
Nemrég jelent meg egy kutatásuk a bankok rejtett devizaváltási díjaival kapcsolatban, amelyből kiderül, hogy a bankok az egész EU-ban bonyolulttá teszik vagy elrejtik a díjakat a megemelt árfolyamokban. Ezt annak ellenére teszik, hogy a határon átnyúló fizetések költségeinek transzparenssé tételét az EU-ban törvény is előírja. Felhívták már erre a szabályozók figyelmét?
Igen, folyamatosan így teszünk. Alapvetően az ügyfelek helyébe képzeljük magunkat, és megnézzük, mivel szembesülnek, amikor végigmennek a különböző bankok ügyfélfolyamatain. Ezeket próbavásárlás-jelentéseket nem egyszerű elkészíteni, és sok idejét elveszi a csapatainknak.
Mivel ez még számunkra is kihívás, akik napi szinten nézegetjük az árakat, bele sem merek gondolni, mennyi esélye van egy hétköznapi ügyfélnek felmérni, mennyibe kerül egy utalás.
Nem emelnék ki egy bankot sem, hiszen ezeket a kutatásokat minden banknál megcsináltuk. Megadnak egy árfolyamot, de azt nem árulják el, hogy ez nem ugyanaz, mint amit a Google-n vagy az EKB-nál (Európai Központi Bank) látni, hanem egy bizonyos százalékkal megemelték. Előfordul, hogy egy másik weboldalra irányítanak, ahol három árfolyam is megjelenik, és nem derül ki, hogy a bank ezek közül melyiket használja.
Mennyivel emelik meg átlagosan az árakat a régióban?
Magyarországon az átlag 1,06%, de van olyan európai ország, ahol ez sokkal magasabb. Magyarországot viszont aránytalan mértékben érinti a probléma, mivel saját pénznemmel rendelkezik, és nagyon sok magyar állampolgár fizet határokon átnyúlóan, különösen euróban. A próbavásárlási eredmények, amelyeket a szabályozók rendelkezésére bocsátunk, azt hivatottak bemutatni, hogy a jogalkotói szándék nem valósult meg a gyakorlatban, és a fogyasztók a sötétben tapogatóznak. Ez ellen fel kell lépni, mert a törvénynek nyilvánvalóan nem ez volt a célja. A törvény azt mondja, hogy nagyobb átláthatóságot kell teremteni, és fel kell tüntetni a devizaváltási díjakat, de ez a legtöbb banknál mégsem valósult meg.

Milyen kiskapukat használhatnak ki a bankok a Cross-Border Payments Regulation 2 rendeletben, hogy elrejtsék, miből állnak össze a tranzakciós díjak?
A határokon átnyúló fizetésekről szóló rendelet kimondja, hogy a tranzakciót megelőzően az ügyfél számára világos, semleges és érthető módon kell feltüntetni, miből áll össze a devizaváltási díj. A probléma az, hogy ez a díj nincs igazán jól definiálva. A törvényben az van meghatározva, hogy a devizaváltási díj az adott tranzakcióra vonatkozó összes díjat jelenti.
Tehát véleményünk szerint az átváltási árfolyam felduzzasztása a fogyasztóval megfizettetett rejtett költség, mert végül nem csak a meghirdetett alacsony díjakat, hanem egy önkényesen meghatározott árfolyam-felárat is ki kell fizetnie.
Ilyen helyzetben a szabályozók feladata lenne, hogy közbelépjenek.
Úgy látja, hogy a hatóságok elfogadják a helyzetet, és vonakodnak lépni?
Először is azt látjuk, hogy sok szabályozó számára ez nem prioritás, mivel úgy gondolják, hogy a határokon átnyúló fizetések nem érintik olyan mértékben a lakosságot, mint amennyire szerintünk érintik őket. Másodszor, a bankok azzal érvelnek, hogy a törvényeket másképp is lehet értelmezni. Mi viszont azt gondoljuk, hogy ilyenkor a törvényhozói szándékot hagyják figyelmen kívül.
Mit mond erről az Európai Központi Bank?
Az Európai Központi Bank nem tett nyilatkozatot, de az Európai Bizottság nagyon is tisztában van a törvény hiányosságaival, és már jelezték, hogy a júniusban megjelenő a határokon átnyúló fizetésekről szóló rendelet felülvizsgálata során foglalkoznak majd vele. Tehát bízunk abban, hogy egyértelműsítik az átláthatósággal kapcsolatos megfogalmazást.
Milyen a kapcsolatuk a helyi bankrendszerrel, van-e lehetőség az együttműködésre akár közös szolgáltatásnyújtás terén?
