A hazai munkaerőpiacon is mind nagyobb létszámban jelenlévő Gen Z gondolkodásmódja és értékvilága lépéskényszerbe hozza a munkaügyet. A Diverzum, a Quantum, a SteiGen és a PwC közreműködésével, a K&H támogatásával készült Gen Z Report több mint 8000 főt kérdezett meg, és az eredményekből világos kép rajzolódik ki: ez a generáció egyszerre értékvezérelt és árérzékeny, digitálisan folyamatosan jelen van, valamint gyors, hiteles interakciókat vár – mégpedig saját munkahelyétől is.
A mikro- és nanoinfluenszerek ideje
A felmérés abban tekintetben nem szolgál nagy újdonsággal, hogy a Gen Z természetes közege a digitális tér, hiszen átlagosan napi 4,6 órát tölt online. Aktivitásuk ugyanakkor az esti sávban tetőzik, míg a vásárlási tranzakciók csúcsa este nyolc körülre tehető. Platform-használatban a Facebook (72%), az Instagram (71%), a YouTube (67%) és a meredeken felfutó TikTok (61%) vezet. Ez munkáltatói márkára lefordítva azt jelenti, hogy a Gen Z multicsatornás jelenléttel bír, mobile-first tartalmat fogyaszt, rövid formátumokban, és inkább az esti órákban – emiatt pedig az ebben az idősávban történő publikálás különösen hatékonynak bizonyulhat.
Az adatokból az is egyértelmű, hogy a Z generáció kimondottan kritikus a tolakodó reklámokkal szemben, viszont fogékony a releváns, emberi hangú tartalomra. Kiemelkedő a mikro- és nanoinfluenszerek (értsd: dolgozói nagykövetek) hitelessége is: a többség szerint egy megbízható személy véleménye fontosabb, mint bármelyik hirdetés.
Employer brandingben ez a saját munkatársak szerepeltetése, a valódi történetek és az átlátható párbeszéd hatékonyságát feltételezi.
Hogy ne legyen gyors elpártolás a vége
Ami az értékeket illeti, szintén beszédes listával találkozunk. A Gen Z számára a legfontosabb értéket a hitelesség (59%), az egészség (57%), a mentális jóllét (55%) és a hűség (50%) jelentik, miközben a „work–life balance” fogalmát már inkább „magánélet–munka egyensúlyként” értelmezik. HR-oldalon ez rugalmas időrenddel, mentálhigiénés támogatással, reális terheléssel és következetes vezetői kommunikációval ildomos, hogy találkozzon – különben borítékolható a gyors elpártolás.
A jelentés rámutat, hogy a Z generáció 40%-a már rendelkezik jövedelemmel, de míg a jelenlegi szabadon elkölthető átlag mindössze 61 700 Ft, az „ideális” havi jövedelmet 393 000 Ft körül képzelik el. E kettősség magyarázza a bértranszparencia iránti igényt és az ár-érték arány kultuszát: a minőségért hajlandók többet fizetni (62%), viszont a túlárazottságot büntetik (36%).
A kiválasztásban a fizetési csomaggal szemben alapvető elvárás, hogy világos, előre kommunikált, az előrelépési út és a fejlődési keret pedig kézzel fogható legyen.
Nem meglepő módon az etika és fenntarthatóság a feltörekvő döntési szűrők közé lépett, szűrhető le a Gen Z Reportból. Bár az árérzékenység erős, etikai ügyekben határozottak a szóban forgó korosztály képviselői: 37% azonnal elfordulna a gyerekmunkát alkalmazó márkáktól. A „Zoomerek” elvárják, hogy a szervezetek társadalmi kérdésekben is hitelesen állást foglaljanak – HR-ben ez a DEI-kezdeményezések következetességétől a pályakezdők fair terheléséig terjed.
Mit ér a lojalitás, ha Z generációs?
A Gen Z kapcsán az egyik minduntalan visszatérő elem a lojalitás kérdése, hiszen ez az a terület, ahol jellemzően nem szívbajosak, és szó nélkül odébb állnak – legyen szó munkáltatóról vagy bármilyen, vásárlásuk célkeresztjébe kerülő márkáról. A riport ennek kapcsán arra jutott, hogy lojalitásuk nem márka-, hanem élmény- és értékalapú, ezért kifejezetten feltételes: amint sérül a minőség, az etika vagy a tisztességes árképzés, gyors a „szavazás lábbal”.
A kutatás szerint 73%-uk elpártol, ha a minőség romlik, 37% azonnal hátat fordít etikátlan gyakorlat esetén, és 36% a túlárazottság miatt vált; ugyanakkor több mint három márkához is visszajárnak, ha a tapasztalat következetesen jó.
HR-re lefordítva a lojalitást nem hűségkampányok, hanem a mindennapi működés „mikro-pillanatai” építik:
tiszta bér- és előrelépési sávok, gyors és korrekt visszajelzés, kiszámítható terhelés, valódi fejlődési utak és közösségi élmény (dolgozói nagykövetek, peer‑to‑peer elismerés). Ha ezek stabilak, a Gen Z nemcsak marad, hanem ajánl is – és ez a legértékesebb lojalitás, mert hiteles, organikus és mérhető.
HR teendők itt és most
Mit tegyen a HR holnaptól? Az adatokból erre is fény derül.
- Építsen dolgozói influenszerprogramot: hiteles arcok, valódi sztorik, platformonként testre szabva.
- Gyorsítsa a folyamatokat: 48–72 órás válaszidő, rövid döntési ciklus, transzparens bérsávok.
- Ajánljon egyensúlyt: rugalmas munkarend, mentális jólléti szolgáltatások, jól definiált terhelés.
