A a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (Organisation for Economic Co-operation and Development, OECD) deregulációs és kormányzati hatékonyságáról szóló konferenciájának építésügyi panelbeszélgetésén Graham Russell, az Egyesült Királyság Termékbiztonsági és Szabványügyi Hivatalának vezetője arról beszélt, hogy a lakhatási válság, a beruházások lassulása és az infrastruktúra-fejlesztések csúszása egyszerre teszi sürgetővé a szabályozási környezet felülvizsgálatát. Úgy fogalmazott, hogy
a szektor nem csupán az építőiparra hat, hanem a teljes gazdaság mobilitását, termelékenységét és életminőségét befolyásolja.
Azt is hangsúlyozta, hogy miközben az épületek biztonsága, a környezeti hatások és az élettartam szerinti fenntarthatóság valódi, nem csökkenthető szabályozási igények, a jelenlegi szabályrendszer több országban „a túloldalra billent”. Utalt a plenáris ülésen bemutatott OECD-kutatásra, amely szerint kormányok és vállalatok egyaránt a legproblémásabb ágazatnak tartják az építési-ingatlanpiaci szabályozást.
A cseh tervezési és építésügyi főigazgató, Tomáš Hudeček arra hívta fel a figyelmet, hogy Közép-Európa történelmi öröksége jelentős részben magyarázza a jelenlegi működési zavarokat. A Magyarország számára is adott helyzetről azt mondta, hogy a tervezés és engedélyezés terén a régió „több ingamozgást is végigélt”: a rendszerváltás előtti teljes és pártközpontú centralizációt a radikális dereguláció követte, majd a 2000-es években a szabályozási visszarendeződés. Azt állította, hogy az új évezred elején a jogalkotók – megfelelő alternatívák híján – sok elemet „gyakorlatilag visszavettek a régi kommunista szabályokból”, miközben a társadalom és a gazdaság már teljesen más elvárásokkal működött.
A következmény szerinte egy olyan rendszer lett, amely észrevehetően teljesen elvált a realitásoktól, a mindennapi gyakorlattól.
Úgy fogalmazott: ma már valamennyi szereplő – államigazgatás, önkormányzatok, befektetők, civilek – ugyanarra jutott, vagyis hogy „a rendszer beragadt”, és a politikai oldalak közti konszenzus miatt valóban reális esély van egy átfogó, 1–2 éven belül lezárható reformra.
Hudeček kitért a cseh közigazgatás méretére és szerkezetére is. Több mint hatezer települést és mintegy 60 ezer választott tisztségviselőt említett, ami szerinte rendkívül fragmentált döntéshozatali környezetet eredményez. A nagyvárosi és vidéki térségek közötti különbséget úgy jellemezte, hogy a túlzsúfolt városi körzetekben a lakáshiány és az infrastruktúra elmaradása évekkel korábban jelentkezik, míg a kevésbé urbanizált térségekben a problémák később válnak nyilvánvalóvá. Úgy vélte, hogy a korábbi időszakokhoz képest ma már drámaian hosszú az engedélyezési és kivitelezési idő:
példaként egy prágai projektet hozott fel, amelynél az engedélyezési folyamat tíz évet, az építkezés újabb tíz évet vett igénybe.
A vállalati oldalt képviselő Joël Schons, a European Construction Industry Federation (FIEC) alelnöke azt mondta, hogy a probléma gyökerét nem kizárólag az építőipari sajátosságokban, hanem „egyszerűen az időben” látja. Három olyan projektet említett, amelyeknél a telek megszerzésétől az első ház felépítéséig húsz év telt el. Azt is hozzátette, hogy olyan esetekkel is találkozott, ahol egy város vezetése 120 új lakásra adott engedélyt, de évente legfeljebb 12 építését engedte, mert az óvoda és az iskola kapacitása nem bírta volna el a gyorsabb növekedést – ez önmagában tíz év csúszást eredményezett. Példaként hozta fel azt is, hogy egy helyi építési előírás maximum 4,5 méteres terepszintkiegyenlítést engedett meg az útcsatlakozásnál, miközben az országos közlekedésbiztonsági szabály minimum 5 métert írt elő, vagyis fizikailag teljesíthetetlen feltétel keletkezett. Ilyen „szabályütközésekből” több példát is hozott, a történeti ajtókat érintő tűzvédelmi követelményektől a fogyatékkal élők számára épített buszmegállókon keresztül a természetvédelmi előírásokig.
