A dokumentum, amely valójában nem egy kötelező érvényű jogalkotási terv, csak egy állásfoglalás, célja, hogy megfesse az irányt, mely szerint az EU választ ad az új geopolitikai kihívásokra, miközben tovább erősíti a gazdaság fenntarthatóságát és innovációs képességét. A Budapesti Nyilatkozat leginkább a tavaszi Enrico Letta volt olasz kormányfő által készített, valamint Mario Draghi korábbi EKB-elnök őszi jelentésin alapszik. A magyar elnökség által még júliusban beterjesztett e-mobilitási tervből nem emeltek át elemeket a szövegbe.
A visszafogott nyilatkozat hangsúlyozza a közös fellépés szükségességét, mivel az európai vezetők szerint a versenyképesség terén tapasztalható lemaradás mind az EU-n belüli, mind a globális színtéren sürgős beavatkozásokat igényel.
A dokumentum egyik kulcsfontosságú üzenete az egységes piac mélyítésének és a szabályozási terhek csökkentésének fontossága.
A szöveg szerint az európai gazdaság hajtóereje továbbra is az egységes piac, amely a nyilatkozat szerint hatékonyabbá és átláthatóbbá tehető a meglévő akadályok lebontásával és az új technológiák integrációjával – amelyekre már a Draghi- és Letta-jelentések is különböző reformjavaslatokat tettek.
A tőkepiaci unió felgyorsítása, azáltal a vállalkozások finanszírozási lehetőségeinek bővítése a legkiemelkedőbb eleme a tervnek, mégha a megvalósítás kapcsán határidőt és menetrendet nem tartalmaz a nyilatkozat.
A Budapesti Nyilatkozat 12 pontban fogalmazza meg a versenyképesség növelésére irányuló kulcsfontosságú intézkedéseket.
A szöveg az Európai Bizottság feladatául tűzte ki, hogy 2025 közepéig átfogó stratégiát mutasson be az egységes piac mélyítésére, amely konkrét mérföldköveket és ütemtervet tartalmaz.
Ez a stratégia nemcsak az áruk és szolgáltatások szabad áramlását kívánja elősegíteni, hanem a digitális gazdaság és a munkaerőpiac jobb integrációját is célozza. A tőkepiacok uniójának megvalósítása a legalapvetőbb cél, hiszen az európai vállalkozások, különösen a kis- és középvállalkozások, valamint az innovációs projektek jelenleg nem férnek hozzá elegendő tőkéhez.
Ez az elem a következő öt évben a különböző becslések szerint 10-12 ezer milliárd eurónyi (vagyis közel 5 000 000 milliárd forintnyi) uniós megtakarítást irányíthat a tőzsdéken, értékpapírokon keresztül az EU gazdaságába.
Christine Lagarde, az Európai Központi Bank elnöke a múlt heti beszédében hangsúlyozta, hogy az európai pénzügyi piacok széttagoltsága akadályozza a hatékony tőkeáramlást. Az európai háztartások megtakarításai nagy arányban alacsony hozamú betétekben ragadnak, míg az innovációs projektek és a feltörekvő vállalkozások finanszírozási hiánnyal küzdenek. Lagarde szerint egy egységes európai értékpapír-piaci felügyelet létrehozása kulcsfontosságú lépés lenne, amely lehetővé tenné a megtakarítások hatékonyabb áramlását a hosszú távú beruházások irányába.
Emellett a Budapesten elfogadott szöveg az ipar modernizálása és a dekarbonizáció előmozdítása révén az EU igyekszik megőrizni vezető szerepét a globális klímapolitikában, miközben biztosítja a gazdasági növekedés feltételeit.
A zöld szabályozási tervek visszavágása már elindult
A szabályozási terhek csökkentése már tavaly szeptember óta kiemelt prioritása az Európai Bizottságnak, különösen a kis- és középvállalkozások esetében. A budapesti állásfoglalás pedig újra pálcát tör a terv mellet, és itt meglepően gyorsan lépéseket is tesz Brüsszel a többéves előkészítési szakasz zárásaként.
Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen bejelentette, hogy 2025 első felére az adminisztratív kötelezettségeket legalább 25%-kal csökkentik.
A novemberi budapesti uniós csúcs után megismert részletek szerint az intézkedéscsomag magában foglalja a környezetvédelmi szabályozások egyszerűsítését is, amelynek célja az átfedések megszüntetése és a jelentési kötelezettségek átláthatóbbá tétele. A Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) és a Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) szabályozásait egy „omnibusz” jogszabályba kívánják összevonni, hogy a vállalkozások kevesebb időt és erőforrást fordíthassanak adminisztrációra.
Máshol viszont érdemi lépések nem történtek a november eleji budapesti csúcstalálkozó óta.
Bár az ipari ágazatok dekarbonizációja és az energiafüggetlenség elérése szintén a nyilatkozat kiemelt elemei közé tartozik, új lépésekről egyelőre még csak tárgyalások folynak. De ezek sem újkeletűek: az uniós egyeztetések a koronavírus-járványra létrehozott Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (RRF) valamint az energiaválság kezelésére létrehozott RePowerEU programok mentén több éve folyamatosak.
Az EU célja, hogy 2050-re klímasemlegessé váljon, miközben biztosítja az energiaellátás biztonságát és megfizethetőségét. Az Energiaunió létrehozása alapvető fontosságú a megújuló energiaforrások arányának növelése és az energiahatékonyság javítása érdekében. A nyilatkozatban szerepel a körforgásos gazdaság előmozdítása és a nyersanyag-függőség csökkentése is, amely a másodlagos nyersanyagok piacának fejlesztésével és az ellátási láncok diverzifikációjával érhető el. Ezek is megjelentek már a Versailles-ben és Granadában elfogadott versenyképességi állásfoglalásokban, és már az elmúlt években a termékútlevelek bevezetéséről szóló döntés, vagy a Mercosur-tárgyalások idei újjáéledése a fő csapásirányok.
Az innováció támogatása szintén meghatározó része a nyilatkozatnak. Az EU célja, hogy globális vezető szerepet töltsön be az áttörést hozó technológiák, például a mesterséges intelligencia, a kvantumtechnológia és az adatgazdaság terén. Szintén nem új célkitűzés, hogy
a kutatás-fejlesztési ráfordításokat a GDP 3%-ára kívánják növelni 2030-ig, míg az oktatás és az innovációs ökoszisztéma megerősítésével igyekeznek elősegíteni a fiatal vállalkozások növekedését.
A Budapesti Nyilatkozat egyébként deklaráltan főleg nem új célkitűzéseket határozott meg, hanem hangsúlyozza a meglévő stratégiák felgyorsításának és a tagállamok közötti szorosabb együttműködés szükségességét. Így a dokumentum elismerése annak, hogy sok tekintetben a korábbi nyilatkozatok folytatásának tekinthető, mégis rávilágít arra, hogy az eddigi eredmények nem elegendők a kívánt gazdasági és fenntarthatósági célok eléréséhez.
A Draghi- és Letta-jelentések versenyképességi reformterveinek megvalósításában igazán új lendületet az új Európai Bizottság felállása hozhat: a júniusi választások óta csak ügyvivő kollégium volt, december 1-től viszont az új biztosok már felveszik a munkát.
Egyelőre a december 19-20. között tartandó brüsszeli formális EU-csúcs napirendjén nem látszódnak fajsúlyos döntések, amelyek akár a budapesti, akár az egyéb uniós versenyképességi terveken alapulnának, de ez a következő felgyorsulhat a második von der Leyen-féle Bizottság munkába állásával.
Címlapkép forrása: EU
Kibukott: a világ legsötétebb diktatúrája háborúba indult volna az ősellensége ellen
Hajszálon múlt az újabb háború.
