A Temu és a Shein teljesen felforgatták az európai online kereskedelmet. Ezt nem csak a Magyarországon is jelentős piaci részesedéssel bíró régiós szereplők érzik, de a piacvezető ár- és termék összehasonlító oldal, az Árukereső.hu is, amely szintén cseh tulajdonban van. David Chmelařral, cég anyavállalatának, a Heureka Groupnak a vezérigazgatójával beszélgettünk a magyar online kereskedelmi piacról, a kínai trónkövetelőkről, a Google piaci fölényéről és az Árukereső.hu hazai terveiről.
Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon. Ráadásul a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot érint. Az okok között pedig elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése, valamint a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll - többek között erről beszélt Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója és partnere a Mastercarddal közösen készített Digitális Kereskedelmi Körkép bemutatóján.
Nem sok magyar internetező lehet már, aki ne hallott volna a Temuról, a kínai webshopról, amely pár hónapja robbant be a hazai e-kereskedelmi piacra és mostanra az egyik legnagyobb szereplővé vált. Az agresszív terjeszkedés és a szürreálisan alacsony árak komoly felzúdulást idéztek elő az online kiskereskedelmi szegmensben, akkorát, hogy már a Gazdasági Versenyhivatal is vizsgálódik a cégnél. De vajon hogy képes fennmaradni a Temu anyacége, mikor nagy valószínűséggel minden – egyelőre ingyenes – szállításon pénzt veszít, mekkora lehet a részesedése itthon, és mi lesz az áfával, amit a vásárlásaink után kell befizetniük a magyar államkasszába. Ezeknek jártunk utána a Portfolio Checklist különkiadásában.
Rendkívüli változásoknak vagyunk tanúi az online kereskedelemben nem csak itthon, de globálisan is. A kínai webshopok agresszív és nyilvánvalóan fenntarthatatlan terjeszkedéssel letarolták a piacokat, sok országban forgalmukat tekintve megszerezve az első helyet. Emiatt a magyar piacot domináló cseh, lengyel és román cégeknek is főhet a feje. Közben a magyar kormány arra készül, hogy helyzetben hozza az állami logisztikai szolgáltató Magyar Postát. Hogy milyen jövő áll a kisebb magyar webshopok előtt, mit jelent a Posta versenyelőnye és miért nő a kiszervezett logisztikai piac arról Táncsics Andrást, a Boxy Logisztikai Zrt. vezérigazgatóját kérdeztük.
Nem sért sem régiós, sem helyi jogszabályokat működése során a Temu, állítja a feltörekvő webshopot üzemeltető cég válaszul azokra a vádakra, melyek a múlt héten fogalmazódtak meg hazai e-kereskedői körökben - írja a HWSW.
A kereskedőknek szintet kell lépniük a fennmaradáshoz. Ennek egyik fontos módja lehet az omnichannel működés kialakítása. A vásárlókat szolgáló összes érintkezési pontot, így az offline és online boltokat integráltan kezelő kereskedelmi és marketing gyakorlat kialakításához egyrészt korszerű háttérrendszerekre és adatbázisokra, másrészt támogató szervezeti háttérre van szükség.
Természetes folyamat, hogy a webshopok, e-kereskedelmi szolgáltatók növekedésével a digitális fizetési megoldások szerepe is felértékelődik, ugyanakkor azzal számolunk, hogy a plasztik kártya még sokáig a pénztárcánkban marad – mondta a Portfolio-nak adott exkluzív interjújában Mark Barnett, a Mastercard Europe elnöke. A fizetéstechnológiai cég európai vezetője szerint fontos a startupokkal, fintechekkel való együttműködés – évekkel ezelőtt az egyik startup-fejlesztési programjukon például egy Revolut nevű kezdő vállalkozásnak is segítettek.
Bár az online kereskedelem forgalma értékében növekedett 2022-ben is, a szektorban működő magyar tulajdonú kis- és közepes vállalkozások feje felett sötét felhők gyűlnek és a hazai piacról is kiszorulhatnak. Helyzetüket a szabályozási környezet is rontja. Közben nagyon éles lett a verseny a csomagautomata piacon, de a futáros szállítás elsőbbségét nem fenyegeti egyelőre semmi.