Schons szerint a legfontosabb megoldás a digitális építési engedély rendszerének bevezetése, nem PDF-ekkel, hanem valós, BIM-alapú, szabályellenőrzést automatizáló megoldással. A BIM (Building Information Modeling) egy digitális épületinformációs modell, amely nem csupán 3D-s rajz, hanem egy adatbázis is minden építési elemről (falak, gépészet, tűzvédelmi megoldások, anyagok, méretek, energetikai adatok stb.), vagyis az épület teljes digitális mása, amelyen minden technikai adat is rajta van, egyszerűsítve ezzel a hatósági adminisztrációt.
Azt mondta, hogy ilyen rendszerek képesek lennének a szabályütközéseket már az első napon kimutatni, ahelyett hogy hónapokkal vagy évekkel később derülne fény rájuk. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a piac struktúrája is akadály:
az európai építőiparban mintegy hárommillió vállalkozás működik, átlagosan ötfős létszámmal, ami szerinte rendkívül alacsony innovációs kapacitást eredményez.
Egy professzor barátját idézve azt mondta: míg más ágazatok a „5–6-os érettségi szinten” integrálják az innovációkat, az építőiparnak a „10-es skálán 12-es szint” kellene a változások befogadásához.
A beruházói bizalmat Schons az egyik legkritikusabb tényezőnek nevezte. Azt állította, hogy az elmúlt tíz évben a lakásbérleti szabályok több országban olyan irányba tolódtak, amely elriasztotta a piaci befektetőket. Úgy fogalmazott, hogy amikor az államok és az EIB most különböző támogatási programokkal próbálják „visszaépíteni a bizalmat”, az végső soron költségesebb lehet, mint ha a szabályok egyszerűen kiszámíthatóbbak maradtak volna. Uniós adatsorokra hivatkozva azt mondta:
az EU-ban mintegy 16 millió háztartás költi jövedelmének több mint 40 százalékát lakhatásra, és a helyzet fő oka szerinte a kínálat tartós elmaradása a kereslettől.
Az akadémiai perspektívát Maria De Benedetto, a Roma Tre Egyetem professzora képviselte. Azt mondta, hogy a jogalkotási és közigazgatási egyszerűsítés valós igény, amelyre számos OECD-ország – például Ausztrália és Kanada – 2025-ben is új „red tape cutting” programokkal reagált. Szerinte azonban hiba lenne kizárólag a deregulációban keresni a megoldást. Úgy fogalmazott, hogy a lakhatási válság demográfiai, gazdasági, kulturális és környezeti tényezők összjátékából áll elő, és a szabályok egyszerűsítése csak akkor lehet hasznos, ha kockázatalapú és célzott módon történik. Szerinte nem a „többet és gyorsabban építeni” a kizárólagos cél, hanem a „jobban építeni”, vagyis az emberi életminőséget középpontba helyezni. Felhívta a figyelmet arra, hogy a szabályok száma és minősége önmagában is környezeti és társadalmi terhelés: az előírások fenntarthatóságát éppúgy vizsgálni kellene, mint az épületekét.
Hangsúlyozta, hogy a szabályozás egyszerűsítése önmagában nem lehet sikeres antikorrupciós szemlélet nélkül, mivel a két terület kölcsönösen feltételezi egymást. A megoldást transzdiszciplináris megközelítésben látta, amelyben a kutatók, állami intézmények, vállalatok és a polgárok közti bizalom kulcstényező.
A közönségkérdések között izraeli és német hozzászólók is megjelentek. Egy izraeli szakértő azt vetette fel, hogy a hosszú engedélyezési időszakokat több országban „természetesnek tekintik”, holott a rendszer újratervezésével és racionális standardizációval jelentősen gyorsíthatók lennének a folyamatok. Schons erre válaszul Izrael eddig ismeretlenül gyorsan fejlődő digitális engedélyezési projektjét emelte ki pozitív példaként. Egy német résztvevő a bérleti díjplafonok és a befektetői bizalom közti kompromisszumról kérdezett, amelyre Schons azt válaszolta: a rövid távú hatások ugyan mérhetők, de a hosszabb távú következmények rendszerint a beruházások visszaeséséhez vezetnek.
