Vége a lazaságnak: Kína bekeményít a karbonpiacon

2025. augusztus 26. 10:26 | Portfolio

Vége a lazaságnak: Kína bekeményít a karbonpiacon

Kína szigorítja a 2021-ben indított karbonpiacát: a pekingi kormány döntése értelmében 2027-től bizonyos iparágakban abszolút kibocsátási plafonokat vezetnek be, ami új szakaszt jelent a világ legnagyobb szén-dioxid-kibocsátójának klímapolitikájában.

Gyors ütemben olvad az örökfagy birodalma – Sorsfordító változások előtt állunk?

2025. augusztus 24. 10:30 | Újvári Gábor

Gyors ütemben olvad az örökfagy birodalma – Sorsfordító változások előtt állunk?

A permafroszt, vagyis az állandóan fagyott talaj a Föld szárazföldjeinek mintegy 15%-át borítja, főként a sarkvidékeken és hegyvidékeken. A permafroszt hatalmas, kb. 1400-1600 gigatonna szénnek megfelelő mennyiségű szerves szenet tárol. Ennek felolvadásakor a szén a talajmikrobák tevékenysége révén szén-dioxid vagy – oxigénhiányos környezetben – metán formájában szabadulhat fel, ezzel erősítve a klímaváltozást. Az utóbbi évtizedekben a permafroszt hőmérséklete emelkedett, az aktív réteg vastagodott, és sok térségben már nettó szénforrássá vált. A vegetációváltozás – például a cserjésedés – részben fokozza a szénmegkötést, de az albedó (a felszín fényvisszaverő képessége) csökkenése és a téli talajmelegedés inkább gyorsítja az olvadást. Összességében a permafroszt felolvadása tartósan, hosszú távon is erősíti a globális felmelegedést.

Az újrafegyverkezés olyan ördögi kört indíthat el, ami a bolygónk jövőjét veszélyezteti

2025. július 27. 10:30 | Nemes Csaba, Pomázi István

Az újrafegyverkezés olyan ördögi kört indíthat el, ami a bolygónk jövőjét veszélyezteti

Becslések szerint a katonai erők tevékenységei (beleértve a katonai képességek előállítását, de magukat a hadviselési tevékenységeket nem) az összes globális üvegházhatásúgáz(ÜHG)-kibocsátás mintegy 5,5%-át teszik ki. Sőt, kutatások szerint akár kétirányú kapcsolat is létezhet a katonai kiadások és az ÜHG-kibocsátás között, és maga a militarizáció is a nemzetgazdaságok termelési és fogyasztási mintáit a szén-dioxid-intenzívebb rendszerek felé terelheti. Ezen túlmenően maguk a fegyveres konfliktusok lezajlása is jelentős káros környezeti hatásokat okoz, amelyek a háborúk és általuk kiváltott veszteségek ördögi körforgásához vezethetnek.

Ketyegő klímabomba: miért számít minden egyes tonna szén-dioxid, amit ma kibocsátunk?

2025. július 26. 15:05 | Újvári Gábor

Ketyegő klímabomba: miért számít minden egyes tonna szén-dioxid, amit ma kibocsátunk?

A légköri szén-dioxid-koncentráció minden eddiginél nagyobb ütemben nőtt 2024 során, és bár részsikerek vannak, globális értelemben még mindig nem sikerült megtörni a szénkibocsátás növekedését. Ez pedig elengedhetetlenül fontos lenne a jövőbeni negatív éghajlati és társadalmi-gazdasági hatások csökkentése érdekében, rövidebb (néhány évtizedes) és hosszabb (több száz, illetve ezer éves) időtávon egyaránt. Annál is inkább, mert a jelenkori szénkibocsátás a globális szénkörforgalmon és légköri szén-dioxidon keresztül, éghajlati visszacsatolások által befolyásolva több ezer évre meghatározza a jövő éghajlatát és természeti környezetét, jelentős hatást gyakorolva jövő generációk százainak, sőt, ezreinek az életére.

A fegyverkezési hullám ezen hatásáról alig beszélnek, pedig katasztrofális a klímára

2025. július 20. 07:00 | Nemes Csaba, Pomázi István

A fegyverkezési hullám ezen hatásáról alig beszélnek, pedig katasztrofális a klímára

Szerte a világban egyre nagyobb összegeket fordítanak a hadseregek fenntartására és fejlesztésére, miközben ezzel párhuzamosan a katonai tevékenységek súlyos, gyakran figyelmen kívül hagyott környezeti hatásokat okoznak. Az elmúlt években a geopolitikai feszültségek és háborús konfliktusok nyomán újrafegyverkezési hullám indult, amely nemcsak biztonságpolitikai, hanem klímavédelmi szempontból is aggasztó következményekkel jár. A hadseregek hatalmas üvegházhatásúgáz-kibocsátása jelentős tényezővé vált a globális emisszió alakulásában, miközben ezek a kibocsátások alig szabályozottak.

