
A Bizottság szerint Magyarországon a gazdaság versenyképességének erősítéséhez a közigazgatás és a kormányzási színvonal erősítése szükséges, így létfontosságú lenne a jogbiztonság erősítése, a szabályozás egyszerűsítése, valamint az adminisztratív terhek csökkentése. Megjegyzik, hogy bár a 2024–2030-as versenyképességi stratégia ezekre a célokra fókuszál, a megvalósítás nem lesz egyszerű.
A digitális közigazgatás fejlesztése terén Magyarország ugyan haladást ért el, de még mindig elmarad az EU-s átlagtól.
2023-ban a digitális közszolgáltatások lakosság számára elérhető szintjét 73 pontra értékelték egy 100 pontos skálán, szemben az EU-átlag 79 pontjával.
A vállalkozások számára nyújtott digitális szolgáltatásoknál még nagyobb a lemaradás: Magyarország 75 pontot ért el, míg az EU-átlag 85 volt. Ugyanakkor pozitívumként említi a jelentés a jelentés, hogy az elektronikus egészségügyi nyilvántartásokhoz való hozzáférés területén hazánk 86 pontos eredményt ért el, meghaladva az uniós átlagot (79 pont). Ez elsősorban az EESZT rendszer fejlesztésének köszönhető.
A közigazgatás ezer sebből vérzik
A közigazgatás személyi állományát illetően a jelentés megállapítja, hogy a magyar közszolgálat viszonylag fiatal – több a 49 év alatti dolgozó –, ugyanakkor a felsőfokú végzettségűek aránya elmarad az EU-s átlagtól. Emellett komoly problémát jelent az Európai Bizottság szerint, hogy a közszférában tapasztalható vonzerőhiány:
a köz- és a magánszektor közötti 12%-os bérkülönbség, valamint az éves 20–30%-os fluktuáció komoly kihívást jelent.
A távmunka lehetőségei is korlátozottak, ami tovább csökkenti az államigazgatási munkahelyek vonzerejét.
Gyors törvényhozási munka, átláthatósági és hatékonysági problémákkal
A magyar törvényhozás hatékonysága vegyes képet mutat az Európai Bizottság országjelentése szerint. Bár a törvények parlamenti elfogadása lényegesen gyorsabb, mint az EU-átlag – a középérték Magyarországon 10 nap, míg az EU-ban közel 40 nap –, ez nem feltétlenül jelent minőségi törvényalkotást.
A szabályozás minősége, különösen a társadalmi egyeztetések, nyilvános konzultációk átláthatósága és a hatásvizsgálatok megalapozottsága, továbbra is gyenge.
Ahogy arról írtunk, az OECD által összeállított iREG-mutatók alapján Magyarország mind a jogalkotás előzetes (ex ante) hatásvizsgálatai, mind az utólagos (ex post) értékelések terén elmarad az EU-átlagtól. Az érdekelti csoportok bevonása rendszertelen, az utólagos hatásvizsgálatok pedig ritkák, és nem kötelező figyelembe venniük a szabályozások következetességét vagy az átfedések kiküszöbölését.
Az uniós jelentés külön kiemeli, hogy a jogbiztonságot tovább gyengíti, hogy a veszélyhelyzeti kormányzás keretében a kormány továbbra is rendeletekkel módosíthat törvényeket.
A 2024 egészére, majd 2025 novemberéig meghosszabbított veszélyhelyzet következményeként a nyilvános konzultációk lehetősége korlátozott, és ez csökkenti az átláthatóságot és a kiszámíthatóságot – állapították meg.
Ez is hozzájárul ahhoz – az uniós testület szerint –, hogy a társadalmi párbeszéd helyzete gyenge. A közszférában különösen korlátozott a szociális partnerek bevonása a munkaerőpiaci vagy szociálpolitikai reformokba. A magánszféra háromoldalú egyeztetési fóruma (Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma, VKF) ugyan átláthatóbbá vált, de az érdekképviseleti szervezetek töredezettsége továbbra is akadályozza a hatékony párbeszédet.
A korrupció és az integritás problémája kiemelt helyet kap az Európai Bizottság 2025-ös országjelentésében.
Idézik, hogy a versenyképességnek kifejezetten árt, hogy a magyar cégek 78%-a szerint a korrupció elterjedt (EU-átlag: 64%), míg 41% szerint a korrupció konkrét problémát jelent az üzletvitelben (EU-átlag: 36%).
Ráadásul mindössze a vállalatok 25%-a hisz abban, hogy a korrupciós ügyekben valódi szankciók érik a tetteseket (EU-átlag: 31%).
Arra is kitér a dokumentum, hogy a közbeszerzések területén is magas az átláthatatlanság kockázata: a cégek 29%-a állította, hogy korrupció miatt vesztettek el közbeszerzést (EU-átlag: 27%). A magas kockázatú szektorok közé tartozik az építőipar, az egészségügy, az informatika és a távközlés.
