
Folyamatosan változnak az elvárások és a figyelembe vett szempontok, a 30 év alattiak közlekedéshez való hozzáállása mégsem tér el radikálisan az átlagtól – derült ki Sütő Anna a Datalyze ügyvezetőjének előadásából. A digitális lábnyom követéssel és az online tevékenységek alapján elkészített kérdőíves megkérdezéssel készült kutatás betekintést enged a fiatalok gyorsan változó és néha ambivalens gondolkodásmódjába. A vizsgált generációnál egyszerre kap kiemelkedő szerepet a fejlődés és a fenntarthatóság, két olyan fogalom, amely nem minden esetben fér össze könnyen. A fenntarthatóságra való erősebb törekvés mellett a kísérletezési kedv is nagyobb a 30 év alattiaknál.
A fiatalok közül sokkal többen próbáltak már mikromobilitási eszközöket (elektromos roller, elektromos gördeszka), mint az idősebb generációk képviselői, jelentős részük mégsem lesz általános felhasználó, ugyanez látható a car sharing-nél, és egyéb sharing economy szolgáltatásoknál, sokan kipróbálják őket, de szinte senki nem használja őket rendszeresen”
– mondta Sütő Anna.
A kutatás lehetőséget biztosított a vizsgált csoport belső beszélgetéseinek feltárására, mint kiderült a 30 év alattiak jelentős nehézségként élik meg az infrastrukturális hiányosságokat (bicikli utak és hatékony kötöttpályás közlekedés hiánya) és az anyagi korlátokat. Úgy érzik ezek azok a problémák, amik jelentősen megnehezítik a fenntartható közlekedés elterjedését. A nehézségek feloldásában és a szükséges feltételek megteremtésében aktívan várják a fentről érkező támogatást, úgy gondolják, hogy a kormányoknak és vállalatoknak nagy szerepük van a változás irányításában.

A közlekedés csak teljes egészében értelmezhető
A fenntartható közlekedésről szóló panelbeszélgetésen a moderátor, Vígh Zoltán, a Jedlik Ányos Klaszter ügyvezető igazgatója kezdésként arra kérte a paneltagokat, hogy határozzák meg, szerintük melyik a legnagyobb jövővel rendelkező fenntartható közlekedési forma. Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökének válaszában rögtön a beszélgetés elején meghatározta a panel egyik legfontosabb témáját:
a közlekedés csak teljes egészében elemezhető, nem bonthatjuk kisebb részekre az egyszerűség kedvéért.
„Mindent összevetve a kötött pályás közlekedés lehet a legjobb eszköz a fenntartható közlekedésre, de ez nincs mindenhol kiépítve, és nem is lenne mindenhol hatékony megoldás” - egészítette ki válaszát a szövetség elnöke.
Varga Zsombor a Toyota Central Europe PR menedzsere egyetértett abban, hogy a fenntartható közlekedést rendszerszinten kell kezelni. "A Toyota új célja a világ legnagyobb mobilitás szolgáltatójává válni, hiszen a közlekedés ma már jóval több az autózásnál" - mondta a menedzser.
A kérdéskör összetettségére reagálva Balogh Szabolcs, az MVM Mobiliti Kft. ügyvezetője elmondta, hogy vállalatuknál három fő pillér alapján vizsgálják a fenntarthatóságot, gazdasági, környezeti és társadalmi szempontok alapján, szerinte, ha ezek közül bármelyik hiányzik nem lehet fenntarthatóságról beszélni. Az ügyvezető arról is beszélt, hogy az elektromos autók működésükből adódóan szinte zéró lokális szennyezést okoznak az MVM újításának köszönhetően azonban az a gyakori ellenérv is érvényét veszti, hogy az elektromos gépjárművek nem az utakon, hanem az erőműveken keresztül szennyeznek.
2023 január elsejétől minden MVM Mobiliti töltőállomáson 100 százalékosan tiszta energiával tölthetik fel gépjárművüket a felhasználók
– ismertette a fejlesztést Balogh Szabolcs.

