A Bizottság szerint Magyarországon a gazdaság versenyképességének erősítéséhez a közigazgatás és a kormányzási színvonal erősítése szükséges, így létfontosságú lenne a jogbiztonság erősítése, a szabályozás egyszerűsítése, valamint az adminisztratív terhek csökkentése. Megjegyzik, hogy bár a 2024–2030-as versenyképességi stratégia ezekre a célokra fókuszál, a megvalósítás nem lesz egyszerű.
A digitális közigazgatás fejlesztése terén Magyarország ugyan haladást ért el, de még mindig elmarad az EU-s átlagtól.
2023-ban a digitális közszolgáltatások lakosság számára elérhető szintjét 73 pontra értékelték egy 100 pontos skálán, szemben az EU-átlag 79 pontjával.
A vállalkozások számára nyújtott digitális szolgáltatásoknál még nagyobb a lemaradás: Magyarország 75 pontot ért el, míg az EU-átlag 85 volt. Ugyanakkor pozitívumként említi a jelentés a jelentés, hogy az elektronikus egészségügyi nyilvántartásokhoz való hozzáférés területén hazánk 86 pontos eredményt ért el, meghaladva az uniós átlagot (79 pont). Ez elsősorban az EESZT rendszer fejlesztésének köszönhető.
A közigazgatás ezer sebből vérzik
A közigazgatás személyi állományát illetően a jelentés megállapítja, hogy a magyar közszolgálat viszonylag fiatal – több a 49 év alatti dolgozó –, ugyanakkor a felsőfokú végzettségűek aránya elmarad az EU-s átlagtól. Emellett komoly problémát jelent az Európai Bizottság szerint, hogy a közszférában tapasztalható vonzerőhiány:
a köz- és a magánszektor közötti 12%-os bérkülönbség, valamint az éves 20–30%-os fluktuáció komoly kihívást jelent.
A távmunka lehetőségei is korlátozottak, ami tovább csökkenti az államigazgatási munkahelyek vonzerejét.
Gyors törvényhozási munka, átláthatósági és hatékonysági problémákkal
A magyar törvényhozás hatékonysága vegyes képet mutat az Európai Bizottság országjelentése szerint. Bár a törvények parlamenti elfogadása lényegesen gyorsabb, mint az EU-átlag – a középérték Magyarországon 10 nap, míg az EU-ban közel 40 nap –, ez nem feltétlenül jelent minőségi törvényalkotást.
A szabályozás minősége, különösen a társadalmi egyeztetések, nyilvános konzultációk átláthatósága és a hatásvizsgálatok megalapozottsága, továbbra is gyenge.
Ahogy arról írtunk, az OECD által összeállított iREG-mutatók alapján Magyarország mind a jogalkotás előzetes (ex ante) hatásvizsgálatai, mind az utólagos (ex post) értékelések terén elmarad az EU-átlagtól. Az érdekelti csoportok bevonása rendszertelen, az utólagos hatásvizsgálatok pedig ritkák, és nem kötelező figyelembe venniük a szabályozások következetességét vagy az átfedések kiküszöbölését.
Az uniós jelentés külön kiemeli, hogy a jogbiztonságot tovább gyengíti, hogy a veszélyhelyzeti kormányzás keretében a kormány továbbra is rendeletekkel módosíthat törvényeket.
A 2024 egészére, majd 2025 novemberéig meghosszabbított veszélyhelyzet következményeként a nyilvános konzultációk lehetősége korlátozott, és ez csökkenti az átláthatóságot és a kiszámíthatóságot – állapították meg.
Ez is hozzájárul ahhoz – az uniós testület szerint –, hogy a társadalmi párbeszéd helyzete gyenge. A közszférában különösen korlátozott a szociális partnerek bevonása a munkaerőpiaci vagy szociálpolitikai reformokba. A magánszféra háromoldalú egyeztetési fóruma (Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma, VKF) ugyan átláthatóbbá vált, de az érdekképviseleti szervezetek töredezettsége továbbra is akadályozza a hatékony párbeszédet.
A korrupció és az integritás problémája kiemelt helyet kap az Európai Bizottság 2025-ös országjelentésében.
Idézik, hogy a versenyképességnek kifejezetten árt, hogy a magyar cégek 78%-a szerint a korrupció elterjedt (EU-átlag: 64%), míg 41% szerint a korrupció konkrét problémát jelent az üzletvitelben (EU-átlag: 36%).
Ráadásul mindössze a vállalatok 25%-a hisz abban, hogy a korrupciós ügyekben valódi szankciók érik a tetteseket (EU-átlag: 31%).
Arra is kitér a dokumentum, hogy a közbeszerzések területén is magas az átláthatatlanság kockázata: a cégek 29%-a állította, hogy korrupció miatt vesztettek el közbeszerzést (EU-átlag: 27%). A magas kockázatú szektorok közé tartozik az építőipar, az egészségügy, az informatika és a távközlés.
Megjegyzik, hogy a 2024–2025-ös Nemzeti Korrupcióellenes Stratégia ugyan tartalmaz előremutató vállalásokat, például lobbiszabályozási törvény előkészítését 2025 novemberéig, de ezek végrehajtása továbbra is elmarad.