- Tegye kézzelfoghatóvá a fejlődést: microlearning, mentorálás, világos előrelépési lépcsők.
- Gondolkodjon „esti sávban” is: tartalom, live Q&A, hirdetésidőzítés a 18–22 óra közötti csúcsra.
- Vállaljon ügyet, de hitelesen: DEI, fenntarthatóság, közösségi szerepvállalás mérhető célokkal.
- Egyszerűsítse a „kedvezményrendszert”: rugalmas juttatási keretek, azonnal érthető EVP.
Ebből következően:
- A Gen Z számára a jóllét nem „extra”, hanem döntési tényező: ha a Gen Z a mindennapi életminőség javítását preferálja (rugalmas időrend, mentálhigiénés támogatás, terhelés kezelhetősége), akkor ezek megléte közvetlenül befolyásolja, hogy elfogad-e egy állásajánlatot vagy bent marad-e egy állásban.
- A vezetői hitelesség a bizalom alapja: mivel a generáció értéktérképének csúcsán a hitelesség áll, a vezetők következetes, őszinte kommunikációja – különösen teljesítmény- és bérdöntéseknél – kulcstényező.
- A munkát "egyensúlyként” értelmezik, vagyis a privát szféra számukra elsődleges.
- Gyors, átlátható és tiszteletteljes interakciót várnak el minden „szolgáltatási ponton” – a jelentkezéstől az onboardingon át a mindennapi vezetői kommunikációig. A rossz minőségű élményt (lassú reakció, kiszámíthatatlan terhelés, átláthatatlan döntések) gyors elpártolással „büntetik”.
Igazodni, igazodni, igazodni
Ahogy a jelentésből is kiderül, a Gen Z nem homogén, hanem sokszínű szegmensek hálója. Közös nevezőjük a hitelesség, a gyors és tiszta élmény, a minőség, valamint az értékekhez való ragaszkodás. Aki HR-oldalon képes ezekhez igazítani a toborzást, az onboardingot és a vezetői működést, az nemcsak tehetséget szerez, hanem közösséget épít. A Gen Z Report részletes következtetései mintegy útmutatóul szolgálnak ehhez – a gyakorlati lépéseket, esettanulmányokat és a legfrissebb trendek pedig november 26-án, a Portfolio HR (R)evolution 2025 konferencián kerülnek terítékre.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Megérkezett az első hó: errefelé várható még havazás a héten Magyaroszágon
Ezt mutatják az előrejelzések.
Tőzsdei grafikonokat elemző mesterséges intelligenciát fejlesztettek
Gombnyomásra érkeznek az elemzések.
Hát ez is eljött: döntött az ENSZ BT, mehetnek a katonák a forrongó régióba
Átment Trump nagy terve.
Megszólalt a Concorde a Wizz Airről: közel kétszer ennyit érhet a részvény
Megerősítette vételi ajánlását.
Nyugdíjasok egy csoportja a legkockázatosabb pénzügyi játszmák kellős közepén találta magát
Álmukban sem gondolták volna, hogy mi lesz a pénzükkel.
Nagy bejelentés az ingatlanpiacon: megveszi az MBH Bank az Otthon Centrumot
A Biggeorge Holdingtól.
Ki fizeti meg végső soron a bankadó növelését?
4,9 százalékos GDP-arányos hiányadatról érkezett hír, ami jóval magasabb, mint a kormány várakozásai. Ezután a kormány megemelte a hiánycélt, és kétszeres bankadót jelentett be. Szabó...
Megjelent a rendelet a CSOK Pluszról: ahol jön a baba, ott végleg eltekintenek az életkori előírásoktól
A CSOK Pluszt azok a gyermeket vállaló házaspárok igényelhetik, ahol a pár hölgy tagja a kölcsönkérelem beadásakor még nem töltötte be a 41. életévét. A jelenleg érvényben lévő szabál
Késve küldte be az áfabevallást? Most a NAV is kíváncsi, hogy miért?
A NAV november 13-ai közleménye szerint, november 14-én pénteken levelet küld azoknak az adózóknak, akik 2025-ben késve nyújtották be havi vagy negyedéves áfabevallásukat. A hatóság célja n
Amikor racionális az irracionális viselkedés
Miután nagyobb összeget nyerünk, hajlamosabbak vagyunk kisebb kockázatot vállalni és "ráülni" az eredményre. Nagyobb veszteség után viszont inkább kockáztatunk. Ez Ön szerint is irracionál
Marathon Digital Holdings - kereskedés
Kedden eladtam a maradékot is, azon már 10% alatt volt csak a profit. Jobb lett volna zárni az egészet 23 dolláron, utólag persze könnyű okosnak lenni. A kérdés az, hogy érdemes-e még viss
Követett részvények - 2025. november
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
Sok hasznos tipp pénzügyi szakemberektől
Kun-Welsz Edit, a HOLD portfóliókezelője és Sándorfi Balázs, a Bankmonitor.hu alapítója volt a Friderikusz podcast vendége. A szakemberek most nem a közgazdaságtan mélyére ástak, hanem... The
A kamatos kamat végtelen ereje - könyvajánló
A kamatos kamat az Univerzum legnagyobb ereje - szól az Albert Einsteinnek tulajdonított és sokféle verzióban keringő mondás. Igazából nem tudjuk, ő mondta-e, de a... The post A kamatos kamat vé
Terézvárosi AirBnb tiltás: indul az országos lavina?
Mi lesz a rövidtávú lakáskiadással?
„Ami dollárban szuper hozam, forintban lehet nulla” – új szabályok diktálnak a befektetőknek
Sok mindent újra kell gondolni.
Préda: Ami már nem játék
Az online játékiparban akkora pénz van, hogy az már a bűnözői csoportok figyelmét is felkeltette.
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!

