
A héten az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén vitatják többek közt a többéves pénzügyi keretről (MFF) szóló javaslatokat az EP képviselők. Míg a fő vita akörül forog, hogyan bővítsék a 2028-tól induló időszak finanszírozását, most külön figyelmet kap a kohéziós források alakulása.
A kohéziós politika alapja az EU elmaradottabb régióinak felzárkóztatása, amelyet hosszabb távú beruházások mentén igyekeznek támogatni. Az ide irányuló források nagyjából a hétéves költségvetés egyharmadát tennék ki a korábbi gyakorlat szerint, de a felgyülemlő válsághelyzetek kezelése arra ösztönzi a Bizottságot, hogy másfajta szempontokat részesítsenek előnyben.
Az egyik ilyen a források gyors elosztása, amelyet a központibb elosztással segíthetnének elő, a Covid-járvány idején létrehozott helyreállítási eszköz (RRF) mintájára alakíthatnának át. Ezen felül felmerült az is, hogy a jelenlegi kohéziós forrásokhoz jobb feltételek mentén férhetnének hozzá a tagállamok, ha azokat a védelmi iparágat és a stratégiai függetlenedést elősegítő beruházásokra hívnák le.
Az erről folyó vitáról már korábban is írtunk, de most a Parlament regionális fejlesztésekkel foglalkozó szakbizottsága (REGI) is megfogalmazta hivatalos véleményét, amiről hétfőn folytattak vitát Strasbourgban.
A Parlament jelentése hangsúlyozza, hogy sürgősen fokozottabb támogatást kell nyújtani az EU keleti határán levő régióknak, mivel azon túl, hogy mutatóik eddig is elmaradtak az uniós átlagoktól, az ukrán-orosz háború miatt, most még nehezebb helyzetbe kerültek.
Az itt elköltött pénzek ma már nem csupán a méltányosságot szolgálják, hanem az egész EU biztonsága szempontjából fontossá váltak.
A jelentést végző Jacek Protas (Lengyelország, EPP) nem hisz a források centrális elosztásában, de a kohéziós politikát mindenképp hozzá kell igazítani a korszakos méretűvé növő kihívásokhoz, ide értve a demográfiai változásokat, a városi és vidéki területek eltérő igényeit, valamint a zöld és digitális átmenet sürgőssége.
Protas szerint olyan kohéziós politikára van szükség, amely kellően rugalmas, képes reagálni a válsághelyzetekre, de nem tekinthető vészhelyzetmegoldó eszköznek. Emellett a versenyképességet is szem előtt kell tartani, de az ilyen irányú egyszerűsítéseknek nem a döntéshozóknál, hanem a valódi haszonélvezőknél, az európai polgároknál kell lecsapódniuk.
Ha az RRF mintájára alakítanák ki az új MFF-et, akkor az 27 nemzeti költségvetést jelentene, annak elosztása pedig könnyen a Bizottság és a Tanács kiegyezéseiben merülhet ki, pedig a Parlament az EU egyetlen közvetlen polgárok által választott testülete.
Protas elsősorban erre utalhat, amikor azt hangsúlyozza, hogy a kohéziós politika alapvetéseit, miszerint azt alulról építkező megközelítéssel - a többszintű kormányzás és a jogállamiság tiszteletben tartásával - kell folytatni. A kohéziós politikát szerinte ezen az oldalon kell megerősíteni, nem pedig centralizálni a döntéseknek alárendelni.
Elmondása szerint a központosítás egyenesen "stratégiai hiba" lenne.
A témában tartott keddi sajtótájékoztatón fölmerült a kondicionalitás kérdése is és Protas külön kiemelte ennek kapcsán Magyarországot is. A javaslat szerint bár a keleti országok még több forrásban részesülhetnének, a hozzáférés szigorúbb jogállamisági feltételekhez kéne kötni.
Ez persze potenciálisan még egy tényező, ami ütközik a kohéziós politika felzárkóztatási alapvetéseivel, így Protas lapunk kérdésére elmondta, hogy a kívánatos lennem, ha nemcsak régiók, hanem a helyi önkormányzatok és akár kisebb kommunák is közvetlenül hívhatnának le forrásokat.