Legkésőbb ma módosíthatják jelszavukat a Jófogás online apróhirdetési portálon azok, akik 2022. december 16-a után még nem tették ezt meg.
Három éve készítette el először a Mastercard a Fizetési Élmény Riportot, a kutatást azért indította el a pénzügyi vállalat, mert hatalmas volt a hazai online kereskedőknél az elhagyott kosarak, tehát a be nem fejezett vásárlások száma. A koronavírus hozott egy költési sokkot online környezetben, ma viszont már jobban meggondolják, hogy mire költenek a fogyasztók, ami viszont megmaradt ebből az időszakból, az az 55 évesnél idősebb korosztály netes aktivitása – ez mindenképp tartós digitalizációs eredménynek tekinthető. A következő jelentős bővülés akkor jöhet el a magyar neten fizetési szempontból, ha a 24 ezer longtail, azaz kisebb forgalmat bonyolító, viszonylag specializált szolgáltatást nyújtó vállalkozók is elkezdenek megfelelő online kereskedelmi megoldásokat használni. Egyebek mellett erről volt szó a Portfolio Business podcast új adásában, amelyben Mondovics Péter, a Mastercard marketing menedzsere és Mónus Anita, a CIB Bank kártyaelfogadásért felelős vezetője voltak a vendégeink.
A Boxy Zrt. új lehetőséget nyújt a magyar webáruházaknak a kiszervezett raktárlogisztikában (fulfillment szolgáltatások) és olyan technológiát tesz elérhetővé a hazai kiskereskedelem számára, amely eddig csak a globális szereplők kiváltsága volt.
A tavalyinál mérsékeltebb ünnepi forgalomra számítanak az Egyesült Államokban az év utolsó két hónapjában a magas infláció és a megélhetési költségek emelkedése miatt.
Mintegy 150 ezer dolgozó felvételével készül az Amazon.com a karácsonyi időszakra, hasonlóan a tavaly évvégi bővítéshez, annak ellenére, hogy az értékesítések lassulnak és az előrejelzések szerint az ünnepi vásárlási szezon sem lesz túl erős – írja a Bloomberg.
Az uniós tagállamok közül a második legnagyobb mértékben nőtt az internetet vásárlásra is használók aránya Magyarországon az elmúlt öt évben. Az elektronikus kereskedelem rekordot rekordra halmoz, minden jel arra mutat, hogy mi, magyarok imádunk online vásárolni. Erre az igényre pedig sok kereskedő is reagált, és természetesen a cégeket kiszolgálva megjelentek a csatolt szolgáltatások is, mint például a Brancson is feltűnt Marketyour.store.
A Klarna az Amazon, a Google és a Facebook kihívójaként lép fel az online kereskedők piacán, miután 1 milliárd dollárért felvásárolta a PriceRunner összehasonlító funkcióval rendelkező vásárlási szolgáltatót.
A járvány kapcsán felpörgő gyorskereskedelem az európai döntéshozatal fókuszába helyezte a platformmunkások helyzetét is. A digitális megoldásokon, appokon keresztül rugalmasan dolgozó futárok, sofőrök, fordítók jelentette foglalkoztatási forma legnagyobb hazai képviselője a foodpanda. A cég ügyvezetője egyetért a formálódó uniós szabályozás főbb céljaival, vagyis a platformmunkásoknak adható szélesebb körű juttatási csomaggal és biztosabb védőhálóval, ám úgy véli: mindez nem mehet a platformmunka legfőbb előnye, a rugalmasság rovására.
Hírfolyamunk az orosz–ukrán háborúról.
Sok ember munkája kerül veszélybe.
Hasznos, gyakorlati, érthető.
Mi lesz az Airbnb-tilalom következménye?
Nem jók a húzóágazat kilátásai.
Kitörhet a forint abból a sávból, amelyben idén eddig mozgott?