Az Európai Számvevőszék (ECA) átfogó jelentést tett közzé az Európai Unió Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszközéről (RRF), amelyet 2021 februárjában hoztak létre a koronavírus-világjárvány gazdasági és társadalmi hatásainak kezelésére.
A 650 milliárd eurós kezdeményezés végrehajtását és teljesítményét vizsgáló áttekintés számos hiányosságra mutat rá az átláthatóság, az elszámoltathatóság és a hatékonyság terén.
A jelentés célja, hogy tanulságokkal szolgáljon a jövőbeni, teljesítményalapú uniós eszközök – így a 2027 utáni többéves pénzügyi keret – jobb megtervezéséhez.
Az RRF az EU NextGenerationEU nevű gazdaságélénkítő csomagjának központi eleme. Célja a tagállamok gazdasági, társadalmi és területi kohéziójának erősítése, a válságállóság javítása, valamint a zöld és digitális átmenetek támogatása. Az uniós források folyósítása a tagállami helyreállítási tervekben (RRP) vállalt célok és mérföldkövek teljesítéséhez kötött. A Számvevőszék azonban úgy látja, hogy a hangsúly nem az eredményeken, hanem a végrehajtás előrehaladásán van – így kevés az információ az intézkedések tényleges hatékonyságáról.
Az egyik fő probléma, hogy az RRF-rendelet ugyan hivatkozik a „teljesítményalapúságra”, ám nem határozza meg, pontosan mit ért alatta – állítja a Számvevőszék.
Az ECA értelmezésében a teljesítmény azt jelenti, hogy az adott uniós program milyen mértékben érte el a céljait, és milyen ár-érték arányt képvisel. A világos definíció hiánya azonban ahhoz vezetett, hogy a tagállami tervek sok esetben gyenge, nehezen mérhető vagy kevéssé ambiciózus célokat tartalmaznak, ami az összehasonlíthatóságot is nehezíti.
A jelentés azt is kiemeli, hogy az RRF előrehaladásának nyomon követésére szolgáló közös mutatók (indikátorok) köre szűk, és gyakran csak kimeneti szintű adatokat tartalmaz (pl. hány iskola újult meg), nem pedig hatásokat (pl. javult-e az oktatás minősége). A közös indikátorok nem fedik le maradéktalanul az RRF hat pillérét, és az egyes tagállamok helyreállítási terveiben szereplő reformok és beruházások 36%-ához nem tartozik ilyen indikátor.
Szerintük ez szinte teljesen ellehetetleníti az intézkedések teljesítményének és az uniós zöld és digitális célokhoz való hozzájárulásuk értékelését.
Komoly problémát jelent az is, hogy az Európai Bizottság nem gyűjt adatokat a ténylegesen felmerült költségekről – csak becsült értékek vagy egységköltségek alapján dolgozik. Ez korlátozza annak megítélését, hogy az uniós forrásokat hatékonyan használták-e fel, illetve mennyire nyújtottak ár-érték arányban megfelelő támogatást.
Maga Brüsszel is túl gondatlan
Az ECA kritikával illeti az Európai Bizottság ellenőrzési rendszerét is. Bár az előzetes és utólagos ellenőrzések formálisan léteznek, azok nem nyújtanak megfelelő garanciát az uniós pénzügyi érdekek védelmére. A közbeszerzések és állami támogatások terén tapasztalható javulás ellenére a számvevőszéki értékelés szerint
továbbra is gyakoriak a szabálytalanságok, amelyek pénzügyi hatással is járnak – például nem teljesített mérföldkövek, jogosulatlan kiadások, vagy az uniós források nemzeti kiadásokkal való helyettesítése.
A jelentés hangsúlyozza, hogy az RRF végrehajtása előrehalad, de a tervekhez képest jelentős csúszásokkal.
A 2024 végéig esedékes 151 kifizetési kérelem közül csupán 128-at nyújtottak be, ami a tervezett forrásigénylés körülbelül 93%-át fedi le.
A késedelmek részben külső okokra vezethetők vissza – például az orosz–ukrán háború okozta inflációra és az energiaárak emelkedésére –, részben pedig arra, hogy a tagállamok alábecsülték az egyes beruházások, különösen az innovatív vagy nagy infrastrukturális projektek végrehajtásához szükséges időt.
Az uniós számvevőszék külön felhívja az RRF-rendelet lehetőséget biztosít a helyreállítási tervek módosítására, ha „objektív körülmények” ezt indokolják. Bár több tagállam is élt ezzel a lehetőséggel, ami ugyan megkönnyíti a források lehívását,
de egyúttal a teljesítendő intézkedések nagy részét az utolsó évre halasztja – ez pedig növeli annak kockázatát, hogy a projekteket nem fejezik be időben.
A jelentés szerint súlyos hiányosság, hogy nincs egyértelmű meghatározása annak, ki számít „végső kedvezményezettnek”. A tagállamok eltérően értelmezik ezt a fogalmat, még hasonló intézkedések esetén is. Ez megnehezíti annak követését, hogy az uniós források ténylegesen eljutottak-e a gazdaság szereplőihez, és hogy azok milyen eredményeket értek el. A Számvevőszék ezért kiemeli: elengedhetetlen, hogy a Bizottság időben és átlátható módon tájékoztassa a nyilvánosságot a forrásfelhasználás eredményeiről és annak hozzáadott értékéről.
Akkora a kockázat, hogy borulhat az uniós költségvetés is
A pénzügyi kockázatok is nőnek: az RRF forrásait az EU piaci hitelfelvételből finanszírozza, és bár a Bizottság sikeresen hajtotta végre az ehhez szükséges kibocsátásokat, a kamatköltségek drámaian emelkedtek. A kötvénykibocsátás 2021-ben rekordalacsony kamatok mellett indult, de azóta a piaci hozamok jelentősen nőttek.
