Szerdán délután, illetve este össztüzet zúdított a szlovák politikai felsővezetés Ukrajára amiatt, hogy a közelmúltban blokkolták az orosz Lukoil olajszállításait, és ez például a szlovák külügyminiszter szerint oda vezethet, hogy nemsokára sorba kell majd állnia az autósoknak a benzinért és a gázolajért. Az eddigi legkomolyabb figyelmeztetést a szlovák elnök intézte Ukrajna felé, gyakorlatilag válaszcsapást helyezett kilátásba.
Egyelőre tájékozódik az Európai Bizottság a magyar és a szlovák kormány által a Lukoil-ügyben hétfőn írt levél kapcsán, és nem köti a brüsszeli testületet semmiféle 3 napos válaszadási határidő, mint amire hétfőn hivatkozott Szijjártó Péter – ezt jelezte egy bizottsági szóvivő a Reutersnek. A szóvivő azt is jelezte, hogy egyelőre nem született semmilyen döntés a lehetséges lépésekről.
A mai bukaresti tárgyalásaim során a bolgár energiaügyi miniszter segítséget ajánlott fel Magyarországnak a Lukoil-ügy miatt, így "amennyiben például kőolajtermékek vonatkozásában szükségünk van újabb mennyiségekre, azt különböző számítási módokkal el tudják juttatni Magyarországra" – jelentette be szerda délutáni videós bejelentkezésében Szijjártó Péter.
Bár rövid távon sikerült pótolni az ukrán szankció miatt blokkolt Lukoil olajszállításokat Magyarország és Szlovákia felé, de az ügy a Mol által működtetett két finomító esetén „jelentős hitelkockázatokkal jár”, a két ország energiaellátásának biztonságát pedig „közép távon jelentősen érintheti” – állapította meg eseti gyorselemzésében a Fitch Ratings.
A magyar kormány a gáz mellett a kőolajellátás terén is érdekelt lenne a diverzifikációban, de ehhez a környékbeli országok és az Európai Bizottság felől támogatásra, illetve megépülő vezetékekre lenne szükség - mutatott rá egy szerdai bukaresti, élőben közvetített, beszédében Szijjártó Péter. A külgazdasági és külügyminiszter a mostani Lukoil-ügyre is célozva megjegyezte: bár már két éve kérte Magyarország, illetve Szlovákia a Horvátország felőli Adria kőolajvezeték kapacitásbővítését, de ebből nem lett semmi, helyette ötszörösére emelte a horvát vezetéküzemeltető a tranzitdíjat.
Kedden késő délután kiadott egy rövid közleményt az Energiaügyi Minisztérium, amelyben egyrészt azt jelezte, hogy fokozott figyelemmel kíséri a kőolajszállítások helyzetét, másrészt azt, hogy szorosan együttműködik a külgazdasági és külügyi tárcával, harmadrészt azt, hogy összehívta a tárca ellátásbiztonsági munkacsoportját.
Az idei első félévben kissé 40% alá esett Csehországban az olajimporton belül az orosz olaj aránya, jövőre pedig, miután elkészül egy újabb vezeték projekt, teljesen le fog tudni válni az ország az orosz olajról – ezt hangsúlyozta egy keddi X-posztban Jozef Síkela.
Az uniós külügyminiszterek hétfői brüsszeli ülésén "világossá tettem, hogy mindaddig, amíg ezt a kérdést Ukrajna nem oldja fel, addig az Európai Békekeretből származó 6,5 milliárd eurós fegyverszállítási ellentételezés kifizetését felejtse is el mindenki" – árulta el a Lukoil-ügyre adott újabb magyar lépés tartalmát Szijjártó Péter kedden az ATV Híradónak. Közben Moszkvából is fontos üzenetek érkeztek az ukránok által blokkolt Lukoil-szállítások ügyében.
Nem indult újra az orosz Lukoil Ukrajnán keresztüli kőolajszállítása Magyarország és Szlovákia felé- közölte kedden újságírókkal egy magas rangú orosz olajipari forrás.
