Megszabták a 2021-es EU-költségvetés prioritásait
- A Tanács kiemeli, hogy a 2021. évi költségvetési eljárás lesz az első a 2021–2027-es új programozási időszakban. E tekintetben a költségvetés fontos szerepet tölt majd be az uniós célkitűzések és prioritások kidolgozásában és megvalósításában.
 - A Tanács hangsúlyozza, hogy a 2021. évi költségvetés megállapítása és végrehajtása során az összes uniós intézménynek és szervnek tiszteletben kell tartania az új többéves pénzügyi keret (MFF) valamennyi elemét és eleget kell tennie azoknak.
 - A Tanács újólag hangsúlyozza, hogy a költségvetést a költségvetési rendeletben meghatározott költségvetési elvekkel, nevezetesen az egységesség, az évenkéntiség, a hatékony és eredményes pénzgazdálkodás, valamint az átláthatóság elvével összhangban kell megállapítani.
 - A Tanács úgy véli, hogy a 2021. évi költségvetésnek realisztikusnak kell lennie és összhangban kell állnia a tényleges igényekkel, valamint e költségvetés keretében biztosítani kell a költségvetés-tervezés prudens voltát és gondoskodni kell arról, hogy az intézményközi megállapodásban foglalt rendelkezések sérelme nélkül az MFF felső összeghatárain belül megfelelő tartalék álljon rendelkezésre annak érdekében, hogy kezelni lehessen az előre nem látható körülményeket. A 2021. évi költségvetésnek egyúttal elegendő forrást kell biztosítania az uniós programok végrehajtásának garantálásához, és lehetővé kell tennie a jelenlegi MFF keretében már megtett kötelezettségvállalások kellő időben történő kifizetését, amennyiben szükséges és kellően indokolt esetekben, a költségvetésen belüli valamennyi lehetséges átcsoportosítás végrehajtását követően, a rendelkezésre álló rugalmassági lehetőségek igénybevételével, a tagállamok által benyújtott kifizetetlen követelések elkerülése érdekében.
 - A Tanács kiemeli, hogy a költségvetési fegyelmet minden szinten fenn kell tartani, és hangsúlyozza, hogy az összes szükséges kiadást fontossági sorrend alapján és a költségvetési elvek veszélyeztetése nélkül kell finanszírozni.
 - A Tanács hangsúlyozza, hogy biztosítani kell mind a tagállamok uniós költségvetéshez való hozzájárulásainak, mind pedig az uniós költségvetésből a tagállamokba irányuló kifizetéseknek a kiszámíthatóságát, emlékeztetve arra, hogy a költségvetés túl-, illetve alulméretezése is kellemetlen kihívások elé állítja a nemzeti költségvetéseket. E tekintetben a Tanács felkéri a Bizottságot, hogy átlátható módon készítsen megbízható és pontos előrejelzést valamennyi bevételről, beleértve az Egyesült Királyság által a kilépésről rendelkező megállapodással összhangban 2021-ben fizetendő éves összeget is, ami lehetővé teszi majd, hogy a tagállamok időben felmérhessék az uniós költségvetéshez való várható hozzájárulásukat.
 - A Tanács kiemeli, hogy a korrekciós költségvetési eszközöket, így például a költségvetés-módosításokat az indokolt minimális szinten kell tartani, időben be kell őket nyújtani azért, hogy ne legyen fennakadás az uniós programok működésében, és elsősorban forrásátcsoportosítással kell őket finanszírozni. A Tanács különösen arra kéri fel a Bizottságot, hogy a vonatkozó információk rendelkezésre állását követően külön és haladéktalanul nyújtson be bevételvezérelt költségvetés-módosítási tervezeteket. A Tanács újólag megerősíti: szilárdan elkötelezett amellett, hogy amint lehetséges, állást foglal a költségvetés-módosítási tervezetekről.
 - A Tanács úgy véli, hogy az intézmények, a szervek és a hivatalok személyi állománya szintjének tükröznie kell az MFF-ről szóló megállapodásban foglaltakat, továbbá a személyi állomány szintjét folyamatosan nyomon kell követni és ellenőrzés alatt kell tartani. A Tanács emellett sürgeti az Unió valamennyi intézményét, szervét és hivatalát, hogy tartsák tiszteletben létszámtervüket, valamint a szerződéses alkalmazottakra vonatkozó pénzügyi keretösszegeket és teljes munkaidős egyenértékek arányát. A Tanács arra ösztönzi a Bizottságot, hogy a saját keretei között kompenzálja a teljes munkaidős egyenértékek megfelelő arányát és a kapcsolódó előirányzatokat, amikor – új vagy kiigazított megbízást javasolva számukra – végrehajtó ügynökségekre vagy hasonló szervekre ruház át olyan feladatokat, amelyeket korábban a saját személyi állománya végzett.
 - A Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy kellő időben nyújtsa be a 2021. évi költségvetési tervezetet, lehetővé téve a Tanács számára, hogy részletes szakértői elemzést végezzen és alaposan előkészítse álláspontját. A Tanács ösztönzi továbbá a Bizottságot, hogy folyamatosan javítsa a költségvetési dokumentumok tartalmát azáltal, hogy egyszerűbbé, tömörebbé és átláthatóbbá teszi őket. Emellett a Tanács sürgeti a Bizottságot, hogy csatolja a költségvetési tervezethez a költségvetési rendelet 41. cikkében felsorolt összes alkalmazandó dokumentumot, beleértve a programcélkitűzések megvalósítása során elért előrehaladásról szóló jelentéseket is.
 - A Tanács valamennyi intézményt arra ösztönöz, hogy hatékonyan és konstruktívan működjenek együtt, lehetővé téve, hogy a költségvetési eljárás zökkenőmentes legyen, és hogy a 2021. évi költségvetés megállapítása az Európai Unió működéséről szóló szerződésben (EUMSZ) megállapított határidőre megtörténjen. A Tanács különösen arra kéri fel a Bizottságot, hogy a költségvetési eljárás egésze során elfogulatlan közvetítői szerepében járjon el. A Tanács felszólítja a Bizottságot, hogy az egyeztetési eljárás elősegítése érdekében biztosítsa a (különösen a kötelezettségvállalásokra és a kifizetésekre vonatkozó) összes releváns információt tartalmazó együttes következtetések tervezett elemeihez való, időben történő hozzáférést. Emellett a Tanács hangsúlyozza, hogy a 2021. évi költségvetésről folytatott tárgyalások során kerülni kell az éves költségvetési eljáráshoz közvetlenül nem kapcsolódó kérdések megvitatását.
 - A Tanács újólag megerősíti, hogy nagy jelentőséget tulajdonít ezeknek az iránymutatásoknak, és elvárja, hogy a Bizottság a 2021. évi költségvetési tervezet elkészítésekor kellően figyelembe vegye őket.
 - Ezeket az iránymutatásokat a Tanács továbbítja majd az Európai Parlamentnek és a Bizottságnak, valamint a többi intézménynek.
 