Veszélybe kerültek a megtakarításaik, menekítik a pénzüket a nyugdíjra gyűjtők
De nem Magyarországon.
Ha nem is oldja meg az orosz leválást, de fontos lépés lehet az új amerikai LNG megállapodás
Még várjuk a részleteket.
Mikor érdemes betárazni a magyar csúcsrészvényekből? Jelentett az OTP és a Mol
Sok mindent elárulnak a negyedéves adatok.
Megy a kardcsörtetés Donald Trump szomszédjában: egyszerűen kitiltották az országból az "ellenséges" elnököt
Az ország belügyeibe történt "elfogadhatatlan beavatkozás" miatt.
A Skynex megmutatta az igazi arcát: még a rettegett orosz rakéták sem menekülhetnek előle
A Rheinmetall vezére szerint ez a rendszer sokoldalúságát bizonyítja.
Jövőre a bankunk megmondja, hogy melyik számlával tudnánk spórolni. De mennyi lehet ez a megtakarítás?
Az MNB elvárásai alapján a bankok jövő év elején (az éves díjkimutatással együtt) tájékoztatni fogják ügyfeleiket arról, hogy van-e számukra kedvezőbb számlacsomag az adott pénzintézet
Indul a Demján Sándor 1+1 Program 2. üteme
A hazai kkv-k beruházásait célzó Demján Sándor 1+1 Program új szakasza elindult. A 2. ütem kifejezetten vidéki vállalkozások eszközfejlesztéseit támogatja vissza nem térítendő forrással,
Brazília ellentmondásos zöldátmenete
Brazília zöldátmenetét számos paradoxon jellemzi. Villamosenergia-termelésének 90%-a megújuló erőforrásokból származik, ez pedig jelentős előnyt biztosít számára a jelenlegi dekarbonizác
Túlhalászat: veszélyben az óceánok
Sokáig élt az a mítosz, hogy a tengerek kimeríthetetlen forrást jelentenek, de ma már tudjuk, hogy a túlhalászattal óriási kárt okozunk ennek a sérülékeny ökoszisztém
A bizalom kultúrája - miért stratégiai eszköz ma a bejelentővédelmi rendszer?
A 2023. évi XXV. törvény, közismertebb nevén a panasztörvény, a visszaélés-bejelentési rendszert a vállalati megfelelés kötelező elemévé tette. A tudatos vállalatok számára azonban
Hárommillióért 19-et visszafizetni?
A pénzügyekhez nem értő embereket nagyon könnyű hergelni, pici csúsztatásokkal nagy érzelmeket kiváltani. Nemrég írtam egy hasonló esetről, ahol ráadásul elméletileg pénzügyileg képzett
Alapjövedelem a mesterséges intelligencia korában: szociális forradalom vagy veszélyes illúzió?
Az MI által termelt vagyon újraosztása alapjaiban formálhatná át a társadalmi-gazdasági rendszert.
Dupla elismerés a HOLD-nál
A Portfolio idén először díjazta a hazai vagyonkezelési, alapkezelői és privátbanki piac legkiemelkedőbb szereplőit: objektív teljesítményadatok, szakmai szavazatok és független zsűri dönt
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Divat vagy okosság? ETF-ek és a passzív befektetések világa
Fedezd fel az ETF-ek izgalmas világát, és tudd meg, miért válhatnak a befektetők kedvenceivé!
Mikor érdemes betárazni a magyar csúcsrészvényekből? Jelentett az OTP és a Mol
Sok mindent elárulnak a negyedéves adatok.
Préda: Ellopták tőlem, ami nem is az enyém
Egy adathalász támadás áldozata meséli el élete egyik legrosszabb döntését.
Újabb autóipari válság közelít: visszatérhet a rettegett chiphiány?
Sötét felhők gyülekeznek Németország fölött.