A Számvevőszék arra figyelmeztet, hogy az NGEU-program finanszírozási költségei 2026-ra akár több mint kétszeresükre is emelkedhetnek az eredeti becslésekhez képest, ami növeli az EU költségvetési kitettségét.
A Számvevőszék jelentése több ponton is rávilágít arra, hogy komoly problémák vannak az RRF működésével: nem egyértelmű, hogyan kellene mérni az eredményeket, hiányosak a teljesítményre vonatkozó mutatók, nem látni pontosan, mire és mennyit költöttek, az ellenőrzési rendszer pedig nem elég erős. A program végrehajtása ráadásul sok helyen csúszik. Ezek a tapasztalatok különösen fontosak lehetnek akkor, amikor az EU a 2027 utáni költségvetésről és az új, teljesítményalapú támogatási rendszerek kialakításáról dönt, mivel a Bizottság sokáig ezt a megközelítést akarta alkalmazni az új közös büdzsénél is.
Bár Brüsszelben egyre inkább a jelenlegi, előlegfizetésekre és végső számlázásokra alapuló rendszert formálná át, a Számvevőszék jelentése szerint, a pályázatok kiértékelési rendszernél az RRF-nél alkalmazott struktúra nem lesz megfelelő.
Címlapkép forrása: EU
Színes koalíció élén tér vissza a hatalomba Orbán Viktor cseh szövetségese
Andrej Babišt kormányalakítással bízta meg Petr Pavel államfő.
Orbán Viktor: Trump hibázott, beszélnem kell vele
A magyar miniszterelnök személyesen akarja jobb belátásra bírni az USA vezetőjét.
Jó hír érkezett a kormánytól: készül az évi 1 millió forintos támogatás 100 ezer magyarnak
Újabb otthontámogatás jelenik meg hamarosan.
Hitel helyett a tőke hozhat növekedést a hazai kkv-knál
A fejlődés kulcsa a kombinált finanszírozás.
Washingtonban tisztázhatja nézeteltérését Orbán Viktor és Donald Trump
Minderről Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminiszter nyilatkozott.
Végleg elérhetetlenné válik a ChatGPT egy népszerű platformon
Most még el lehet menteni az adatokat.
Szándékos gyújtogatás történt a francia vasúton: számos járatot töröltek
Jelentősek a fennakadások.
From Creative Destruction to the Inverted-U: Why Aghion & Howitt's Schumpeterian Program Is Nobel-Worthy
Philippe Aghion and Peter Howitt transformed growth from a black box into a mechanism we can measure and steer; bridged macro theory with micro market structure; and then validated the bridge with credible
Globális minimumadó - itt az első bevallási határidő!
A globális minimumadó (GloBE) kötelezettségeihez kapcsolódóan közeleg az első hazai bevallási határidő. Azoknak a társaságoknak, amelyek üzleti éve megegyezik a naptári évvel, 2025. novemb
Arany vagy bányarészvény: melyikkel jár jobban a befektető?
Vajon mi ér többet: az arany vagy az aranybánya? Lehet-e egyáltalán győztest hirdetni ebben a versenyben? Az elmúlt 20 év adatait megvizsgálva érdekes következtetésekre jutni:... The post Arany
Magyar vállalkozás: viharban, jó irányba
Habár a vállalkozások számára komoly csapások sorát hozta a COVID-dal megnyíló bizonytalanság kora, a magyar gazdaságot azonban nem meggyengítik, hanem termelékenysége és minősége javítá
Ezüstpénz rézből? - Római sztori a fiat valutákkal
Aurelianus császár nem értette jól a fiat valuták rendszerét: növelni akarta a pénz vásárlóerejét, ehelyett hiperinflációt okozott. Tanulságos közgazdasági sztori a Krisztus utáni III. sz
Falatnyi területről jön a globális GDP fele
Itt van ez a térkép, ami első ránézésre talán túlzó állításnak tűnik: a világ GDP-jének fele mindössze a Föld felszínének 3,6 százalékán termelődik. A pontos... The post Falatnyi ter
Személyes pénzügyek válságos helyzetben
A jelenlegi gazdasági berendezkedés gyakran kerül komolyabb válságba, amit az emberek is megéreznek. Ez nem újdonság, a világtörténelemben sokszor volt olyan körülmény, ami nehezebbé tette a
A vizes élőhelyek pusztulása több billió dolláros kárt okozhat
A halászatot, mezőgazdaságot és árvízvédelmet támogató vizes élőhelyek pusztulása súlyos gazdasági károkat okozhat világszerte, derül ki a Vizes élőhelyek egyezmén
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
Tőzsde kezdőknek: Hogyan ne égesd el a pénzed egy hét alatt!
A tőzsde világában a lelkesedés könnyen drága hibákhoz vezethet – előadásunk abban segít, hogy kezdőként is megértsd a legfontosabb alapelveket, felismerd a kockázatokat, és elkerüld, hogy egy hét alatt elolvadjon a megtakarításod
Hegymenet frissítőpont nélkül − A terepfutó versenyszervezés rögös ösvényein
A hazai szereplők egymással és a külfölddel is versenyt futnak.
A komáromi Filiberto
Fókuszban a vintedes vagy marketplace-es csalásoknak nevezett adathalász támadások.
Tragikus gyorsasággal pusztul a természet, csak a fotók maradnak
A természetfotós a klímaváltozás krónikása.