Természetesen folyamatosan tárgyalunk a helyi bankokkal, különösen a Wise Platform csapatunk. Ez a termék lehetővé teszi a közvetlen integrációt más bankok rendszereivel, akik így a mi pénzügyi infrastruktúránkat vehetik igénybe a nemzetközi utalásokhoz. Szerintem kijelenthető, hogy elég szilárdak a kapcsolataink a bankrendszerrel, rengeteg különböző partnerséget kötöttünk a világ minden pontján, Magyarországon ez viszont még várat magára.
Mi a helyzet a fintech-szektorral, velük lát lehetőséget az együttműködésre?
Az együttműködési stratégiáinkat globális szempontok határozzák meg, és ez alól Magyarország sem kivétel. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan keressük az együttműködési lehetőségeket azokkal a fintechekkel, akiknek segíthetünk a nemzetközi devizaváltási folyamatainkban. A Wise Platformhoz csatlakozott már több különböző bank, fintech cég, bérszámfejtő platform és nagyvállalat is.

Mikor várható, hogy Magyarországra is megérezik az Assets befektetési szolgáltatás? Milyen egyedi követelményeknek kell megfelelni a bevezetéshez a régióban és Magyarországon?
A szolgáltatás több EU-s piacon is elindult: Franciaországban és Spanyolországban is élesedett már. Vannak bizonyos követelmények például a szolgáltatás helyi nyelven történő nyújtásával kapcsolatban, amelyeket teljesíteni kell. Biztosítani akarjuk, hogy ügyfeleink számára minden világos, érthető és átlátható legyen, készen kell állnunk, mielőtt használatba vennék a terméket. Az Assets gyökeres változást jelent a Wise eddigi szolgáltatásaihoz képest, különösen most, hogy emelkednek a kamatlábak, hiszen szeretnénk, ha ebből az ügyfeleink is részesednének. Remélem, hogy Magyarország esetében is tudjuk tartani a bevezetési tervet.
Előfordul, hogy a hagyományos nemzetközi pénzküldési útvonalakat, például a SWIFT-et veszik igénybe a Wise utalásokhoz?
Ahol lehet, megkerüljük a SWIFT-et. Amikor valaki utalást indít a SEPA-övezeten kívülre, mondjuk Magyarországról az USA-ba, akkor a Wise valójában magyar számláról utal magyar számlára, majd az Egyesült Államokban az ottani számlákat is kiegyenlíti. Tehát ez általában két helyi utalás lesz egy nemzetközi helyett. Előfordulhat, például globális dollár, euró vagy font utalásoknál, hogy a SWIFT hálózatot kell használnunk, de ezt mindig előre jelezzük.
Rendelkeznek-e magyar nyelvű ügyfélszolgálattal, kihez fordulhatnak a magyar ügyfelek, milyen nyelven és csatornákon tehetik ezt meg? Terveznek-e Magyarországon egy fióktelephez hasonló ügyfélszolgálati pontot létrehozni, ahova az ügyfelek személyesen is ellátogathatnak?
Van magyar ügyfélszolgálatunk, de csak online csatornákon érhető el, fiókot, ahova személyesen látogathatnak el, nem tervezünk nyitni. Végső soron a Wise arra törekszik, hogy ahol csak lehet, csökkentse az ügyfelekre terhelt költségeket. Ezt úgy próbáljuk elérni, hogy igyekszünk lefaragni a rendszerszintű és a banki oldali kiadásokból. Ennek a legjobb módja, ha digitálisan csatornákat veszünk igénybe, amely alól az ügyfélszolgálat sem kivétel.
És nem gondolja, hogy egy fiókkal szélesebb rétegek, például az idősebbek felé is tudnának nyitni, akik krízishelyzetekben hozzászoktak a fizikai kontaktushoz?
Teljesen megértem, hogy egyesek a személyes kapcsolatot részesítik előnyben. Úgy gondolom, ezt egy bizonyos szintig mi is kínáljuk, hiszen az ügyfélszolgálati munkatársaink nem robotok. Speciálisan képzett és empatikus emberek, akik észreveszik az ügyfelek problémáit, segítenek a látássérülteknek, a fogyatékkal élőknek vagy a kiszolgáltatott helyzetben lévő embereknek.
Ezt az új arculati elemeinkkel is megpróbáljuk támogatni: az alkalmazás hozzáférhetőbb lett azok számára, akik különböző nyelveken beszélnek, különböző betűtípusokat használnak, vagy látássérültek. Utóbbiak számára egy szövegfelolvasót is biztosítunk. Az, hogy nem használunk készpénzt szintén a fizikai fiókok ellen szól.
A Wise-ügyfelek eleve digitálisan használják minden szolgáltatásunkat, tehát ha különböző panaszok miatt mégis ellátogatnának egy fiókba, akkor is online kellene szerződést kötniük.

Milyen eszközt használnak a gyanús tranzakciók kiszűrésére?