A vita végére egyértelművé vált, hogy a panel szerint a válság nem önmagában a szabályok számából vagy a környezetvédelmi és biztonsági előírások szigorából adódik.
A szereplők többsége úgy látja, hogy a probléma gyökere a rendszerszintű széttagoltságban, a szabályok összehangolatlanságában, a beruházások kiszámíthatatlanságában és az időigényes adminisztratív folyamatokban keresendő. Abban egyetértés rajzolódott ki, hogy a digitalizáció, az átláthatóbb szabályrendszer és a helyi-országos szintek közötti kapcsolat újragondolása nélkül a lakhatási kínálat tartósan nem tudja követni a társadalmi-gazdasági igényeket.
Címlapkép forrása: Shutterstock
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ
Trump kormánya visszavonná Biden természetvédelmi intézkedéseit
A veszélyeztetett fajok védelmére vonatkozóan.
Fontos megállapodést kötött a ritkaföldfém-vállalat, el is szálltak a részvények
9 százalékos emelkedés ma.
Leó pápa a Szentszék közvetítésével kiszabadított ukrán gyerekekkel fog találkozni
Hét ukrán gyermeket hoztak ki Oroszországból.
Új mesterségesintelligencia-modellt mutatott be az Alphabet, ki is lőtt az árfolyam
4 százalékos pluszban a részvény.
Kemény lépés Ukrajnától: életfogytiglanra ítélték az oroszok bábkormányzóját
Bár nehéz lesz végrehajtani.
Örömhír az autóvásárlás előtt állóknak: Olcsóbbak az autóhitelek, ideje a gázra lépni!
2025-ben ugyan az autóárak tovább drágulnak, ebben semmi meglepő nincsen. Viszont ami remek hír az autóhiteleseknek: a kamatok folyamatosan csökkenő pályán vannak. Mutatjuk, mik a piac legfontos
Lehet számítani a Mikulás-ralira? Tények és tévhitek az év végére
Mint a Messiásra, úgy várnak a befektetők minden évben a Mikulás-ralira, azaz arra, hogy év végén általánosan drágulnak a tőkepiaci eszközök. De kevesen tudják, hogy... The post Lehet szám
Black Fridayből Black November: hogyan lesz egyre kiterjedtebb az akciózási időszak?
A Black Friday mára egész szezonra kiterjedő, globális vásárlási jelenséggé nőtte ki magát.
Ki fizeti meg végső soron a bankadó növelését?
4,9 százalékos GDP-arányos hiányadatról érkezett hír, ami jóval magasabb, mint a kormány várakozásai. Ezután a kormány megemelte a hiánycélt, és kétszeres bankadót jelentett be. Szabó...
Amikor racionális az irracionális viselkedés
Miután nagyobb összeget nyerünk, hajlamosabbak vagyunk kisebb kockázatot vállalni és "ráülni" az eredményre. Nagyobb veszteség után viszont inkább kockáztatunk. Ez Ön szerint is irracionál
HR és munkaügy: ha nincs szabályzat, az nemcsak hiányosság, hanem kockázat is!
Sok vállalatnál a HR és munkaügyi folyamatok működnek ugyan, de nincsenek mögöttük írásban rögzített szabályzatok. Pedig ezek hiánya nemcsak átláthatatlanságot, hanem komoly jogi és műk
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Kiderült, mennyivel nőhetne valójában a rezsi, ha leválnánk az orosz gázról
A szerdai Checklistben a láthatatlan árrobbanás titkai.
Nem igazán látszik, ki vagy mi tudná megállítani a forintot
A befektetőket a magas kamatokon kívül semmi nem hatja meg.
Nagy változás jön az adóbevallásban – Mire kell most figyelni?
A WTS Klient szakértőjével beszélgettünk.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!


