
A héten az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén vitatják többek közt a többéves pénzügyi keretről (MFF) szóló javaslatokat az EP képviselők. Míg a fő vita akörül forog, hogyan bővítsék a 2028-tól induló időszak finanszírozását, most külön figyelmet kap a kohéziós források alakulása.
A kohéziós politika alapja az EU elmaradottabb régióinak felzárkóztatása, amelyet hosszabb távú beruházások mentén igyekeznek támogatni. Az ide irányuló források nagyjából a hétéves költségvetés egyharmadát tennék ki a korábbi gyakorlat szerint, de a felgyülemlő válsághelyzetek kezelése arra ösztönzi a Bizottságot, hogy másfajta szempontokat részesítsenek előnyben.
Az egyik ilyen a források gyors elosztása, amelyet a központibb elosztással segíthetnének elő, a Covid-járvány idején létrehozott helyreállítási eszköz (RRF) mintájára alakíthatnának át. Ezen felül felmerült az is, hogy a jelenlegi kohéziós forrásokhoz jobb feltételek mentén férhetnének hozzá a tagállamok, ha azokat a védelmi iparágat és a stratégiai függetlenedést elősegítő beruházásokra hívnák le.
Az erről folyó vitáról már korábban is írtunk, de most a Parlament regionális fejlesztésekkel foglalkozó szakbizottsága (REGI) is megfogalmazta hivatalos véleményét, amiről hétfőn folytattak vitát Strasbourgban.
A Parlament jelentése hangsúlyozza, hogy sürgősen fokozottabb támogatást kell nyújtani az EU keleti határán levő régióknak, mivel azon túl, hogy mutatóik eddig is elmaradtak az uniós átlagoktól, az ukrán-orosz háború miatt, most még nehezebb helyzetbe kerültek.
Az itt elköltött pénzek ma már nem csupán a méltányosságot szolgálják, hanem az egész EU biztonsága szempontjából fontossá váltak.
A jelentést végző Jacek Protas (Lengyelország, EPP) nem hisz a források centrális elosztásában, de a kohéziós politikát mindenképp hozzá kell igazítani a korszakos méretűvé növő kihívásokhoz, ide értve a demográfiai változásokat, a városi és vidéki területek eltérő igényeit, valamint a zöld és digitális átmenet sürgőssége.
Protas szerint olyan kohéziós politikára van szükség, amely kellően rugalmas, képes reagálni a válsághelyzetekre, de nem tekinthető vészhelyzetmegoldó eszköznek. Emellett a versenyképességet is szem előtt kell tartani, de az ilyen irányú egyszerűsítéseknek nem a döntéshozóknál, hanem a valódi haszonélvezőknél, az európai polgároknál kell lecsapódniuk.
Ha az RRF mintájára alakítanák ki az új MFF-et, akkor az 27 nemzeti költségvetést jelentene, annak elosztása pedig könnyen a Bizottság és a Tanács kiegyezéseiben merülhet ki, pedig a Parlament az EU egyetlen közvetlen polgárok által választott testülete.
Protas elsősorban erre utalhat, amikor azt hangsúlyozza, hogy a kohéziós politika alapvetéseit, miszerint azt alulról építkező megközelítéssel - a többszintű kormányzás és a jogállamiság tiszteletben tartásával - kell folytatni. A kohéziós politikát szerinte ezen az oldalon kell megerősíteni, nem pedig centralizálni a döntéseknek alárendelni.
Elmondása szerint a központosítás egyenesen "stratégiai hiba" lenne.
A témában tartott keddi sajtótájékoztatón fölmerült a kondicionalitás kérdése is és Protas külön kiemelte ennek kapcsán Magyarországot is. A javaslat szerint bár a keleti országok még több forrásban részesülhetnének, a hozzáférés szigorúbb jogállamisági feltételekhez kéne kötni.
Ez persze potenciálisan még egy tényező, ami ütközik a kohéziós politika felzárkóztatási alapvetéseivel, így Protas lapunk kérdésére elmondta, hogy a kívánatos lennem, ha nemcsak régiók, hanem a helyi önkormányzatok és akár kisebb kommunák is közvetlenül hívhatnának le forrásokat.
Bár az így érkező pénzek egy jelentős részét mindenképp a közigazgatás alsóbb szintjein költik el, Magyarországon csak minimális a hozzáférhető mennyiség, amíg a kormány nem írja ki a lehíváshoz szükséges pályázatokat. Ezzel szemben Protas elmondása szerint Lengyelországban a kohéziós források 44%-át akadályok nélkül használják fel az önkormányzatok.