Több különböző eszközt is használunk erre a célra. A pénzügyi bűnözés ellen nem csak úgy védekezünk, hogy amikor felveszünk egy új ügyfelet, az onboarding előtt átvilágítjuk az illetőt. Ez is a része, de a tranzakciókat az ügyfél teljes életútja során szigorúan nyomon követjük. Figyeljük a viselkedést is: azonnal lépünk, ha bármilyen gyanús mintát észlel valamelyik alkalmazottunk vagy a gépi tanulási rendszerünk. Ilyenkor megvizsgáljuk az összes tranzakciót és felkeressük az érintetteket.
Milyen mintákat figyel a Wise? Előfordulhat, hogy egy egyszerű utalási tranzakciót pénzmosásként azonosítanak? Mit tehet az ügyfél ilyen esetben?
Sokféle lehet, ha például az egyik ügyfelünk a megszokott módon Wise-ra kapja a fizetését, és egy alkalommal hirtelen sokkal több pénz érkezik a számlájára, akkor az egy gyanús helyzet.
Természetesen a gép és az ember is hibázhat, de mi inkább biztosra megyünk. Ha felmerül a gyanú, hogy valami nem stimmel, akkor inkább leállítjuk a tranzakciót, és utánajárunk, hogy minden rendben van-e.
Végső soron a mi felelősségünk, hogy megvédjük az ügyfeleinket és a pénzüket, és bár mindent a lehető legkevesebb súrlódással szeretnénk elvégezni, néha mégis leállítunk olyan tranzakciókat, amelyekről később kiderül, hogy rendben voltak. Természetesen, amint elvégeztük a vizsgálatokat, és mindent rendben találunk, felszabadítjuk a pénzt.
Fotó: Mónus Márton
Súlyos vonatbaleset rázta meg Németországot, halálos áldozatok is vannak
A mentés folyamatban van.
Rendkívüli bejelentés: megállapodott az EU és Amerika a vámok ügyében
„Ez minden idők legnagyobb megállapodása."
Elképesztő mennyiségű eső zúdult le egy magyar településre, ami komoly felfordulást okozott
Szélsőséges időjárás sújtja Magyarországot.
Ez nem tartott sokáig: lemondott a román kormány botrányba keveredett miniszterelnök-helyettese
Korrupció gyanúja merült fel.
Újabb fordulat a Kína–USA kereskedelmi háborúban: jöhet a következő hosszabbítás
Mindenki ragaszkodik a saját igazához.
Egyszerűen megőrülnek érte a magyarok: itt a nagy személyikölcsön-táblázat
Még így sem elég erős a kamatverseny a bankok között?
Kolnai, utópia, ChatGPT
Egy irányított "csevegés" a ChatGPT és köztem Kolnai Aurél utópiafelfogásáról, ami egy kis esszével végződik. A ChatGPT-nek az esszéíráshoz elég volt három idézet és négy általam te
Globális minimumadó (GloBE) - gyakori kérdések és gyakorlati válaszok
A globális minimumadó (GloBE) szabályozása 2024-től érdemben érinti a multinacionális vállalatcsoportok magyarországi tagjait is. A szabály célja, hogy minden, 750 millió eurót meghaladó ár
Katasztrófaövezetből virágzó ökoszisztéma: így lett újra a halaké és az úszóké a Szajna
A Szajna valaha egy Párizs szívében húzódó ökológiai katasztrófaövezet volt, de az elmúlt 50 év során a szinte halott csatorna fokozatosan virágzó ökoszisztémává
New York, te kommunista...
Világvége, összeomlás, Szovjetunió - ez vár New Yorkra a republikánusok szerint, ha a demokrata Zohran Mamdani lenne a város polgármestere. De tényleg bibliai méretű pusztulás... The post New
Az erdőtüzek és a hőstressz visszaveti a magzatok fejlődését
A globális felmelegedés hatására egyre gyakoribbá és intenzívebbé válnak a szélsőséges időjárási jeleségek, amelyek hatással vannak a várandós nőkre.
Oroszország és Kína a self made milliárdosok bölcsője
A nagyjából 3000 dollármilliárdos kétharmada self made, maga szerezte a vagyonát. Az örökölt és self made milliárdosok aránya tud mesélni az adott ország történelmi, kulturális,... The pos
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
Rekordszinteken az Egyesült Államok légszennyezettsége
Több mint 150 millió amerikai él olyan területen, ahol a légszennyezettség meghaladja az egészségügyi határértékeket.

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Szembejött a kormánnyal a valóság – Mikor jön a beismerés?
Mennyi lesz a 2025-ös növekedés?
Tényleg túl hosszú az élelmiszer útja? Kiderült, ki mennyit kaszál a magyarok pénzén
Lehetne spórolni a rövidebb az élelmiszerlánccal?
Mit üzennek a BYD és a CATL hazai gyárairól érkező baljós hírek?
Összetett okok húzódnak meg az autópiaci kereslet megtorpanása mögött.