A Bizottság úgy látja, a lobbizás szabályozása hiányos, a volt közszolgák elhelyezkedését érintő „forgóajtó” szabályok pedig széttagoltak és nehezen kikényszeríthetők.
A bírósági rendszer teljesítménye ugyanakkor pozitív kivétel a brüsszeli dokumentum szerint: a polgári és kereskedelmi ügyek elsőfokú bírósági elintézési ideje továbbra is az egyik legalacsonyabb az EU-ban – 2023-ban 135 nap –, míg a közigazgatási ügyekben ez az idő 120 napra csökkent. A digitális eszközhasználat a bíróságokon előremutató, többek közt elektronikus ügykezelési rendszer és biztonságos online kommunikációs platformok működnek.
A Bizottság ugyanakkor figyelemmel kíséri az igazságszolgáltatás függetlenségét megerősítő reformok végrehajtását, különösen a bírói illetmények emelésének körülményeit.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Elképesztő balhé a német nyugdíjreform körül, a kancellár ellen lázadnak a fiatal konzervatívok
70 éves korhatárról is suttognak.
Brutális visszaesés az építőiparban: a magyar cégek 65 százalékának zuhant az árbevétele, és ennél rosszabb is jöhet még
Pesszimista a legtöbb cég az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége friss konjunktúrafelmérése szerint.
Bíróságra mennek a kamaszok, mert eltiltják őket a TikToktól és az Instagramtól: durva jogsértésről beszélnek
Szerintük ez orwelli elhallgattatással ér fel.
Videó: ledobták az oroszok a három tonnás szörnyeteget - Semmi nem maradt utána
Pokrovszk súlyos helyzetben van.
Vallottak a profik: ebben az 5 trendben lehet jövőre a nagy pénz
A világ legnagyobb alapkezelői tették meg tétjeiket.
Itt a döntés: rács mögött marad a 80 éves volt elnök – Több ezer ember vére száradhat a kezén
Emberiesség elleni bűncselekményekkel vádolják.
Mit hoz a 2025-ös őszi adócsomag a vállalkozásoknak?
A 2025. november 18-án gyorsított eljárásban elfogadott adócsomag célja a vállalkozások adóterheinek mérséklése, az adminisztráció csökkentése és az adóeljárások digitalizációjának f
"Kell egy pofon Európának, hogy észhez térjen"
"Az állam és a privát szféra összefonódása akkora versenyhátrány Magyarországnak, ami sehol máshol nincs, ez szuper extrém az Európai Unió más országaihoz hasonlítva." Szabó Balázs,...
A lakáscélú felhasználások ellenére is növekedni tudtak a nyugdíjpénztárak
Az önkéntes nyugdíjpénztárak az idei évben is komoly eredményeket produkáltak. A szeptember végi adatok alapján növekedett a taglétszám, emelkedett a pénztárak által kezelt vagyon, sőt az
Haalandnak jó a hozama (HOLD After Hours)
Móricz Dániellel szakértjük, hogy miért esnek, illetve nem esnek a piacok, és ír sebeket is feltépünk. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post Haalandnak jó a ho
Elektromos áramot vezető baktériumok forradalmasíthatják az egészségügyet
Amerikai tudósok olyan elektromos áramot vezető baktériumokat fedeztek fel, amelyek új orvosi eszközök és hatékonyabb szennyezésmentesítési módszerek kifejlesztéséhez v
TBSZ nélkül milliókat bukhatsz
Nagyjából két éve számokkal alátámasztva írtam arról, hogy a TBSZ nélkül miért nem éri meg befektetni Magyarországon. Röviden összefoglalva: kellően nagy infláció mellett könnyen megleh
Húsz éve töretlen az osztrák levegővédelmi törvény sikere
Az osztrák Immissionsschutzgesetz-Luft jó példa arra, hogyan lehet hatékony környezetvédelmi célokat közlekedéspolitikai eszközökkel támogatni.
A dolgok adminisztrációjáról
Friedrich Engels 1878-ban megjelent Anti-Dühring című könyvében azt írja, amikor a kapitalizmus által kifejlesztett roppant termelőerők szétfeszítik a polgári termelés kereteit, a proletariát
Milyen részvényeket hoz a Mikulás a puttonyában?
Mikulás-rali és egyéb karácsonyi álmok. Milyen részvényeket hoz a Mikulás? December eleji részvénymustra, aktualitások, grafikonok, értékeltségek.
Tőzsdei adrenalin vs. nyugodt hozam – te melyiket választod?
Tőzsdéznél, de nem tudod, merre indulj? Ismerd meg egy aktív trader és egy alapkezelő gondolkodását a Portfolio Investment Services online előadásán Vidovszky Áronnal!
Préda: Nincs másik gyártósor
Ha egy kibertámadás miatt leáll egy vízmű, vagy egy erőmű, ott nem működnek a bevált IT-s reflexek.
Összeomlott a nagy bérmegállapodás – Lőttek a gyors magyar béremelésnek?
Mi jöhet most?
A lakosság nyer, az ipar fizet? Kettészakította az új szabályozás az energiahatékonysági piacot
Az EKR-rendszer fényes és sötét oldala.