A 2021-2027-es uniós költségvetésről most csütörtökön tartanak rendkívüli EU-csúcsot, az erre való készülés jegyében több anyagban mutattuk be a főbb vitás kérdéseket:

Támadást indított Oroszország a Dunánál – Riadóztatni kellett a NATO vadászgépeit
Az F-16-osok és a Typhoonok kaptak engedélyt a beavatkozásra.
Hiánycikk az építőiparban a szektorokon átívelő tudásmegosztás, pedig nagyon kéne
A mesterséges intelligencia felelős használata is kulcs lesz a sikerhez.
Peking ultimátumot adott a holland kormánynak: világszintű válság fenyeget
Nem sikerül megegyezni a feleknek.
Miközben a Revolut új autópályát épít, a bankok egy milliós forgalmú sztrádát újítanak fel éppen
Dübörög a Portfolio Banking Technology 2025 konferenciája.
Itt vannak a Zwack legfrissebb számai!
Eredményes második negyedévet zárt a vállalat.
Otthon Start: a januári szintre csökkent az átlagos albérletár Budapesten
Októberben 250 ezer forint alá süllyedtek Budapesten az átlagos kínálati bérleti díjak.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez- online előadás kezdő kereskedőknek
Gyakorlati, hasznos, érthető
"Már anyám is Pythonban kódol" - Az automatizáció, ami nem is létezik
Mindenki programozóvá vált, hiszen a ChatGPt lekódol nekünk mindent – persze, pont úgy, ahogy mindenki tolmáccsá vált a Google Translate-től. Az AI olyan forradalommal kecsegtet,... The pos
Lakásárak: rekordtempó Budapesten, komoly lendület vidéken
A magyar lakáspiac 2025 második felében izgalmas átalakuláson megy keresztül. Az MNB frissen közzétett lakásárindexe és a novemberi kamatstatisztika egyaránt megerősíti: Budapest és a nagyob
Forint a reflektorfényben, régiós devizák a kulisszák mögött
2025-ben a forint a régió sztárja, miközben a cseh korona, a lengyel zloty és a román lej vegyes képet mutat. Mit üzen ez az EUR/HUF pályáról és a hozamgörbékről? The post Forint a reflektor
Az osztalék portfólióm - 2025. október
Ebben a hónapban is bevásároltam rendesen, általában a jelentések után. A cégek nagy részét nem örökre, hanem csak pár hónapra terveztem megvenni, aztán majd eladom, ha felmennek. Ha mégsem
Top10 upgrade
A roic.ai pár hónapja kijött egy API fejlesztéssel (v2), kipróbáltam, mert az AAPL ticker minden adatához hozzá lehet férni az API-n keresztül, hogy tesztelhessük a dolgot, és előfizettem rá.
VSME keretrendszer: egyszerű ESG és fenntarthatósági jelentés KKV-knak
Bár a fenntarthatósági jelentéstétel egyre inkább az üzleti működés része, a kis- és középvállalkozások számára továbbra is önkéntes marad. A VSME (Voluntary Sustainability Reporting S
A tudás gazdasága: Joel Mokyr és a fenntartható növekedés Nobelje
A közgazdsági Nobel-díjban eddig már 99 ember részesült, mégis közülük nagyon kevesen foglalkoztak kifejezetten gazdaságtörténettel. 2025-től már Joel Mokyr is a ritka kivételek közé tart
Kamu MI videók a politika szolgálatában: mit lehet tenni a visszaélések ellen?
A mesterséges intelligencia nyújtotta lehetőségek visszaélésszerű alkalmazására régóta figyelmeztetnek, mostanra azonban saját bőrünkön tapasztalhatjuk ezt. Egymás után, szinte naponta jel
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Elfeledett adónemre vetett szemet a kormány: újra jön a reklámadó?
Váratlan emelés jöhet.
Jelentősen változhat a kibercsalásokhoz kötődő kártérítési felelősség rendszere
Jön a digitális euró is, nem kevés aggállyal.
Három forgatókönyv létezik: az egyik Ukrajna támogatásának felfüggesztése
Mi lesz a lefoglalt orosz vagyonnal?
                    
                    
                    
                    
            