Szerinte olyan megoldások is az asztalra kerülhetnek, amik ennél is messzebb mennek.
Különösen nagy lehet erre az esély, mivel az Európai Bizottság költségvetésért és korrupciómegelőzésért felelős biztosa, Piotr Szerafin korábban többször is említette a régiók fontosságát a források helyes felhasználásában. Mivel az MFF önmagában is várhatóan komolyabban fogja venni a kondicionalitást, könnyen elképzelhető, hogy az EB javaslatában is szerepelni fognak a kormányok elosztási kompetenciáját megkerülő szabályozások.
Címlapkép forrása: EU
Elesett a kulcsfontosságú ukrán erődítmény? – Nagy sikerről jelentett Moszkva
Kijevből nem erősítették meg az orosz állítást.
Váratlanul drónok hatoltak be egy atomerőmű területére, aztán köddé váltak
Japánban tilos drónokat reptetni atomerőművek közelében és felett.
Totális káosz az orosz régióban: alapos munkát végeztek az ukrán drónok
A Volgográdi területen akadozik a vasúti, leállt a légiközlekedés.
Figyelem, veszélyes időjárás lesz vasárnap: kárt okozó szélrohamok jöhetnek!
Hűvös, csapadékos, szeles időre van kilátás.
Óriási bajban a magyar dolgozók: lőttek a nagy béremelésnek, már leépítésekről suttognak
Egyre nagyobb bajban a cégek.
Politikai földrengés rázta meg Lengyelországot, nagy lépésre kényszerült Donald Tusk
Átalakul a lengyel kormány.
Katasztrófaövezetből virágzó ökoszisztéma: így lett újra a halaké és az úszóké a Szajna
A Szajna valaha egy Párizs szívében húzódó ökológiai katasztrófaövezet volt, de az elmúlt 50 év során a szinte halott csatorna fokozatosan virágzó ökoszisztémává
New York, te kommunista...
Világvége, összeomlás, Szovjetunió - ez vár New Yorkra a republikánusok szerint, ha a demokrata Zohran Mamdani lenne a város polgármestere. De tényleg bibliai méretű pusztulás... The post New
Az erdőtüzek és a hőstressz visszaveti a magzatok fejlődését
A globális felmelegedés hatására egyre gyakoribbá és intenzívebbé válnak a szélsőséges időjárási jeleségek, amelyek hatással vannak a várandós nőkre.
Oroszország és Kína a self made milliárdosok bölcsője
A nagyjából 3000 dollármilliárdos kétharmada self made, maga szerezte a vagyonát. Az örökölt és self made milliárdosok aránya tud mesélni az adott ország történelmi, kulturális,... The pos
Zsugorodó világ, táguló tudomány - együttműködés és rivalizálás a fejlődés motorjaként
Verseny vagy együttműködés? A tudomány és technológia fejlődését évszázadokon át ez a kettősség hajtotta előre. Ma a világ zsugorodóban, az elmúlt évtizedekben egyre több a közös kut
Globális minimumadó (GloBE) - gyakori kérdések és gyakorlati válaszok
A globális minimumadó (GloBE) szabályozása 2024-től érdemben érinti a multinacionális vállalatcsoportok magyarországi tagjait is. A szabály célja, hogy minden, 750 millió eurót meghaladó ár
Rekordszinteken az Egyesült Államok légszennyezettsége
Több mint 150 millió amerikai él olyan területen, ahol a légszennyezettség meghaladja az egészségügyi határértékeket.
Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Otthon Start Program 2025: Megjelent a 3%-os lakáshitel jogszabálytervezet Az Otthon Start Program 2025 szeptemberben induló, új állami lakástámogatási


Szembejött a kormánnyal a valóság – Mikor jön a beismerés?
Mennyi lesz a 2025-ös növekedés?
Tényleg túl hosszú az élelmiszer útja? Kiderült, ki mennyit kaszál a magyarok pénzén
Lehetne spórolni a rövidebb az élelmiszerlánccal?
Mit üzennek a BYD és a CATL hazai gyárairól érkező baljós hírek?
Összetett okok húzódnak meg az autópiaci kereslet megtorpanása mögött.
Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez
Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.
A platformok harca – melyiken érdemes kereskedni?
Online előadásunkon bemutatjuk a különböző kereskedési felületeket, megmutatjuk, melyik mire jó, milyen költségekkel számolhatsz, és milyen funkciók segítenek a hatékony befektetésben.