Megjegyzik, hogy a 2024–2025-ös Nemzeti Korrupcióellenes Stratégia ugyan tartalmaz előremutató vállalásokat, például lobbiszabályozási törvény előkészítését 2025 novemberéig, de ezek végrehajtása továbbra is elmarad.
A Bizottság úgy látja, a lobbizás szabályozása hiányos, a volt közszolgák elhelyezkedését érintő „forgóajtó” szabályok pedig széttagoltak és nehezen kikényszeríthetők.
A bírósági rendszer teljesítménye ugyanakkor pozitív kivétel a brüsszeli dokumentum szerint: a polgári és kereskedelmi ügyek elsőfokú bírósági elintézési ideje továbbra is az egyik legalacsonyabb az EU-ban – 2023-ban 135 nap –, míg a közigazgatási ügyekben ez az idő 120 napra csökkent. A digitális eszközhasználat a bíróságokon előremutató, többek közt elektronikus ügykezelési rendszer és biztonságos online kommunikációs platformok működnek.
A Bizottság ugyanakkor figyelemmel kíséri az igazságszolgáltatás függetlenségét megerősítő reformok végrehajtását, különösen a bírói illetmények emelésének körülményeit.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Vészjósló tanulmány: milliók halhatnak meg a szuperbaktériumok miatt a következő évtizedekben
Nagy árat fizet az emberiség.
Rejtélyes égitestet találtak a Naprendszer peremén: ezt lehet eddig tudni róla
Rendkívül ritka objektumként azonosították.
Káosz Moszkvában: négy repteret lezártak az ukrán dróntámadások miatt
Gyakorlatilag leállt a légiközlekedés az orosz fővárosban.
Rendkívül káros folyamatot indíthat be a Földön a sok űrrakéta-indítás
Új tanulmány jelent meg a témában.
Az USA szerint elcsendesedtek a fegyverek a szíriai Szuvajda városában
Bár közel sincs még vége a konfliktusnak.
A TB kiskönyv múltja, jelene és digitális jövője
A magyar társadalombiztosítási rendszer egyik ikonikus, papíralapú dokumentuma, a köznyelvben csak TB kiskönyvként ismert igazolvány hamarosan digitális formában él tovább. Bár sok munkáltat
VIDEÓ! Bitcoin a csúcson, altcoinok készenlétben: Indul a következő altszezon?
2025. július 1-jétől Magyarország új kriptovaluta-szabályozása lépett életbe, amely kizárólag hivatalosan engedélyezett szolgáltatók közreműködésével teszi lehetővé a kriptovaluták v
Követett részvények - 2025. július
Havonta ránézek egyszer azokra a papírokra, amikből előbb vagy utóbb venni szeretnék. Általában a hetes chartokat nézem, 4-5 gyertya születik egy hónap alatt, ennyit már érdemes újra kiért
A magyar állam találkozása a közgazdaságtannal
A kormány több bevételszerző próbálkozása alatt is beleütközött a Laffer-görbébe. Ideje tehát megnézni, mit is tud ez az egyszerű, de annál fontosabb közgazdasági összefüggés, és... T
Ehető, újratölthető, komposztálható: fenntartható csomagolások az élelmiszeriparban
Ehető, újratölthető, komposztálható: fenntartható csomagolások az élelmiszeriparban Évente több százmillió tonna műanyagot állítunk elő, melynek jelentős
Régi berögződések - elengedjük őket?
Pár hete az egyik kommentben V nevű olvasóm felvetette, hogy mennyire fontos néha felülvizsgálni a spórolási szokásainkat is. Lehet, hogy valami, ami 10 éve még értelmes és hasznos dolog volt
Target Corporation - elemzés
2022-ben vettem belőle 165-ön, leginkább kereskedési céllal, de osztalékot is fizetett, ha nem is sokat. 2024-ben adtam el kis bukóban. Most megint a szemem elé került, a Top10-es listám hetedikj
G20-csoport: úton a szén-dioxid-mentes áramtermelés felé
Technológiai trendek, kihívások és szakpolitikai irányok az IEA 2025-ös jelentése alapján.


Agrárvita: mi szól a nagy EU-s agrárreform mellett és ellen?
Szakértőink ütköztették érveiket a területalapú támogatások reformjáról.
Egyre többet tudunk az Otthon Start hitelről: kik lesznek az igazi nyertesek?
A Kormányinfón Gulyás Gergely igyekezett tisztázni a félreértéseket.
Drámai változások zajlanak Európában, ennek mindenki megissza a levét
Komoly döntések előtt állunk: 8,5 milliárd ember ellátása és a bolygó jövője a tét.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?
Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz? Megtanulhatod, mikor érdemes növelni a kockázatvállalást, és mikor jobb óvatosan hátrálni.