Nagy fordulat az EU-ban: ezt a harcot most Trump nyerte meg

2025. július 11. 20:41 | Portfolio

Nagy fordulat az EU-ban: ezt a harcot most Trump nyerte meg

Az Európai Bizottság elvetette a digitális cégekre kivetendő adó tervét, ami győzelmet jelent Donald Trump és az amerikai technológiai óriások számára a folyamatban lévő EU-USA kereskedelmi tárgyalások hajrájában - írta meg a Politico.

Titkos terv került napvilágra: az EU így akarja kijátszani saját klímaszabályait

2025. július 02. 08:01 | Portfolio

Titkos terv került napvilágra: az EU így akarja kijátszani saját klímaszabályait

Az Európai Bizottság új javaslata szerint az uniós nehézipari vállalatok mentesülhetnek az exportált termékeik karbonkibocsátásának költségei alól, és visszatérítést kaphatnak az emissziós kvóták után. A cél a globális versenyhátrány csökkentése és a gyártás elvándorlásának megakadályozása a lazább környezetvédelmi szabályozású országokba. A tervezet ugyanakkor éles vitákat váltott ki, mivel Brüsszel próbálja összeegyeztetni a zöld célokat és az ipari érdekeket.

Fellázadtak a német autógyárak: egy fontos céldátum van veszélyben

2025. június 21. 15:00 | Major András

Fellázadtak a német autógyárak: egy fontos céldátum van veszélyben

A német autóipari lobbi továbbra sem tett le arról, hogy megakadályozza a belső égésű motorok 2035-ös uniós tilalmát, miközben a tengerentúlon Donald Trump már érvénytelenítette is a hasonló kaliforniai terveket. Szakértők szerint a célkitűzés körüli csata nagyrészt szimbolikus, mivel az elektromos autók legújabb technológiai fejlesztéseire és árcsökkenéseire tekintettel nem valószínű, hogy egy évtized múlva a fogyasztók még tömegesen szeretnének hagyományos meghajtású autót vásárolni.

Elérheti nagy célját Németország, de fájdalmas ára lesz

2025. május 15. 11:24 | MTI

Elérheti nagy célját Németország, de fájdalmas ára lesz

Németország valószínűleg teljesíti 2030-ra kitűzött éghajlati céljait, ami azonban a gazdasági teljesítmény csökkenése nélkül nem lenne lehetséges - mondta Berlinben Hans-Martin Henning, a Klímaügyi Szakértői Tanács (Expertenrat für Klimafragen, ERK) elnöke.

Miként lehet majd a legjobban felhasználni az uniós Szociális Klímaalap forrásait?

2025. május 11. 16:30 | Eva Jüngling, Simone Tagliapietra

Miként lehet majd a legjobban felhasználni az uniós Szociális Klímaalap forrásait?

Az építőiparban és a közlekedési szektorban, ahol köztudottan lassú a dekarbonizáció folyamata, most példátlan ütemben kell csökkenteni az emissziót ahhoz, hogy az EU továbbra is a klímacéljai elérését biztosító úton maradjon. Ennek érdekében az új emissziókereskedelmi rendszer, az úgynevezett ETS2 2027-től kezdődően karbonárat vet majd ki az ezekben az ágazatokban használt energiahordozókra.

Benzines és dízel autók adókedvezményeit szüntetnék meg

2025. március 04. 18:20 | Portfolio

Benzines és dízel autók adókedvezményeit szüntetnék meg

Az Európai Bizottság célja, hogy felgyorsítsa az elektromos járművek (EV-k) iránti keresletet a céges flottákban, és ezt részben azzal érnék el, hogy a benzin- vagy dízelüzemű céges autók adókedvezményeit megszüntetnék, írja egy szerdán közzétételre kerülő dokumentumtervezetre hivatkozva a Reuters.

Már itthon is tesztelik a hidrogénbuszokat, de mennyit nyernénk velük?

2025. február 19. 13:00 | Szabó Norbert, Braun Emese, Bedő Zsolt, Sebestyén Tamás

Már itthon is tesztelik a hidrogénbuszokat, de mennyit nyernénk velük?

A hidrogéntechnológiához kapcsolódó kutatás-fejlesztés, valamint a hidrogén mobilitásban betöltött szerepe egyre inkább reflektorfénybe kerül. Ugyanakkor kérdés, hogy a közvetlenül adódó emissziós megtakarításokon túl milyen tágabb értelemben vett gazdasági hatások adódnak a technológia alkalmazása révén.

Kongatják a vészharangot az európai autógyártók - Küszöbön a fájdalmas drágulás

2025. január 16. 17:45 | MTI, Portfolio

Kongatják a vészharangot az európai autógyártók - Küszöbön a fájdalmas drágulás

Az autógyártók modellpalettájára 2025-től bevezetett szén-dioxid-kibocsátási határértékek átgondolására szólította fel az Európai Bizottságot Ola Kaellenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) új elnöke, mondván, hogy az elektromos autók eladása nem a kínálat, hanem a kereslet hiánya miatt csökken.

Részletes keresés