés jegyében több anyagban mutattuk be a főbb vitás kérdéseket:

Kiderült, hogy nem csak a lengyel gépek vadásztak éjszaka orosz drónokra
Besegített egy másik NATO-tagállam is.
Történelmi ítélet született: eurómilliárdokat zúdíthatnak a gázra és az atomra
Jöhetnek a befektetők.
Nukleáris repülőgép-hordozóval robbanna be a világ tengeri nagyhatalmai közé Kína ősi riválisa
Lefaragna a komoly lemaradásból.
Erste: Magyarország bóvli kategóriába kerülése irreális
Kamatvágás már akár idén év végén jöhet.
Megérkeztek a hírek az első lengyelországi károkról, Tusk szerint orosz provokáció történt
Még mindig keresik a drónokat.
Kérik a lengyelek a negyedik cikk aktiválását a NATO-tól
Tizenkilenc drón repült be az ország területére.
A "hedonisztikus fenntarthatóság" és az innovatív urbanizmus szimbiózisa
A koppenhágai CopenHill egyszerre modern erőmű, városi park és közösségi tér, amely 2021-ben elnyerte az Év Épülete díjat.
GINOP Plusz 2.1.1-24: A visszatérő K+F pályázat nagy fordulatai
Minden idők egyik legnagyobb innovációs pályázati kerete nyílt meg: több mint 106 milliárd forint várja azokat a cégeket, akik mernek nagyot álmodni.

Zsiday Viktor: Az adósságpálya könnyen fenntarthatatlanná válhat
Eddig az volt a szokás, hogy háborúk idején adósodtak el az országok, most újdonság, hogy békeidőben növekszik az adósság a fejlett országokban - mondta a... The post Zsiday Viktor: Az adóss

Jövőre a fizetés kisebb részét teheti ki egy hitel törlesztőrészlete: Hány embert érinthet ez a változás?
A jegybank 2026. január elsejétől módosítja a jövedelem terhelhetőségére vonatkozó szabályokat. Ez határozza meg azt, hogy a havi fizetésnek legfeljebb mekkora részét lehet hiteltörlesztés
Rejtett transzferár kockázatok
A magyar transzferár szabályozás keretében végzett NAV ellenőrzések során leggyakrabban az árképzés és az alkalmazott módszertan kerül előtérbe. Ugyanakkor egyre nagyobb figyelmet kap az is

Olcsók a magyar részvények? - Interjú az Év Portfóliómenedzserével
A Donald Trump által okozott zűrzavar miatt most kevesebb figyelem irányul a klímavédelemre, de a zöldenergia-szektor már piaci alapon, támogatások nélkül robog előre. Egy sikeres... The post O

Azok a marhák...
Érzek némi bűntudatot a tegnapi dupla Angus-burger után. Még jó, hogy volt mellette sült krumpli is, legalább lefelé tolta az átlagos, kajánkénti szennyezésemet. Ám a... The post Azok a marh

Macy's Inc - kereskedés
Tavaly októberben vásároltam, nem is keveset, mert akkor azt hittem, hogy a korrekciónak vége, és már egy felfelé tartó impulzusba ülök bele pár hétre. Hát nem, az a korrekció idén április

Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.
Állami tulajdonból a 4iG-hoz kerül a Rába
Bővül a cég védelmi portfóliója.
Olyan csúcsokat támad a forint, amit kevesen hittek – Mi történik?
A Közgazdász-vándorgyűlésen elhangzottak a magyar devizát is megmozgatták.
A Labubu babák a tőzsdén is tarolnak
Amikor az eredetit gyártja Kína, a másolatot a világ.