Vígh Zoltán kérésére a részvevők meghatározták az általuk legjobbnak tartott módszert az elektromos autók népszerűsítésében Pukler Gábor szerint az ösztönzők megtartása, elengedhetetlen, ezért nagyon káros amikor a plug-in hibridekre vonatkozó támogatásokat csökkentik. Ehhez az állásponthoz csatlakozott Balogh Szabolcs is, aki elmondta, hogy nem szabad haragudni egy eszközre, a plug-in hibridek egyes szituációkban, például a városi közlekedésben környezetkímélőbbek is lehetnek az elektromosok gépjárműveknél, és „kapu drogként” szolgálhatnak a felhasználók számára. Varga Zsombor arra hívta fel a figyelmet, hogy nem csak az üzemeltetéshez, hanem a gyártás során felhasznált erőforrások is fontos szerepet játszanak egy közlekedési eszköz fenntarhatóságában.
Egy nagyobb hatótávval rendelkező elektromos autó akkumulátorából nagyjából 6-8 plug-in hibridet lehet legyártani, az elektromos autók kapacitása gyakran nincs kihasználva, bizonyos élethelyzetekben ezért is jobb választás lehet egy plug-in hibrid.
A résztvevők egyet értettek abban, hogy kizárólag azután lehet az elektromos és hibrid közlekedés általános elterjedéséről beszélni, miután a szükséges infrastruktúra kiépítésre került. Pukler Gábor megjegyezte, hogy a hazai töltőállomás rendszer részben az MVM-nek köszönhetően már kiterjedt és képes ellátni a folyamatosan gyarapodó felhasználókat. Balogh Szabolcs a fizikai infrastruktúra mellett még egy fontos területre hívta fel a figyelmet: „Nem szabad megfeledkezni róla, hogy nem csak az épített, de a szoftveres környezet is elengedhetetlen a fenntartható közlekedés elterjedéséhez, mi az MVM Mobility mobilapplikációban már egy ideje ezen dolgozunk és idáig nagyon pozitív visszajelzéseket kaptunk” - ismertette a szakértő.
A konferencia többi programjáról készült tudósításaink alább olvashatóak.
Címlapkép forrása: Portfolio/Stiller Ákos

Nagy gyomrost kapott az OnlyFans, betiltották az egyik legnagyobb országban
A romlott nyugatot teszik felelőssé.
Nagyszabású leállás lesz a jövő héten az MBH Banknál, a fiókokat és a készpénzfelvételt is érinti
A bank informatikai rendszereit korszerűsítik közben.
Videón ahogy nappallá változik az éjszaka Oroszországban - Lecsaptak az ukrán drónok
Rosztovba repültek be a madarak.
Nagy a baj több háztartási gépnél - Megszólalt a hatóság
Nem volt rendben a vásárlók tájékoztatása.
Otthon Start Program: már az első hetekben megugrott az érdeklődés a lakások iránt
Sokaknak megmozgatja a fantáziáját a 3%-os lakáshitel.
Masszív kereskedelmi megállapodást jelentett be Donald Trump
Már az EU-val való egyezséget is belengette.
Rekordszinteken az Egyesült Államok légszennyezettsége
Több mint 150 millió amerikai él olyan területen, ahol a légszennyezettség meghaladja az egészségügyi határértékeket.
Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet Az Otthon Start Program 2025 szeptemberben induló, új állami lakástámogatási
Az S&P-huszárok hanyatlása
Új jelenség ütötte fel fejét falamon. Az S&P 500 ETF-ező kommentelőket lecserélték a Commerzbankozók. "Aki három éve Commerzbankot vett, annak annálismégsokkaljobb a hozama!" De hadd.
Nulla kamat, nulla önerő - és most indul az aranyroham!
KKV-k, figyelem! Elindult a történelmi lehetőség: pénzhez juthatsz úgy, hogy közben egy fillért sem kell kockáztatnod.
NAV Online Számla rendszer - szeptembertől újabb szigorítások növekvő elvárások az adatszolgáltatásban
2025. szeptember 15-től a NAV tovább szigorítja az online számlaadat-szolgáltatással kapcsolatos szabályokat. A változások célja világos: a NAV még nagyobb hangsúlyt fektet az adatminőségre.
Egy új innovációval zöldforradalom törhet ki a textiliparban
A Mashouf testvérek új szemlélete formálhatja át a textilgyártás jövőjét.
VIDEÓ! Politika, piac, infláció: Miért érdemes most Japánra figyelni?
A 2025-ös japán választások rendkívüli feszültség közepette zajlottak: az inflációs bizonytalanság, a gyenge jen és az emelkedő állampapírhozamok megrendítették a lakosság és a befekte
A vírusok nehezebbek, mint a teljes emberiség
Imádom az adatvizualizációkat - egy-egy jól eltalált infografikával több hasznos tudást lehet átadni, mint több tízezer karakternyi szöveggel. Ilyen az e heti grafikonunk is: egész... The post

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.
Olcsó a lakosságnak, brutális az iparnak – Hol a kiút az árampiaci káoszból?
A jónak tűnő vállalati megoldásoknak is vannak kevéssé ismert buktatói.
Elhullottak a forint támadói – Meddig tarthat ki ez a hihetetlen erő?
Páratlan évet fut a magyar deviza.
Agrárvita: mi szól a nagy EU-s agrárreform mellett és ellen?
Szakértőink ütköztették érveiket a területalapú támogatások reformjáról.