Bár az így érkező pénzek egy jelentős részét mindenképp a közigazgatás alsóbb szintjein költik el, Magyarországon csak minimális a hozzáférhető mennyiség, amíg a kormány nem írja ki a lehíváshoz szükséges pályázatokat. Ezzel szemben Protas elmondása szerint Lengyelországban a kohéziós források 44%-át akadályok nélkül használják fel az önkormányzatok.
Szerinte olyan megoldások is az asztalra kerülhetnek, amik ennél is messzebb mennek.
Különösen nagy lehet erre az esély, mivel az Európai Bizottság költségvetésért és korrupciómegelőzésért felelős biztosa, Piotr Szerafin korábban többször is említette a régiók fontosságát a források helyes felhasználásában. Mivel az MFF önmagában is várhatóan komolyabban fogja venni a kondicionalitást, könnyen elképzelhető, hogy az EB javaslatában is szerepelni fognak a kormányok elosztási kompetenciáját megkerülő szabályozások.
Címlapkép forrása: EU
Máris itt van Izrael reakciója az Egyesült Királyság ultimátumára
Nem hagyták szó nélkül a britek tervét.
Elege lett Trumpnak: kőkeményen megfenyegette Oroszországot, 10 napjuk maradt
Ezt már lehet, nem hagyják szó nélkül.
Trump állítja: nem tudott arról, mire készül az Egyesült Királyság
Nem egyeztetett az Izraelnek adott ultimátumról.
Kiderült, mely termékek úszhatják meg Trump vámháborúját
Fontos jelzés érkezett a tengerentúlról.
A Pepco csődöt jelentett Németországban, most kiderült, mi lesz a magyar üzletekkel
Megszólalt a vállalat.
Emberek helyett gépek dolgoznak majd - Közleményt adott ki a magyar milliárdos
Átszervezés indult a Doclernél.
Folytatódik a fegyverszünet az Amerika és Kína közötti vámháborúban?
Erről tárgyaltak a felek.
Forgóeszközhitel - Mennyi pénzt mozgathat meg a GINOP PLUSZ B komponense?
A forgóeszközhitelről már korábban is írtunk, de most megmutatjuk, mit jelent ez országos szinten.
Ha nyár, akkor szabadság - mit érdemes tudni a szabadság kiadásának szabályairól?
A nyári időszak a legtöbb munkavállaló számára a pihenés és a szabadság tervezésének időszaka. Azonban a szabadság kiadása nem kizárólag a munkavállaló igényeihez igazodik, hanem jogsza
Norvégia útja a karbonsemlegesség felé
Állami és ipari együttműködés a teljes CCS-értéklánc mentén.
Pogi vs. Balásy 2.0 - Vita a piac és a verseny mindenhatóságáról
Pogátsa Zoltán, a Hatalmas arcok és a Pogi podcast műsorvezetője és Balásy Zsolt, a Hold Beat hedge fund menedzsere folytatják a korábban megkezdett vitát a... The post Pogi vs. Balásy 2.0 - Vit
Összeadás, kivonás, rombolás
A mesterséges intelligencia útán egy kis természetes intelligencia. Avagy Összeadás, kivonás, rombolás. Öt bekezdés a számokról címmel friss írásom olvasható az individualista blogon. Kös
Szegény ország, több ima
A szegény országokban többet imádkoznak - akár ez is lehetne az e heti grafikonunk megállapítása. Minél nehezebb az élet, minél kisebb a társadalmi hátszél, annál... The post Szegény orszá
Mennyit költs egyetem alatt?
A napokban Redditen egy apuka segítséget kért, hogy mennyi zsebpénzt adjon az egyetemista gyermekének. Nem olyan régen csináltam arról videót, hogy a pénzügyi tudatossággal kapcsolatban meglep
Kolnai, utópia, ChatGPT
Egy irányított "csevegés" a ChatGPT és köztem Kolnai Aurél utópiafelfogásáról, ami egy kis esszével végződik. A ChatGPT-nek az esszéíráshoz elég volt három idézet és négy általam te


Bod Péter Ákos elárulta, miért maradt le a magyar gazdaság
Álom marad az osztrák életszínvonal?
Hatástalanítja a kormány csodafegyverét az árrobbanás?
Milyen áremelkedést bír el az Otthon Start?
Szembejött a kormánnyal a valóság – Mikor jön a beismerés?
Mennyi lesz a 2025-ös növekedés?
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.