A legfrissebb információk alapján bár kiesett az orosz Lukoil Ukrajnán keresztüli kőolajszállítása Magyarország és Szlovákia felé, de ezt egyelőre más orosz szállítók kipótolták júliusra, így nincs rövid távon ellátásbiztonsági kockázat a két ország üzemanyagpiacán. Ezzel együtt ahogy Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője fogalmazott a Portfolio-nak: figyelmeztető lövéssel ér fel Magyarország és Szlovákia számára az ukránok Lukoillal szembeni lépése. Ha pedig esetleg nagyon eldurvulna a viszony, és ezért teljesen leállítanák az ukránok a Barátság II. olajvezetéken a szállításokat felénk és a szlovákok felé, akkor mindkét ország olajfinomítójának teljesítményét vissza kellene fogni 20-30%-kal, és akár 5-10%-os kiskereskedelmi üzemanyagár-emelkedés is kialakulhat idehaza.
Ukrajna júliusi olajtranzitjának volumene megegyezik az előző hónapok mennyiségével, így a Lukoil kiesett olajszállításainak hatását más orosz cégek teljesen pótolták – jelentette ki az ukrán vezetékhálózatot üzemeltető Naftogaz vezérigazgatója hétfőn este. Ez azt jelenti, hogy rövid távon tényleg tudta kezelni Magyarország és Szlovákia a Lukoil felől kiesett olajszállításokat, ahogy azt Szijjártó Péter magyar külgazdasági és külügyminiszter hétfőn is állította, igaz azt is rögzítette: ezek a megoldások már közép távon sem működnek, ami így veszélyezteti a két ország olajellátásának biztonságát.
Összesen 0,34 millió tonna többlet olajszállítást rendelt meg a Lukoil az oroszországi kikötőkön keresztül amiatt, hogy Ukrajna blokkolta a Lukoil vezetékes tranzitszállításait Ukrajnán át.
Magyarország és Szlovákia kőolajellátását "súlyosan veszélyezteti" az az ukrán lépés, amely megtiltotta az orosz Lukoilnak, hogy olajat szállíthasson keresztül Ukrajnán, és a helyzet csak rövid távon kezelhető, még közép távon sem megoldható a két ország olajellátása a Lukoil nélkül – jelentette ki a hétfői brüsszeli külügyminiszteri tanácsülés keretében tartott sajtótájékoztatón Szijjártó Péter.
Drasztikusan, 40%-kal, esik a szlovákiai Slovnaft finomító olajimportja a szükségeshez képest a Lukoilt érintő ukrajnai szankció miatt, ami megüti a szlovák üzemanyagpiacot, és oda vezethet, hogy a Slovnaft által előállított, Ukrajnába szánt dízelszállítmányok leállnak – ezt a fontos, csaknem fenyegető, üzenetet fogalmazta meg a szlovák miniszterelnöki hivatal a két ország kormányfőjének hétvégi telefonbeszélgetése után.
Heteken belül égbe szökő üzemanyagárakat, és akár áramkimaradásokat is okozhat Magyarországon az az ukrajnai döntés, amely megtiltotta az orosz Lukoilnak, hogy nyersolajat szállíthasson a tranzitvezetéken, és így kiesett a magyarországi nyersolajimport mintegy harmada, a teljes orosz nyersolajimportunk fele – vázolja szombat délelőtti cikkében a Politico egy magyar szakértő kijelentése és egyéb részletek mentén.
Röviddel azután, hogy Vlagyimir Putyin szóvivője pénteken délután azt mondta: válságos a helyzet az Ukrajna által Magyarország és Szlovákia felé blokkolt Lukoil olajszállítások miatt, de nem tudnak mit tenni, egy budapesti sajtótájékoztatón Szijjártó Péter is kérdést kapott a témában. A magyar külgazdasági és külügyminiszter azt mondta: "az ukrán döntés Magyarország és Szlovákia kőolajellátásának biztonságát elég erőteljesen veszélyezteti hosszú távon". Azt is hozzátette azonban: "most különböző átmeneti megoldásokkal tudtuk stabilizálni a szállítást, ami most megoldott, de ezek az átmeneti megoldások már középtávon sem működnek", így tehát addig kellene valamilyen megoldást találni. Azt is jelezte: kérték az ukrán kormány segítségét, de ez valahol félúton elakadt szavai szerint.
A gátszakadás miatt százak vannak veszélyben Oroszországban.
A miniszter a G20-aknak is előterjesztette javaslatát.
Szigorúan büntetnék a szabálytalanul parkoló, otthagyott járműveket.
Mi lesz az állampapírpiaci célokkal?
Miért nem kötvényt bocsátottak ki?
A megtakarítások növelésében érdekeltek.